Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

*Knapplån*

Idag är det dags för ridlektion igen, förra veckan hade vi teori (pratade om lastning, intressant!). Vi fick önska nya hästar så det ska bli roligt att se vilken häst jag får. Jag har väl mina favoriter men tycker det är roligt att rida olika sorters hästar så det spelar inte så stor roll vilken jag får. :)

Jag skriver igen ikväll! :D

Läste på Kristians blogg om ert nya stall men det var ju ett tag sen, kul att det börjar ta form! Men visst känns det lite vemodigt ändå? De gamla stallen har ju så mycket minnen och är mysiga och charmiga på sitt sätt.

Eeeewwww..... :p Mysigt och charmigt är det sista jag skulle säga om stallet... :angel: Men nu är jag ganska ny på ågesta och har inte hunnit förknippa stallet med några minnen. Jag tycker bara det är sk*täckligt, sunkigt och trångt/opraktiskt... :o (sorry) Det gamla kostallet är faktiskt en anledning till att jag aldrig har velat rida på ågesta förut - har aldrig kunnat tro att en ridskola med ett sånt stall har kunnat vara bra....

*från en som LÄNGTAR efter att dom nya stallen ska bli klara FORT!* ;)

kl

Igår hoppade jag Lady. När jag satt upp kändes hon inte alls som sig själv, hon ville bara slänga ut bogarna när vi skulle rida tiometersvolter och var inte alls den mjuka och fina häst hon brukar vara. Men sen när vi började hoppa var hon jätterolig :D Hon brukar alltid vara ganska seg, men igår var hon verkligen jättepigg och bjöd som jag vet inte vad på hinder. Kan väl egentligen inte påstå att det gick jättebra, men det var roligt att hon tyckte att det var så kul. Dock måste jag ge ett stoooort minus till vårat underlag, det är stenhårt :( Dom la in nytt spån på höstlovet men det är redan hårt igen. Skulle tydligen komma lite mer nästa vecka, hoppas verkligen att det blir bättre då.

*kl*

Det var längesen jag skrev i den här tråden, men jag läser ju då och då :).

Vi gjorde ryttartestet igår, och blev muntligt bedömda av en grand-prix domare. Väldigt nyttigt och himla roligt kan jag säga.
All bedömning går ut på sits och hur du använder dina hjälper. Hästens form är mindre viktig.
Det var skönt att höra att jag hade en bra grundsits, med bra vinklar. Men precis som min ridlärare säger så tyckte domaren att jag skulle upp med hakan, bak med axlarna och se lite mallig och fisförnäm ut :D.
Inte så himla lätt när man är ödmjukheten själv..:angel:

Kul var det i allafall, och nu ska jag jädraremej se mallig ut nästa gång :p.
Men jag vet ju att jag tenderar att sjunka ihop litegrann i axelpartiet.

Någon mer som har gjort ryttartest, och vad tyckte ni om det?

För ett par år sen var det dressyrryttartest i ponnycupen. Vet inte vad jag tyckte riktigt. Det var väl bra på sitt sätt, men jag tyckte att det var ganska tråkigt. När vi red det så fick man bara en slutsiffra längst ner, jag hade hellre velat ha betyg på varje enskild punkt (som det är i vissa stilhoppningsprotokoll).

Sen måste jag bara tipsa dig om att tänka att du ska sträcka dig uppåt istället för dra axlarna bakåt. Jag hade samma problem som dig för några år sen, och numera sitter jag halvt bakåtlutad :crazy:

Vad trist att ni bara fick en siffra som bedömning.

Grejen med ryttartest/dressyrryttartest är ju att man ska få en ordentlig bedömning och även tips på förbättringar.

Jag ska tänka på att sträcka upp mig också :). Jag behöver alla tips som finns.

Vi fick någon liten kommentar på varje delpunkt, men ingen siffra. Tycker bedömningsgrupperna var för stora också, det var typ fyra grupper totalt. Sen är det väldigt olika hur jag sitter i trav och galopp, får en helt annan sits i galoppen och därför tycker jag inte heller att det var bra. Plus att jag (av 8 program) bara fick EN anmärkning på att jag vrider mig jättemycket åt vänster hela tiden. Men men, det har väl sina fördelar också säkert :p

*Kl*

Idag fick jag en ponny som heter Waldi på ridlektionen, en fyraårig haflinger. Vi hade lite voltarbete (gick bra, ställa och böja fungerade bra) och sedan skänkelvikningar. Det gick sådär, vissa gånger blev dom (enligt ridläraren) mycket bra men jag måste tänka på att sträcka på mig och göra halvhalter så han inte blir för stark. Vi provade även på förvänd galopp, det var svårt att få det rätt men ett par gånger fungerade det. :)

Jag vill också ha en haflinger, finns inget läckrare än en välriden och maffig haflinger! Förvänd galopp är nästan en av mina favoritövningar, iallafall på Smokey för han blir sååå lösgjord av det.

Jag red förresten också på unghäst idag. Vet inte varför jag inte fick Smokey (ska ju tävla ponnycupen på honom på söndag), och blev väldigt besviken när jag stod uppsatt på stallets ungponny. Femåriga Zan, red honom senast i september när han precis hade kommit och visst, han var väl mysig, men han kunde absolut ingenting. Kände bara att jag inte hade lust att slösa bort en hel lektion på en häst som inte ens kan göra en vanlig övergång. Älskar mitt positiva tänkande :angel:

För oj vad han hade utvecklats, det var verligen en helt annan ponny än den jag satt på sist. Det märktes att dom har lagt ner tid på honom, jättekul! Så otroligt mjuk i sidorna, känslig, och faktiskt ganska välriden. Gjorde fina övergångar men har lite svårt med vänster galoppfattning. Galoppen orkar han inte riktigt bära sig i så jag galopperade ett halvt varv på volten, travade ett halvt varv osv. Förutom att jag då fick en mycket bättre galoppkvalitet så blev avbrotten och fattningarna såklart bättre och bättre :) Öppnorna blev riktigt bra också. Stort plus för att han var så otroligt mjuk att sitta på i traven också, för första gången på bra länge kunde jag verkligen koncentrera mig på sitsen i traven och verkligen känna skillnaden om jag slappnade av ordentligt i benen. Riktigt fin takt också.

Lite unghästfeeling var det ju fortfarande. Det där med galoppen var väl lite jobbigt, sen var han lite vinglig och blev ganska trött på slutet. Men det var riktigt roligt att rida honom, och bra på det sättet att jag verkligen var tvungen att renodla mina hjälper. Han var väldigt ambitiös och ville göra precis som jag sa hela tiden, och ibland sa jag helt enkelt lite för mycket samtidigt och då blev det lite kortslutning.

Men ja, en supertrevlig ponny verkligen. Om ett halvår kommer han vara riktigt riktigt fin. Tyvärr kommer han med största sannolikhet att växa över :(

fs_425130720_49236_1258576001.jpg

Bild från när jag red honom sist.

kl
Idag red jag som sagt dressyr på Roo Gård.
Blev samma häst som förra gången, Kalle.
Han är lite seg, och jag rider i princip aldrig med sporrar eller spö, så nu när ridläraren gav mig ett spö så slutade det i att jag ändå inte använde det.
Visserligen är det bra att vara "mjuk", men jag är lite för försiktig.
Han gick helt okej i formen, lite lång och djup kanske.
Kändes väldigt bra när jag red, dock inte lika bra nu såhär i efterhand.

Sammanfattningsvis: Det gick rätt bra, lite långsamt men betydligt bättre än förra gången.

Jag är också superdålig på att rida med spö, antingen använder jag det inte alls eller så blir det mest pannkaka. Kan liksom inte koncentrera mig :p

*kl*

Red lektion i morse, det blev inte Bullen som jag trodde utan Carmel. Stor bjässe som är lite seg men annars ärligheten själv. Första halvan av lektionen var väl lite sådär, han gick okej men jag tror jag själv var lite okoncentrerad så det var lite ostrukturerat från ryttarhåll. Efterhand blev det dock bättre och galoppfattningarna och galoppen var jättebra. Fick till och med prova lite byten i galoppen över diagonalen. Det gick faktiskt riktigt bra med tanke på att jag är hyfsat rookie inom galoppombyten :) Han var riktigt fin på slutet när jag skulle lägga ner honom också, så allt i allt var det en positiv lektion :)

Imorgon är det dags för dressyrspecial igen, ska bli riktigt kul! Där rider jag Marquis och tidigare har jag aldrig gillat honom direkt men nu längtar jag riktigt efter att rida honom :laugh:

red igår, blev samma d-ponny som alltid.
Red på morgonen och hon var så seeeeg. Fick trycka fram henne hela tiden stor skillnad mot sist då hon var uppvärmd och svarade jättebra på allt!
På det stora hela funkade det bra, allt som jag tidigare slarvat med gick bra men jag hade lite känningar i mitt knä ( löparknä- skadat för 2 år sen) så jag orkade lixom inte hålla skänklarna ordentligt vilket medförde att jag ville skänkla med hälarna och vips så åkte fötterna in i byglarna. :mad: mkt irriternade!

Nästa vecka får jag iallafall rida en underbar stor häst! I like! han är mkt mer framåt och man behöver inte jobba honom hela tiden, så då blir det galoppfattningar äntligen!!!! längtar!!!

Jättekul :banana:
Och kul att du verkar ha hittat så många hästar som du trivs med :)

Eeeewwww..... :p Mysigt och charmigt är det sista jag skulle säga om stallet... :angel: Men nu är jag ganska ny på ågesta och har inte hunnit förknippa stallet med några minnen. Jag tycker bara det är sk*täckligt, sunkigt och trångt/opraktiskt... :o (sorry) Det gamla kostallet är faktiskt en anledning till att jag aldrig har velat rida på ågesta förut - har aldrig kunnat tro att en ridskola med ett sånt stall har kunnat vara bra....

*från en som LÄNGTAR efter att dom nya stallen ska bli klara FORT!* ;)

Jag är också ny på Ågest och jag tycker stallet är hemskt. Jag tycker framför allt att det är en farlig miljö och jag upplever att det inte finns mycket säkerhetstänk i stallet, men jag kanske har fel? Min första lektion fick jag en häst som stod allra längst från ridhuset så jag skulle leda den genom de otroligt smala stallgångarna (knappt så man får plats att gå bredvid hästen) där man har spiltor på båda sidor vars hästar praktiskt taget står I stallgången med rumpan. "Men hästarna är ju så vana" sa de andra i min ridgrupp, men jag köper inte det riktigt - det är ju levande djur vi pratar om. Det är för mig obegripligt att man får ha ett sånt stall. Jag vet att det byggs nytt, men jag menar min gamla ridskola tvingades bygga om sitt stall redan för 15 år sen bl.a. pga för smala stallgångar och det var knappast trängre än vad Ågesta har...

Men nu ska jag sluta vara negativ, för jag gillar ändå ridskoleverksamheten. Roliga lektioner och trevliga hästar är mitt omdöme hittills.

Jag håller med om att det kan kännas lite läskigt, men jag har faktiskt aldrig varit med om en ridskola där hästarna är så snälla och trygga som dom faktiskt är, vilket bidrar till att jag ändå känner mig trygg där. Men självklart kan man inte "lita" på att en häst alltid är snäll, den är ju ett levande djur och man bör ju absolut ha en så säker miljö som möjligt. Samtidigt var det inte så länge sen många stall faktiskt såg ut sådär. När jag var liten tänkte man inte särskilt mycket på säkerhet överhuvudtaget, man var helt enkelt inte medveten om riskerna och därför orädd... Men det ska verkligen bli jätteskönt när det nya stallet står klart, och det känns överkomligt nära i tiden nu! :laugh:

Sen tror jag att det är en komplicerad sits och att det ligger mycket politik bakom. Kommunen kan inte tillåta att verksamheten läggs ner - det vore ett för stort slag mot ungdomsverksamheten och "flickidrotten", men samtidigt har kommunen inte haft pengar att lägga på ombyggnad av stallet (dessutom har dom ju inte ens varit eniga om vilken kommun som ansvarar för stallet!)... Och så har det fått vara kvar som det är...

knapp

Dressyrspecial idag, men jag fick byta häst. Inte Marquis alltså, utan Lavendel som jag inte ridit på ett bra tag. I våras var det senast och då var det hoppning. Vi var bara två ekipage på lektionen så det var ju gott om plats i alla fall.

Det gick sådär idag. Jag tror inte jag och Lavendel passar ihop. Hon svarar inte ordentligt på hjälperna tycker jag, hon tycker det är bekvämt och bra att gå i sin lite för snabba takt med en ryttare som bara sitter där och glider. Inte riktigt min grej. Dessutom är hon förbaskat bra på att skjuta över en på yttersidan så man sitter helt snett, blir inte precis lättare då att få med sig henne på volterna.
Stundtals kändes det bra när vi gick på böjda spår, men när jag rakriktade henne forsade hon iväg framåt igen. Hennes nya smeknamn är Bulldozern :p Eftersom hon gärna drar fram huvudet och forsar framåt som en ångvält :crazy: :p

kl

Hur många gånger i veckan rider ni? Mest lektioner på vanligt sätt under en termin?

Jag är också ny på Ågest och jag tycker stallet är hemskt. Jag tycker framför allt att det är en farlig miljö och jag upplever att det inte finns mycket säkerhetstänk i stallet, men jag kanske har fel? Min första lektion fick jag en häst som stod allra längst från ridhuset så jag skulle leda den genom de otroligt smala stallgångarna (knappt så man får plats att gå bredvid hästen) där man har spiltor på båda sidor vars hästar praktiskt taget står I stallgången med rumpan. "Men hästarna är ju så vana" sa de andra i min ridgrupp, men jag köper inte det riktigt - det är ju levande djur vi pratar om. Det är för mig obegripligt att man får ha ett sånt stall. Jag vet att det byggs nytt, men jag menar min gamla ridskola tvingades bygga om sitt stall redan för 15 år sen bl.a. pga för smala stallgångar och det var knappast trängre än vad Ågesta har...

Men nu ska jag sluta vara negativ, för jag gillar ändå ridskoleverksamheten. Roliga lektioner och trevliga hästar är mitt omdöme hittills.

Antar att du red vera eller Ägrim eller några av dem som står i närheten av dessa hästar.
Men precis som Cassiopeja säger i sitt inlägg som jag citerat under så har dem inte fått några pengar förens nu till att bygga nytt stall, har för mig att dem försökt i flera år för att få pengar men utan framgång.
Och man kan ju inte bygga en helt ny anläggning utan pengar eller hur?
Tycker du att det vore bättre att dem skulle lagt ner hela verksamheten istället för att ha det som det är och verkligen försöka få pengar för att bygga om?
Förstå vilket jobb det hade varit och sälja 60 hästar och sedan hur mycket dem skulle förlora på det om det varit så att man skulle vara tvungen att lägga ner hela verksamheten.
Och att stallet funkar är ju för att man är medveten om riskerna och dem hästar som inte klarar av att stå i spilta står ju i box just pågrund av säkerheten. Och just för att stallet är som det är så tror jag faktiskt det har en bidragan till att ridskolehästarna och ponnyerna är vana vid det mesta.
Kan ju också berätta att det räknas med att hästarna och ponnyerna kommer flytta in i det nya stallet i mitten/slutet av april.
Så bygget går ju faktiskt fort, men man kan ju tyvärr inte göra det fortare än vad det redan går. Jag har själv hållt till på ågesta i snart 10 år tror jag att det blir, så jag tänker faktiskt inte så mycket på att det är det är.
Tror det är mer ni som är nyare som reagerar mer, vi andra är ju vana.
Men det kommer ju bli en sådan stor förbättring när det nya stallet är klart.
Kommer ju även bli bättre för personalen och förhoppningsvis kommer stallet vara mycket mer lättjobbat eller vad man nu ska säga.

Min kompis som aldrig varit på ågesta förens igår tyckte också att vi har väldigt trevliga hästar, inga som sparkas eller bits så fort man går in.
Vissa hästar på andra ridskolor är ju så.
Självklart är ju alla som jobbar på ågesta medvetna om hur det är och självklar tänks det ju på säkerheten.

Förlåt för mitt långa svar.
Sen tror jag att det är en komplicerad sits och att det ligger mycket politik bakom. Kommunen kan inte tillåta att verksamheten läggs ner - det vore ett för stort slag mot ungdomsverksamheten och "flickidrotten", men samtidigt har kommunen inte haft pengar att lägga på ombyggnad av stallet (dessutom har dom ju inte ens varit eniga om vilken kommun som ansvarar för stallet!)... Och så har det fått vara kvar som det är...

Många från ridskolan var ju och demonsterade förut vid riksdagen just för att kämpa för ett nytt stall och tillslut fick det ju resultat.
Sthlmskommun och huddinge kommun var ju inte ense om vilka som skulle betala,.
Ågesta ligger ju precis över gränsen till huddingekommun.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38