Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Knappis
Jag är också ridskoleryttare! Jag rider på (och tävlar för) Överby Hästsportförening som ligger norr om Stockholm. För mig är det som ett andra hem, jag tillbringar mycket tid i stallet och alla mina bästa kompisar rider på samma ridskola som jag. Jag rider i två vanliga grupper, dock betalar vi extra för att vara 10 st istället för att vara 12 st. Under en termin så har rider vi dressyr alla gånger förutom 2 gånger då vi har cavaletti, 4 gånger hoppning och sen 1-2 uteritt beroende på om det är vår eller hösttermin. På våren har vi även programridningar.
Vi har inte speciella häst eller ponnygrupper utan hur det är blandat, det anpassas så att alla hästar får gå ungefär lika mycket (givetvis anpassat efter hästarna med ev. småskador, hur jobbiga lektioner de går, hur de har gått i veckan, om de har tävlat i helgen osv.). Våra grupper har olika nivåer, från J1 upp till S8. Många av våra grupper är JS-grupper, det vill säga juniorer och seniorer tillsammans. Sen finns det ett 1-8 system, beroende på kunskaper. Jag rider i en JS6 eller någonting, på vår ridskola är det inte så jättenoga med just nivån för att lektionerna blir ändå anpassade efter varje individ. Men självklart kan man inte vara alldeles för svag i gruppen så att man förstör för resten, men är man inte ivägen och kan rida övningarna så brukar det vara okej.
Vi har väldigt bra instruktörer, alla är utbildade. Min tränare är St. Georg-domare och C-tränare, vi har även en som är C-tränare och en annan som är C-tränare och LA-domare. Degree, pathofclovers och saandraaa här på buke hänger också i samma stall som jag! Förutom att jag rider och tävlar så sitter jag även med i Ungdomssektionen, ungdomssuppleant i stora styrelsen och är tävlingsansvarig.
På ridskolan har jag en favorithäst, Eden. Jag har äran att få låna och tävla honom, vi har tävlat upp till LA lokalt med bra resultat, placeringar och vinster. Vi har väldigt välutbildade hästar och bra hästmaterial och vi är flera som är ute och tävlar extern med både hästar och ponnyer. Eden är född 2001, okänd stam men importerad från Polen. Han kom till Överby i oktober -07 och jag började rida honom i januari -08.
Kramis efter vinst på Gladö 1 maj
Film från tävling den 1/11:
http://www.youtube.com/watch?v=WOoqY8zmTn0
Jag har även en blogg där jag skriver mest om mig och Eden, tror dock inte att man får länka.. Men den går att googla fram!
Det enda negativa med min ridskola är stallbyggnaderna, de är mysiga och hemtrevligt men lite fallfärdiga. Och jag är ganska trött på lera, för vårt stall ligger på en gammal sjöbotten så lera är vår fiende från september till maj. Nu ska vi i alla fall få ett nytt stall och byggstart i december om allt går enligt planerna!