Ridskoleryttare

Kan berätta om en privatlektion jag hade idag på en ursöt Connemara som heter Bono. Han är maxad D-ponny och känslig men inte superpigg🥰

I början var han ganska seg och slö, men efter att ha satt igång honom litegrann gick han fram för skänkeln och började gå på tygeln. Fokuserade mycket i början av passet på att få honom rak på olika ridvägar och sen ställas åt olika håll. På volterna märkte jag hur svårt han har för vänster varv så det ska vi träna mer på. I galoppen var det enklare, när han hade mer av en naturlig gas kunde jag fokusera på att rättställa honom🙃

Efter det skulle vi träna öppnor och slutor. Han vill gärna gå i fyrspår men då bli det mer en skänkelvikning av det hela😅😂
Slutorna fungerade bra men öppnorna lär utvecklas🤪
Skänkelvikningarna gick super och fungerade bra i både skritt och trav☺️

Det var en timme ridning i ridhuset och sen skrittade jag av honom i en kvart avsuttet utomhus🤗

Egentligen det mest lärorika passet på honom hittills men ska träna mer på öppnorna, men skönt att ha något tydligt mål😊

Haha kanske inte av bästa kvalitet men tagna ur en video från passet :)
tempImageI0dmU3.webp

Hos oss går de 1-2 timmar, IBLAND 2,5 till 3 timmar men väldigt sällan och då är minst en av grupperna alltid med nybörjare
På gamla klubben gick de flesta hästarna 3 timmar varje dag och ibland 4-4,5 men det märktes också om man var sista ryttare för dagen

Fick rida kallblodstravaren idag! Jättetrevlig att rida, väldigt snäll att hålla på med och fin att titta på.

Trodde vi skulle vara ute men det är tyvärr för dammigt, och dessutom jättemyggigt :cautious:.

Det känns som att vi red ett ganska lugnt pass idag med fokus på övergångar och galoppfattningar från skritt. Det gick väl helt okej i sig, men hade väl inte riktigt alla kroppsdelar på plats på mig och häst. Men det blev bättre mot slutet av lektionen och jag har gott hopp om att det ska gå lite lättare/fortare att komma dit nästa gång om jag blir kvar på den här kompisen.

Bästa nu är att det är långfredag imorgon = jag slipper duscha ikväll och behöver inte ställa väckaren imorgon bitti 🥳.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 675
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 854
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 385
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