Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Men om man tänker såhär, hur många ridskolor i sthlm har sina sommarhagar på andra sidan vägen och hästarna åker inte runt i onödan och får verkligen vara lediga på sommaren om man bortser från några läger i början av sommaren, och hur många ridskolor får hästarna gå ute på natten och komma in på dagen för att gå lektion under sommrarna?
Hästarna är ute varje dag, iofs nu typ varannan pga att det är så lerigt ute, men annars är dem ute varje dag.
Så om man bortser från hur stallet ser ut så har dem faktiskt det bra.

Fast sådär är det väl på 90% av alla ridskolor i Stockholmsområdet (förutom att man kanske behöver åka transport till sommarhagen, men det är ju knappast något större lidande. )

De flesta ridskolor jag känner till i Stockholm har hästarna ute varje dag, har hästarna på ett långt helledigt sommarbete, har hästarna ute på nätterna i slutet av vårterminen och början på höstterminen.

Undantaget är väl ett fåtal ridskolor närmare stan, men de allra flesta har det ju precis som era.

KL

Jag är också inbiten ridskoleryttare, började på ridskola när jag var 3, bytte till min nuvarande när jag var 7 år, och där är jag kvar! Jobbar numera heltid där, både i stallet och har lektioner.

Bara jag som reagerade på flertalet som skrivit om "dagens lektion" och sagt att de ridit på 4-åringar, vet ni om att enligt Ridsportförbundet är det inte tillåtet att ha 4-åriga hästar på lektion? Eller har dom ändrat det?

Iallafall, "min" ridskola är såklart världens bästa! (samma som Orkide som också skrivit i denna tråden)
Jag har också den stora förmånen att få tävla med en av ridskolans hästar (den finaste såklart ;) ) vilket är otroligt roligt. Perfekt för mig som egentligen aldrig varit jättelockad av en egen häst. Hoppas jag får rida och tävla honom länge till! So far har vi placeringar tom. LA:6, bild:

28346105.jpg

27886762.jpg

Men om man tänker såhär, hur många ridskolor i sthlm har sina sommarhagar på andra sidan vägen och hästarna åker inte runt i onödan och får verkligen vara lediga på sommaren om man bortser från några läger i början av sommaren, och hur många ridskolor får hästarna gå ute på natten och komma in på dagen för att gå lektion under sommrarna?
Hästarna är ute varje dag, iofs nu typ varannan pga att det är så lerigt ute, men annars är dem ute varje dag.
Så om man bortser från hur stallet ser ut så har dem faktiskt det bra.

Men du kan väl inte mena att bra sommarbete ursäktar ett stall i uselt skick?
Jag jämför inte Ågesta med någon annan stockholmsridskola då jag inte har erfarenhet av någon annan. De kanske har mycket sämre miljö än Ågesta, vad vet jag. Men det gör ju inte att Ågestas brister försvinner bara för att det är sämre på annat håll. För mig är det jätteviktigt att stallmiljön är bra eftersom hästen tillbringar mycket tid där (speciellt om den inte får komma ut för att det är för lerigt, har faktiskt aldrig varit med om någon som haft hästarna inne pga det). Det finns lag på hur stallmiljön ska vara utformad och Ågestas stall lever inte upp till det (jag vet att de har dispens).

Bara jag som reagerade på flertalet som skrivit om "dagens lektion" och sagt att de ridit på 4-åringar, vet ni om att enligt Ridsportförbundet är det inte tillåtet att ha 4-åriga hästar på lektion? Eller har dom ändrat det?

Jag reagerade också på det. Jag har också i bakhuvudet att det inte är tillåtet, men kan ha ändrats. Dessutom skulle jag inte vilja rida en så ung häst på lektion, då den omöjligt kan ridas på den nivå eller i närheten av där jag själv befinner mig. Jag rider på ridskola (och betalar för mina lektioner) för att underhålla och utveckla min ridning, inte för att utbilda ridskolans hästar.

