Öm under magen?

Fiorano

Trådstartare
Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har börjat bli arg när jag har handen under bröstkorgen. Märker inga andra skillnader på honom, han är i fin form ridmässigt, välmusklad men lite för fet.. Eller ja, fet som en planet passar bättre🙄. Har bytt sadelgjord till en ELT för att se om det skulle göra skillnad.

Men någon annan som varit med om att det blivit så och vad som isf orsakat det?

Min blir lite sur om jag rör under magen när han varit för kall har jag kommit på.
Han ser aldrig ut att frysa så första vintern hade jag inte så tjocka täcken på. Men han blev sur när jag rörde eller borstade under magen.
Dottern hade satt på det tjockare täcket en morgon trots att det inte var så kallt ute då det tunnare var blött ännu och när jag senare tog in och borstade honom så var han inte det minsta sur över att jag rörde under magen.
Och det har fortsatt stämma, har han haft lite för tunt täcke så reagerar han men är väldigt nöjd när han är för varmt täckad enligt mig.
Tänker att det hör i hop med att musklerna blir stela och ömma när han blivit kall. Nör jag rör under magen så lyfter han ryggen som då kanske är lite öm och stel och reagerar då på det.

Jag har haft en häst som strulat lite till och från under hösten. Till slut insåg jag att hon var öm i muskeln under sadelgjord en. Lasrat, tömkört, longerat och nu börjat rida än så länge fungerar hon och är inte alls lika öm under magen. Jag hoppas att jag har hittat rätt och att det håller på att lösa sig!

Intressant detta. Har haft samma problem med min tjej. Hon blir irriterad mellan frambenen och höger sida. Inte vid beröring eller annat. Men märker det när kan täcker och sätter på gjorden. Tänkte det beror på sadlen så nu har jag inte ridit i den och väntar på sadelmakare kan komma ut. Nu u veckan har hon haft på tjockare täcke och inte varit lika tjurig. Rider dock fortfarande inte i sadlen utan barbackapadden. Har även bytt sadelgjord då jag läste dom kan bli ömma vid spännen när man har en enkelkåpad 🤷‍♀️ men skall definitivt ha detta med täcket i åtanke med. Läste någonstans dom skall vara gosevarma under täcket så det försöker vi eftersträva Nu.

Min förra häst som lätt satte spänningar i det området tyckte verkligen inte om ELT-gjorden 😬 En tunn i läder fungerade bättre, sen bytte vi till Equi-soft som blev riktigt bra 👍

Min förra häst som lätt satte spänningar i det området tyckte verkligen inte om ELT-gjorden 😬 En tunn i läder fungerade bättre, sen bytte vi till Equi-soft som blev riktigt bra 👍
Jag gillade equisoft gjorden men tyvärr hamnar spännen väldigt dumt för oss då fluffet inte går lite långt upp som jag vill ha när man har en bred häst. Väldigt bra gjord annars. Nu har vi bytt till en mattes crescent som vi testar

Vilje ha fluffet ännu längre upp. Om det hade varit så hade jag tyckt den var helt perfekt

Bifogade filer

• stubben-equi-soft_j8ofpmjw9mnug6yk.webp
    stubben-equi-soft_j8ofpmjw9mnug6yk.webp
    133,1 KB · Visningar: 10

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 701
Senast: Honey07
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar