Näst sista lektionen för terminen idag och sista hoppningen, fick rida skimmel valacken igen och jag reflekterade över att det varit nyttigt för mig att rida andra hästar än honom under terminens gång.
Har fått in knixen att tränsa honom nu i alla fall, så det tar inte längre hundra år.
Kunde inte aktivera honom i framskrittningen då vi skulle skritta banan vi skulle hoppa och hade andra framför mig, sen när vi började trava så aktiverade jag honom.
Kort trav på kortsidorna och ökad trav på långsidorna, har var med på noterna. Kändes väldigt framåt även om han var lite seg.
Tog galoppen nästintill direkt när jag fattade, vilken kändes väldigt bra.
under framridningen skulle vi variera vår sits, lättsits och lättridning i traven och sitta ner eller stå i lättsits i galoppen. Lägga lite volter osv.
Vi hoppade fram på ett lågt kryss i hörnet. Sen delades vi upp i två grupper och hoppade första och andra hindret en gång.
Efter det hoppade vi hela banan.
Jag fick hoppa banan typ två gånger, då det var en tjej som inte fick fram sin häst så jag och skimmeln fick agera draghjälp, då de andra hästarna skulle gå fler lektioner, men skimmeln skulle va klar efter vår lektion.
Ridläraren frågade innan vi hoppade banan vilka som ville hoppa den höjden det var eller om vi ville hoppa högre. Några av oss ville ha lite högre, jag hoppar gärna högre när jag rider skimmeln. Ridläraren sa då att jag skulle hoppa sist av alla, det var ovanligt då jag allt som oftast får hoppa först.
Hon höjde lite till de som hoppade före mig, sen höjde hon ytterligare till mig. Fick en i gruppen att filma och är väldigt nöjd med den rundan även om min kondis var superdålig. Flåsade rätt bra efter att jag kommit runt.
Märkte att det varit nyttigt för mig att rida andra hästar än skimmeln så det gick mycket bättre att rida honom nu. Är nöjd att jag fick honom att landa i rätt galopp eller byta till rätt galopp i farten.
Det enda jag märkte med ritten var att när jag hade hoppat 7:an, var jag på väg att tappa mina stugbyglar, men lyckades hålla kvar dom. Hade fortsatt rida även om jag hade tappat dom, ser det som en balansövning. Sen blev nog tyglarna lite långa stundtals men lyckades ändå hålla kontakten med munnen. Fick driva väldigt mycket, så kom av mig lite med att stå i lätt sits på transportsträckorna, men är nöjd.
Rivningen på första hindret var en liten avstånds miss, jag glömde halvt om halvt bort att han behöver lite hjälp med att se avståndet, så vi kom lite nära, men det gick bra, hellre det än att han hoppar av 3m innan och kör längdhopp istället.
Om det funkar är rundan här, har dock fått korta ner det lite, så valde att klippa bort de bitarna när jag ändå inte är med i bild. Så det är rundan i sin helhet.