Det var just det jag reagerade på om du läste vad jag skrev häromdagen (det om den ridskolan där fyraåringen gick en entimmeslektion). Hade för mig att jag läste det på buke förut.
Och som hvala skriver - det är inte roligt att sitta och behöva utbilda på sin lektion. Samtidigt tycker jag att det kan vara lite roligt ibland och ganska nyttigt att verkligen behöva vara tydlig med sina hjälper. Men det beror ju helt på hur duktig unghästen är. Vi har en femåring som är riktigt fin och då tycker jag bara att det är kul :)

"Din" lilla häst är jättefin Patch..., men det var längesen jag såg er nu (måste vart fyra-fem år sen ni tävlade hos oss senast?). Rider du och Orkide tillsammans med Helena RJ? För isåfall ses vi nog snart :)

Tack! Jaa, sist jag var där var jag ju jättesjuk, gjorde inte alls älsklingen någon hjälp...haha så det gick inte så bra!
Ni får se till att ha klasser som jag kan rida! ;) Jaa, jag och Helena rider i samma grupp på torsdagar!

Nej du, jag röstar snarare för två LB då vi bara har typ två eller tre ekipage som kan rida LA:3, alla ska med :D

Ska följa med och fota lite när hon rider snart så får väl se till att knäppa några kort på dig också :)

Vi fick hoppa idag!!! F*N va kul! Inte världens högsta hinder ca 20-30 cm över marken men ändå :D

Men jag tyckte det var så svårt med sitsen. Lätt sist hette det va? Man halvstår. Hittade inte balansen s det gick sådär att hoppa, tyvärr...

Sen har jag så svårt att få hästen att trava lite snabbare eller iallafall inte stanna av....

MANEN! den är bra för allt! hehe... håller nästan alltid i den när jag hoppar, hellre se lite "oproffsigare" ut enligt några än råka rycka i munnen eller dunsa i sadeln.
men några tips jag brukar ge när jag agerar "ridlärare": ha böjda knän så du kan svikta lite (annars blir det stelt och vingligt), ha stigbygeln på fotens bredaste ställe, skänkeln ska ligga på samma ställe som vanligt och var noga med att händerna inte hamnar allt för långt bakom axlarna (helst ungefär på linje med dem/lite framför skulle jag tro, men blir lite oäker nu när jag bara sitter framför dataskärmen och inte ser i verkligheten)

Kul att du börjat hoppa!

MANEN! den är bra för allt! hehe... håller nästan alltid i den när jag hoppar, hellre se lite "oproffsigare" ut enligt några än råka rycka i munnen eller dunsa i sadeln.
men några tips jag brukar ge när jag agerar "ridlärare": ha böjda knän så du kan svikta lite (annars blir det stelt och vingligt), ha stigbygeln på fotens bredaste ställe, skänkeln ska ligga på samma ställe som vanligt och var noga med att händerna inte hamnar allt för långt bakom axlarna (helst ungefär på linje med dem/lite framför skulle jag tro, men blir lite oäker nu när jag bara sitter framför dataskärmen och inte ser i verkligheten)

Kul att du börjat hoppa!

Tack! Ska försöka tänka på det du säger nästa gång. :) Det är sååå kul att vi börjat hoppa! Äntligen lite "action" *haha*

Hehe, här hoppat jag in i tråden också :p

Jag har ridit i ca 7år.
Jag rider på ridskolan 2 ggr i veckan, och då på hopp och dressyrspecial.
Jag tävlar också på ridskole ponny i LB/LC.
Jag är mest en dressyrmänniska, men det har mest blivit hopptävlingar på sistonde då jag inte har ridit någon speciell i dressyren. Men nu ska det bli lite fler dressyrtävlingar :love: För nu rider jag en ponny i dressyren som det går bra med och jag trivs med ;)
I hoppningen rider jag en ponny som heter Benny som jag har tävlat upp till LB i hoppning med.
I dressyren rider jag nu Wille :D Som jag bara har startat LC med. Men är också klubbmästare i dressyr med.
Men en av mina favoriter är också en fd travare , maxad d-ponny som heter Ina. Henne rider jag på hoppspecialen. Fast jag tävlar då med Benny.
Ina är bara på prov hos ridskolan ett tag.. för ägaren försöker sälja henne. Och ridskolan vill inte köpa henne men ska ha kvar henne tills hon blir såld..
Så det är tråkigt att hon kan bli sååld närsomhelst :(

ridit idag!
en ny häst ( för mig) det var en trevlig upplevelse på det stora hela men det känndes som att det fanns mkt som jag inte fick till.
sist gick det ju så bra men nu var d lite trevande...
men med facit i hand kunde jag ha kortat stigbyglarna ett hål , kände att jag tappade kontrollen lite å då blev d spänt och ofokuserat. jag tappade inte kontrollen på hästen men på mig själv, kroppen ville inte samma som jag,.
men jag har haft känningar i mitt knä i några dagar så jag tror det var en bidragande orsak.
Men i övrigt var han mkt trevlig, lätt i boxen å väldigt lyhörd, trevlig motsats till den maxade d-ponnyn jag ridit tidigare... Hon var skit SEG...
Så jag längtar till nästa vecka! vi galopperade lite å i sätet var allt perfekt men inner skänkeln kröp upp en aning . antagligen för att jag spännde mig eftersom jag kännde att kroppen inte var i fas. nåja, nya friska tag nästa vecka!:banana:

Jag har också problem med att jag drar upp mina skänklar :crazy: Så himla svårt att komma till rätta med, verkligen.

Jag red också idag. Hoppade med fina Lady :banana:
Vi var bara fyra tsycken så vi fick hoppa mycket. Roliga övningar var det också, väldigt blandat med en serie, lite snävare svängar, en solfjäder som man kunde rida på framåt till, lite lydnadshinder osv.
Vi började med att galoppera upphöjd bom på volt - trava snett igenom över bommar - galoppera över upphöjd bom på volt osv. Lady kändes riktigt fin, mjuk men ändå framåt. La in några riktiga galoppökningar på långsidorna, det tyckte hon var kul :D Sen hoppade vi solfjädern och vissa gånger blev det bra och andra inte. Börjar hitta avstånden på henne men idag ville hon hoppa av stort istället för att krypa intill, vilket iofs är positivt men jag var väldigt oförberedd på det. Hoppade serien massa gånger också, iböran hoppade hon inte upp sig så bra på sista räcket utan var lite slarvig. Så fort jag spänner mig minsta lilla så påverkas hon så mycket, vilket är ganska jobbigt men väldigt nyttigt. Sista gången gick det bra iaf :) Sen var det lite svängar, fick med mig ytterbogen mer än vanligt och avslutade med ett bra språng på solfjädern igen.

Jätterolig lektion var det iallafall, hon var som sagt väldigt fin i markarbetet men ändå framåt på hinder. Tidigare har hon alltid varit fin i markarbetet men seg att rida eller framåt på hinder men tjafsig på marken. Känns som att det går mycket framåt iallafall, och hoppas på att få rida henne i Stockholmscupen framöver :)

LA:3 vill jag inte heller rida...haha ska försöka att bara rida LA:5/6 i vår men finns ju inte så många såna... :(

Va kul! Det får du gärna göra!! Men då får du säga hej innan så jag vet att jag ska rida ordentligt ;)

Det är ju lite trist, när det inte finns dom klasser man vill rida. Jag tävlar ju bara LC-LB och det finns det ju gott om, men det skulle vara kul att rida lite mer LB:2 och LB:3, LB:1 börjar kännas lite uttjatat :p

Absolut, det ska jag göra :)

Vilket härligt ekipage ni ser ut att vara! :love:

Igår red jag en av världens underbaraste hästar, all times: Zenia. Hyperkänsligt nätt sto som behöver mycket beröm och man behöver bara koncentrera sig på att hon ska slappna av så faller allting på plats. Hon är som smör och tycker det är så roligt, så man sitter där med ett stort flin och bara njuter!

Då känner man verkligen det här härliga samspelet ridning går ut på :love:

å va kul m bilder! å jag håller med de andra, ni ser jättefina ut! mera bilder tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar