Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Precis, så är det ju. Men han stannar aldrig (tuom typ när man är borta och tävlar för då kan han bli lite tittig). Tror dock bara att han var trött för han har fått gå rätt intensivt hela förra veckan, så han fick vila idag :)

fs_424677254_64272_1258397765.jpg

vet inte om bilden fungerar men det är iaf två av ridskolanshästarna.
Ägrim och Romeo heter dem.

Förra veckan red jag ingenting på ridskolan då jag jobbade på torsdagen så den lektionen hade jag avbokat och ridit igen.
Denna vecka ska jag rida på onsdag, en som jag "känner" skulle sälja sin lektion så då passade jag på och köpa den.
Sedan rider jag ju min lektion på torsdagen och sedan har jag köpt (eller jag har iofs inte betalat ännu) två lektioner av cassiopeja(stavas?) kompis och den ena lektionen är nu på söndag :)
Så denna vecka blir det ovanligt mycket ridning :)

Söta pållar! :)
Haha då får du rida igen med råge för den missade lektionen förra veckan :D Kul! Så trist när man missar en lektion annars.

haha aa ;)
Onsdags lektionen är det dessutom kvk som har, så det ska bli riktigt roligt :)

Haha det tog några sekunder innan jag fattade att det var kristian du menade... :D Men vad kul! :) Han är ju jätteduktig själv, är han bra på att lära ut också?

Ert stall är det väl inget större fel på? Kanske lite jobbigt med uteboxar och sånt som ni har, men det stora stallet är väl ganska fint? Iof väldigt längesen jag var hos er, tror det var i oktober 2007 när jag tävlade hoppning på ponny.

Alla:
Red lektion idag, gick riktigt uselt. Jag var stressad, trött och på dåligt humör och det blev inget annat än pannkaka. Helt och hållet mitt fel. Eden var jättesvettig efter, antingen så fick vi någonting bra uträttat eller så var han svettig för att en ilsken ryttare stressat honom. Vi tränade på framåtdrivande skänkel - kan låta basic men jag säger bara F*N vad svårt det är. Red också lite öppna-sluta-skänkelvikning med fokus på att behålla framåtbjudningen i rörelsen.

Nu är det vinterträning, just nu jobbar vi väldigt mycket med grunderna och vi ska även passa på att rida lite andra hästar eftersom vi (som tävlar) normalt bara rider samma häst. Det ska bli både nyttigt och roligt, jag tror knappt mina öron när jag hör mig själv säga det! Jag rider också bara utan sporrar just nu av två anledningar; jag behöver jobba på min sits och då speciellt skänkeln och jag vill inte riskera att peta honom med sporren när jag inte menar det = han blir mindre känslig och sen så vill jag att han ska bli ännu lydigare för skänkeln och lyssnar han inte på skänkeln med sporrar, hur ska han då göra det utan? Men lyssnar han utan så kommer han ju göra det med!

På onsdag har vi hoppning, ska bli skönt i alla fall. I vanlig ordning har jag ridsår som hette duga i rumpan, inte kul!

Haha, det kan ju inte alltid vara lätt och veta :p
Jag tycker det, dock har jag bara ridit för honom typ 3ggr eller ngt sådant.
Men jag tycker han förklarar bra och varför man gör just den övningen osv.

Nä och hade jag inte vetat att du håller till på ågesta hade jag nog sett ut såhär: :confused: :rofl:

Det låter ju bra, hoppas det går bra! :)

Jag håller med, de så kallade enklaste grejerna är oftast de svåraste! T.ex. rida rakt, bara en sån sak.

Bra grej det där att byta häst lite då och då, förhoppningsvis kan man få en aha-upplevelse som man sen kan ta med till sin vanliga häst :)

Nä och hade jag inte vetat att du håller till på ågesta hade jag nog sett ut såhär: :confused: :rofl:

Det låter ju bra, hoppas det går bra! :)

Haha ;)
Ja, hoppas jag får ngn rolig häst :) och en massa konstruktiv kritik eller vad man nu säger. Så jag kan ta till mig det och sedan tänka på det på torsdagslektionen tex.

Oj vad roligt att rida för Kristian! Måste vara jättekul att rida för någon som är så meriterad.

Orkide: Nej, det ser ju inte lika slitet ut som erat ponnystall. Men hela den nedersta delen av stallet har för låg takhöjd vilket gör att vi snart inte får använda fyra storhästspiltor där. Ventilationen är för dålig i hela stora stallet. Lilla stallet har bara en utgång där hästarna kommer ut (andra vägen är det trappor). Vattenledningarna går sönder hela tiden. Taket måste lagas hela tiden. Sen är det det att hela stora stallet -ridhusetdelen är dålig ur brandsynpunkt eftersom man kan "springa runt", man kan inte utrymma en byggnad i taget utan riskerar att barn vid en ev. brand springer tillbaka in i stallet för att rädda hästar (vilket dom inte får). Osv ;)
Just det att vi har olika stall gör egentligen inte så mycket, vi har privathästar och en halt ridskolehäst i uteboxarna och lilla stallet är ju lite lugnare så där kan man ställa dom hästarna som blir lite stressade och sura när det är för mycket spring.

Senast ändrad:

Hade en annan lärare idag. Hon var bra men vissa saker hon sa och sättet hon sa det på va lite onödigt. Man kände nästan att man fick skäll om man gjorde fel. Jaja. Hon fixade mina skänklar iaf. Har haft dom alldelens för långt fram. Inte konstigt hästen inte lyder...
Vi fortsatte att träna på nedsittning i trav utan stigbyglar och idag fick jag riktigt till det. :) Sen tränade vi på att göra volter med enbart skänklarna och det gick ju mindre bra... Men då visade hon vars jag skulle ha fötterna och hur jag skulle använda skänklarna och då gick det. ÄNTLIGEN.
En mindre rolig grej som hände var att en tjej ramlade av. Jag hörde en smäll och såg henne ligga... Usch. Men det gick som tur var bra och hon hoppa upp på hästen igen :)

Det är så kul med utmanande lektioner där man känner att man verkligen lär sig nånting. Helt mör nu... Ska vila lite....:grin:

Alltid spännande med ny lärare tar ett tag innan man lär sig hur de fukar och vad de menar. Men ibland kan det ju faktiskt vara bra å få sig en åthutning. Har man ridit ett tag så är d lätt att man börjar göra småfel och slarvar så då är det ju bra att man får en annan instruktör som ser på med "nya" ögon.
Men det gick ju bra iallafall, kul!

Jag håller med, de så kallade enklaste grejerna är oftast de svåraste! T.ex. rida rakt, bara en sån sak.

Bra grej det där att byta häst lite då och då, förhoppningsvis kan man få en aha-upplevelse som man sen kan ta med till sin vanliga häst :)

Fast jag tycker oftast det är tvärtom - det är när man rider en annan häst som man märker vad man lärt sig på sin vanliga häst, det blir lite aha-upplevelse och ofta en liten självförtroendehöjare. Så sen orkar man gå tillbaka till sin vanliga häst och traggla lite till. Eller också inser man hur bra man egentligen trivs med sin vanliga häst, när man sitter på en annan häst och inser hur mycket man har gratis på sin vanliga.

Men det är på den hästen man rider mycket som man lär sig mest, tycker jag - på gott och ont, för man blir ju bäst på att rida hästar som är lik den också.

Oj vad roligt att rida för Kristian! Måste vara jättekul att rida för någon som är så meriterad.

Orkide: Nej, det ser ju inte lika slitet ut som erat ponnystall. Men hela den nedersta delen av stallet har för låg takhöjd vilket gör att vi snart inte får använda fyra storhästspiltor där. Ventilationen är för dålig i hela stora stallet. Lilla stallet har bara en utgång där hästarna kommer ut (andra vägen är det trappor). Vattenledningarna går sönder hela tiden. Taket måste lagas hela tiden. Sen är det det att hela stora stallet -ridhusetdelen är dålig ur brandsynpunkt eftersom man kan "springa runt", man kan inte utrymma en byggnad i taget utan riskerar att barn vid en ev. brand springer tillbaka in i stallet för att rädda hästar (vilket dom inte får). Osv ;)
Just det att vi har olika stall gör egentligen inte så mycket, vi har privathästar och en halt ridskolehäst i uteboxarna och lilla stallet är ju lite lugnare så där kan man ställa dom hästarna som blir lite stressade och sura när det är för mycket spring.

Ja :)

Ot*
Vårat ridskolestall är ju också väldigt nedgånget, men vi har ju fått pengar och sådant. Så nu byggs det för fullt.
Till nästa termin(vårterminen) står det nya ponnyridhuset klart och tills nästa hösttermin(hösten 2010) ska "Hela" anläggningen vara klar har jag för mig.
Dem har även påbörjat att bygga det nya ridskolestallet. Grunden är lagd och dem har börjat sätta upp väggar till själva stallet. Väggarna till ponnydelen kom förra veckan så dem är uppe och väggarna till hästdelen kom igår. Vet inte riktigt hur långt dem hann med det igår.
Ska försöka ladda upp bilder från hur det såg ut innan dem började bygga och hur det ser ut nu. Eller snarare hur det såg ut för ngn vecka sedan.
Har inte haft med mig kameran ngt nu på senare tid sen dem fått upp väggarna.

Fast jag tycker oftast det är tvärtom - det är när man rider en annan häst som man märker vad man lärt sig på sin vanliga häst, det blir lite aha-upplevelse och ofta en liten självförtroendehöjare. Så sen orkar man gå tillbaka till sin vanliga häst och traggla lite till. Eller också inser man hur bra man egentligen trivs med sin vanliga häst, när man sitter på en annan häst och inser hur mycket man har gratis på sin vanliga.

Men det är på den hästen man rider mycket som man lär sig mest, tycker jag - på gott och ont, för man blir ju bäst på att rida hästar som är lik den också.

Jovisst, det är klart att det "goes both ways" sas. :)

Red lektion igår, vi red skänkelvikning, tränade samling och red på volt osv. Jag fick rida Lillebror, lite tittig men ändå en sjukt fin häst ! Bara 4 år men ändå jättefint steg, fina gångarter och lyhörd. Dessvärre var inte jag så fokuserad, så det gick väl lite som det gick. Hehe! Men de stunder jag var koncentrerad gick det väl ganska bra :) Sen så var det ganska irriterande med hans olat, när han rycker upp huvudet å ner helt plötsligt så att man nästan får en hjärtattack! Haha, men när man säger åt honom så slutar han.
En riktigt fin häst dedär + att han ser ut som zingo från sidan :o

Hoppas att ni får ett nytt stall, och hoppas att det går snabbare än för oss (det har ju tagit över 10 år att få igenom vårt nya stall..).

ii-ssa;
Läste på Kristians blogg om ert nya stall men det var ju ett tag sen, kul att det börjar ta form! Men visst känns det lite vemodigt ändå? De gamla stallen har ju så mycket minnen och är mysiga och charmiga på sitt sätt.

Ja hoppas kan man ju. Det var såna gubbar från hushållningssällskapet ute i vintras och kollade vad det skulle kosta att renovera vs. bygga nytt, hoppas kommunen tar åt sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar