Ridskoleryttare

Lektion på fullblodsstoet igen igår. Jag sa faktiskt till efter lektionen att jag känner mig redo att testa något nytt nu, tror det är femte gången jag rider henne och även om jag tycker om henne så vill jag dels prova mig igenom lite andra hästar eftersom de har så många, och dels prova något lite mer avslappnat. Det är så enormt mycket energi i denna lilla dam att hälften kunde vara nog, och även om jag kände att jag ändå kunde slappna av "rida energin" en hel del igår så är det lite för spänt och fartfyllt för att jag ska känna att jag liksom kommer till ridning mer än typ 1/3 av lektionen eller så. De andra 2/3 går mest åt att se till att hålla henne på mattan, se till att hon inte sticker iväg för mycket och hålla koll på mig själv :p Jag tror att det hade kunnat bli riktigt bra om jag red henne oftare och hade lite mer att säga till om (skulle t.ex. vilja testa ett annat bett på henne), men nu får man ju ta det för vad det är när det är en ridskola. Ridläraren sa att hon förvisso tycker att jag rider henne väldigt bra men att hon har full förståelse för att jag vill ha något annat ett tag, så det blir spännande att se vad det blir nästa vecka! Jag passade på att nämna att jag tyckte väldigt mycket om Kingsley, som jag fick rida första gången jag var där, så har jag tur kanske jag får rida på honom nästa vecka :)

På gårdagens lektion jobbade vi mycket med skänkelvikningar, utåtställning och takt och tempo. Har jättemycket träningsvärk i de nedre magmusklerna efter att ha suttit och hållit emot för kung och fosterland :laugh: På slutet ställde ridläraren upp ett par hinder och jag är lite stolt över att vi tog oss över både 70 och 80 cm även om det gick lite för fort för min smak :nailbiting: Bild på nöjd häst efter lektionen:
Öronen :love:
 
Jag har haft en rejäl släng av covid eller liknande och det var osäkert om jag skulle vara i form att rida med tanke på hur trött jag varit bara efter en lugn promenad med hunden, men vilade mig och vilade mig och vilade mig lite till 😅 hela dagen igår. Tog sedan bilen till ridskolan för att spara lite på krafterna (hemskt att köra hem i mörkret sedan dock :nailbiting:).

Red samma lilla stjärna som de senaste veckorna. Vi var på den väl upplysta utebanan och det var varmt och skönt ute.

Hittade takten rätt bra ganska direkt i uppvärmningen så det kändes bra.

Efter att ha värmt upp jobbade vi med travbommar och galoppfattningar. Jag fick flera jättefina fattningar till höger, det gick verkligen lätt som en plätt. Travbommarna var lite svårare. R är verkligen ganska så grön (om än gul :D) och det gällde för mig att tajma in rätt och hinna med att både hjälpa till med drivet över bommarna och stämma av så att vi förblev i balans. Någon gång gick det riktigt bra och helt okej flera gånger.

Galoppfattningarna till vänster blev inte alls lika bra. Jag är osäker på om de är svårare för R också eller om det låg mest hos mig, men vi fick vänster galopp också, så det är okej. Kanske behöver jag bara vara ännu mer noggrann.

Därefter fick vi komma in över travbommarna, hoppa ett litet hinder, helst landa i galopp och eventuellt rätta galoppen, fortsätta genom kortsidan och galoppera över två lätt upphöjda bommar på andra långsidan. Typ sex språng emellan beroende på häst, ganska olika galopp hos de fyra hästar som var med igår.

R skuttade snällt över hindret, landade nog både i trav och i fel galopp någon gång, men vi fick också en riktigt bra omgång när vi kom in bra över travbommarna, fick ett fint litet språng över hindret och landade i vänster galopp och kunde se till att bara hålla igång till och genom galoppbommarna/bockarna.

Det krävdes lite inramning då han drog lite mot insidan av den andra bommen, men inte värre än att vi kom över den om än inte helt på mitten.

Bland höjdpunkterna på lektionen var när vi tog galoppbommarna i höger varv. Efter dem hade jag för första gången tydlig (för mig) bjudning i galoppen och behövde inte driva för att hålla igång. Jättetrevligt att få känna! Jag anar att bomarbetet gjorde sitt till.

Nästa vecka är det lite mer hoppning. Jag tror, och hoppas faktiskt, att jag får R igen. Det är dock lite synd att han bara har en dressyrsadel 😅. Men det är en okej dressyrsadel, inte så väldigt uppbyggd. Det funkade igår med den.

Veckan därpå tror jag att det blir hästbyte, men jag är inte säker.

R var mindre bufflig igår än vanligt. Jag undrar nästan om han varit på uppfostringlektion senaste veckan 😁. Tyglarna fick jag dock tråckla ut ur hans mun innan det var dags att gå från stallet. Man får verkligen passa grejerna 🙈
 
Ridlektion igår kväll. Fick en fin herre som jag hunnit rida ett par gånger innan, rätt ny häst på ridskolan. Väldigt snäll och försynt i boxen, känslig att rida.

Väldigt nyttig häst för mig att rida då han är så känslig och reagerar mycket på säte samtidigt som han är känslig i munnen och inte gillar när man "gör för mycket" med händerna :) Då får jag öva på att rida nästan uteslutande med säte och skänklar och faktiskt reflektera över vad det nu är jag egentligen gör med mina höfter nu :D

Vi hade markarbete igår, samma övning i skritt, trav och galopp över markbommar. Mycket fokus på rakriktning över bommarna och sen böjning på stora voltar runtom, om vartannat. Övningen gick väldigt bra för oss i skritt och trav, han var lugn och avslappnad. Jag kunde kräva mer böjning efter ett tag vilket han svarade bra på. Han har mycket egen motor, så ibland får man påminna honom att vänta på ryttaren ;) Men med regelbundna halvhalter lyssnade han bra och trampade energiskt med fin kontakt och form, utan att ha bråttom framåt :heart

Sen var det dags för galoppen. Här skruvade han upp sig direkt och liksom kopplade bort mig lite, galoppen blev väldigt studsig. Jag ville låta honom galoppera mer framåt för att "få ur" honom, men med alla andra ekipage på begränsad yta blev det svårt.. Så det blev inte riktigt bra, dessutom började vi övningen i hans svåra galopp.

Förra lektionen på honom red vi båda galopperna och då gick höger galopp mycket bättre. Lugnare häst, fortfarande lite studsig galopp men kom ur det och jag kunde samla honom bra. Vänster var lite eeh.. Kommunikationen fungerade inte riktigt, tydligen gör jag något konstigt med mina höfter då som han reagerar på och gör tvärtom av vad det jag försöker få honom att göra :o

Igår märkte vi av dessa problemen igen i vänster varv, önskade att vi hade börjat med högergaloppen för att kanske hinna blåsa ur lite innan det svåra varvet. Men det blev som det blev, häst uppe i varv, fick inte riktigt ur honom från det studsiga så att jag kunde samla galoppen ordentligt sen. Övningen blev tämligen amputerad, men vi lyckades med några delar emellanåt :p
Vi hann tyvärr inte testa höger varv, tror kanske det hade lossnat lite där.

Men sen fick vi trava av hästarna, han lugnade sig nästan direkt och travade nöjt på med superfin kontakt, nosen ner och framåt :love:

Lektionen började och slutade alltså väldigt bra, bara galoppen vi (jag) får träna mer på! Tycker mycket om den här hästen, väldigt fin att rida och lyhörd när jag väl har honom med mig :heart
Nästa vecka ska vi hoppa, blir första gången jag hoppar honom, spännande! Förhoppningsvis lossnar det lite mer för oss med galoppen då :)
 
Dressyrlektion på storhäst i torsdags. Fick rida en annan häst än förra gången. Han var lite smal och kändes lite vinglig. Hängde sig lite på bettet och var svår att få stopp på. Jag tyckte han kändes lite oren i traven vid uppvärmningen men ridläraren tittade och tyckte jag skulle rida en stund till och känna om det värmde ur, vilket det gjorde. Men han kändes lite stel och hade svårt för att jobba i rätt form. Galoppen däremot var väldigt trevlig även om första fattningarna gick lite dåligt. Dagens övningar handlade om öppna och sluta på långsidorna. I början var det jättesvårt att sitta ned i trav och han tjorvade med huvudet, ville inte ställa och böja och jag gav nästan upp. Sen bytte vi varv och plötsligt hittade vi rätt takt, ryggen höjdes och jag kunde sitta bra och fick rätt bra fason på öppnorna. Sen ett pass i skritt där vi skulle hitta en linje mellan långsidorna och göra bakdelsvändning, tillbaka på samma linje och ny bakdelsvändning och upprepa flera gånger. Här var han ganska lyhörd och det var inte så svårt att stanna kvar på linjen. Det gick lite lättare i ena varvet. Sen gjorde vi slutor på halva långsidorna och det gick mycket bättre än öppna, men även här bättre i ena varvet. På slutet gick han i fin form med spänstiga steg. Sen galopperade vi och gjorde enkla byten på diagonalerna. Fortfarande svårt att få ned honom till skritt innan ny fattning. Får se om jag får fortsätta lirka med honom nästa gång.
 
Jag var och red min andra lektion igår. Det var ju väldigt roligt att få rida igen men jag hade sån fruktansvärd träningsvärk hela förra veckan insida lår närmast mot ljumskarna. Jag aldrig varit med om något liknande och tänkte att det nog skulle kännas bättre bara jag kom upp på hästryggen. Men fy f*n vad det gjorde ont. Det högg och det krampade och jag var nära på att hoppa av och börja gråta av både smärta och besvikelse.

Lektionen var mycket fokus på sits och balans på volterna. Men det enda jag kunde tänka och fokusera på var hur ont jag hade :cry: Fick en inte helt lättriden häst heller. Väldigt tung i handen, krävde en hel del ben och var dessutom väldigt bred över ryggen.
Ja så stor besvikelse är min sammanfattning. Finns liksom inte så mycket mer att skriva faktiskt.

Stretchade varje dag så mycket jag kunde hela förra veckan och idag är jag extremt svullen över muskeln framför allt på vänster ben. Min stackars muskel :( men positivt är att trots att jag knappt kunde gå efter avsittningen igår så är träningsvärken väldigt lindrig idag jämförelsevis. Inga vassa hugg men stelt, ömt och svullet. Så jag fortsätter väl att stretcha även denna vecka och hoppas på att det känns bättre på söndag så jag äntligen får rida ordentligt.
 
Jag var och red min andra lektion igår. Det var ju väldigt roligt att få rida igen men jag hade sån fruktansvärd träningsvärk hela förra veckan insida lår närmast mot ljumskarna. Jag aldrig varit med om något liknande och tänkte att det nog skulle kännas bättre bara jag kom upp på hästryggen. Men fy f*n vad det gjorde ont. Det högg och det krampade och jag var nära på att hoppa av och börja gråta av både smärta och besvikelse.

Lektionen var mycket fokus på sits och balans på volterna. Men det enda jag kunde tänka och fokusera på var hur ont jag hade :cry: Fick en inte helt lättriden häst heller. Väldigt tung i handen, krävde en hel del ben och var dessutom väldigt bred över ryggen.
Ja så stor besvikelse är min sammanfattning. Finns liksom inte så mycket mer att skriva faktiskt.

Stretchade varje dag så mycket jag kunde hela förra veckan och idag är jag extremt svullen över muskeln framför allt på vänster ben. Min stackars muskel :( men positivt är att trots att jag knappt kunde gå efter avsittningen igår så är träningsvärken väldigt lindrig idag jämförelsevis. Inga vassa hugg men stelt, ömt och svullet. Så jag fortsätter väl att stretcha även denna vecka och hoppas på att det känns bättre på söndag så jag äntligen får rida ordentligt.
Men vad tråkigt! Det låter ju som en muskelbristning av något slag? Jag hade nog varit försiktig med att stretcha och istället satsat på promenader samt lite lätt massage för att hålla igång blodcirkulationen. Kan också vara bra att kyla ordentligt med t.ex. en påse frysta ärtor eller något, och varva det med Voltaren gel. Det var i alla fall de tips jag fick när jag hade en muskelbristning för ett par år sedan. Krya på dig!
 
ny grupp, ny ridlärare och ny häst
Gruppen får 4 av 5 hjälmar medans ridlärare och häst får vardera 2 av fem hjälmar.
Var den tråkigaste lektion jag ridit på länge, vad jag saknar min gamla ridlärare.
Hjälpte ju inte till att jag inte connectade det minsta med hästen jag red. Vi kan kalla honom Hopphästen.
Det var avstängt, ovilligt men samtidigt springit. Hade noll kontakt med bettet och när jag väl fick kontakt och han började "välva sig" som ridläraren utryckte det kändes de som det blev tvärstopp. Började jag då driva tappade jag allt igen.
Det enda positiva med lektionen, hade inga problem trava över bommar och kanske kanske jag vågar skutta honom nästa måndag.
Nu blir det ingen fredagskurs den här veckan heller för jag är bortrest, men jag såg att jag kommer ha stora Dressyrvalacken kommande fredagar och jag ser fan fram emot det :p:rofl:
 
Även jag hade en besvikelse på lektionen i går.

Jag skulle rida Nasse. Det blir andra gången jag rider henne och hon gick inte innan så den här gången fick jag bekanta mig mer med henne i boxen. Mysig och supervaken, läskigt väluppfostrad tjej.

Satt upp på henne efter att jag kontrollerat sadeln som jag tyckte satt bra i stallet men mindre bra när vi kom ut. Vet inte om det blev så stor skillnad när jag ändrat egentligen, men det kändes som att det var bättre iaf. Hon var fruktansvärt irriterad på något flygfä och stod och småstudsade med bakbenen medan jag justerade lädrena lite, så jag skrittade iväg med henne så fort jag var klar så hon slapp plågan.

