Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Hur många gånger i veckan rider ni? Mest lektioner på vanligt sätt under en termin?

Jag rider en gång i veckan vanlig lektion, sen är det dressyrspecial ett par gånger per termin. Utöver ridskolan rider jag medryttarhäst två gånger i veckan ungefär :)

Jag rider i hoppspecial och dressyrspecial varje vecka, sen köper jag nästan alltid hopplektioner i en speciell grupp + privatlektioner lite då och då. Ett tag red jag privatlektion varje vecka för att komma ur en svacka, nu var det nog två månader sen.

Var med en kompis som rider på en av Stockholms större ridskolor idag. Blev nästan rädd :crazy: En ponny som gick med på en hopplektion var helt otroligt pigg och ryttaren var påväg av efter nästan varje hinder, ingen kontroll alls. En fyraårig ponny som gick en hård entimmeslektion med nedsittning i både trav och galopp. Flera långa ryttare ihoptryckta på små ponnyer och mycket sågande. Väldigt mycket skitsnack var det också, det var det enda dom snackade om under fram- och avskrittningen. Inte undra på att kompisen vill byta stall :crazy: Får väl hoppas att det var undantag jag såg.

Jag rider i hoppspecial och dressyrspecial varje vecka, sen köper jag nästan alltid hopplektioner i en speciell grupp + privatlektioner lite då och då. Ett tag red jag privatlektion varje vecka för att komma ur en svacka, nu var det nog två månader sen.

Var med en kompis som rider på en av Stockholms större ridskolor idag. Blev nästan rädd :crazy: En ponny som gick med på en hopplektion var helt otroligt pigg och ryttaren var påväg av efter nästan varje hinder, ingen kontroll alls. En fyraårig ponny som gick en hård entimmeslektion med nedsittning i både trav och galopp. Flera långa ryttare ihoptryckta på små ponnyer och mycket sågande. Väldigt mycket skitsnack var det också, det var det enda dom snackade om under fram- och avskrittningen. Inte undra på att kompisen vill byta stall :crazy: Får väl hoppas att det var undantag jag såg.

Du får gärna pma om vilken ridskola det var.

Dock åter till trådens ämne.
Har än så länge ridit två lektioner denna vecka.
I onsdag red jag en liten brun häst vid namn bukett, det gick inge vidare om man säger så.
Har ridit henne 1 gång tidigare och då gick det inte heller så bra.
Hon är ganska vinglig (eller hur man nu ska säga) och har inte så mycket framåtbjudning.
Jag själv är inte särskilt stadig på handen och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det bättre.
Så det gjorde nog inte saken bättre. Stundtals gick det faktiskt lite framåt, men hon och jag funkar nog inte riktigt.

Igår red jag Asprilla och i början gick det väll sisådär men i slutet lossnade det lite och gick faktiskt helt okej. Dock sitter jag som en jag vet inte vad.
fs_425539196_87146_1258758094.jpg

en bild från igår.

Senast ändrad:

kl

Hur många gånger i veckan rider ni? Mest lektioner på vanligt sätt under en termin?

Jag rider lektion en gång i veckan, var fjärde är hoppning.:bump:

Sen rider jag medryttarhäst två gånger, och det händer kör shettisarna jag sköter på lov och studiedagar.
Det är otroligt roligt att köra parvagn med två småponnyer som drar på varandra, det går fooooort, och man känner bara deras rörelser i händerna, för vagnen rullar ju på sina hjul... lite konstig känsla, men häftigt!:D:banana:

Nu kom jag lite bort från vad jag skulle skriva, men ändå...

Jag vill gärna ha pm om detta med...

Jag tycker du har fel fokus på detta. Jag sätter hästarna i första hand. Vi människor rider för nöjes skull och går det inte att få till en bra miljö för hästarna, ja då får man faktiskt låta bli att ha häst. Det märks väldigt väl vilka som är gamla i gemet på ridskolan, för de är så vana vid att stallet ser ut som det gör. Men vänta bara, om ett par år kommer ni inte förstå hur ni kunde stå ut med den gamla anläggningen ;) Jag har ridit sen 1994, på ett otal olika ridskolor och i ett otal olika privata stall, och jag har aldrig sett ett så trångt, mörkt, rörigt och nergånget stall. Det finns säkert jättemycket säkerhetstänk hos personalen, men ca 75% av de som rör sig i stallet är barn, och jag ser att hos dem brister säkerhetstänket rejält. Jag har också sett deras föräldrar som vita i ansiktet slickar väggarna i rädsla att bli sparkade när de går bakom spiltorna. Ska ridskolan bara vara till för hästvana orädda personer som redan känner alla hästarna och vet att de inte sparkas/bits/är bakskygga eller nervösa?

Jag har läst på mer om Ågestas situation så jag vet mer nu än vad jag visste när jag skrev förra inlägget. Jag förstår varför det varit svårt att få fram pengar till ombyggnad, men jag har inte hittat någonstans uppgifter på när man började försöka. Jag har bara hittat att stallet inte rustats på 60 år, och i mina ögon borde det ha gjorts för 10-15 år sen. Ju mer eftersatt underhållet blir, desto mer måste man bygga om när man väl kommer till skott. Men gjort är gjort. En ny anläggning är på gång och det är ju kanonbra! :)

Två gånger i veckan på olika ridskolor, varav den ena har uppehåll november-mars.
Sedan cirka två gånger i veckan på min medryttarhäst.

I fredags när jag red på min lektion gick det helt över förväntan! :D
Fick en av stallets fjordingar, Mahelon heter han och han brukar vanligtvis vara stark och bara springa, så när min ridlärare sa att jag skulle rida honom var det ju inte någon lektion jag såg fram emot, speciellt inte eftersom att det gick åt skogen sist jag red honom.

Satt hur som helst upp på hästen och efter ett tag började vi jobba. Han var inte så jobbig i skritten, men sedan brukar han vara helt okej i skritten. Det är i traven/galoppen han blir jobbig. Och så börjar vi trava fram och han var faktiskt FIN! Haha. Tränade skänkelvikning på diagonalen och det gick också bra!

Sedan kom vi till galoppen och då blev det lite fart i benen, men efter ett tag kunde vi också vara med iallafall delvis i övningen (Övningen var att öka mellan en bokstav, rida samlad galopp nästa, öka igen osv) och han var riktigtriktigt fin! Efter det var både jag och han helt slutkörda och dagen efter kändes det som om jag blivit överkörd av en lastbil, så jag antar att det gav något :) Haha nä men, det var riktigt kul. Eftersom det oftast går dåligt när man rider honom får man verkligen en wow-känsla av honom när det går bra, delvis också för att det är sådant tryck i honom när han arbetar :)

Kul att det gick bra! :) Du har säkert lärt dig en hel del sen du red honom sist, härligt när man märker skillnaden :)

Idag var det dags för årets första hemmamatcher i ponny- och Stockholmscupen i dressyr.

Smokey var inte rolig alls. Han var ungefär som han var i Sundby om ni kommer ihåg. Jättejättestark, het, och bara nonchalant mot både skänkel, sits, röst och tygel. Usch, det var verkligen hemskt. Efter en timmes framridning (...) var han fortfarande inte ridbar och formen var väl närmare LF än LC. Inte lösgjord för fem öre utan gick med huvudet mellan framknäna och var öt en hel massa gånger i övergångarna. Jag red slarvigt (kände att det ändå inte spelade någon roll, typiskt mig) och ja, det var bara pannkaka av alltihopa. Jättetråkigt då han gått så bra på träning på sistone. Hoppas verkligen att han skärper till sig på nästa tävling, för det här anser jag bara vara dumheter av honom. Fick väl en poäng över godkänt och det tog jag guld med :crazy: Så det säger väl mer om konkurrensen än min egen ritt. Vi vann matchen med sju poäng iallafall, så det var ju kul.

Storhästryttarna vann sin match med ynka två poäng. Såg jättefint ut för nästan alla våra ryttare vilket var roligt :)

Jag tycker du har fel fokus på detta. Jag sätter hästarna i första hand. Vi människor rider för nöjes skull och går det inte att få till en bra miljö för hästarna, ja då får man faktiskt låta bli att ha häst. :)

Men om man tänker såhär, hur många ridskolor i sthlm har sina sommarhagar på andra sidan vägen och hästarna åker inte runt i onödan och får verkligen vara lediga på sommaren om man bortser från några läger i början av sommaren, och hur många ridskolor får hästarna gå ute på natten och komma in på dagen för att gå lektion under sommrarna?
Hästarna är ute varje dag, iofs nu typ varannan pga att det är så lerigt ute, men annars är dem ute varje dag.
Så om man bortser från hur stallet ser ut så har dem faktiskt det bra.

men att de är ute varje dag säger väl inte så mycket? det är väl t.o.m. lag på det nu?

fast, jag måste väl erkänna att jag inte tycker hagarna på min ridskola är de bästa- grushagar för 1-2 hästar i taget känns inge kul...

Vad tråkigt att det inte kändes bra. Känner igen det där med att man slarvar lite "för det gör ju ändå inget" och så blir det bara ännu värre.
närmare LF än LC
Förlåt, här var jag tvungen att fnissa lite :p Lät så kul med LF bara.. :D

Kul att ni vann båda matcherna i alla fall! :) Tror inte vårt ponnycuplag har vunnit en enda match hittills.. :crazy: Nivån är väl inte direkt hög från vårt håll vad jag har förstått.

Jättetrist, speciellt som han går väldigt bra på träning. Han har alltid varit ponnyn som går 10% bättre på tävling än på träning så vet inte riktigt vad det är nu faktiskt. Ska prova att byta ner till mindre sporrar nästa gång iaf, det är det enda jag kan komma på som är annorlunda. Men visst blir det så, att om man får en miss så känns det som att det inte är någon idé :p

Vi har bara ridit två matcher, vann ju den här då som sagt. Men nivån är verkligen inte hög hos oss heller just nu tyvärr, det är väl jag och en tjej som har ridit mycket dressyr innan då och så är det resten nya. Av dom är det väl en tjej som är duktig, resten vill egentligen bara hoppa men är med ändå. Jättetråkigt, tidigare har det alltid känts som att det fanns påfyllning underifrån men tyvärr känns det inte så just nu :(

Jaha, vad konstigt! Får hoppas det var en engångföreteelse då och att det går bättre nästa gång! :)

Ja det känns så dumt att ha med ett lag när man inte kan ha de bästa representanterna. Alla i vårat lag tycker det är kul och har motivation och så, men grejen är den att vi är mitt i en "generationsväxling" eller vad man ska säga. De duktigaste ryttarna är numera för gamla för att tävla ponny och det blev ett glapp där så nu är ryttarna runt 13-14 år allihopa.

Det är ju lite så det är för oss också, två av ryttarna blev för gamla, en blev för lång, två skaffade egen ponny och då är vi två kvar. Men men, det är sånt som händer. Tråkigt dock att det inte är några som är "på gång" som sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38