Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

:)
Jag red faktiskt i eran grupp för någon vecka sedan ;) jag och petra bytte så jag slapp min hoppning :)

Aha. Fast jag har tyvärr noll koll på vem som är vem - jag känner inte ens igen vilka som rider i min grupp (bara några stycken)... Det är så väldigt mycket människor och hästar på ridskolan, och jag har tillräckliga problem med att försöka lära mig vilken häst som är vilken... :D
(måste kolla på kartan över stallet varje gång jag får en ny häst... :p )

Aha okej, men jag red kiwi iaf ;) Han har ju typ bara gått med på eran torsdags lektion 1 gång denna termin :P

Det kan man tycka. Men tävlingsgruppen är inte prioriterad, den finns av gammal vana från en tid när det var lite mer satsning på tävlingsverksamheten. Och ridskolehästarna är i första hand till för att gå på vanliga lektioner, kan de också tävla är det en bonus, men inget man anstränger sig för att uppnå eller tänker på när man köper in hästar. Det finns rätt starka krafter i klubben som vill att vi lägger ner tävlingsverksamheten helt och hållet, vi ridskoleryttare kan ju hålla oss till klubbtävlingar, det är väl samma sak för oss. Lite så går tankarna. Riktiga tävlingar för privatryttare, ridskoleryttare har inte samma ambitioner och blir lika glada för en klubbtävling (dock utgår man från att ridskoleryttarna är med som funktionärer och i tävlingssektionen för att ordna riktiga tävlingar, där är inte privatryttarna engagerade, de bara deltar i tävlingarna). De som driver detta är själva privatryttare, så de förstår ju inte riktigt ridskoleperspektivet, så att säga.

Lite att vi ridskoleelever är glada för att få hjälpa till för klubbens skull, och inte tar så allvarligt på vår ridning.

Jaha vad synd :( Ibland är det ganska skönt att inte ha så många privatryttare inom klubben :p Låter som ett väldigt logiskt resonemang från deras sida.

kl

Usch, den här dagen vill jag bara spy på. Det började med att jag och en kompis fick lägga om hela våra scheman för att ha överraskningslunch för en kompis. Inte ett tack fick vi, men det gnälldes på maten. Eftersom jag hade varit på lunchen hann jag inte träffa min farfar sista gången innan han opereras. Man kan lugnt säga att mitt humör inte var det bästa när jag kom till stallet. Väl där blir det ännu värre. Jag och en av ridlärarna i stallet har helt olika uppfattning om exakt allting, så först blev jag irriterad på det. Sen blev jag ännu mer irriterad när ryttaren som skulle hoppa Smokey inte dök upp, och istället för att låta honom vila (han är den häst som i princip varje vecka går mest av alla i hela stallet, och framförallt är han den som får hoppa mest och högst) så lät dom en annan häst som inte alls går lika mycket vila.

Med det humöret var det väl inte så konstigt att ridningen också gick riktigt dåligt. Fick rida hästen jag red i dressyrgruppen förra onsdagen. Red utan sporrar idag och då var han inte lika tjurig mot skänkeln, även om han fortfarande var sur. Han hoppar jättebra och letar hinder överallt, men jag tycker att han är lite för stor och stark och jag hann inte få koll på honom mellan hindren i den övningen vi red. När jag äntligen började få lite koll mot slutet frågade jag om jag kunde få hoppa ett avslutningssprång så jag kände att jag verkligen kom på hur man skulle göra, men det fick jag inte. Slutsatsen av hopplektionen var att jag inte fick till ett enda språng som kändes bra. Men han var ganska trevlig i markarbetet iallafall, om man ska se något positivt i det.

Trist med såna jobbiga dagar! :( Man får försöka skaka av sig det och ge gärnet och vara galet positiv nästa gång istället! :D Jag har också svårt att rida när dagen har varit jobbig, tålamodet sitter inte alltid där det ska. Därför är jag glad att jag rider lektion på morgonen, då har förhoppningsvis inget jobbigt hunnit inträffa! ;)

Verkligen, det gäller ju att kunna släppa det där och bara koncentrera sig på det man håller på med. Men ibland är det svårt :( Kanske också borde prova att rida på morgonen :D Fast iofs är mitt morgonhumör inte så bra så det kanske ändå inte skulle bli så lyckat hehe.

ja ibland är det svårt. mental träning kanske det kallas? :D
haha nä då kanske det inte är nån bra idé i alla fall..! :p

Men är det inte frustrerande att aldrig riktigt få komma underfund med en häst? Det tar oftast minst en termin, tycker jag, att rida in sig på en helt ny häst som man inte har suttit på förut, om den inte är exceptionellt lik en häst man brukar rida.
Ja och nej. Egentligen tycker jag bättre om när jag får ha samma häst längre. I hoppgruppen jag gick i förut hade vi 1-2 hästar/termin vilket jag tyckte var väldigt bra och utvecklande för min ridning.
Nu när allting (nästan :)) är väldigt nytt så tycker jag faktiskt att det är bra för min ridning att byta så ofta. För eftersom de är så olika får jag chansen att rida en häst som har lätt för tölten och verkligen få känna hur den ska kännas när den är ren, rida en som har lätt för trav så jag får in hur jag gör övergång mellan tölt och trav etc. I längden skulle jag hellre vilja ha samma häst längre (och helst skaffa egen :p), men just nu passar det mig väldigt bra.

Skojar inte alltså, har fortfarande fruktansvärt ont :crazy: Hur tycker du att det är att rida islandshäst jämfört med "vanlig", är det roligare?
Hmm... det är likadant fast väldigt annorlunda :D Jag tycker det är superkul! Roligare och lika roligt, men jag gillar att det är så mkt som är nytt och att jag verkligen får fokusera på att träning att vara lätt och väldigt tydlig i mina hjälper och jag har blivit så mycket mer medveten om vad min sits har för sig (även om jag inte har den helt under kontroll :D). Sedan gillar jag islandshästarnas temprament, att de ofta är hur softa och slöa som helst när man hanterar med dem, men kan bli som en liten raket så fort man kommer upp i sadeln! Fast det finns såklart alla varianter där med :) Förutom att de är pralinsöta med allt lurivgt hår!

Men man kan såklart vara minst lika lätt och tydlig med hjälperna om man rider "vanlig häst" (eller vad man nu ska kalla det :)), fast där jag har ridit tidigare har det inte varit fokus på det på samma sätt. Och jag gillar att jag faktiskt blir lite mjukare i mina hjälper, för jag vet att jag förut alldeles för lätt blev hård i handen t ex. Nu rider jag mer med sitsen och mindre med handen (väldigt lite med handen!).

En sak som gjort mig glad är iaf att vår ridlärare har varit väldigt noga med att inte låta tjejen som satt och slet en av hästarna i munnen för ett tag sedan fortsätta med det och kunnat göra det på ett väldigt pedagogiskt sätt, så nu slits det inte alls så mycket längre :laugh:

efter ett 15 år långt uppehåll har jag hittat tillbaka till hästarna tackvare min dotter som började rida förra året. :)
Jag har tagit min andra lektion igår och det är så kul!
1 :a gången var INTE kul kände mig så dålig!!!!
Men nu andra gången var det en enorm skillnad, kände mig så bra! Min instruktör är super! perfekt avvägning mellan krav/pepp så nöjd!
Det är en liten förening med bra priser, bra hästar och bra instruktörer...
Jättekul!

Det låter faktiskt roligt! Man kanske borde lära ut lite mer av den ridningen på ridskolor, det är ju ofta ganska lite sitsridning vad jag har sett och upplevt.

Idag var Smokey kanonfin! Först gick det verkligen jättedåligt, han var jättestark i vänstersidan och jag fick inget stöd alls i högertygeln. Vi gjorde ganska mycket öka och minska volten och det fungerade jättebra verkligen. Jag var ju tvungen att hålla koll på båda sidorna och verkligen rama in honom för att det skulle bli bra, och helt plötsligt satt jag på en häst som faktiskt tog ett ganska jämnt stöd på höger- och vänstertygeln. Fick till jättefina galoppfattningar från skritt till vänster galopp, och även bra avbrott. Dessutom kunde jag rida i ett mycket lägre tempo än vanligt i galoppen, eftersom det är ett av våra största problem så kändes det jättekul att det gick så bra :) Nu är jag bara sååå tävlingssugen, och sur över att jag ska åka bort så jag missar klubbätvlingen på söndag :(

Kul att du har börjat rida igen! :) Och vad härligt att det känns så bra med instruktören, det är inte alltid det klickar där.. (talar av egen erfarenhet :p)

*kl
Imorgon ska jag rida två lektioner som sagt :)
Först kl 17 och sedan kl 21 ;) iofs lång tid emellan men jag är ändå alltid där så tidigt ändå så det gör inget..
Hoppas iaf att jag får Asprilla ngn av lektionerna så att jag åtminstånde har hunnit rida henne ngt innan km kvalet på lördag. Har inte ridit henne sedan typ början av juni.. Men men :)

Åh, kul att det kändes så bra! Det är så härligt när man får igenom hjälperna så att det spända lossnar hos hästen (och hos en själv med kanske ;)). Hoppas du kan fortsätta att få Smokey till det läget nästa gång med!

Och sitsträning kan man nog aldrig få för mycket av egentligen :D

jeskre: Kul att du satt igång att rida igen och att det fungerar med ridläraren!

Får se om jag får rida asprilla på lektionen på torsdag. (ska rida 2 lektioner först kl 17 sedan kl 21), hoppas jag får Asprilla kl 17 och Mr kiwi kl 21 :) Det skulle göra min dag :D

Jag såg att du fick precis som du önskade... :D Gick det bra?
Jag hade tänkt kolla när du red innan mig, men jag hann inte. Kom senare än jag hade tänkt och hade en lerig häst att gräva fram, så jag missade det tyvärr.

Själv tvekade jag in i det längsta om jag skulle rida idag eller ej. Är förkyld och orkeslös och mår inge bra. Men jag ville inte missa ridningen! Så jag åkte till stallet ändå, men orkade bara rida halva lektionen (andra halvan satt jag bara och åkte med och mådde illa... :p ). Himla tur att jag fick rida en av mina absoluta favoriter i alla fall! :)

Jag såg att du fick precis som du önskade... :D Gick det bra?
Jag hade tänkt kolla när du red innan mig, men jag hann inte. Kom senare än jag hade tänkt och hade en lerig häst att gräva fram, så jag missade det tyvärr.

Själv tvekade jag in i det längsta om jag skulle rida idag eller ej. Är förkyld och orkeslös och mår inge bra. Men jag ville inte missa ridningen! Så jag åkte till stallet ändå, men orkade bara rida halva lektionen (andra halvan satt jag bara och åkte med och mådde illa... :p ). Himla tur att jag fick rida en av mina absoluta favoriter i alla fall! :)

Maria är så snäll så att jag fick som jag ville :) Hade iofs kunnat fått rida Asprilla båda lektionerna, men nja, det hade blivit lite väl mycket asprilla och rida henne 3 ggr på 1 vecka :P

haha, du skulle sett hur asprilla såg ut innan jag fick hjälp med att borsta henne, lermonster är vad hon var, så hoppas hon håller sig ren på lördag :) Jodå tillslut gick det bättre på Asprilla när jag kom på hur jag skulle göra, hon är ju inte lätt men hon är ju inte svår heller. Tillslut behövde jag bara sitta till vid t.ex medellinjen när vi gjorde serpentinbågar för att få till en halvhalt. men i början av lektionen kändes det som att vad har jag gett mig in på och vara med på km på henne. Men i slutet kändes det mer hoppfullt, dock gillar jag verkligen inte hennes sadel.

På Kiwi gick det väll sådär, han är ju en expert på och sno till sig tygeln eller vad man ska säga och sådär. Och idag har han tydligen varit spänd på dem andra lektionerna också så. Men det är ju antagligen pga att det börjat bli kallare, då kan han bli lite så. Men i slutet började han faktiskt mjukna lite.
Men han är bäst ändå :angel:
Så hoppas på honom igen nästa vecka :D :love:
Och v46 ska jag inte rida för då ska jag jobba..

*kl*

Alltså det är så sjukt roligt att rida nuförtiden så ni anar inte! :laugh: Och jag har fått en ny favorit, Anton :love: Red ju honom på dressyr KM som ni kanske minns och sen dess gillar jag honom bara mer och mer. Han är så fin, uppmärksam och smidig och ger en kvitto direkt om det man gör funkar. Hans enda minus är den :devil: studsigheten i både traven och galoppen :p Men jag börjar lära mig, det blir bättre och bättre. Snart kanske jag inte studsar en halvmeter upp ur sadeln varje galoppsprång.. :rofl:

En bild på mig och Anton då, inte den vackraste men den bästa jag kunde hitta. (Har som sagt lite svårt att hitta nån som vill fota). Min sits är hemsk så ignorera den tack! ;)
29747128.jpg

Vad roligt att det går så bra för folk :)
Själv ska jag nog gå och lägga mig, ska jobba på ridskolan imorgon mellan 06:30-15 och sedan ska jag till mitt jobb på coop och jobba 17-21:30.. Låång dag imorgon alltså.
På lördag är det först jobba i stallet från 7-11 sedan vara där till typ 17:30 sen jobbar jag på coop 18:30-21:30. lång dag där med, men pengar är pengar.

Oj du jobbar och sliter du! ;) Men som sagt, vad gör man inte för lite pengar.. Själv jobbar jag också i stallet istället för att betala mina ridlektioner, fiffigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden