Ny häst vill ingenting alls

Så bra jobbat! Min senast köpta häst vägrade under första månaderna att skritta när jag tog tyglarna minsta lilla. Om inte trav tilläts så blev det soppatorsk och rullgardin ner. Kom till slut på att massage och kli i mankammen kombinerat med beröm funkade. Nöjde mig med några meter i taget och byggde på eftersom. Sedan släppte det ganska snabbt. Ganska säker på att det handlade om osäkerhet och en rädsla för att inte göra rätt.

Jag tog ditt tips, vänligt men bestämt skulle vi ut och skritta idag. Jag hade ingen på marken till hjälp. Såg till att hela tiden ha nosen i rätt riktning. Alltså att han inte fick snurra. För varje gång han visade framåtbjudbing tog jag några steg, stannade och godis. Vi tog oss runt hela rundan på egen hand till slut. Tusen tack!🙏🏼
Tänkte på dig igår när jag var ute med mitt lilla spöke. Han har ytterst bestämda åsikter om vilken väg vi ska gå och när jag ville förbi två avtagsvägar var han ytterst upprörd och kastade sig in på dom. Med honom fungerar det precis som med din, hålla näsan åt rätt riktning och så göra halt när han vill kasta sig. Sen är det mest att sitta lugnt och inte låta det bli så dramatiskt 😅. Till tredje avfarten så löste det sig på nolltid och minimal stress.

Hoppas det går fortsatt bra för er!!

Tänkte på dig igår när jag var ute med mitt lilla spöke. Han har ytterst bestämda åsikter om vilken väg vi ska gå och när jag ville förbi två avtagsvägar var han ytterst upprörd och kastade sig in på dom. Med honom fungerar det precis som med din, hålla näsan åt rätt riktning och så göra halt när han vill kasta sig. Sen är det mest att sitta lugnt och inte låta det bli så dramatiskt 😅. Till tredje avfarten så löste det sig på nolltid och minimal stress.

Hoppas det går fortsatt bra för er!!
Vad kul att du tänkte på mig haha.
Ja men precis, de har fortsatt funkat på min.☺️ Nu har jag fått en ny sadel också och börjar komma igång med honom på riktigt. Olaterna har börjat släppa efter hand nu faktiskt, tror kanske bara han ville komma igång och jobba..🤭

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 923
Senast: Bowman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London