Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag skulle inte hoppa en bana på 110 oavsett :angel:

Ja superkul :banana: Är såååå tävlingssugen nu. Sjukt svårt med två tyglar, jag rider med nästan helt lös stångtygel för jag är så rädd att göra fel. Det är ändå sån himla skillnad så behöver inte direkt rida med den.

På vilket sätt passar du inte ihop med Domino?
Tycker det är intressant hur man själv uppfattar det här med att passa ihop eller inte med en viss häst. Ibland tycker andra att "nämen ni passar ju superbra ihop!" fast man själv tycker det känns sådär. Det fanns en häst på ridskolan för ett tag sen som hette Corelli, vi förstod inte riktigt varandra men min ridlärare hade fått för sig att jag tyckte såå mycket om Corelli och tyckte jag skulle rida honom. Själv tyckte jag mest han var konstig.. :p

Haha nä inte jag heller kanske, beror iofs på vilken häst :D 1 meter kan jag nog sträcka mig till!

Det låter bra det, bättre att vara lite för försiktig! Så jobbigt att se folk som tror att man ska hålla i stångtygeln lika mycket som om man hade vanligt tränsbett.. *ryser*

vi förstår inte varandra... han fattar inte vad jag menar, och jag fattar inte hur han vill ridas... sen föredrar jag en häst som är mjuk och känslig i munnen, men han verkligen lägger sig i handen på en och går emot alla tygeltag.
sen kan han nog vara rätt trevlig, för han är ju lagom pigg och inte speciellt komplicerad egentligen (bara lite "ponny-trotsig")

Okej :) Ibland är det ju så! Ibland funkar det helt enkelt inte med vissa hästar och det är inget konstigt med det. Ibland lär man sig förstå dem efter en stund, ibland inte. Det är ju bra att man hittar den typen av häst man passar bäst ihop med! :)

Usch vad jag inte gillar att rida hästar som det blir sådär med :p Jag är nog ganska mycket sådär att jag inte funkar med vissa hästar, fast en del av dom jag inte funkar med tycker jag ändå är roliga att rida.

Igår fick vi välja en andrahäst att ha i tävlingsgruppen. Planen är att vi såklart fortfarande ska ha en förstahäst, men om den blir halt/inte kan gå med på tävling av annan anledning/som omväxling ska vi rida in oss lite på en häst till. För mig som bara har ett ponnyår kvar ( :cry: ) är det även tänkt som en lite mjukare övergång.

Valde Lady, även kallad Världens finaste häst.

hopphopp039.jpg

Tyvärr gjorde typ halva gruppen det, så det är ungefär 1% chans att få tävla henne.
Så då valde jag en till häst som jag bara ridit en gång (och då gick det katastrofdåligt) men som är väldigt rolig. Killawarra heter han. Väldigt liten (typ 155 cm) och nätt och väldigt pigg. Egentligen hopphäst men rör sig bra och är utbildad ca LA dressyr. Ska bli riktigt roligt att rida honom lite :)

stallsept2062.jpg

(inte jag som sitter på).

kl
Idag red jag, blev inte hästen jag ridit de senaste gångerna.
Han hette Kalle och är en arab, han var väldigt trevlig, lite småseg men det kan berott på att han redan gått en lektion.
Han var något framtung, eller inte tung, mer lång.
Dock sökte han sig i princip hela tiden neråt och gick i en stabil men lite låg och lång form, vilket jag förhoppningsvis kan förbättra tills nästa gång om jag får honom igen.

När vi hade ridit halva lektionen så gick någon säkring, så det blev kolsvart i hela ridhuset :crazy:
Min häst stod som tur var stilla och brydde sig inte ett dugg, men en häst fick lite spel.
Vi skrittade ner till utebanan tills strömmen kom tillbaks och då fortsatte vi rida :)

Haha, nu känns det som att jag är riktigt seg med att komma in i denna tråd men jag gör ett tappert försök ! :)

Jag har ridit på ridskola i snart 9 av mina 13 år. Började på Luleås största ridskola i 4 år ungefär, sen dog min favorit ponny och jag slutade i en termin. Började sedan på ett annat ställe och föll direkt för envis liten fux som verkligen var min värld just då. Red där i två år tills jag bestämmde mig för att sluta pga jag lärde mig inget och alla där var så otrevliga. Så.. jag tog nog det största steget i mitt liv då och lämnade min älskade favoritponny, Zingo. Nu rider jag på en ridskola som är riktigt bra, en gång i veckan.

Jag är fast vid dressyren kanske för att min mamma också är det. Tycker det är så härligt när det går bra på lektionerna, för då sträcker sig mitt leende nästan till öronen efter lektionen. Nu rider jag olika hästar men nyss har jag fastnat för en fuxfärgad häst som är jättefin! :) Fint steg, arbetsvillig, dock lite svår att få med bakbenen på men övning ger ju färdighet eller hur? ;) Fina gångarter osv! En riktig pärla. :p

Hoppning är ju också kul men inte för högt. Har som högst hoppat 80 cm , med en c-ponny och det var riktigt obehagligt så jag nöjer mig med att galoppera runt på volter i samlad galopp i stället för rasande tempo över hinder!:D

En trevlig tråd!:love:

Jag tar också och hoppar in lite, haha.

Har ridit på Luleå Ridklubb i snart 9 år, alltså sedan jag var sex år gammal :) Har haft flera favoriter där genom åren, men nu har jag tre stycken som jag kännt i tre, två och ett år :) Haha.

Den första är en häst vid namn Kamira, hon är ganska liten (ca 160 kanske) och verkligen stoig. Hon är ganska stel och inte direkt den lättaste att rida, men när man väl får henne att lyssna och arbeta är hon underbar!

Den andra är en d-ponny på 144 cm, han är en fux och väldigt känslig eftersom han inte haft en sådan bra bakrund innan han kom till ridskolan. Buster heter han! ::D En ängel i alla lägen i ridningen även om han kan vara lite seg/lat, men han är världens finaste när man får honom att arbeta! Han är också världens finaste ifrån marken förstås, men det tar ett tag att lära känna honom och de flesta ger upp hoppet om honom redan då dom träffar honom.

Den tredje är ett c-ponny sto som heter Zoraija :) Jag tävlar henne i dressyr, just nu bara på klubbnivå men jag hoppas att vi börjar tävla lokalt till våren/sommaren :;) Har ridit henne sedan februari då vi startade våran första klass tillsammans. Hon kan bli lite stark i dressyren eftersom hon tycker det är så jobbigt att arbeta, helst i galoppen då det är lättast att rusa istället för att samla sig. Hon kan även lägga in något bocksprång då och då, hehe. Men det har hon slutat med nu :) Eftersom hon är så pass snäll i tja, dom flesta lägen är hon en ganska stor favorit på ridskolan =)

Jag är mer dressyr än hoppmänniska, eller jag är snarare bara dressyrmänniska. Kan ta mig över något enstaka hinder och jag tycker att det är kul, men pga flera olika händelser har jag blivit hopprädd och hoppar bara om jag verkligen litar på hästen. =)

Kul med två nya i tråden :D Ni får jättegärna lägga in bilder och berätta hur det går med eran ridning :)

Själv har jag hoppat idag. En av fördelarna med min dressyrgrupp är att nästan ingen gillar att hoppa. Så när det vankas hoppning på deras lektioner får jag hoppa in :bump:
Idag fick jag hoppa Vito, precis som i tisdags. Blir lite intensivt för honom denna veckan men han brukar inte gå jättemycket hoppning så han får nog ta det lite lugnare nästa vecka.
Ridläraren jag red för är den jag brukar ha i dressyren och oj, vilken skillnad det är att hoppa för henne jämfört med min hopplärare. Mycket mer framåtridning och jag fick absolut inte sitta lika mycket i sadeln som jag brukar. Det gick bra på det sättet att jag fick igång en väldigt bra grundgalopp, men jag har svårt att få ordentligt tryck i honom om jag inte får sitta ner så när jag hoppade bana andra rundan kändes det som att det mest gick snabbt och jag fick inte lika jobb från hans sida. Sprången blev sisådär. När ja gser att jag kommer i mellanläge med Vito så blir jag rätt osäker. Med Smokey är det bara att trycka till lite så tar han ett längre galoppsprång och hoppar av stort, men Vito vill så gärna krypa nära hindren och därför blir jag alltid lite tveksam om jag ligger stort. Men det är väl en träningssak från både hans och min sida. Är rätt nöjd med lektionen ändå.

Idag red jag som sagt privatlektion för Evaa, red en häst som heter Danny. Har ridit honom en gång förut.
Han lossnade väldigt tidigt, till skillnad från förra gången då han inte lossnade förrens i slutet.
Min skänkel åkte lite bakåt ibland, hon fick påpeka det rätt ofta.
Däremot har min hand blivit mycket bättre, tyglarna glappar inte vilket bidrar till att allt går mycket bättre rent överlag.
Han är väldigt trevlig, men man får aldrig något gratis, absolut ingen häst man bara kan sitta och åka på.
Sen har han ju ett helt otroligt steg, (tror han är lipizaner(stavning?) eller andalusier) jag studsar som en liten studsboll känns det som.
Fick några avbrott i galoppen om jag inte var "på" med sätet hela tiden, och i galoppen orkade jag inte riktigt samla upp honom.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd, Evaa sa att det var "fantastiskt bra" och sånt blir man ju väldigt glad av.

kl

Hoho! I söndags passade jag på att rida min älskling Arrina den fina :love: och nu blir det många söndagar på henne framöver. Hon har varit halt ett längre tag men nu är hon på benen igen!

Har verkligen saknat att rida henne, men har inte fått henne trots att jag har tjatat och önskat henne på alla önskningar. Min förra ridlärare lät mig gärna ha henne eftersom hon tyckte hon slappnade av på ett annat sätt med mig, så då red jag ju henne jämt. Nu hoppas jag att jag får henne även de sista gångerna på den här terminen iallafall. Det känns verkligen som att komma hem när man sitter där 175 cm upp i luften och allt bara klickar, så himla underbart!

Har även ridit en del på kandar sen sist, haft några sådana lektioner, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det enda jag kan tänka på när jag väl satt in betten är att "fyfan, i helvete vad det där ser obekvämt ut". Vad är det som är så himla bra med kandar egentligen?

Välkommen! :)
Det låter som att du gjorde ett bra beslut. Förstår att det var trist att lämna favorithästen men det viktigaste är ju att man trivs! :)

Vad lustigt, jag tänkte när jag läste ditt inlägg att du skulle skriva tvärtom, att du brukar få rida mer framåt för din hopptränare.. :p Vet inte varför! Kanske för att min hopptränare är så :D
Ja det är svårt det där med nya hästar. Jag märkte det jättetydligt en gång i våras när jag hoppade två hästar direkt efter varandra, först min älskling Felicia (som inte finns längre :cry:), där var jag stensäker och visste precis hur jag skulle göra även när vi kom i "mellanlägen". Sen hoppade jag upp på Lavendel som inte alls är samma typ av häst och då vet jag inte vad som hände.. :crazy: Det blev antingen för långt ifrån eller för nära och det mesta blev bara hoppsan hejsan.

Men man lär sig, du kommer alldeles säkert rida in dig på honom! :) Ska du bara hoppa honom nu eller Smokey också?

Det var ett tag sen man såg dig här ;)
Åh jag älskar den känslan, man sitter upp och så känner man sig liksom hemma :love:
Jag är allt annat än en kandarexpert så jag passar frågan vidare. Men jag kan väl tänka mig att det har att göra med att man ska kunna göra så små tygelhjälper som möjligt, det blir extra känsligt.

*kl*
Märks det att jag har mycket tid över eller? :p :o Väntar på att Idol ska börja! :D :banana:

/Zassoo, som ska sluta diskutera med sig själv nu :angel: (och kanske sluta missbruka smileys?)

Nej, min hopplärare är lite som hon är ;) Hon vill också att jag ska rida framåt med Vito, men det som räknas som framåt på hopplektionerna är typ samlat med den andra ridläraren haha.
Haha ja det är skitsvårt! Speciellt med avståndsbedömningen, jag vet ju exakt hur Smokey är nu och när jag sitter på Vito som har kortare galopp och inte är lika reglerbar så blir det lite pannkaka ibland. Men man lär sig ju av att rida olika sorters hästar :)

Jag kommer nog att hoppa häst hela vintern eftersom jag rider Stockholmscupen i hoppning och Smokey måste gå med i ponnycupen. Ska väl prova runt litegranna vem jag vill ha men jag tror jag vet redan nu. Men sen när våren kommer så blir det Smokey igen :)

Ang. kandar så kan man ju ge så otroligt mycket mindre hjälper på det. Speciellt på Smokey som inte är speciellt lyhörd :angel: Jag tycker att det blir en annan känsla också för det känns så maffigt liksom, jag vet inte men jag blir mycket lättare och mjukare i handen eftersom jag vet hur skarpt det är.

Okej :) Men det är väl lite bra att hoppa lite olika hästar, man lär sig himla mycket på det.

Ja det var ungefär så jag tänkte med kandaret! :) Minsta grej man gör med händerna märks.

kl
Nu har jag i alla fall bestämt mig att anmäla mig till det andra KM-kvalet i dressyr, min ridlärare sa att jag kunda få låna hennes dotters häst, han som jag rider när jag rider privat för henne.
Kan bli kul :)
Något jag måste träna på då är nedsittningen i traven, han har sånt otroligt steg.
Såhär ser han ut: http://www.youtube.com/watch?v=I-TXM5tx0SQ

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden