Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

knapp på mig själv

Just det, hur kunde jag glömma... Imorgon är det ju hoppningen! :eek: Träningstävlingen. Jag är rätt lugn och tänker ta det som det kommer, men lite fjärilar i magen är det allt! :D Det är ju inte mer än 90, och Anton är en klippa, men ändå. Det var ju som sagt ett tag sen jag hoppade. Ni får hålla tummarna att det går bra! :)

Oj du jobbar och sliter du! ;) Men som sagt, vad gör man inte för lite pengar.. Själv jobbar jag också i stallet istället för att betala mina ridlektioner, fiffigt.

Jag jobbar just nu jämna veckor lördagar och ojämna veckor söndagar, men så är jag lite stand in eller vad man nu ska säga, kan inte någon jobba så brukar dem fråga om jag kan :p Men pengar är pengar, sen att jag eventuellt inte kommer vara ledig förens fredag nästa vecka är en annan sak, får veta imorgon om jag ska börja jobba på ridskolan på vardagsförmiddagar också eller inte. Då blir det mkt jobb, men men, det är bara och försöka vända på dygnet. Och eftersom jag har som dröm att någon gång köpa min sköthäst så är det bara och jobba arslet av sig så att man får ihop pengar :P

Ja är det något man har lärt sig i stallet så är det att jobba hårt...! Men har man ett mål med det så känns det så mycket lättare och framför allt är det värt det! :)

Haha näe sparsamt med det! Ja visst är han, riktigt snygg pålle tycker jag faktiskt :D

*knapp*
Hoppningen blev inte av för mig idag, var tvungen att åka hem för jag mådde inte alls bra. Vaccinerade mig igår och blev helt utslagen av det, har legat däckad i flera timmar och börjar först nu känna mig bättre. Väldigt tråkigt att missa hoppningen, men jag hade inte direkt kunnat göra mig själv rättvisa och man får ju prioritera hälsan..
Jaja. Det kommer fler gånger! :)

Usch, stackare. Hoppas du mår bättre snart! Och vad fin hästen var!!

Jag har haft en wow/aha-upplevelse idag! Red dubbellektion på min ultrapigga favvo Erja, som fått vila den här veckan eftersom hon tydligen är lite för pigg för de som var på ridlägret :D Vi skulle bla träna på att gör halt med så lite tygel som möjligt, genom att flytta hästen lite sidvärts ett par steg, för att hästen inte är lika stark då som när den går rakt fram. Erja brukar reagera på all skänkel med att "Oh, får jag springa nu :laugh:", så också idag, till att börja med. Jag har lite problem med att jag tittar lite för mkt ner på hästen och mina händer, men idag så bestämde jag mig för att titta upp och sträcka på mig ordentligt. Och wow vilken skillnad det blev! Nu satt jag ju verkligen på sittbenen! :bump: Och ALLT blev så mkt bättre! Erja väntade, vi flyttade oss lugnt och stilla plus att jag lyckades få göra sidvärtsrörelserna med huvudsakligen sitsen och skänklarna bara liggande mot hästen och tölten gick så lugnt och fint, inget rusande här heller :love: Det är ju SÅ HÄR det ska vara :idea: Varför har jag inte ridit såhär förut? :D

Nu mår jag bättre! :) Men det var lite obehagligt att bli så dålig.
Ja visst är han fin! :love:

Vad kul med en sån aha-upplevelse! :banana: Det är såna gånger man flyger som på små moln i flera veckor efteråt! Och man undrar varför man inte gjorde så förut..

kl
Idag red jag privatlektion för min ena ridlärare på hennes gård.
Jag red hennes dressyrhäst, ett halvblod.
Han var jättetrevlig, snäll men ändå mycket häst att rida.
Eftersom jag lätt får glappande tyglar blev även han något lång och springig, vilket jag tror var bra för min del eftersom jag vart tvungen att korta tyglarna.
Jag vart otroligt trött i slutet så då gick det lite sådär, lite slarvigt då och då.
Men rent överlag så är jag mycket nöjd och jag hoppas att jag får rida honom igen, då jag tror att det skulle kunna gå riktigt bra när jag får reda på mina händer och hela mig öht.

Här kommer en video med lite snuttar från lektionen, kommentera gärna! :)
http://www.youtube.com/watch?v=dzVIP53jAIY

Kul! :)
Förstår vad du menar med tyglarna, de är lite för långa men å andra sidan tror jag inte du kan ha dem så mycket kortare förrän du fått ihop honom mer. Däremot så ska du såklart vara noga med att de inte glappar.
Tycker du har en trevlig sits överlag, lite småsaker bara som du kan öva på. Det viktigaste är nog att du tänker att du verkligen sitter ner på rumpan, tänk att du ska ha hästen "framför dig". Som din ridlärare påpekade så kan du också sträcka på dig lite mer, tänk lång mage och bak med axlarna.
Vad roligt med en film! :)

kl

Bara för att jag har så tråkigt här på lördagskvällen så får ni lite bonusbilder på min nygamla favorit Anton! :D

Inte jag som rider, därav den svarta cirkeln.. :p Men visst är han tjusig?
29759739.jpg

29759746.jpg

29759725.jpg

Kan vara snäll och ladda upp en bild från km kvalet.
14339_163916403041_556378041_2758109_5962447_n.jpg

Skriver gör jag nog imorgonkväll om jag orkar.

kl

Jag funderar på att återvända till ridskolelivet. Planen är att ev få plats redan till nästa termin- jag ska försöka få tag på någon i det stallet att prata med denna vecka- jag har ingen aning om hur ev köer ser ut för återvändande seniorer.

Ni som har varit i en liknande situation som mig...vad hade ni för tanke med att återvända? Vad ville ni att ridskolan/stallet skulle kunna erbjuda dig- och tvärt om?

Anton är verkligen supersöt! :love:

Jag har tyvärr inte någon som kan fota när jag rider, men ni kan ju få glädjen att se mig och Erja iaf fotat med mobilen i stallet :) Erja är väl ingen skönhet med sin runda mage (jag har skänkelkontakt hela vägen, och då är jag ändå 172 cm... :D) hennes skönhet sitter främst på insidan, superpositiv och en riktig mysponny!

4074796438_01d226c885_m.jpg

4074041121_96ae928985_m.jpg

kl

Jag funderar på att återvända till ridskolelivet. Planen är att ev få plats redan till nästa termin- jag ska försöka få tag på någon i det stallet att prata med denna vecka- jag har ingen aning om hur ev köer ser ut för återvändande seniorer.

Ni som har varit i en liknande situation som mig...vad hade ni för tanke med att återvända? Vad ville ni att ridskolan/stallet skulle kunna erbjuda dig- och tvärt om?

Din typ av ryttare är ganska vanlig på min ridskola, det är många som ridit som unga och sen tar upp ridningen igen efter några års uppehåll. Det brukar inte vara någon kö för vuxna ryttare, annat än möjligen till nybörjargrupper, och kanske till tävlingsgrupper.

Din typ av ryttare är ganska vanlig på min ridskola, det är många som ridit som unga och sen tar upp ridningen igen efter några års uppehåll. Det brukar inte vara någon kö för vuxna ryttare, annat än möjligen till nybörjargrupper, och kanske till tävlingsgrupper.

Ett ställe jag ringde till...pratade inte mycket egentligen...men, de har några års väntetid. Ska höra mig för hos en annan jag är intresserad av.

Det är nog ovanligt, om man kan rida och gå in i en lite mer erfaren grupp direkt. Prova en annan, det är rätt ovanligt med kö skulle jag tro.

Anton är verkligen supersöt! :love:

Jag har tyvärr inte någon som kan fota när jag rider, men ni kan ju få glädjen att se mig och Erja iaf fotat med mobilen i stallet :) Erja är väl ingen skönhet med sin runda mage (jag har skänkelkontakt hela vägen, och då är jag ändå 172 cm... :D) hennes skönhet sitter främst på insidan, superpositiv och en riktig mysponny!

4074796438_01d226c885_m.jpg

4074041121_96ae928985_m.jpg

Ja, jag har blivit alldeles kär :love:

Söt hon var Erja! :) Jag är ju lite svag för islandshästar också, red isisar på ridskola ett tag när jag var 14-15 :)

kl

Vi hade hoppning idag :)
Ciao har någon sorts fobi för att vara ensam, han tvärvände flera gången eftersom ena långsidan var helt tom, tills någon som hoppat honom förut sa att han inte tyckte om att lämna de andra... så då fick folk sprida ut sig lite mer, och det gick bra! Eller, lite spänd var han fortfarande, han hade ju stressat upp sig så stackarn, men hoppade gjorde han iaf. Klappade honom och berömde en massa efteråt- han försökte verkligen hålla ut så länge som möjligt, tills rädlan helt tog över. Kände mig taskig för att jag grälade på honom, men jag visste ju inte :o

ÄNNU en tjej som inte kan rida har börjat i våran grupp. suck. Hon kunde inte ens hålla Wera, världens snällaste och lydigaste, på spåret i galopp... Wera försökte verkligen, men det är klart att hon blir förvirrad när ryttaren med hela kroppen förbereder sig på (=visar) att hästen ska kasta sig åt sidan framför hindret. Wera svängde lydigt, men aningen förbryllad, och fick sig ett rapp med spöt:mad:
Min lillasyster på nio år, som ridit i kanske 2,5 år har hoppat den ponnyn själv i våras, utan problem!
så irritarad, även på ett par andra i gruppen... man förutsätter såklart att hästen är dum, och går på direkt med spöt... inga försiktiga, uppmuntrande hjälper här inte! (ridläraren räcker ju inte riktigt till till 11 samtidigt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA