Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Idag hoppade jag i alla fall, tre borta så vi var bara 4 st, riktigt skönt.
Lite koll så att det känns bra inför söndag, red ponnyn jag ska tävla då.
Han är ganska knepig och smiter om man inte är där med skänklar och tygelkontakt hela tiden, och vi hoppade en rätt svår bana (enligt mig).
Först hoppade jag 60 cm(LD), fick två stopp varav en var på 3an i grunden, han kom väldigt fel. Sedan på femman i grunden, den var rätt svår eftersom den i princip stod fristående på kortsidan.
Nästa runda höjde vi till 70 men då ville han inte alls, jag vill hellre ha en bra felfri runda än att sitta och bråka så vi vi sänkte till 60 och då gick det perfekt!
Är förövrigt nöjd, har bestämt att jag hoppar 60 (LD) på tävlingen.
Såhär såg banan ut:
(röda streck är omhoppning)
Och där har jag ytterligare en annan erfarenhet, och det är att det hänger helt på hästens personlighet. Vissa ridskolehästar jag har träffat är experter på alla möjliga tjuvknep för att slippa jobba, medans andra ridskolehästar är änglalika som Moder Theresa och gör rätt även med den mest oerfarna. Och vissa välutbildade privathästar har varit enormt tacksamma och lättridna eftersom dom bara gör rätt, medans andra har haft humör och verkligen testat den nya/okända ryttaren.
Idag hoppade jag i alla fall, tre borta så vi var bara 4 st, riktigt skönt.
Lite koll så att det känns bra inför söndag, red ponnyn jag ska tävla då.
Han är ganska knepig och smiter om man inte är där med skänklar och tygelkontakt hela tiden, och vi hoppade en rätt svår bana (enligt mig).
Först hoppade jag 60 cm(LD), fick två stopp varav en var på 3an i grunden, han kom väldigt fel. Sedan på femman i grunden, den var rätt svår eftersom den i princip stod fristående på kortsidan.
Nästa runda höjde vi till 70 men då ville han inte alls, jag vill hellre ha en bra felfri runda än att sitta och bråka så vi vi sänkte till 60 och då gick det perfekt!
Är förövrigt nöjd, har bestämt att jag hoppar 60 (LD) på tävlingen.
Såhär såg banan ut:
(röda streck är omhoppning)