Det fanns ingen respons alls för skänkel. Jag försökte skritta ut till spåret men Nasse rörde sig inte ur fläcken.
Sedan skulle vi skritta ut, och då följde hon så klart efter de andra men det var inte för att jag bad henne direkt. Vi hamnade lite efter i ledet så det skapades två led, jag försökte desperat komma ikapp de andra men det var som förgjort. Nasse sket fullständigt i mig och reagerade på allt. Ett löv har en annan färg än löven brevid? Katastrof! Det ligger en sten på marken? Katastrof!

Vi red i paddocken, då det hade ösregnat och det blir för mörkt nu för att rida i hagen på ett säkert sätt. När jag skrittade in där tänkte jag att det löser sig det här med skänklarna, jag behöver bara jobba lite med att få fram henne och renodla hjälper osv så är vi där. Hon lyssnade fint på förhållningar, men när det gällde framåtdrivande hjälper var det som att sitta på en sten.
Så jag skrittade på i knapp styrfart, gjorde några halter som jag hade oerhört svårt att ta mig ur. Nasse var rädd för sin skugga, för löven, för stenarna, för staketet, för gräset... Tänkte att det löser sig också men jag måste få fokus från henne!
Det var som förgjort. Ridläraren gav mig ett spö och jag försökte ta oss framåt med det. Ingen reaktion öht.
Om jag duttade rytmiskt på rumpan funkade det bäst upptäckte jag efter ett tag och det blev då så att hon fick lite fart i kanske en halv långsida, sedan dog det.

Vi red en övning som innebar att öka och minska skritten på böjda spår, volter, och volt tillbaka. Jag sket fullständigt i allt vad övningen hette och försökte i stället att gå från spö = framåt till skänkel = framåt så hon faktiskt gick att rida. Experienterade lite med hur jag satt eftersom jag tänkte att jag kanske satt dåligt, händerna var fel eller vad det nu var.
Det blev bättre men jag fick verkligen driva varenda sekund, så fort jag ens tänkte att "okej nu måste jag ta det lite lugnt med drivandet så hon får en paus" blev det stopp.

Vi fortsatte sedan samma övning i trav, med inslag av serpentiner där vi skulle tänka att vi kortade hästarna för att ladda dem med energi och sedan släppa lös den energin när vi ville öka traven lite. Det kunde jag inte heller göra. Bara att komma fram i trav var motigt och när vi travade fick jag fortsätta driva för att få henne att fortsätta.
Det lossnade litegrann där i traven, men jag kände lite att jag inte visste vad jag höll på mig och att jag nog inte bör rida i den här gruppen alls, och borde flyttas ner till nybörjare. :cautious:

Vi skulle sedan galoppera på volter. Knäppt nog fattade Nasse mer än gärna galopp bara jag tänkte galopp och flyttade bäckenet en aning. Första två fattningarna var jag inte alls med på det, tänkte att det skulle bli svårt att fatta. Hon hade en ganska knackig och markbunden galopp, ganska mycket tror jag för att jag inte vågade be henne om någon form alls i traven för då blev det stopp, så då blev fattningarna och galoppen densamma.
Galoppen gick alltså ganska så bra, men det var mer att jag kunde fatta galoppen och styra runt henne, inte påverka galoppen alls.

När vi sedan travade och skrittade av dem var Nasse mycket mer fokuserad på mig och vad jag bad om, lyssnade på skänkeln.

Alltså jag vet inte... Jag vet inte ens hur jag ska hitta något positivt att säga om lektionen. Nasse är en fin häst och jag kände definitivt att hon kan bli superfin att rida, men inte när jag rider så uselt som i går.
Jag kände att jag liksom började positivt men sen när jag inte fick någon respons alls blev det som att jag själv hamnade i en negativ spiral och jag klarade inte att vända på känslan att jag borde flyttas till nybörjargrupp. Fastnade helt där i hjärnan och nu i efterhand hade jag önskat att jag bad om hjälp och att jag bara ridit in på mitten, gjort halt och försökt vända på mitt tankesätt.
Hoppas på bättre lektion nästa lektion. Konstigt nog känns det som att jag ändå kan tänka mig att rida Nasse mer, jag gillar inte när jag inte kan "knäcka nöten" :p
 
Även jag hade en besvikelse på lektionen i går.

Jag skulle rida Nasse. Det blir andra gången jag rider henne och hon gick inte innan så den här gången fick jag bekanta mig mer med henne i boxen. Mysig och supervaken, läskigt väluppfostrad tjej.

Satt upp på henne efter att jag kontrollerat sadeln som jag tyckte satt bra i stallet men mindre bra när vi kom ut. Vet inte om det blev så stor skillnad när jag ändrat egentligen, men det kändes som att det var bättre iaf. Hon var fruktansvärt irriterad på något flygfä och stod och småstudsade med bakbenen medan jag justerade lädrena lite, så jag skrittade iväg med henne så fort jag var klar så hon slapp plågan.

Det fanns ingen respons alls för skänkel. Jag försökte skritta ut till spåret men Nasse rörde sig inte ur fläcken.
Sedan skulle vi skritta ut, och då följde hon så klart efter de andra men det var inte för att jag bad henne direkt. Vi hamnade lite efter i ledet så det skapades två led, jag försökte desperat komma ikapp de andra men det var som förgjort. Nasse sket fullständigt i mig och reagerade på allt. Ett löv har en annan färg än löven brevid? Katastrof! Det ligger en sten på marken? Katastrof!

Vi red i paddocken, då det hade ösregnat och det blir för mörkt nu för att rida i hagen på ett säkert sätt. När jag skrittade in där tänkte jag att det löser sig det här med skänklarna, jag behöver bara jobba lite med att få fram henne och renodla hjälper osv så är vi där. Hon lyssnade fint på förhållningar, men när det gällde framåtdrivande hjälper var det som att sitta på en sten.
Så jag skrittade på i knapp styrfart, gjorde några halter som jag hade oerhört svårt att ta mig ur. Nasse var rädd för sin skugga, för löven, för stenarna, för staketet, för gräset... Tänkte att det löser sig också men jag måste få fokus från henne!
Det var som förgjort. Ridläraren gav mig ett spö och jag försökte ta oss framåt med det. Ingen reaktion öht.
Om jag duttade rytmiskt på rumpan funkade det bäst upptäckte jag efter ett tag och det blev då så att hon fick lite fart i kanske en halv långsida, sedan dog det.

Vi red en övning som innebar att öka och minska skritten på böjda spår, volter, och volt tillbaka. Jag sket fullständigt i allt vad övningen hette och försökte i stället att gå från spö = framåt till skänkel = framåt så hon faktiskt gick att rida. Experienterade lite med hur jag satt eftersom jag tänkte att jag kanske satt dåligt, händerna var fel eller vad det nu var.
Det blev bättre men jag fick verkligen driva varenda sekund, så fort jag ens tänkte att "okej nu måste jag ta det lite lugnt med drivandet så hon får en paus" blev det stopp.

Vi fortsatte sedan samma övning i trav, med inslag av serpentiner där vi skulle tänka att vi kortade hästarna för att ladda dem med energi och sedan släppa lös den energin när vi ville öka traven lite. Det kunde jag inte heller göra. Bara att komma fram i trav var motigt och när vi travade fick jag fortsätta driva för att få henne att fortsätta.
Det lossnade litegrann där i traven, men jag kände lite att jag inte visste vad jag höll på mig och att jag nog inte bör rida i den här gruppen alls, och borde flyttas ner till nybörjare. :cautious:

Vi skulle sedan galoppera på volter. Knäppt nog fattade Nasse mer än gärna galopp bara jag tänkte galopp och flyttade bäckenet en aning. Första två fattningarna var jag inte alls med på det, tänkte att det skulle bli svårt att fatta. Hon hade en ganska knackig och markbunden galopp, ganska mycket tror jag för att jag inte vågade be henne om någon form alls i traven för då blev det stopp, så då blev fattningarna och galoppen densamma.
Galoppen gick alltså ganska så bra, men det var mer att jag kunde fatta galoppen och styra runt henne, inte påverka galoppen alls.

När vi sedan travade och skrittade av dem var Nasse mycket mer fokuserad på mig och vad jag bad om, lyssnade på skänkeln.

Alltså jag vet inte... Jag vet inte ens hur jag ska hitta något positivt att säga om lektionen. Nasse är en fin häst och jag kände definitivt att hon kan bli superfin att rida, men inte när jag rider så uselt som i går.
Jag kände att jag liksom började positivt men sen när jag inte fick någon respons alls blev det som att jag själv hamnade i en negativ spiral och jag klarade inte att vända på känslan att jag borde flyttas till nybörjargrupp. Fastnade helt där i hjärnan och nu i efterhand hade jag önskat att jag bad om hjälp och att jag bara ridit in på mitten, gjort halt och försökt vända på mitt tankesätt.
Hoppas på bättre lektion nästa lektion. Konstigt nog känns det som att jag ändå kan tänka mig att rida Nasse mer, jag gillar inte när jag inte kan "knäcka nöten" :p
Jag känner lite samma sak, tänker ge det några lektioner till för att se om jag också kan knäcka nöten.
 
Men vad tråkigt! Det låter ju som en muskelbristning av något slag? Jag hade nog varit försiktig med att stretcha och istället satsat på promenader samt lite lätt massage för att hålla igång blodcirkulationen. Kan också vara bra att kyla ordentligt med t.ex. en påse frysta ärtor eller något, och varva det med Voltaren gel. Det var i alla fall de tips jag fick när jag hade en muskelbristning för ett par år sedan. Krya på dig!
Ja du har säkert rätt men idag har jag noll smärta i muskeln även när jag spänner musklerna :banana: Det enda som begränsar mig idag är att muskeln känns kort och stum.
Träningsvärk är väl små bristningar i muskeln, det är väl det som gör ont? Men denna gång var det nog större bristningar och inga små som man får efter gymmet. Jag kan berätta att jag idag när jag gick på toa så upptäckte jag stora blåmärken nedanför muskeln som har gjort mest ont O_o precis som att blåmärket har ”trillat ner” som det kan göra på blåmärken i ansiktet. Helt galet.

Men eftersom jag är smärtfri nu så tänker jag att lätt stretching som inte gör ont kan vara vägen och gå så att muskeln blir lite mindre stum och mer följsam.
 
Ja du har säkert rätt men idag har jag noll smärta i muskeln även när jag spänner musklerna :banana: Det enda som begränsar mig idag är att muskeln känns kort och stum.
Träningsvärk är väl små bristningar i muskeln, det är väl det som gör ont? Men denna gång var det nog större bristningar och inga små som man får efter gymmet. Jag kan berätta att jag idag när jag gick på toa så upptäckte jag stora blåmärken nedanför muskeln som har gjort mest ont O_o precis som att blåmärket har ”trillat ner” som det kan göra på blåmärken i ansiktet. Helt galet.

Men eftersom jag är smärtfri nu så tänker jag att lätt stretching som inte gör ont kan vara vägen och gå så att muskeln blir lite mindre stum och mer följsam.
Jag gissar att det inte är någon fara om du är så pass mycket bättre nu :) Jag är en sån där som får träningsvärk väldigt lätt. Jag får också blåmärken när jag får riktigt jobbig träningsvärk.
Drick vatten, magnesium, stretcha lite snällt och vila litegrann :up:
 
Även jag hade en besvikelse på lektionen i går.

Jag skulle rida Nasse. Det blir andra gången jag rider henne och hon gick inte innan så den här gången fick jag bekanta mig mer med henne i boxen. Mysig och supervaken, läskigt väluppfostrad tjej.

Satt upp på henne efter att jag kontrollerat sadeln som jag tyckte satt bra i stallet men mindre bra när vi kom ut. Vet inte om det blev så stor skillnad när jag ändrat egentligen, men det kändes som att det var bättre iaf. Hon var fruktansvärt irriterad på något flygfä och stod och småstudsade med bakbenen medan jag justerade lädrena lite, så jag skrittade iväg med henne så fort jag var klar så hon slapp plågan.

Det fanns ingen respons alls för skänkel. Jag försökte skritta ut till spåret men Nasse rörde sig inte ur fläcken.
Sedan skulle vi skritta ut, och då följde hon så klart efter de andra men det var inte för att jag bad henne direkt. Vi hamnade lite efter i ledet så det skapades två led, jag försökte desperat komma ikapp de andra men det var som förgjort. Nasse sket fullständigt i mig och reagerade på allt. Ett löv har en annan färg än löven brevid? Katastrof! Det ligger en sten på marken? Katastrof!

Vi red i paddocken, då det hade ösregnat och det blir för mörkt nu för att rida i hagen på ett säkert sätt. När jag skrittade in där tänkte jag att det löser sig det här med skänklarna, jag behöver bara jobba lite med att få fram henne och renodla hjälper osv så är vi där. Hon lyssnade fint på förhållningar, men när det gällde framåtdrivande hjälper var det som att sitta på en sten.
Så jag skrittade på i knapp styrfart, gjorde några halter som jag hade oerhört svårt att ta mig ur. Nasse var rädd för sin skugga, för löven, för stenarna, för staketet, för gräset... Tänkte att det löser sig också men jag måste få fokus från henne!
Det var som förgjort. Ridläraren gav mig ett spö och jag försökte ta oss framåt med det. Ingen reaktion öht.
Om jag duttade rytmiskt på rumpan funkade det bäst upptäckte jag efter ett tag och det blev då så att hon fick lite fart i kanske en halv långsida, sedan dog det.

