Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vi har samma häst tre gånger (ungefär) så nu var det bytesdags. Tråkigt eftersom jag verkligen gillade den jag hade innan, men jag tror jag kan lära mig mycket ihop med den här hästen så det är ju bra och kul med :D

Tidigare har jag haft tre hästar/år ungefär, så det är lite annorlunda. Men nu när det är så mycket nytt tycker jag att det egentligen känns mest bra att få rida många olika hästar.

Men är det inte frustrerande att aldrig riktigt få komma underfund med en häst? Det tar oftast minst en termin, tycker jag, att rida in sig på en helt ny häst som man inte har suttit på förut, om den inte är exceptionellt lik en häst man brukar rida.

Inte för att det var mig du frågade, men jag svarar ändå.

Personligen tycker jag att det är kul att rida olika hästar, och bara för att man rider en specifik kanske tre gånger i rad så betyder ju inte det att man aldrig kommer rida den igen.
På mina ridskolor är det lite blandat, vi har inga scheman vi följer sådär precist utan det blir lite som det blir.
.

Det tycker jag skulle vara extremt frustrerande, hur gör man då när man lägger upp en plan för hur man ska förbättra sig till nästa gång? Får man en annan häst då så får man ju börja från början igen.

Jag svarade till Mabuse :p

Men roligt för dig också att få testa en ny häst :) Vi brukar rida samma häst tre gånger ungefär, ibland blir det fler gånger. Själv tycker jag det är kul att byta lite då och då! :)

Svårt att få till ett bra svar på det där.
Självklart behöver alla hästar olik ridning, men samtidigt finns det ju inspelande faktorer hos ryttaren som avgör för alla hästar man rider öht.
Sen vad man tycker om att rida samma häst kanske beror utbildningsgrad hos ryttaren också, de som kanske kommit lite längre i sin ridning kanske vill rida samma häst, för att kunna utveckla sig så mycket som möjligt.
Medans mindre erfarna kanske, som jag, tycker det är kul att rida olika hästar.
(jag själv är f. -96, dvs 13, och inte så jätteerfaren jämfört med vissa ridskoleryttare).

Det tror jag säkert det kan ligga nånting i. I början tror jag inte det spelar lika stor roll om man byter eller inte, för det är så mycket med sig själv man måste jobba med, som är lika på alla hästar. Jag är över 30, och har ridit drygt 20 år, så för mig handlar det mest om hur jag ska inverka (även om man självklart alltid jobbar med att förbättra sits och så), och att lära sig hur varje häst funkar, förstå hur den funkar mentalt och fysiskt i olika situationer, och sen lära sig att anpassa sin egen ridning till det. Och det tar ett tag att göra det, tycker jag.

Längesen jag skrev här så svarar på lite allt möjligt nu = ursäkta om det blir rörigt :P

Jag får ofta beröm på mina knoppar, har alltid tyckt det varit lätt att knoppa men sen beror det ju på hur hästens man ser ut från början! Det är ju bara att rulla dem underifrån så står dem inte.

Har nu skaffat en medryttarhäst så nu ska jag rida den c:a två gånger i veckan och en gång i veckan på ridskolan :)

På vår ridskola rider vi en häst 4 gånger - två gånger dressyr, en gång bomövningar och sista gången hoppningen. Sen kanske någon av gångerna bytas ut mot uteridning, när det fortfarande är sommar rider vi nästan bara ut. Jag tycker det är bra att man får prova på olika hästar och ser väl också att det är lite meningen med ridskolor - att man ska lära sig rida på alla sorters hästar. Vill man sen rida en viss typ av häst mer kan man skaffa egen häst eller medryttarhäst! Men visst, gillar man en viss ridskolehäst kan man ju önska den och då får man förhoppningsvis rida den lite oftare. Min ridlärare vet vid detta laget vilka hästar jag gillar och vilka jag inte gillar så han försöker alltid ge mig någon jag gillar - åtminstone undvika dem jag hatar ;)

Skojar inte alltså, har fortfarande fruktansvärt ont :crazy: Hur tycker du att det är att rida islandshäst jämfört med "vanlig", är det roligare?

Mabuse: Varför ska du byta häst?

vi har exakt samma... eller vänta, vi gick nog på samma :P
så det var ju inte så kontigt då.

oh-juste! jag kom på en fråga till dig med: eftersom jag rider på onsdagar så vill vår ridlärare gärna att vi önskar stora häster vi kan tänka oss att rida... men jag har ingen aning om hur de är alls. har du några tips på inte allt för stora hästar som är bra? jag är väl lite halvosäker av mig (åtminstone på hästar som i sig är osäkra), så jag vill inte ha någon "het sak" som sticker i hörnorna (fast de kanske är mest ponnyer som typ zacc som gör det...)

*KL*

Det där med att byta häst ofta eller inte är tveeggat tycker jag. Jag uppskattar att byta häst ofta och rida en massa olika hästar, men jag kan samtidigt se poäng i att om man har hittat en individ som man trivs med kunna komma vidare och förfina sin ridning på just den individen genom att rida enbart den.

Just nu rider jag två gånger i veckan på en ridskola med 25-30 st stora hästar (jag är 37 år och har väl ridit i sammanlagt drygt 20 år på ca 15 olika ridskolor, har precis börjat rida igen efter ett uppehåll på ca 8 år). Ibland rider jag samma häst två gånger i rad och ibland får jag byta varje gång. I och med att jag rider två gånger i veckan får jag i alla fall alltid rida två olika hästar varje vecka.

Jag kan tycka att det är roligt att prova olika hästar, för det är en utmaning att sätta sig på en häst och så snabbt som möjligt under framridningen känna av hur jag ska jobba just den här hästen. Egentligen tycker jag det är bäst när vi får rida samma häst i alla fall två gånger i rad, för vissa saker man kom fram till under första lektionstimmen kanske man inte riktigt hann åtgärda. Jag tycker också att det är väldigt roligt att få variation, lära känna olika individer och möta olika sorters problemlösning. Mitt mål är att så snabbt som möjligt fånga upp individens personlighet och behov, och kunna ha ett digert "bibliotek" med lösningar på olika sorters problem, så att jag kan sätta mig på vilken häst som helst och känna vad just den hästen behöver för ridning för att locka fram det bästa i den.

Jag är väldigt känslig för personkemin mellan mig och hästen jag sitter på, och jag tycker att det är rent ut sagt skittråkigt att harva 4 ggr i rad (eller mer) på en häst som jag inte inte alls funkar med.

Och sen är det så att på dom flesta ridskolor jag har ridit på så har inte undervisningen varit på ett sånt sätt att jag har känt att det skulle kunna ge något att rida en och samma häst. Skulle jag hitta en häst som jag trivs med och vill rida hela tiden så skulle jag hellre vända mig till en privattränare, för jag ser inte riktigt att jag skulle kunna få rätt hjälp att utvecklas vidare på dom ridskolor jag har erfarenhet av.

Kanske ska uppdatera lite.. :P
Red ju i torsdags.
Red världens finaste Mr kiwi igen <3 :D
Vi red mycket skänkelvikningar.
Usch jag tycker verkligen inte om att rida skänkelvikningar, det är inte min starka sida eller vad man nu ska säga..
Men det gick faktiskt bättre än förra veckan iaf..
8130_134146263041_556378041_2513322_718651_n.jpg

Nu är det inte många dagar kvar tills km kvalet heller..
Får se om jag får rida asprilla på lektionen på torsdag. (ska rida 2 lektioner först kl 17 sedan kl 21), hoppas jag får Asprilla kl 17 och Mr kiwi kl 21 :) Det skulle göra min dag :D

har nyss bytt ridskola då min förra var ganska långt bort.
jag gillar inte riktigt min nya... alla hästar och ponnyer är sura, lata och griniga.. och nästan alla undomar är snobbar.
dessutom byter man häst oregelbundet. jag har haft samma häst 7 gånger nu, för att han är för svår, och för att ingen vågar/kan rida honom bra.
suck.. det blir väl bättre :/
däremot är tränarna väldigt bra! dom lär upp skitbra, dom är jag verkligen nöjd med :)

delvis knapp
Låter inte kul, du får väl vänta lite och se om det blir bättre.

Igår tävlade jag ju, eller ja om man nu vill kalla det tävling, jag hoppade en CR på 60 cm.
Hoppade ju ponnyn ifråga förra tisdagen, hoppade 70 men det fungerade inte alls.
Tror dock inte det skulle vara något problem alls igår, han var sjukt pigg, blev riktigt överraskad eftersom han vanligtvis är rätt seg.
Vi var på en riktigt fin anläggning, banan bestod i princip bara av massiva sponsorhinder men det hoppade han nästan utan tvekan.
Det var ett hinder han stannade på två gånger, jag gjorde en omstart och gick nolla där.
Jag är i alla fall jättenöjd :) första gången jag kan tro att han faktiskt hoppat MSV.

En annan lite kul sak, vi hade med stallets gamling, hon fyller 30 till i vår.
En welsh sek. B som i sina unga dagar tävlade mycket.
I alla fall så var det flera storhästryttare som sa "Är det Jolly?! Henne tävlade ju jag mot när jag tävlade b-ponny".
Lite kul, dom vart väldigt överraskade :)

Vad roligt att det gick så bra ändå! :)

Min dag var inte så rolig, fick reda på att en till ponny ska avlivas. Också en gammal trotjänare, den första ponnyn jag tävlade på riktigt på. Fortfarande en av mina favoriter, även om jag inte fått rida henne på länge.

betesslpp146.jpg

Finaste Glady :love: Hon avlivas inte förrän nästa fredag, men jag ska utomlands så jag måste säga hejdå till både henne och fjordingen på onsdag :(

Man får önska hästar i första och andra hand ^^

"Tävlingen" var idag då, och det gick väl.. sådär ;) Fick favvisen, han gick superfint under uppvärmningen, hoppade super verkligen, tror inte att han har hoppat så bra med mig nån gång :D Sen fick man skritta på en volt utanför ridhuset, och sen fick man vara inne i ridhuset en och en. Min ponny fick spel av att vara inne i ridhuset ensam och hoppa :P Skenade runt och bockade hur många gånger som helst ;) Vi provade att travhoppa o.s.v, men han bara stack iväg.. ^^ Efter att ha kämpat en stund fick jag byta till en annan ponny (som jag förövrigt aldrig suttit på :P) och hoppa med den ist :) Den ponnyn var faktiskt himla mysig, rev inget hinder men fick fyra fel för jag lade en volt ;) Men jag är faktiskt himla nöjd ändå :D

Första ponnyn är en ungponny på 6år som inte riktigt varit med på sånt här ngn gång, jag är ändå rätt nöjd eftersom han hoppade så fint på uppvärmingen :) Det är bara att öva fler gånger :laugh:

Skojar inte alltså, har fortfarande fruktansvärt ont :crazy: Hur tycker du att det är att rida islandshäst jämfört med "vanlig", är det roligare?

Mabuse: Varför ska du byta häst?

För att den jag hade förut har tävlingsförbud. Han var med på sin första tävling nånsin i våras, och gjorde väldigt stora ögon. Sen satt det i första lektionen på måndagen efter tävlingen (på tisdagen var han som vanligt igen), och då bestämde den förra ridskolechefen att han aldrig mer skulle få tävla. Eftersom det är en tävlingsgrupp, så är det lite trist att ha en häst som har tävlingsförbud, eftersom det innebär att det inte funnits något mål med träningen (det ska ju ändå inte bli något av hästen), och att jag inte heller får tävla, eftersom jag inte haft någon häst för det.

Känns lite trist, faktiskt.

Senast ändrad:

vi har exakt samma... eller vänta, vi gick nog på samma :P
så det var ju inte så kontigt då.

oh-juste! jag kom på en fråga till dig med: eftersom jag rider på onsdagar så vill vår ridlärare gärna att vi önskar stora häster vi kan tänka oss att rida... men jag har ingen aning om hur de är alls. har du några tips på inte allt för stora hästar som är bra? jag är väl lite halvosäker av mig (åtminstone på hästar som i sig är osäkra), så jag vill inte ha någon "het sak" som sticker i hörnorna (fast de kanske är mest ponnyer som typ zacc som gör det...)

Yes vi rider båda på MCR. Tips på bra storhästar som är lugna och trygga är tex Numa, Ränta, Furato och Mon Amie! :)
Storhästarna är i regel mer snälla och inte lika busiga som ponnyerna. Sen kan dem vara lite svårare att arbeta rätt med just för att dem är större men se det som en utmaning och en lärdom så löser sig allt! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar