Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Jag är också ny på Ågest och jag tycker stallet är hemskt. Jag tycker framför allt att det är en farlig miljö och jag upplever att det inte finns mycket säkerhetstänk i stallet, men jag kanske har fel? Min första lektion fick jag en häst som stod allra längst från ridhuset så jag skulle leda den genom de otroligt smala stallgångarna (knappt så man får plats att gå bredvid hästen) där man har spiltor på båda sidor vars hästar praktiskt taget står I stallgången med rumpan. "Men hästarna är ju så vana" sa de andra i min ridgrupp, men jag köper inte det riktigt - det är ju levande djur vi pratar om. Det är för mig obegripligt att man får ha ett sånt stall. Jag vet att det byggs nytt, men jag menar min gamla ridskola tvingades bygga om sitt stall redan för 15 år sen bl.a. pga för smala stallgångar och det var knappast trängre än vad Ågesta har...
Men nu ska jag sluta vara negativ, för jag gillar ändå ridskoleverksamheten. Roliga lektioner och trevliga hästar är mitt omdöme hittills.
Antar att du red vera eller Ägrim eller några av dem som står i närheten av dessa hästar.
Men precis som Cassiopeja säger i sitt inlägg som jag citerat under så har dem inte fått några pengar förens nu till att bygga nytt stall, har för mig att dem försökt i flera år för att få pengar men utan framgång.
Och man kan ju inte bygga en helt ny anläggning utan pengar eller hur?
Tycker du att det vore bättre att dem skulle lagt ner hela verksamheten istället för att ha det som det är och verkligen försöka få pengar för att bygga om?
Förstå vilket jobb det hade varit och sälja 60 hästar och sedan hur mycket dem skulle förlora på det om det varit så att man skulle vara tvungen att lägga ner hela verksamheten.
Och att stallet funkar är ju för att man är medveten om riskerna och dem hästar som inte klarar av att stå i spilta står ju i box just pågrund av säkerheten. Och just för att stallet är som det är så tror jag faktiskt det har en bidragan till att ridskolehästarna och ponnyerna är vana vid det mesta.
Kan ju också berätta att det räknas med att hästarna och ponnyerna kommer flytta in i det nya stallet i mitten/slutet av april.
Så bygget går ju faktiskt fort, men man kan ju tyvärr inte göra det fortare än vad det redan går. Jag har själv hållt till på ågesta i snart 10 år tror jag att det blir, så jag tänker faktiskt inte så mycket på att det är det är.
Tror det är mer ni som är nyare som reagerar mer, vi andra är ju vana.
Men det kommer ju bli en sådan stor förbättring när det nya stallet är klart.
Kommer ju även bli bättre för personalen och förhoppningsvis kommer stallet vara mycket mer lättjobbat eller vad man nu ska säga.
Min kompis som aldrig varit på ågesta förens igår tyckte också att vi har väldigt trevliga hästar, inga som sparkas eller bits så fort man går in.
Vissa hästar på andra ridskolor är ju så.
Självklart är ju alla som jobbar på ågesta medvetna om hur det är och självklar tänks det ju på säkerheten.
Förlåt för mitt långa svar.
Sen tror jag att det är en komplicerad sits och att det ligger mycket politik bakom. Kommunen kan inte tillåta att verksamheten läggs ner - det vore ett för stort slag mot ungdomsverksamheten och "flickidrotten", men samtidigt har kommunen inte haft pengar att lägga på ombyggnad av stallet (dessutom har dom ju inte ens varit eniga om vilken kommun som ansvarar för stallet!)... Och så har det fått vara kvar som det är...
Många från ridskolan var ju och demonsterade förut vid riksdagen just för att kämpa för ett nytt stall och tillslut fick det ju resultat.
Sthlmskommun och huddinge kommun var ju inte ense om vilka som skulle betala,.
Ågesta ligger ju precis över gränsen till huddingekommun.