Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vad synd :( Men hallå, du var ju ändå bättre än de som blev uteslutna så sist kom du ju inte ;) Men konkurrensen verkar vara hård! Hur många kommer med totalt?

Ahh, jag tänkte att det såg ut som någon ponny inblandad i den hästen! :D Jättesöt! :love:

6st från varje kval så, 12 st totalt eftersom det var 2 kval :)

Förstår att det är lite svårt att lyckas på en häst man bara ridit en gång innan, har ju vart med om det några gånger efter typ fem år i ponnycupen :p Ibland kan det gå jättebra men man vet ju inte var knapparna sitter och vad hästen har för egenheter. Men om du börjar rida ordentliga hörn när du rider lektion kommer du börja göra det på dressyrprogrammen också, så det kan du ju tänka på :)

Förstår att det är lite svårt att lyckas på en häst man bara ridit en gång innan, har ju vart med om det några gånger efter typ fem år i ponnycupen :p Ibland kan det gå jättebra men man vet ju inte var knapparna sitter och vad hästen har för egenheter. Men om du börjar rida ordentliga hörn när du rider lektion kommer du börja göra det på dressyrprogrammen också, så det kan du ju tänka på :)

Jag har ridit hästen flera gånger, men bara 1 gång denna termin alltså innan kvalet :P

kl

Var i stallet idag för första gången på typ tio dagar. Smokey har fått så otroligt mycket päls :eek: Han har aldrig haft så mycket päls förut. Ser ut som värsta skogsmullen. Får hoppas dom klipper honom i år (brukar inte göra det) för annars kommer han säkert bli skitseg och svettig efter att ha skrittat två varv :p

kl

Idag red jag Vito :) Hästen som jag red på clinicen, och som jag tävlade en gång i våras.
När vi hoppade fram var han jättetaggad. Satt mest och skrattade åt honom, han brukar vara lite sådär att gör det han ska men inte allt för entusiastiskt. Sen hoppade vi banan som vi ska hoppa i Stockholmscupen på söndag. Den var ganska enkel men ändå rätt rolig. Fick helt okej språng, inga riktiga mellanlägen men inte heller perfekt avsprångspunkt. Tyvärr var han lite sönder i mungipan (han går sönder väldigt lätt) så jag var tvungen att rida på hackamore. Det är inte allt för kul eftersom han blir väldigt lång och framtung utan att vara tung (hehe lite svårt att förklara) och man får helt enkelt inte så bra språng om han inte är ordentligt ihop. Det var ganska roligt iallafall, han är mysig att rida :)
Lägger in en bild på oss från tävlingen i Enköping i våras.

fs_423433991_14038_1257890649.jpg

Men oj, varför har de så få? Vi har ju som sagt inget kval så alla som vill får vara med (förutsatt att man kan rida ett LB-program...) och det brukar bli mellan 15-20 deltagare i varje klass.

Ja den är fin :) Synd att han inte har någon svans bara ;)
Det är lite olika från ridskola till ridskola, dom flesta anpassar till hästmaterialet. Max 90 får det vara enligt reglerna, men vi har ridit på ställen där hindren är som lägst 1 m trots att hästarna knappt klarar sig runt 80 cm :crazy:

*kl*

Här är en till som kommit tillbaka till ridskolelivet efter några år med privat träning och ytterligare några år helt utan hästar:cry: Började rida igen i början av detta året, på ny ridskola och trivs jättebra! Rider i dressyrgrupp med max 8 ryttare och det passar mig utmärkt då jag blivit lite feg inom hoppningen på äldre dar:o

Den 6:e december är det klubbmästerskap i dressyr och jag funderar på att ställa upp. Jag tävlade en gång i våras i en tävling som US anordnade och det var jätteskoj och gick helt ok (61 % i LC:2). Jag fick en ny häst i fredags som jag trivdes väldigt bra med och när jag testat henne en gång till på fredag så ska jag bestämma mig huruvida jag ska tävla eller inte. Det största problemet i dagsläget är om jag får på mig mina vita ridbyxor och kavaj, det var några år sen jag tävlade sist:crazy:

