Jag har egna stigbyglar och läder, då jag måste rida med ledade stigbyglar för mina knäns skull.Funderar dessutom på att investera i ett par egna stigbyglar och stigläder att ta med mig till ridskolan. Vill gärna ha stigbyglar med bättre grepp och vinkel än de som ridskolan har, samt stigläder där jag inte behöver justera dem hela tiden innan varje ridpass. Har märkt att vissa andra i min grupp har detta. Är det något som görs på era ridskolor också?
Provat en lektion med de vanliga säkerhetsstigbyglarna, mina knän protesterade direkt.
Om ridskolan tillåter så det man behöver tänka på är att försöka att inte ha dom lädrena/stigbyglarna i annat stall om man inte sanerar dom mellan varje stall, i och med smittrisken.
Samt att hänga dom stigbyglarna man tog av så ingen annan tar dom och man kan sätta tillbaka.
Bästa är om hästen inte går lektion före eller efter så det går smidigt att byta. Alternativt ta med original lädren ner till ridhuset och byta under tiden efter lektionen.
Det sistnämnda funkar bäst med en sadel där det är lätt att byta lädren.
På den ridskolan jag rider på finns det några sadlar som är riktigt meckiga att byta på.