Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Men är det inte frustrerande att aldrig riktigt få komma underfund med en häst? Det tar oftast minst en termin, tycker jag, att rida in sig på en helt ny häst som man inte har suttit på förut, om den inte är exceptionellt lik en häst man brukar rida.
Ja och nej. Egentligen tycker jag bättre om när jag får ha samma häst längre. I hoppgruppen jag gick i förut hade vi 1-2 hästar/termin vilket jag tyckte var väldigt bra och utvecklande för min ridning.
Nu när allting (nästan
) är väldigt nytt så tycker jag faktiskt att det är bra för min ridning att byta så ofta. För eftersom de är så olika får jag chansen att rida en häst som har lätt för tölten och verkligen få känna hur den ska kännas när den är ren, rida en som har lätt för trav så jag får in hur jag gör övergång mellan tölt och trav etc. I längden skulle jag hellre vilja ha samma häst längre (och helst skaffa egen
), men just nu passar det mig väldigt bra.
Skojar inte alltså, har fortfarande fruktansvärt ont
Hur tycker du att det är att rida islandshäst jämfört med "vanlig", är det roligare?
Hmm... det är likadant fast väldigt annorlunda
Jag tycker det är superkul! Roligare och lika roligt, men jag gillar att det är så mkt som är nytt och att jag verkligen får fokusera på att träning att vara lätt och väldigt tydlig i mina hjälper och jag har blivit så mycket mer medveten om vad min sits har för sig (även om jag inte har den helt under kontroll
). Sedan gillar jag islandshästarnas temprament, att de ofta är hur softa och slöa som helst när man hanterar med dem, men kan bli som en liten raket så fort man kommer upp i sadeln! Fast det finns såklart alla varianter där med
Förutom att de är pralinsöta med allt lurivgt hår!
Men man kan såklart vara minst lika lätt och tydlig med hjälperna om man rider "vanlig häst" (eller vad man nu ska kalla det
), fast där jag har ridit tidigare har det inte varit fokus på det på samma sätt. Och jag gillar att jag faktiskt blir lite mjukare i mina hjälper, för jag vet att jag förut alldeles för lätt blev hård i handen t ex. Nu rider jag mer med sitsen och mindre med handen (väldigt lite med handen!).
En sak som gjort mig glad är iaf att vår ridlärare har varit väldigt noga med att inte låta tjejen som satt och slet en av hästarna i munnen för ett tag sedan fortsätta med det och kunnat göra det på ett väldigt pedagogiskt sätt, så nu slits det inte alls så mycket längre