Nej jag tror inte alls jag förstår den här diskussionen. Jag har en knatte som går nybörjarlektioner och rider själv på samma ridskola.
Jag förstår precis hur Mabuse menar, helt exakt.
Så det finns 3-4 stalltjejer som hjälp, första lektionerna var bara sadla och tränsa och borsta.
Finns ju inte en 7-10 åring ibland dem som lyckats lära sig sadla och tränsa ordentligt med självförtroende på den tiden. De är oändligt mycket fumligare än man skulle kunna tro, vissa kan inte ens trä en stropp i en sölja innan de kommer till stallet.
Om en stalltjej ser att hjälp behövs så är det ju för att hästen redan reagerat negativt och då är det ju sent, med en hästs inlärningstid sett.
Jag tycker fortfarande det är svårt att ens få ett barn att komma ihåg hur man använder händerna när de tränsar. Samtidigt som man ska få ponnyn snällt och vänligt tränsad.
Sedan tjejerna som hjälper till är ju inte superduktiga heller helt ärligt, de kanske ridit i 3-4 år. Inte sjutton kan ens de alltid hantera en ganska vänlig ponny som inte riktigt vill få bakhovarna kratsade (exempel taget ur verkligheten då jag backade ur och lät en 12 åring hjälpa barnet).
Ponnyn ska ju stå som en frusen träbock för att en nioåring ska kunna sadla och tränsa själv efter två lektioner i att sadla och tränsa med en veckas mellanrum. På teorilektionen mittermin så fick barnen en ponny, skulle borsta, sadla, tränsa och sedan ta av allting, det tog 70 minuter. Då hade de tagit de snällaste hästarna i hela stallet, inklusive storhästarna. Mitt barns snälla häst praktiskt taget tiggde och gapade om att få bettet i munnen, men barnet missade ändå. Ridläraren är inte ett dugg förvånad utan hade iskallt räknat med den tiden så skulle inte tro att de är ovanligt bakom flötet.
Det är väl klart att det måste påverka en ponny lite med tiden.