Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Och där har jag ytterligare en annan erfarenhet, och det är att det hänger helt på hästens personlighet. Vissa ridskolehästar jag har träffat är experter på alla möjliga tjuvknep för att slippa jobba, medans andra ridskolehästar är änglalika som Moder Theresa och gör rätt även med den mest oerfarna. Och vissa välutbildade privathästar har varit enormt tacksamma och lättridna eftersom dom bara gör rätt, medans andra har haft humör och verkligen testat den nya/okända ryttaren.

:bow:

Idag hoppade jag i alla fall, tre borta så vi var bara 4 st, riktigt skönt.
Lite koll så att det känns bra inför söndag, red ponnyn jag ska tävla då.
Han är ganska knepig och smiter om man inte är där med skänklar och tygelkontakt hela tiden, och vi hoppade en rätt svår bana (enligt mig).
Först hoppade jag 60 cm(LD), fick två stopp varav en var på 3an i grunden, han kom väldigt fel. Sedan på femman i grunden, den var rätt svår eftersom den i princip stod fristående på kortsidan.
Nästa runda höjde vi till 70 men då ville han inte alls, jag vill hellre ha en bra felfri runda än att sitta och bråka så vi vi sänkte till 60 och då gick det perfekt!

Är förövrigt nöjd, har bestämt att jag hoppar 60 (LD) på tävlingen.

Såhär såg banan ut:
(röda streck är omhoppning)
bana.png

Kul att du fick sånt bra flyt andra gången du hoppade 60 iallafall :) Hellre än lägre runda med bra rytm än en högre med dåliga språng.

Själv har jag ridit på världens finaste häst idag :love::love:
Lady Macbeth heter hon. Har inte ridit henne på jättelänge verkligen och hade nästan glömt hur fin hon är. Så otroligt mjuk och välriden, det känns som att hon inte sitter fast i en enda muskel i hela kroppen. Traven är helt underbar, galoppen är lite svårare då hon lätt blir studsig. Vi hoppade och hon hoppade jättebra, hon hade lite problem med frambenen i vintras och har ganska nyligen börjat hoppa igen så hon tyckte att det var jättekul. Fick en del riktigt bra språng, i 5½ hoppade hon jättebra. Sen hoppade vi en serie med typ galoppbom - hinder - ett galoppsprång - hinder - 3 galoppsprång - hinder och där gick det sådär, hon ville inte riktigt komma tillbaka till sista hindret så hon kom lite nära + att hon bytte galopp redan över galoppbommen. Men det var riktigt roligt, hoppas verkligen att jag får rida henne mera.

26699262.jpg

Fast det håller inte jag med om alls - tvärtom kan man göra fel mer på en välriden privathäst, för den vet inte om att man kan göra annat än rätt. Ridskolehästar däremot vet att man kan göra en övning på många olika sätt, och då blir det så rätt som ryttaren rider.

Och där har jag ytterligare en annan erfarenhet, och det är att det hänger helt på hästens personlighet. Vissa ridskolehästar jag har träffat är experter på alla möjliga tjuvknep för att slippa jobba, medans andra ridskolehästar är änglalika som Moder Theresa och gör rätt även med den mest oerfarna. Och vissa välutbildade privathästar har varit enormt tacksamma och lättridna eftersom dom bara gör rätt, medans andra har haft humör och verkligen testat den nya/okända ryttaren.

Som svar till dig Mabuse så måste jag säga att jag håller med cassiopeja! :) Det finns nog lika många hästpersonligheter som hästar och vissa vill gärna slippa jobba medans andra tycker det är kul att försöka göra ryttaren till lags. Och vissa är mittemellan.
Det kanske inte framkom tydligt i mitt förra inlägg, men det jag menade var i alla fall att på många ridskolehästar - men absolut inte alla - kan man glida med litegrann. Även om de har sina knep och trix så är de oftast inte så känsliga att man måste göra precis allt rätt.

Visst finns det hästar med humör, men när det gäller just hoppningen så har jag inte varit med om hästar som slutar hoppa med ryggen för att testa ryttaren. Snarare i så fall att de med humör blir förbannade om ryttaren inte är tillräckligt följsam, men de hoppar som de är vana, åtminstone till en början.

Som svar till dig Mabuse så måste jag säga att jag håller med cassiopeja! :) Det finns nog lika många hästpersonligheter som hästar och vissa vill gärna slippa jobba medans andra tycker det är kul att försöka göra ryttaren till lags. Och vissa är mittemellan.
Det kanske inte framkom tydligt i mitt förra inlägg, men det jag menade var i alla fall att på många ridskolehästar - men absolut inte alla - kan man glida med litegrann. Även om de har sina knep och trix så är de oftast inte så känsliga att man måste göra precis allt rätt.

Fast det är ju inte de flesta privathästar heller. Det är ju inte som att ridskolehästar är som en annan sorts häst än privathästar - det beror på hur hästen är till sin natur, och hur ägaren rider. Jag har ridit en hel del ridskolehästar som varit mycket känsligare än många privathästar - och tur är väl det, för alla privatryttare rider inte heller så känsligt.

Jag har väldigt svårt för detta med att ridskolehästar skulle vara något helt annat än privathästar, som att en häst magiskt förvandlades i samma ögonblick som den klev innanför stalldörren på en ridskola.

Visst finns det hästar med humör, men när det gäller just hoppningen så har jag inte varit med om hästar som slutar hoppa med ryggen för att testa ryttaren. Snarare i så fall att de med humör blir förbannade om ryttaren inte är tillräckligt följsam, men de hoppar som de är vana, åtminstone till en början.

Ahaa - själv är jag dressyrryttare så jag såg det ur dressyr-synvinkel.

Det är klart de inte är! Inte heller vad jag menade. Mitt resonemang gällde BÅDE ridskolehästar och privathästar och det är klart att bara för att det råkar vara en privathäst så behöver den inte vara extremt välriden och känslig, och bara för att det råkar vara en ridskolehäst så är den lugn och sävlig och man kan hoppa omkring hur som helst på ryggen.
För att vara ärlig kommer jag knappt ihåg hur den här diskussionen började :o... I vilket fall, som jag sa håller jag med cassiopeja att det beror helt på vilken "personlighet" (eller hur man ska säga) som hästen har, oavsett om det är en ridskolehäst eller en privathäst. Det beror på individen!

*knapp*

Buhuu... :cry: trodde jag skulle rida idag men tyvärr verkar det inte så. Min ordinarie tid är ju torsdagmorgnar men just idag hade jag föreläsning klockan 10.. :mad: Så jag hade skrivit upp mig för att rida igen ikväll istället och som jag förstod det var det ett återbud så då var det inga problem tänkte jag. Men så ringde jag nu och så visade det sig att det inte alls var så... Så jag får ringa senare och se om det är nån som inte ska komma.

Jag hade ju sett fram emot att rida den här veckan. Helt sjukt att man typ börjar må psykiskt dåligt bara för det :p Tyvärr känner jag inte att jag har nån riktig anledning att åka till stallet om jag inte ska rida. Förut var det inte så, då var jag där hela tiden även om jag inte skulle rida. Men nu har jag i stort sett brutit med de kompisarna jag brukade hänga med där så då är det inte samma grej. Eller, en av dem har jag brutit med och den andra träffar jag numera bara i stallet när vi råkar vara där samtidigt. Trist :(

Vad tråkigt :( Jag håller med dig, en vecka utan ridning blir sååå tråkig, det är verkligen det jag ser fram emot när jag plågar mig igenom mattelektionerna.

Igår red jag barbacka. Att rida barbacka är lite som att supa, kul när man gör det och mindre kul dagen efter :crazy:
När jag började rida var Smokey jätteseg och väldigt nonchalant mot hjälperna. Eftersom han går med så många olika sorters ryttare så har han börjat lyssna väldigt dåligt på skänkeln, men det är en helt annan häst om man sätter på sporrar. Lite som en del hästar är med spö, bara man har det så signalerar man att det är jobb på gång.
Vi hade riktig hårdkörning hela lektionen med tempoväxlingar, och jag fick en smärre aha-upplevelse måste jag säga. Jag är väldigt dålig på att göra tempoväxlingar, jag gör kanske två per varv, och det gör ju inte att Smokey blir mer lyhörd precis. Igår var det minst fem tempoväxlingar per varv på volten och oj vilken skillnad det blev! Visst, jag hade gärna velat ha honom ännu mer lyhörd, men så fin som han var igår var det längesedan han var! Galoppen var kanon, framförallt i vänstervarvet. Riktigt rund, jobbade på jättebra och för en gångs skull kunde jag rida på några språng framåt men ändå samla upp efteråt. Fick ett riktigt bra avbrott också :banana: Så det var kanoners. Vi behöver jobba ganska mycket med grundridningen både jag och han, så från och med nu ska jag nöta tempoväxlingar hela hela tiden.

Ja... :( Jag ska ringa strax igen och se om jag har tur och det finns en plats annars får jag stå ut ändå. Tycker synd om mig själv :cry: :p

Tempoväxlingar är kanon! I början när man ska försöka ta igenom dem kan det vara lite trixigt, men får man väl till det blir de såå mjuka och fina! :love:

*knapp på mig själv*

Nä det blev inget... :cry: Det är så sjukt, det senaste året har jag verkligen förstått hur mycket hästarna betyder för mig. Jag mår helt seriöst dåligt av att inte vara i stallet på mer än ett par dagar. Samtidigt vet jag inte om jag har tid med mera. Eller jo, en medryttarhäst en eller två dagar i veckan vore ju inte helt fel! :) Om jag nu kan hitta nån som inte vill ha alltför mycket betalt, man är ju trots allt fattig student! :p

Nej men vad tråkigt :( Kan du inte rida igen någon annan dag då, typ imorrn?

Fick nyss reda på att stallets maskot ska avlivas snart :( Världens gosigaste fjording, 27 år gammal. Älskar verkligen barn och att stå på ridskolan, men nu har åldern börjat ta ut sin rätt och han tappar tänder. Usch vad jag kommer sakna honom, ridskolan kommer verkligen inte bli densamma utan honom.

fs_418777540_14719_1256234400.jpg

Nä tyvärr inte, det är "för dåliga" grupper på fredagar, och jag jobbar lördag morgon annars skulle det säkert gått. Men, men... Jag får stå ut tills nästa torsdag...

Vad trist med hästen! :( Alltid så jobbigt, speciellt med dem som varit där så länge man kan minnas. Vi har bara en ponny kvar av dem som stod på ridskolan när jag började rida, en liten russdam på 20 år med en underbar personlighet! :love: Det var en av hästarna jag lärde mig rida på, skulle vara jättejobbigt om de tvingades ta bort henne.

Jättetråkigt :cry: Det finns ju alltid några hästar som "är" ridskolan. Våran ena var Moritz, världens snällaste och en riktig klippa, men som fick svår kolik och var tvungen att avlivas i januari. Och så är det Ronny, som verkligen är maskoten nummer ett. En vecka har han kvar, så jag tänkte åka ut och fota honom på lördag.

Nej vad tråkigt.. :'/ Det är så tråkigt när de tas bort :'(

Har iaf tagit mod till mig och anmält mig till en träningstävling i hoppning (om jag inte redan sagt det ^^) och nu börjar jag bli nervös :P Har skrivit upp som första ponny favvisen lilla ungponnyn, som är lite konstig att hoppa med ;) Så nu hoppas jag bara att det går bra :) Funderar på att skriva upp mig på träningstävlingen i dressyr också, men vet inte än.. Startade en liten polluxdressyr i vintras och det vart total katastrof ;) Jätte envis gammal ponny som inte ville gå på banan o.s.v... Red en LC och fick 36% (!) :S Det var inte så kul.. :P

Usch ja. Man vet inte om det är bättre att veta om det innan eller att få veta det efteråt... :(

Hoppas det går bra! :)
Jobbigt med dressyren men du vet det är bara att öva så kommer det nog gå bättre och bättre! :) Får ni önska hästar eller lottar de?

*kl*

Har bytt tävlingshäst, så nu får vi se. Hade ett stort maffigt halvblod förut med massor av gång, och nu blir det en grov liten irländare. Extremt skum känsla att rida sådär första gången, han känns som en jätteponny, och ingen finridning direkt utan sparka på i mitten och håll i där fram, ungefär (dålig balans och lång bakben). Eftersom han är rätt okomplicerad så får han gå med alla sorters ryttare, så det är ju inte precis världens känsligaste häst. Inte så jättekul i dressyren, alltså, men han hoppar glatt och okomplicerad och är rätt vändbar, så det blir nog en kul häst att hopptävla. Men visst suktar man lite efter de andras snygga halvblod i gruppen...

Igår red jag barbacka. Att rida barbacka är lite som att supa, kul när man gör det och mindre kul dagen efter :crazy:
Haha! Det var en rolig jämförelse :D
Håller med om att tempoväxlingar är super! Jag försökte tänka på att göra det förut i min gamla hoppgrupp där vi hade lite mer fri framridning, men jag slarvade nog en del med det ändå...

I onsdags fick jag en ny häst istället för min lilla buspigga runda favvo och vi kom inte så värst bra överens. Eller till en början gick det bra under uppvärmningen och de första övningarna där vi red skänkelvikning i skritt och sedan fram i tölt ur skänkelvikningen. Men sedan blev han lite väl laddad och jag hade svårt att få honom att lyssna, vilket gjorde att jag spände mig som i sin tur gjorde att han spände sig. Så när vi sedan skulle göra halt, rygga tre steg och sedan fram i tölt gick det inte alls :( Jag kunde öht inte gör halt, satt så tungt jag kunde (vilket normalt räcker för att göra halt) men inget hände, gjorde småsmå förhållningar, inget hände, styrde mot staketet - ja då stannade han iaf, men så snart vi vände från staketet så gick det bara inte :( Kändes inte alls bra efteråt, men nu känns det bättre och mer som en utmaning att lyckas rida så bra/rätt så att jag får honom lugn och avslappnad och förstå vad jag menar :laugh: Känns lite knasigt att ha ridit i 20 år men inte kunna få en häst att göra halt från skritt, men det visar ju verkligen på att man aldrig blir fullärd iaf :D

Hur kom det sig att du fick byta häst?
Förstår att det känns annorlunda, men det är nog en kul utmaning! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar