Ridskoleryttare

Anmälde mig till klubbtävling, Lb:1 och 60cm hopp. Kombinationstävling. Trodde att de som tävlade kombo bara skulle bedömas på den, men det blev både dressyren och kombination.

Red Drömhästen. Han är så fantastisk fin (och att se på dessutom). Lite framtung i dressyren och behöver mycket ben, men SÅ fin. Galoppfattningarna är som på moln 😍

Jag tycker programridning är SÅ svårt 😅 Tappar hälften så fort vi kommer in på banan. Men kul är det 😁

I hoppningen är han också fantastisk, men tycker ju knappt det är värt att lyfta fötterna för 60cm. Hoppas få starta 80 nästa gång!

Och vi vann??
Både dressyren och kombinationklassen O_o
Fick 70% i LB:1 🤯
Bästa tidigare har varit 62% och har aldrig vunnit något förut! Så lycklig!! 🥳

Vad härligt! Grattis vilken bra ridning kul när det går så bra!

Anmälde mig till klubbtävling, Lb:1 och 60cm hopp. Kombinationstävling. Trodde att de som tävlade kombo bara skulle bedömas på den, men det blev både dressyren och kombination.

Red Drömhästen. Han är så fantastisk fin (och att se på dessutom). Lite framtung i dressyren och behöver mycket ben, men SÅ fin. Galoppfattningarna är som på moln 😍

Jag tycker programridning är SÅ svårt 😅 Tappar hälften så fort vi kommer in på banan. Men kul är det 😁

I hoppningen är han också fantastisk, men tycker ju knappt det är värt att lyfta fötterna för 60cm. Hoppas få starta 80 nästa gång!

Och vi vann??
Stort grattis! :D

Har kämpat på med lilla svarta hela terminen, det har varit ömsom vin och ömsom vatten. Höger galoppfattning funkar inte alls och jag har haft stora problem med att hålla handen stilla och mjuk, men efter att jag kom på att testa mexikansk tygelfattning så har det iaf blivit lättare. Men jag har tappat en del självförtroende.

I onsdags hade hon tyvärr fått en hovböld och jag fick istället stora mörkbruna som jag aldrig ridit förut. Har sett honom gå med andra och hade en många förutfattade meningar och räknade med att han inte alls skulle vara min typ av häst, stor och lång och slö :o Men han var helt ljuvlig :love: Otroligt fin kontakt i munnen, lydig och välutbildad, något åt det segare hållet men klart hanterbart. Helt plötsligt kom jag ihåg att jag faktiskt kan rida, jag kan tom fatta höger galopp :) Kunde fokusera på mig och min egen ridning på ett helt annat sätt än på länge och finlira med riktigt fina hörnpasseringar och serpentinbågar.

Övningen vi red gick ut på att rida på medellinjen, rida skänkelvikning från X ner till sista bokstaven innan hörnet och därefter fatta galopp. Fick fokusera mycket på att fånga upp honom på yttertygeln i skänkelvikningen men när jag väl lyckades så fick jag en såå fin känsla.

Har sagt upp min plats till hösten då jag inte tycker att jag kan motivera pengarna det kostar + ganska lång restid och tidsåtgång men nu ångrar jag mig nästan.

Och vi vann??
Såg på instagram ;) Grattis! så himla kul. Bra jobbat

Jag och Angie i vintras 😊

Bifogade filer

• IMG_0943.webp
    IMG_0943.webp
    113,7 KB · Visningar: 54
Den här veckan var det ingen ridning på grund av att det var röd dag, men förra veckan fick jag rida Roland igen. Han är verkligen rolig att rida även om inte allt är så lätt 😅. Galoppen var nog svårast. När vi galopperade på volterna blev det inte en snygg väg, i alla fall inte åt vänster. Vi red omväxlande små kvadratspår och på volterna. Hur som helst, nöjd med lektionen, blir glad av hästen.

Var nära att bli sparkad i ansiktet när jag skulle kratsa en bakhov idag, jag vet inte hur det är på andra ridskolor men jag tycker att många av hästarna på min är svåra i boxen. Ett sto får ibland stå på lektionen för att den som ska göra iordningställa henne helt enkelt inte klarar av det, hon försöker mosa folk in i boxkanten, sparkas och bits. Jag tror verkligen inte att hästar är elaka men frågan är om alla passar i ridskolemiljö…

Var nära att bli sparkad i ansiktet när jag skulle kratsa en bakhov idag, jag vet inte hur det är på andra ridskolor men jag tycker att många av hästarna på min är svåra i boxen. Ett sto får ibland stå på lektionen för att den som ska göra iordningställa henne helt enkelt inte klarar av det, hon försöker mosa folk in i boxkanten, sparkas och bits. Jag tror verkligen inte att hästar är elaka men frågan är om alla passar i ridskolemiljö…
Åh fy vad otäckt tur det gick bra. På min ridskola är alla trevliga i boxen och de lyfter mer eller mindre på hovarna självmant. Är en bra flock och de går redan på sommarbete sen några veckor tillbaka och i övrigt ute dygnet runt resten av året. Tror det gör mycket för att hästarna ska trivas och vara harmoniska. Nån häst är ibland lite irriterad vid pälsfällning men det får man ju ha förståelse för då finns det ju en anledning och då får man ta det lite försiktigt med borstning.

Sånt där är alltid så läskigt!
Våra hästar är till 90% trevliga att göra iordning och hantera. De andra 10%en är när vissa av dem surar under pälsfällning, och en av dem som blir väldigt irriterad om det är för många i boxen, annars är hon supertrevlig. Man får påminna de yngre ibland när de vill borsta henne tillsammans.
Det blir dock aldrig farligt.

Vi har dock haft hästar som inte passat på ridskola. På mina 20 år har det varit 3 stycken, stallchefen är helt magisk vad gäller att se om hästar kommer passa i verksamheten och flocken.
Vi hade även en som blev farlig när han stod ihop med sin "flickvän" (har aldrig sett två hästar vara så bondade) som sällskap i sjukhage och "flickvännen" dog. Vet inte om det var det eller om något annat hände, men då blev han så att han sparkade på allvar, brötade in folk i väggar/hörn och bets.
Honom fick bara tre ridskoleryttare göra iordning själva. Däribland jag. Han lärde mig mycket om att läsa hästar och när man kan pusha lite och när det är bra att backa. Vi blev till slut rätt bra vänner och jag kunde stå och klia honom korta stunder bara jag backade av så fort han visade med kroppen att han inte ville mer.
Ingen vet riktigt varför han blev så där, de hade ute hovslagare, tandläkare, veterinär, equiterapeut, you name it. Inga konstigheter. Han skickades bort för att få vara i ett stall med en duktig problemhästtränare. Det blev inte särskilt stor skillnad. Sedan kom han tillbaka till ridskolan, och var kvar några månader innan de bestämde sig för att det vore bättre för honom att somna in.
Ibland hade man verkligen velat kunna prata med hästar...

Sånt där är alltid så läskigt!
Våra hästar är till 90% trevliga att göra iordning och hantera. De andra 10%en är när vissa av dem surar under pälsfällning, och en av dem som blir väldigt irriterad om det är för många i boxen, annars är hon supertrevlig. Man får påminna de yngre ibland när de vill borsta henne tillsammans.
Det blir dock aldrig farligt.

Vi har dock haft hästar som inte passat på ridskola. På mina 20 år har det varit 3 stycken, stallchefen är helt magisk vad gäller att se om hästar kommer passa i verksamheten och flocken.
Vi hade även en som blev farlig när han stod ihop med sin "flickvän" (har aldrig sett två hästar vara så bondade) som sällskap i sjukhage och "flickvännen" dog. Vet inte om det var det eller om något annat hände, men då blev han så att han sparkade på allvar, brötade in folk i väggar/hörn och bets.
Honom fick bara tre ridskoleryttare göra iordning själva. Däribland jag. Han lärde mig mycket om att läsa hästar och när man kan pusha lite och när det är bra att backa. Vi blev till slut rätt bra vänner och jag kunde stå och klia honom korta stunder bara jag backade av så fort han visade med kroppen att han inte ville mer.
Ingen vet riktigt varför han blev så där, de hade ute hovslagare, tandläkare, veterinär, equiterapeut, you name it. Inga konstigheter. Han skickades bort för att få vara i ett stall med en duktig problemhästtränare. Det blev inte särskilt stor skillnad. Sedan kom han tillbaka till ridskolan, och var kvar några månader innan de bestämde sig för att det vore bättre för honom att somna in.
Ibland hade man verkligen velat kunna prata med hästar...
Hästar kan ju absolut ha sämre dagar som du nämner med pälsfällning m.m och alltid är det någon häst som är lite mer surig men här är det såpass många att jag börjat känna mig otrygg, dom är mer eller mindre ohanterliga om ingen ridskolekamrat kan hjälpa till att hålla i medan man gör iordning, men även då i vissa fall.
Jag tänker inte ge mig in i närkamp med ett djur som väger ett halvt ton som vill sparka mig när jag ska rykta eller kratsa hovarna, jag ser alltid till att behålla lugnet och försöka lugna hästen men börjar fundera på vad man förväntas utsätta sig för för att kunna göra iordning hästen före och efter man haft lektion.
Förra veckan blev jag biten så jag fick ett märke i handen.
Och som sagt, det är inte hästarnas fel, dom har säkert sina skäl till varför dom gör som dom gör, men det är svårt när man som ridskoleryttare att försöka hantera det.

Hästar kan ju absolut ha sämre dagar som du nämner med pälsfällning m.m och alltid är det någon häst som är lite mer surig men här är det såpass många att jag börjat känna mig otrygg, dom är mer eller mindre ohanterliga om ingen ridskolekamrat kan hjälpa till att hålla i medan man gör iordning, men även då i vissa fall.
Jag tänker inte ge mig in i närkamp med ett djur som väger ett halvt ton som vill sparka mig när jag ska rykta eller kratsa hovarna, jag ser alltid till att behålla lugnet och försöka lugna hästen men börjar fundera på vad man förväntas utsätta sig för för att kunna göra iordning hästen före och efter man haft lektion.
Och som sagt, det är inte hästarnas fel, dom har säkert sina skäl till varför dom gör som dom gör, men det är svårt när man som ridskoleryttare att försöka hantera det.
Ja det låter ju inte toppen. Hur gör de andra då? Kan andra hantera hästarna?

Men har ni ingenstans att binda upp dem?

Det låter jätte obehagligt tycker jag EKMK. I mina öron låter det inte bra att såpass många av hästarna är såpass "sura"... Vi har dusch spiltor där vi binder upp när vi gör i ordning. Aldrig inne i boxarna. Jag föredrar att binda upp med två grimskaft "cross tie" vad det nu heter på svenska.

Jo vi binder upp dom i boxen vid skötsel, det är ett krav, men är det en riktigt tjurig häst måste någon hålla i grimman trots att den är uppbunden
Ok, så ni har inga uppbindningsplatser där de kan sättas fast i båda sidor så att säga? Tråkigt att behöva vara rädd och inte kul för hästarna heller förstås. :heart

Jo vi binder upp dom i boxen vid skötsel, det är ett krav, men är det en riktigt tjurig häst måste någon hålla i grimman trots att den är uppbunden

Usch tråkigt att höra, det låter inte riktigt som att hästarna trivs med sin situation så bra. Förstår verkligen att man inte vill riskera att bli skadad när man gör iordning en häst inför lektionen. Funderar du på att byta ridskola, om det finns någon annan i närheten såklart?

Glömt uppdatera från tävlingen i helgen.
Procenten låg givetvis lägre än på blåbärsdressyren, men det hade jag räknat med.
56,5% slutade det med, men jag är nöjd ändå.
Fick 6or på bägge galoppfattningarna , alltså red vi rätt galopp genom högervolten:D men piloten som vanligt bromsade före hörnpasseringen, fick avbrott och så blev allt kaos. Han var också så taggad efter skritten att han tog ett galoppsteg istället för trav vid C knashäst :p.
Klockren vänsterfattning men orkade inte hålla igång honom helt in på diagonalen i vänstergaloppen så fick tidigt avbrott.
Men en sjua på fria skritten, ett par 6,5 i travprogrammet (bland annat serpentinerna) och en klockren sista halt. Pilot behöver bara träna på att rida in på medellinjen och inte en meter ifrån :banghead:
Har kollat på filmen (pojkvännen filmade) och det går såååååå låååååångsamt :rofl:
Men annars var det helt okey se mig själv faktiskt.

Några noteringar till nästa gång, de till hinna fläta klart dagen innan. Blev för mycket för mina tummar fläta och rulla knopparna samma dag. Ajajaj vad ont jag haft.
Samt se till rycka manen nån vecka innan. Blev helt okey knoppar ändå trots monster man.
Nu ser jag fram emot höstens klubbtävlingar :heart

Men först ska vi på hoppkurs efter midsommar och dressyrvecka med 90 min lektioner i augusti innan terminen börjar

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka