Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vilken snygg häst! Roligt det där med tävlingen :D Lycka till!

sist jag red var det tänkt att jag egentligen skulle rida en annan häst som är lite piggare och har mer "motor", ponnyn jag ridit hittills är rätt seg å slö och man får verkligen jobba fram henne HELA tiden, inte en lugn stund alltså! :)
Men det blev hon igen inte mig emot känns siom jag just lärt känna henne så jag rider gärna henne ett tag till dessutom så känns det rätt bra att få jobba fram henne ordentligt för kan jag rida henne så kan jag rida alla...:rofl:
Men denna gång hade hon gått ett riktigt nybörjar pass innan min lektion så jag var inställd på en slö häst men hon var riktigt pigg och svarade jättebra på allt! så kul! det gick så bra , även denna gång körde jag utan stigbyglar i volten och tränade både kort och lätt trav - lite segt för min stumma ben men det gick ruskigt bra!!!
tyvärr inga bilder.... men jag ska kolla om inte ngn kan fota mig lite då jag rider , vi får se. :angel:

Rida igen till veckan, förhoppningsvis 2 ggr beror lite på mina barnvakter! ;)

Ja verkligen, mitt internet har varit nere :( och så har jag varit ute och rest lite :D
Så lite mindre ridning och mer sol om man säger så, men nu är jag tillbaka! Och medryttarhästen är frisk och i full gång!

Imorgon blir det hoppträning för en av mina gamla ridlärare, ska bli kanoners!

Hur har det gått för dig det senaste?

//Scandi (som verkligen inte orkar läsa egenom hela tråden mitt i natten ;))

knapplånar mig själv.

Idag var det säsongsdebut för både stockholms- och ponnycupen i hoppning. Våra hästar och ponnyer var väl inte på det bästa humöret men det funkade ändå.
På morgonen blev det typ kaos när vi skulle bygga bana :crazy: Det är en ny bana som ridsportförbundet har bestämt och det var jättesvårt att bygga den bra utan att det skulle finnas några risker för knäkrossning och andra roliga saker.
Först ut var ponnyerna. Alla var felfria utom lilla Jim som var väldigt seg och tittig. Hans ryttare hoppade fel hinder så dom blev uteslutna, men dom fick hoppa klart och då blev det två stopp på sista hindret.
Bortalaget hade ett stopp med Jim och så hade Smokey en rivning. Han är nog bästa ponnycupshästen, hela förra säsongen var han felfri med hemmaryttaren och rev ett med bortaryttaren :p

Sen var det då dags för oss på storhäst. Vito kändes lite stel på framridningen men han var taggad :D När vi hoppade banan hade jag ett ganska högt tempo och vi kom lite stort på rätt många hinder men jag tyckte att han hoppade ganska bra. På sjätte hindret sprang han dock förbi. Lite mycket press från min sida + kom lite stort + släppte benen + lite läskigt precis på det stället på läktaren som vi hoppade mot var ingen bra kombination. Men annars är jag rätt nöjd. Kom dock ur rytmen efter det och när jag hoppade sista språnget (det var ett kvar) så kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle byta galopp eller inte så det blev väl inget höjdarsprång kanske. Bortalaget hade också ett stopp med Vito och ett ner med en annan häst. Så vi vann båda matcherna :) Bilder + film kommer.

Grattis till vinsten! :)
Vilken klubb tävlar du för? Min klubb tävlar ju också ponnycupen, vi vann också idag, dock tävlade inte jag.

Tack :banana:
Ponnytjejerna är ganska sugna på revansch. Förra året när dom red en match så var det en tjej från andra laget som startade utan startsignal (en bortamatch) men som räknades med ändå så att matchen blev oavgjord istället för att vårt lag skulle vunnit. Om dom hade gjort som man ska hade vårt lag gått till final, så i år är dom verkligen taggade :p

Jag rider för Upplands-Bro. Vi möts senare under säsongen :) Varför rider inte du i laget?

Så var det ja.
Vet inte riktigt faktiskt, började ju rida där den här terminen så jag har inte riktigt "kommit in" än eller vad man ska säga.
Kollade upp och vi möts hos oss den 30/1 :)

Okej men kan man inte hoppa in i efterhand? Eller är det fullt?

Det stämmer säkert :p Får se om jag har något för mig eller om jag följer med och tittar :)

Okej då förstår jag! :)
För mig har det gått bra, ovanligt bra! Jag är inne i en superperiod, det känns som att jag fattar nu, på nåt sätt. Bara att hoppas att det håller i sig! :)
Kul med hoppträning!

kl

Här kommer film: http://www.youtube.com/watch?v=8zhANJB9xgA

Haha helt otroligt att det kan kännas så snabbt men se så långsamt ut. Men jag gissar att det är för att han har så litet steg så det känns som att han pinnar på som fasen fastän han inte kommer så mycket framåt.

Knappis

Jag är också ridskoleryttare! Jag rider på (och tävlar för) Överby Hästsportförening som ligger norr om Stockholm. För mig är det som ett andra hem, jag tillbringar mycket tid i stallet och alla mina bästa kompisar rider på samma ridskola som jag. Jag rider i två vanliga grupper, dock betalar vi extra för att vara 10 st istället för att vara 12 st. Under en termin så har rider vi dressyr alla gånger förutom 2 gånger då vi har cavaletti, 4 gånger hoppning och sen 1-2 uteritt beroende på om det är vår eller hösttermin. På våren har vi även programridningar.

Vi har inte speciella häst eller ponnygrupper utan hur det är blandat, det anpassas så att alla hästar får gå ungefär lika mycket (givetvis anpassat efter hästarna med ev. småskador, hur jobbiga lektioner de går, hur de har gått i veckan, om de har tävlat i helgen osv.). Våra grupper har olika nivåer, från J1 upp till S8. Många av våra grupper är JS-grupper, det vill säga juniorer och seniorer tillsammans. Sen finns det ett 1-8 system, beroende på kunskaper. Jag rider i en JS6 eller någonting, på vår ridskola är det inte så jättenoga med just nivån för att lektionerna blir ändå anpassade efter varje individ. Men självklart kan man inte vara alldeles för svag i gruppen så att man förstör för resten, men är man inte ivägen och kan rida övningarna så brukar det vara okej.

Vi har väldigt bra instruktörer, alla är utbildade. Min tränare är St. Georg-domare och C-tränare, vi har även en som är C-tränare och en annan som är C-tränare och LA-domare. Degree, pathofclovers och saandraaa här på buke hänger också i samma stall som jag! Förutom att jag rider och tävlar så sitter jag även med i Ungdomssektionen, ungdomssuppleant i stora styrelsen och är tävlingsansvarig.

På ridskolan har jag en favorithäst, Eden. Jag har äran att få låna och tävla honom, vi har tävlat upp till LA lokalt med bra resultat, placeringar och vinster. Vi har väldigt välutbildade hästar och bra hästmaterial och vi är flera som är ute och tävlar extern med både hästar och ponnyer. Eden är född 2001, okänd stam men importerad från Polen. Han kom till Överby i oktober -07 och jag började rida honom i januari -08.

27729950.jpg

Kramis efter vinst på Gladö 1 maj

27729948.jpg

27291623.jpg

Film från tävling den 1/11: http://www.youtube.com/watch?v=WOoqY8zmTn0

Jag har även en blogg där jag skriver mest om mig och Eden, tror dock inte att man får länka.. Men den går att googla fram!

Det enda negativa med min ridskola är stallbyggnaderna, de är mysiga och hemtrevligt men lite fallfärdiga. Och jag är ganska trött på lera, för vårt stall ligger på en gammal sjöbotten så lera är vår fiende från september till maj. Nu ska vi i alla fall få ett nytt stall och byggstart i december om allt går enligt planerna!

kl

Här kommer film: http://www.youtube.com/watch?v=8zhANJB9xgA

Haha helt otroligt att det kan kännas så snabbt men se så långsamt ut. Men jag gissar att det är för att han har så litet steg så det känns som att han pinnar på som fasen fastän han inte kommer så mycket framåt.

Vad stor han såg ut jämfört med Smokey! ;)
Ja det kunde vara lite mer driv men som sagt så känns det oftast snabbare än vad det ser ut. Trist att han sprang förbi näst sista bara.

Vad kul att det går bra för dig!

Tyvärr blev det och blir det ingen ridning på Arina ett tag nu... på morgonen igår fick jag ett samtal av en av ridlärarna som berättade att Arina hade gjort sig illa i boxen. Fastnat med hoven i boxgallret. Inga senor eller ben verkade vara skadat som tur var men hon är rejält halt :(

Jag fick hoppa en annan av mina favorithästar istället, ett helt ljuvligt litet försynt sto. Gick jättebra!

Grattis till nya stallet :) Hoppas vår kommun också ger med sig snart.
Jättefin pålle också!

zassoo: Haha ja han är typ 15 cm högre men framförallt är han väldigt mycket bredare över ryggen (Smokey är jättesmal tyvärr) så han sväljer ju mycket mer längd.
Ja det var lite tråkigt men jag får ta på mig det själv, även om han kanske hade kunnat bjussa på det.

Senast ändrad:

Nej vad trist! :( Hoppas hon blir bättre snart!

Kul att det gick bra ändå på hoppningen! :)

Ja det är klart.
Ja ibland tycker man att de kan vara lite schyssta... Men som sagt, vägringar är i 9 fall av 10 ryttarens fel. Så det är bara att försöka lära sig nåt av det :) Men jag tycker det är lite bra när de inte hoppar allt som kommer i vägen. Då måste man jobba lite, man lär sig jättemycket av det.

Hade en annan lärare idag. Hon var bra men vissa saker hon sa och sättet hon sa det på va lite onödigt. Man kände nästan att man fick skäll om man gjorde fel. Jaja. Hon fixade mina skänklar iaf. Har haft dom alldelens för långt fram. Inte konstigt hästen inte lyder...
Vi fortsatte att träna på nedsittning i trav utan stigbyglar och idag fick jag riktigt till det. :) Sen tränade vi på att göra volter med enbart skänklarna och det gick ju mindre bra... Men då visade hon vars jag skulle ha fötterna och hur jag skulle använda skänklarna och då gick det. ÄNTLIGEN.
En mindre rolig grej som hände var att en tjej ramlade av. Jag hörde en smäll och såg henne ligga... Usch. Men det gick som tur var bra och hon hoppa upp på hästen igen :)

Det är så kul med utmanande lektioner där man känner att man verkligen lär sig nånting. Helt mör nu... Ska vila lite....:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar