I går kom den där lektionen när jag blev nedtagen på marken igen efter alla superbraiga lektioner innan. Visste ju att det skulle komma, så jag blev inte superförvånad
Såg att hästen jag skulle ha (en röd åsiktsmaskin jag inte ridit så mycket senaste åren) skulle gå 3 gånger och tänkte att det var konstigt då hästarna bara i undantagsfall går 3. Funderade över vilken häst som var skadad. Det visade sig senare när ridläraren bad mig byta häst till lilla bulldozern. Han hade dragit loss två skor. De testade honom dock på nybörjarlektionen som är två lektioner innan min och han hade gått jättefint ändå så han fick gå istället för åsiktsmaskinen.
Farbror bulldozer inledde mötet med mig med att stå och vifta något kopiöst med frambenen medan han glodde på mig lite pojkstreck aktigt genom sin pannlugg. Jag vet vad det betyder. Det är en "sån" dag
han fortsatte sedan sina hyss med viftningar och nafsningar och ville INTE bli borstad i ansiktet (men jag övertalade honom tillslut). Försökte sedan dra av sig sadeln och tyckte sedan att han fick vänta alldeles för länge på att få gå ner och jobba, kastade ner huvudet i tränset och när fått på det okej knallade han iväg med mig mot ridhuset.
Vi fick stänga stalldörren för jag fick inte stopp på honom.
"Jag vill jobba nu. Kan vi gå och jobba nu? Varför får jag inte det? Nu går jag du får följa med om du vill. Jobbaaaaa"
Grejen är att det ju är härligt med häst som vill jobba, nackdelen är att han är en bulldozer på speed när han är på det humöret, och synnerligen svårriden.
Kämpade mycket i framskrittningen med halter. Det tog mig ett helt varv att få halt första försöket, sedan blev det mindre och mindre. Försökte ha mantrat att inte hamna i dragkamp i huvudet. Tyvärr hamnade jag där ändå när jag förberedde en halt och fick trav i stället, försökte ta tag lite i honom och typ "hördu! nu får du skärpa dig lite!". Tyvärr är det försent redan från första dragkampen på bulldozern. Han blev stark, ännu mer pinna-påig och lyssnade ännu sämre på förhållningar.
Vi fortsatte med felställda skänkelvikningar. Inte det lättaste. Hade ju inget stopp och alla skänklingar tolkade han med sin selektiva hörsel till "fooortare!".
Inte direkt enkelt att skänkelvika alls då. En gång fick jag till och med galopp, och både min och ridlärarens reaktion var
Jag tror dock att jag fick till någon långsida med skänkelvikning. Problemet var att jag hamnade i andra hästrumpor helatiden, för de andra hästarna var inte riktigt på samma våglängd som speedade bulldozern. Det var jätteknepigt att dragkampa lagom mycket för att säga stopp, och samtidigt gå åt sidan. Blev helt svettig.
Vi galopperade sedan lite på volterna. Fokus att som vi gjorde sist ställa utåt kanske 4 gånger per volt och sedan inåt igen. Inte lätt. Farbror bulldozer susade runt i någon underlig galopp och bjöd framåt, samt tog egna initiativ till att springa fortare konstant. Vilka jag försökte parera, och han ignorerade för han var på Go Mode, och vi hamnade i hästrumpor och jag fick gena i volten eller bryta av och fatta igen. Tror dock att jag fick till ett varv vettig galopp.
Vi varvade de två övningarna och gjorde dem så klart i båda varv. Bulldozern var stel i vänster, men jag kunde knappt hinna med att hjälpa honom mjukna i sidan. Måste dock säga att han efter fjärde galoppen gick i oförskämt fin form och då kändes nästan mjuk i händerna. Då var dock lektionen nästan slut men jag tror vi fick trava två eller tre varv på en rätt så härlig känsla.
Så ja, inte en superbra lektion men det blir nog bättre nästa gång
Jag fick rida mycket i alla fall