Jag tycker att du ska vara med! :)

Okej, jag kanske inte ska säga något, jag vågade inte ens anmäla mig till KM-kvalet på lördag.
Dock är det två kval, det andra är om en månad så det kanske blir då istället.
Usch jag får sån abstinens av att rida så lite, eller jag rider ju inte så jättelite men betydligt mindre än vad jag gjorde när jag hade min foderponny.
Imorgon ska jag rida i alla fall, dressyr på ridskolan.
På fredag privatlektion hos min ridlärare :)

kl

snaaaaart ska jag byta om och gå till bussen... vi får nya hästar idag, jag hoppas på Rupert (maffig d-ponny, genomsnäll killa som stått på ridskolan så länge jag kan minnas) eller Iris (lättriden, duktig ponny) (lite lat får man ju vara efter ciao :p), eller kanske testa Nema... sen var det väldigt längesen jag red Jack eller Wilmer... haha, många finns det, men Rupert står som nummer 1

Okej, ja mer än 90 känns ju lite överdrivet när vi pratar om ridskolehästar.. Lustigt hur folk tänker ibland.

Jamen det är väl klart du ska vara med! :) Som sagt så är det ju bara för kul, och så länge man inte har mer förväntningar än att man ska göra sitt bästa så kan man rida avslappnat. Se det som en rolig grej bara! Dessutom har du ju redan varit med en gång nyligen, och 61% är ju inte dåligt! :)

Ja men precis. Vi har rätt många hästar som tävlat 110-130 innan, men när det är en ryttare som får rida hästen för första gången så är mer än 90 alldeles för högt. Eller ja, skulle nog inte vilja hoppa högre även om jag kände hästen, är ganska feg av mig om jag inte sitter på Smokey :D

Suttit på Smokey har jag för övrigt gjort idag (hahaha fin övergång mellan samtalsämnena?) :banana:
Red på kandar för andra gången i mitt liv. Sjukt svårt är det, men kul! Han blir inte alls lika stark på kandaret så jag får igenom vänstersidan så mycket bättre. När han blev mer lösgjord kunde jag plocka upp honom en hel del i formen också och det kändes väldigt bra. Vi red en jättebra övning med mycket skänkelvikning. Vi brukar vara riktigt dåliga på skänkelvikningar men idag gick dom faktiskt himla bra.

Efter typ 40 minuter blev det dock lite jobbigt för Smokey och han började protestera och studsa på stället, så då fick jag lägga ner honom och bara rida på framåt. Men det är inte så konstigt att han inte orkar, då han inte har musklerna för den högre formen än. Det var iallafall jättekul att prova så jag vet vad jag ska sträva efter. Han blir (såklart) mycket lydigare med kandaret också och jag kunde verkligen göra stora variationer i tempot men ändå ta tillbaka väldigt snabbt. Så det var en jätterolig lektion :)

Ja precis, inte skulle jag sätta mig och hoppa en bana på 110 första gången jag red en häst... :eek:

Vad kul med lektionen! :banana: (och snygg övergång ;))
Jag tycker det är så svårt bara att rida med två par tyglar! Inte för att jag har gjort det sådär supermånga gånger, man vänjer sig väl antar jag, men det är lite pyssel att helt plötsligt få dubbelt så mkt i händerna.

Jag håller med, har ridit på graman ett par gånger men det slutar alltid med att jag tar av den efter halva lektionen eftersom jag blir så förvirrad :crazy:

det blev Domino idag iaf... inget fel på honom, men vi passar inget vidare ihop

men det har kommit en ny ponny- en jättegullig d-ponny, gul (black alltså), och den verkar väldigt rolig att rida. Känslig och försökte göra rätt hela tiden, arbetsvillig och lagom pigg. sen blev det ju en del fel, eftersom ryttaren inte var så van vid känsliga hästar, och hästen inte hade gått på ridskola innan, men ändå. Lugn var den också- den hoppade till en gång, och det var för att ryttaren hade råkat stoppa in dressyrspöt under sadeln, så det vippade mot rumpan i varje steg. och ändå var hälften av alla "gamla vana" ridskolehästar nerviga och busiga idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden