Jag menade det jag skrev.
Jag tycker det är tråkigt om barn får endast två lektioner med instruktioner hur man sadlar och tränsar, och de sedan ska försöka klara det själv och inte får hjälp om inte ponnyn signalerar obehag/reagerar negativt. Du skrev "Om en stalltjej ser att hjälp behövs så är det ju för att hästen redan reagerat negativt och då är det ju sent, med en hästs inlärningstid sett." samt "Sedan tjejerna som hjälper till är ju inte superduktiga heller helt ärligt, de kanske ridit i 3-4 år. Inte sjutton kan ens de alltid hantera en ganska vänlig ponny som inte riktigt vill få bakhovarna kratsade (exempel taget ur verkligheten då jag backade ur och lät en 12 åring hjälpa barnet)"
Dvs jag anser det som beskrevs i inlägget jag svarade på är tråkigt och inte är ett särskilt effektivt eller bra sätt för barnen att lära sig korrekt på, och inte heller sjysst mot ponnyerna.
Hur jag tycker det ska vara och även är" van" med att det är har jag beskrivit tidigare i tråden. Men i sammandrag så att barnen slipper försöka utan att någon finns där och ser och hjälper när barnet behöver hjälp. Och det är ju långt innan en snäll nybörjarponny på ridskolan säger ifrån.
Jag tror att du har en idé om barns koordination och självsäkerhet och minne som inte helt stämmer överens med min.
Jag tror också att din idé om häst "reagerar negativt" är annorlunda än min. De hjälper väl till om de ser att någon behöver hjälp såklart, tex att hästen vänder bort huvudet när ett barn tränsar, utan att vara sur. En svag nioåring som inte orkar hålla upp ett bakben åt en C-ponny som inte håller upp hoven själv åt barnet. Snäll är ju en sak, att räkna ut vad ett barn vill och göra det åt barnet är ju ett steg till så att säga.
Sedan om 12-13 åringen, att inte tycka det är jättekul att få bakhovarna kratsade tycker jag kan vara naturligt för en snäll ponny. Att en 12-13 åring inte har koordinationen att lösa problemet tycker jag inte heller är konstigt. Att problemet inte visar sig med en vuxen tycker jag inte heller är konstigt.
Jag minns ju även själv hur jag var som 13 åring och jag tycker nog inte jag var det under av kompetens i alla lägen som du säker var. Barn är helt enkelt lite olika. Jag tycker nog inte de små barn med egen ponny jag sett har riktigt samma koordination, kompetens, styrka, snabbhet, minne som vuxna heller.
Ja. Det jag sett med knattar och upplevt själv när jag var det är att man först går kurs i hur man gör. Sen får man den hjälp man behöver. Dvs någon stallvärdinna/liknande finns med och hjälper till där det behövs. Dvs knatten får prova sadla under översyn, och får hjälp där det behövs. Sen får nästa knatte samma hjälp osv. Och det innan ridlektionen. Dock är inga knattelektioner jag vet 45 minuter, men det är sak samma.
En kurs i hur man gör? Hur går den till? Kanske att ridläraren visar på en ponny? Det har ju gjorts.
+ två lektioner i enbart tränsning och sadling. Dvs ingen ridning de två första lektionerna och ridning bara tio minuter de två nästa lektionerna.
Dvs knattar ska komma till 18. En halvtimme senare ska knattarna vara klara. Sen rider de från 18.30 till 19 t ex.
Ja, det är ju så det brukar vara, eller så får de ta över en ponny från lektionen innan.
Jag vet som sagt ingen ridskola som låter varken knattar eller vuxna nybörjare försöka göra klar hästarna själva utan närvarande person/er som kan hjälpa till och korrigera vid behov.
Jag har beskrivit närvarande personal som korrigerar vid behov. Dvs hela tiden självklart hjälper något barn + vuxen som sadlar och tränsar. (varje barn har en förälder med varav säkert hälften lär ha hästerfarenhet.)
Jag känner iofs inte igen att genomsnittliga ridskolehästar vägrar lyfta benen för man är fumlig heller.
Genomsnittliga? Nej den genomsnittliga ridskolehästen lyfter självklart sina ben? Men sedan finns undantag som kräver att man är mycket tydlig med vad man vill. Dock normalhästen lyfter inte ett bakben bara för att en nioåring står bredvid och klappar det lite försynt. Sedan tar inte alla nioåringar i nog för att inte tappa hoven igen, när de kratsar den. Framhovar är ju ganska lätta, bakhovar kräver mer koordination.
Jag tror att du tror att Mabuse pratar om någonting annat än det hon pratar om.
Det är väl inte möjligt att du tänker dig att en nioåring efter fyra lektioner eller en 13 åring som ridit i 4 år sadlar och tränsar och sköter en häst lika snabbt och effektivt som en vuxen som ridit i 30 år?