Vi red en övning som innebar att öka och minska skritten på böjda spår, volter, och volt tillbaka. Jag sket fullständigt i allt vad övningen hette och försökte i stället att gå från spö = framåt till skänkel = framåt så hon faktiskt gick att rida. Experienterade lite med hur jag satt eftersom jag tänkte att jag kanske satt dåligt, händerna var fel eller vad det nu var.
Det blev bättre men jag fick verkligen driva varenda sekund, så fort jag ens tänkte att "okej nu måste jag ta det lite lugnt med drivandet så hon får en paus" blev det stopp.

Vi fortsatte sedan samma övning i trav, med inslag av serpentiner där vi skulle tänka att vi kortade hästarna för att ladda dem med energi och sedan släppa lös den energin när vi ville öka traven lite. Det kunde jag inte heller göra. Bara att komma fram i trav var motigt och när vi travade fick jag fortsätta driva för att få henne att fortsätta.
Det lossnade litegrann där i traven, men jag kände lite att jag inte visste vad jag höll på mig och att jag nog inte bör rida i den här gruppen alls, och borde flyttas ner till nybörjare. :cautious:

Vi skulle sedan galoppera på volter. Knäppt nog fattade Nasse mer än gärna galopp bara jag tänkte galopp och flyttade bäckenet en aning. Första två fattningarna var jag inte alls med på det, tänkte att det skulle bli svårt att fatta. Hon hade en ganska knackig och markbunden galopp, ganska mycket tror jag för att jag inte vågade be henne om någon form alls i traven för då blev det stopp, så då blev fattningarna och galoppen densamma.
Galoppen gick alltså ganska så bra, men det var mer att jag kunde fatta galoppen och styra runt henne, inte påverka galoppen alls.

När vi sedan travade och skrittade av dem var Nasse mycket mer fokuserad på mig och vad jag bad om, lyssnade på skänkeln.

Alltså jag vet inte... Jag vet inte ens hur jag ska hitta något positivt att säga om lektionen. Nasse är en fin häst och jag kände definitivt att hon kan bli superfin att rida, men inte när jag rider så uselt som i går.
Jag kände att jag liksom började positivt men sen när jag inte fick någon respons alls blev det som att jag själv hamnade i en negativ spiral och jag klarade inte att vända på känslan att jag borde flyttas till nybörjargrupp. Fastnade helt där i hjärnan och nu i efterhand hade jag önskat att jag bad om hjälp och att jag bara ridit in på mitten, gjort halt och försökt vända på mitt tankesätt.
Hoppas på bättre lektion nästa lektion. Konstigt nog känns det som att jag ändå kan tänka mig att rida Nasse mer, jag gillar inte när jag inte kan "knäcka nöten" :p
Tycker ibland att det kan hjälpa att lägga in galopp tidigt i framridningen på sådana hästar. Att stå upp och galoppera på friskt framåt. :)
 
Jag gissar att det inte är någon fara om du är så pass mycket bättre nu :) Jag är en sån där som får träningsvärk väldigt lätt. Jag får också blåmärken när jag får riktigt jobbig träningsvärk.
Drick vatten, magnesium, stretcha lite snällt och vila litegrann :up:
Nej jag är inte orolig. Bara så besviken över att jag inte kunde rida som jag ville när jag verkligen hade sett framemot det så himla mycket.
Nu är jag väldigt optimistisk och känner att det var rätt att jag led mig igenom ridningen i söndags så blir det nog lättare i framöver.

Men blåmärken var något nytt. Kan du få det var som med träningsvärken? Jag har aldrig fått det förut.
 
Nej jag är inte orolig. Bara så besviken över att jag inte kunde rida som jag ville när jag verkligen hade sett framemot det så himla mycket.
Nu är jag väldigt optimistisk och känner att det var rätt att jag led mig igenom ridningen i söndags så blir det nog lättare i framöver.

Men blåmärken var något nytt. Kan du få det var som med träningsvärken? Jag har aldrig fått det förut.
Ja det händer. Främst vid riktigt jobbig träningsvärk i nedre halvan av kroppen.
 
Tycker ibland att det kan hjälpa att lägga in galopp tidigt i framridningen på sådana hästar. Att stå upp och galoppera på friskt framåt. :)
Ja, nästa gång ska jag ha revanch :D Då ska jag nog försöka något sånt tänker jag. Även om jag inte vet om jag ens hade fått henne i galopp i det läget helt ärligt. Hade nog gått om man red riktigt osjysst men jag gillar inte att piska fram hästar.

Nu i efterhand känner jag att hon nog blev superintrovert och liksom inte ens reflekterade över min existens. Kan bero på att jag tjatade för mycket i början eller kanske bara att hon är så pass ängslig att hon valde att i stället gå och titta efter faror, jag kanske inte "var där för henne" tillräckligt mycket att hon kunde lita på att jag skulle se faror åt henne. Eller något.
Ska så klart även fråga ridläraren. Det är ju det bästa verktyget när man är på ridskola och man inte riktigt får till det.
 
Lektion på islandshäst i går. Samma Isabell- valack som förra gången. Han gick lektionen innan så inget pyssel innan. Vi fick frågan om vi ville följa med andra gruppen på uteritt eller stanna och rida på banan. Solen sken och det var perfekt väder för uteritt så jag valde det. Alla andra valde banan. Först lite uppvärmning i skritt och hästen var väldigt lyhörd och flyttade för skänkeln riktigt bra. Sen ut och då började vi också i skritt med lite lösgörande öppna, skänkelvikning och jag provade några steg i sluta för han kändes så bra. Ångrade nästan att jag inte hade stannat på banan. Och sen tölt och galopp på fina ridvägar, härligt i solen! Skritt på hemvägen och när vi kom tillbaka fick vi galoppera några varv på ovalbana med. Pigg häst med trevlig galopp som var bättre ute än i ridhuset förra veckan. Han skulle gå lektionen efter, så inget pyssel efteråt heller.
 
Red hoppspecial i söndags på S, ett sto av lite mer kallblodstyp.
Mycket egna idéer och kan lätt "vägra" om man inte visar att man bestämmer lite kvickt.
Och då menar jag "visa att man bestämmer" genom att vara kvick i hjälperna och förekomma henne när hon vill stanna eller svänga in på mitten.

Inte för att jag kunde det, i början. Höll på att ge upp och gråta efter fem minuter, MEN det är ju inte ett alternativ. Och ridläraren tog sig lite tid med mig. Hen hade rätt i mycket, om än kanske inte just "gå på henne ordentligt direkt". Det var inte ponnyspark som fick henne att bli fin sen, utan när jag hittade knapparna på henne och hur snabbt jag kunde trycka på dem.

Då blev hon OTROLIGT fin, och inte behövde vi bråka något heller, när jag red henne bra.
Så var det ju hoppning också, så hon blev både pigg och stark och jag var lite för dålig i min sits på henne. Men det blev bra mot slutet det med! Väldigt rolig, men svår häst.

---
Idag red jag fina fina V igen. Vi skulle egentligen ha markarbete med hade vikarie så det blev dressyr.
Riktigt bra övningar, kul med ny lärare. V blev finare än någonsin, fick jobba på exakt det vi behövde. Få tag i yttersidan och mycket volter. Där hon tillslut rundade sig istället för att flyta iväg med yttersidan och tvära runt.
Såååå härlig häst!
Fick fint beröm av ridläraren också, "har ju sett henne gå tidigare, men SÅ har jag inte sett henne gå förut!"
:love:
 
Ja du har säkert rätt men idag har jag noll smärta i muskeln även när jag spänner musklerna :banana: Det enda som begränsar mig idag är att muskeln känns kort och stum.
Träningsvärk är väl små bristningar i muskeln, det är väl det som gör ont? Men denna gång var det nog större bristningar och inga små som man får efter gymmet. Jag kan berätta att jag idag när jag gick på toa så upptäckte jag stora blåmärken nedanför muskeln som har gjort mest ont O_o precis som att blåmärket har ”trillat ner” som det kan göra på blåmärken i ansiktet. Helt galet.

Men eftersom jag är smärtfri nu så tänker jag att lätt stretching som inte gör ont kan vara vägen och gå så att muskeln blir lite mindre stum och mer följsam.
Åh vad bra! Det är såvitt jag vet inte helt fastställt vad träningsvärk beror på, det finns teorier om allt från mjölksyra till bindväv och muskelfibrer, men en muskelbristning är allvarligare och tenderar att resultera i blåmärken och svullnader. Blåmärken får man inte av vanlig träningsvärk, då är det en muskelbristning det rör sig om.

Toppen att det blev bättre så fort, låter som att du har en bra plan framöver! :)
 
Jag kände att jag liksom började positivt men sen när jag inte fick någon respons alls blev det som att jag själv hamnade i en negativ spiral och jag klarade inte att vända på känslan att jag borde flyttas till nybörjargrupp. Fastnade helt där i hjärnan och nu i efterhand hade jag önskat att jag bad om hjälp och att jag bara ridit in på mitten, gjort halt och försökt vända på mitt tankesätt.
Det här händer mig ganska ofta också och jag tycker att det är så himla svårt att hantera. Just det här att gå in till mitten och ta ett par djupa andetag kan vara bra för att komma ur den negativa spiralen ibland, men det är ju lättare sagt än gjort och oftast kommer jag på det alldeles för sent 🙄 Det är verkligen en mental sport på så många sätt!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 622
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 464
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp