Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Idag fick jag äntligen rida.. :D Skrev upp mig för att rida igen och idag fanns det plats. Tyvärr i en lite sämre grupp och för en ridlärare jag bara ridit för en gång tidigare. Tyvärr är det jättesvårt att få plats att rida igen i de bättre grupperna.
I alla fall så red jag Mythen, en häst som närmast kan beskrivas som "fladdrig". Han är väldigt rolig, men han är väldigt vinglig och ostadig. Så det man egentligen skulle behöva är en himla massa rakriktning och skrittarbete. Men det hinns ju tyvärr inte med på lektionerna så då blir det tyvärr som det blir, även om jag gör mitt bästa.
Det är alltid svårt med en ny ridlärare också, jag blir mest förvirrad. Det kändes inte som att vi fick någon tid att jobba igenom hästarna, inget skrittarbete whatsoever utan vi satte direkt igång med att värma upp dem med att trava och galoppera på halvlång tygel och sen satte vi igång med framdelsvändningar och skänkelvikningar.. Jag vet inte, den där grejen med att bara rida runt fyrkanten varv efter varv utan att egentligen få inverka på hästen är inte riktigt min grej. Jag förstår absolut att det är bra att de får jogga igång och värma upp men jag vill få ett par varv också att ta igenom halvhalter och sådär.
Jag är i alla fall nöjd med att galoppfattningarna satt där de skulle, han kan vara lite knepig där och sätta sig emot vilket inte är så kul, varför tjafsa i onödan liksom. Men det gick bra idag :) I övrigt så började han inte arbeta ordentligt förrän de sista minutrarna och då var det dags att sluta, det är lite trist. Men som sagt det var väl inte de bästa förutsättningarna heller.

Det är lite som att byta från en ferrari till en gammal volvo - den jag hade förut är ett dressyrstammat halvblod, helsyskon går Msv, en känslig häst med mycket gång. Den nya är en sur irländare, som en jätteponny med typisk irländsk uppåt-gång och långa bakben. Inte särskilt känslig, så det är mer sparka på bak och hålla i fram, lite fulridning. Han är rätt snäll att rida, så han går med alla sorters ryttare, och har blivit hård i munnen och lite allmänt okänslig därefter. Men han hoppar snällt och vänder snällt, så han gör sig bra på hoppbanan. Jag hoppas jag får rida lite andra hästar när vi har dressyr, för annars känns det kanske mest som att jag kommer gå bakåt i min utveckling och bli grövre och okänsligare som ryttare. Inget finlir.

Idag red jag med på en lektion på ridskolans nya fjording :D
Han hade vilat i två dagar och bara gått i sjukhage så han var riktigt pigg. Rätt så trevlig att rida, men dålig kondis och omusklad så han orkade inte bära sig ordentligt. Lite jobbig i övergångarna så behöver väl ridas till lite, men blir nog en fin ponny.

fs_419821488_65601_1256595200.jpg

fs_419821671_11136_1256595246.jpg

fs_419822111_10732_1256595352.jpg

Mabuse: Oj då, det lät ju inte så kul kanske :crazy: Är det den enda som finns över eller?

Tja, vi är tio ryttare i tävlingsgruppen, och det finns bara fem hästar som går att tävla (de andra är för gamla, eller funkar inte på tävlingsbanan av olika anledningar), så det är inte mycket att välja på. Den här är en rätt bra tävlingshäst, så på det sättet är det ju kul att ha fått den. Och jag vill ju kunna tävla. Den var egentligen inte över, utan den tjejen som haft honom några år nu har fått en annan häst istället. Men förutom tävlingsbanan så känns det ju som ett stort steg tillbaka, från känsliga halvblod tillbaka till ridskoleponny. Det är mer en sån häst som man har kul med och öser runt lite med, inte en häst som man lär sig rida på. Känns det såhär efter första gången i alla fall.

*kl

Insåg faktiskt nyss att jag inprincip har bilder på alla ridskolans hästar förutom 2 ponnyer som heter budda och pirat (iofs har jag dåliga bilder på dessa två när personer rider dem) och 1 storhäst som heter Bend it.
Resten av ridskolehästarna har jag bilder på faktiskt :)
Men så kan det bli om man är ute och fotar mycket.
Har ju mest bilder på Mr kiwi (såklart :D :love: ) och sedan är det nog fotogenetiska hästen uvronica (Vera) som intar 2a platsen av att vara med på flest foton, eventuellt att ponnyn Montana kan vara delad 2a plats.

rider du på ågesta? :o
Är du hon som är ganska ny i h5an? och har ridit salto ganska mkt?

Nja, vi är flera som är nya i den gruppen tror jag, jag har bara ridit Salto en gång, så det är nog inte jag. :) Jag borde nog vara den längsta tjejen i den gruppen i alla fall om inget annat... :D

För att den jag hade förut har tävlingsförbud. Han var med på sin första tävling nånsin i våras, och gjorde väldigt stora ögon. Sen satt det i första lektionen på måndagen efter tävlingen (på tisdagen var han som vanligt igen), och då bestämde den förra ridskolechefen att han aldrig mer skulle få tävla.

Det där låter ju jätteunderligt. Kan man inte låta någon annan person omvärdera tävlingsförbudet på den hästen?

Åh va bra det gick igår! Vi tränade på nedsittning och det gick jätte dåligt för mig förra gången då vi blev longerade men nu när vi red själv gick det jätte bra! Vi fick prova nedsittning utan stigbyglar också och det gick ännu bättre. Fick mycket beröm av ridlärare :D

Fick rida en ny häst också och hon var jätte skön att rida. Fast hon var lite småseg... Och jag har så svårt att få igång hästen att trava snabbare? Och att använda skänklarna när vi svänger eller när jag vill åt ett håll och hästen går åt ett annat. Hmm...

Oj då, vad konstigt att ha en tävlingsgrupp om man ändå inte får tävla med fler än fem hästar. Lycka till på tävlingsbanorna då, och hoppas du kan få rida den gamla hästen i dressyren eller någonting.

lisa412: Vissa ridskolehästar kan ju vara lite latare, du kommer lära dig att få fram dom också så småningom :)

Det där låter ju jätteunderligt. Kan man inte låta någon annan person omvärdera tävlingsförbudet på den hästen?

Nja, alltså, det är ju ledningen för ridskolan som fattar ett sådant beslut. Vem har mandat att sätta sig över chefen där, menar du? Som ridskoleelev så kan ju inte jag bestämma vilka hästar som ska få tävla och inte, beslutet ligger inte hos mig.

Oj då, vad konstigt att ha en tävlingsgrupp om man ändå inte får tävla med fler än fem hästar. Lycka till på tävlingsbanorna då, och hoppas du kan få rida den gamla hästen i dressyren eller någonting.

lisa412: Vissa ridskolehästar kan ju vara lite latare, du kommer lära dig att få fram dom också så småningom :)

Det är väl mer en fråga om att det inte finns fler hästar som går att tävla. Vi har ett par seniorer bland hästarna, 20+, som har tävlat när de var yngre, men där det bara känns elakt att tvinga runt dem nu. Sen har vi ett gäng hästar som inte går att tävla av andra anledningar - en fungerar så illa att den inte går på lektion alls, utan enbart ridits av personal det senaste halvåret, en vägrar konstant och har aldrig kommit runt en bana trots kanske 20 tävlingar, två reser sig så fort de kommer in på tävlingsbanan och går oftast inte att få över mer än max ett hinder, ibland två. Och så vidare. Sådana hästar är ju inte så lämpliga att ta med ut på tävling.

När vi köper in hästar så kommer detta med tävlandet i sista hand, det är mer en bonus om hästen går att tävla, det är inget som vägs in när man köper hästen. Så då har det råkat bli så att vi fått många hästar som inte funkar.

Men då är det väl ingen idé att ha en tävlingsgrupp ens? Kan ju inte vara så kul att rida där om man hamnar på en av dom hästarna som inte går att tävla eftersom man hela tiden rider samma. Jag trodde att meningen med tävlingsgrupp är att man får rida lite mer intensivt på en häst som man sen kan ta ut på tävlingsbanorna.

Nja, vi är flera som är nya i den gruppen tror jag, jag har bara ridit Salto en gång, så det är nog inte jag. :) Jag borde nog vara den längsta tjejen i den gruppen i alla fall om inget annat... :D

men då är det du som hoppade ägrim förra veckan?

Men då är det väl ingen idé att ha en tävlingsgrupp ens? Kan ju inte vara så kul att rida där om man hamnar på en av dom hästarna som inte går att tävla eftersom man hela tiden rider samma. Jag trodde att meningen med tävlingsgrupp är att man får rida lite mer intensivt på en häst som man sen kan ta ut på tävlingsbanorna.

Det kan man tycka. Men tävlingsgruppen är inte prioriterad, den finns av gammal vana från en tid när det var lite mer satsning på tävlingsverksamheten. Och ridskolehästarna är i första hand till för att gå på vanliga lektioner, kan de också tävla är det en bonus, men inget man anstränger sig för att uppnå eller tänker på när man köper in hästar. Det finns rätt starka krafter i klubben som vill att vi lägger ner tävlingsverksamheten helt och hållet, vi ridskoleryttare kan ju hålla oss till klubbtävlingar, det är väl samma sak för oss. Lite så går tankarna. Riktiga tävlingar för privatryttare, ridskoleryttare har inte samma ambitioner och blir lika glada för en klubbtävling (dock utgår man från att ridskoleryttarna är med som funktionärer och i tävlingssektionen för att ordna riktiga tävlingar, där är inte privatryttarna engagerade, de bara deltar i tävlingarna). De som driver detta är själva privatryttare, så de förstår ju inte riktigt ridskoleperspektivet, så att säga.

Lite att vi ridskoleelever är glada för att få hjälpa till för klubbens skull, och inte tar så allvarligt på vår ridning.

Senast ändrad:

Nja, alltså, det är ju ledningen för ridskolan som fattar ett sådant beslut. Vem har mandat att sätta sig över chefen där, menar du? Som ridskoleelev så kan ju inte jag bestämma vilka hästar som ska få tävla och inte, beslutet ligger inte hos mig.

Jaha, det lät först som om det var en person som hade slutat som hade bestämt om tävlingsförbudet. Och då kunde man ju ta upp frågan med nästa ansvarig person. Men när tävlingsmöjligheterna verkar vara så pass nedprioriterade som du skrivit i senare inlägg förstår jag att det inte är någon större idé att ta upp frågan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden