Det blev jag som fick drömhästen i går
Han hade inte gått innan. Han har som jag skrev för två gånger sedan varit krasslig och togs tillbaka i verksamheten då när jag red honom för två veckor sedan. Han visade dock tydligt i rörelsemönstret att han inte orkade två lektioner per dag och är nu tillbaka på en per dag med vila lördag söndag.
Borstade länge och väl. Han njöt i fulla drag och hängde med huvudet i grimman och var på världens goshumör
Halvsov och såg så himla nöjd ut med ompysslingen.
Sist jag red honom gick han ju superkonstigt, som att allt gick i slow motion men han rörde sig framåt i samma hastighet som vanlig och det var något extra svävmoment i traven som var jätteunderligt att sitta på. Tänkte därför att jag redan från början skulle hjälpa honom till lite kvickare rörelsemönster och uppmuntra lite mer tramp under sig med bakbenen redan när vi skrittade fram.
Han var lite seg på att komma igång med kroppen men ganska snart traskade han på framåt i en frisk kvick skritt. Tror att det hjälpte mig senare faktiskt.
Helt ny övning för oss, vi skulle rida lite innanför spåret, ställa hästen utåt och sedan skänkelvika inåt. Vilket ju är "fel" vid skänkelvikning egentligen, men nu skulle vi göra så lite för att få tag i de där bakbenen. Kändes jätteknasigt och jag hade lite problem med att jag tänkte att jag ville göra så som vi skulle men muskelminnet gjorde en vanlig skänkelvikning i stället. Lilla drömhästen såg ungefär ut så här
när min kropp och hjärna spretade lite åt alla håll när det hände. Fick skärpa mig lite och då gick det bättre. När det blev rätt kände jag verkligen att det där inner bakbenet trampade rakt under mig.
Han har så stora och sävliga rörelser så på honom är det lätt att känna var hans kropp befinner sig.
Vi gick sedan ur den övningen och travade något varv på fyrkansspåret. Drömhästen gick himla fint där och jag kände verkligen att övningen gett något. Det enda som saknades var de där kvicka stegen så jag peppade honom runt och försökte hitta den där kvicka traven.
Vi gick in på volterna för övning nummer två. Trava på volten med fin lagom böjning och ställning, men vi skulle vara trava med fin ställning inåt i 4 steg, sedan ställa ut i 2 steg, sedan inåt i 4 steg osv.
Herr drömhäst är inte världens mest reaktiva dock, så vi fick inte riktigt till det där kvicka, men det blev i alla fall kring 5 och 3 steg. Försökte ju samtidigt behålla den kvicka traven, så det blev svårt för mig också.
Traven blev här mycket bättre än innan, och hade milsvid skillnad från sist jag red honom. Det blev en nästan normal trav med väldigt lite av den där sävligheten kvar.
Övning tre var att galoppera på volten och i den öppna änden och kortsidan ställa hästen utåt och försöka få lite samma tänk där som när vi gjorde "fel" skänkelvikningar. Jag skippade övningen de första tre-fyra varven eftersom jag ville få lite fart och kvickhet i galoppen först. Det var nog smart för jag fick till en trevlig galopp där han kunde rulla på och kunde därför jobba rätt ostört med övningen i stället för att både kämpa med att få igång en bra galopp och samtidigt göra övningen. Knepig övning, jag är kass på dressyr i galopp, men vi fick nog till det några gånger, och det kändes att kvaliteten på galoppen blev riktigt bra på slutet. Jättefin tretakt, bjudning framåt, och påverkbar.
Efter den galoppen var lilla drömhästen så himla pigg och glad! Öronen fram, kvicka icke sävliga men ändå svävande stora rörelser, lyssnade jättefint och bjöd framåt hela tiden. Jättekul!
Vi fortsatte en omgång till med de tre övningarna och det gick givetvis mycket bättre då, kroppen envisades inte längre med att plocka fram muskelminnet och alla övningarna blev mycket bättre och tydligare.
Det blev en rätt bra lektion, fick några extra verktyg att plocka fram, drömmiga hästen kändes mycket bättre än sist, och jag kände att jag lärde mig massor nyttigt.
Som bonus fick jag ju gosa massor med fina drömhästen. Mysigt
Jag verkar lite vara inne i ett stim där jag rider bra och utvecklas. Väntar bara på att den där lektionen där det känns som att man inte kan rida alls ska komma