Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jamen det är väl huvudsaken! :D
Jag borde öva... Tar sån tid bara. Jag tror det största problemet är att jag gör mina för små. Det blir liksom plottrigt. Fast å andra sidan är det svårt att göra dem större när manen är kort och tunn, då blir det så brett mellan knopparna och svårt att hålla ihop...
Äsch! :p Öva, öva, öva helt enkelt! :D

Jamen precis, det var ju exakt så här. Hade ju kunnat dragit en galopprepa istället för en skänkelvikning och ridläraren skulle inte ha märkt något eftersom all fokus låg på att få de tjejerna att förstå vad övningen gick ut på.

Ja flera i gruppen slutade/bytte så till slut fick de splittra gruppen eftersom de var för få kvar och då fick jag börja på dressyrspecial! Visst, här är det också nivåskillnader (det är ju alltid det) men inte lika stora och instruktören är gudomlig. Alla får den hjälp de behöver och ingen är i vägen trots att vi är full grupp! Så skönt!

Ja, det är ju bara det.
Försökte hitta bra bilder på knoppar jag gjort men hittade inga bara några mobilbilder.

29673759.jpg

en annan häst:
Utan knoppar
29673766.jpg

Med knoppar
29673768.jpg

29673770.jpg

29673780.jpg

Ska försöka fixa fram bra bilder på knoppar jag gjort ;) har tyvärr rensat lite på datorn så.

Jag får ungefär varannan liggande och varannan stående :D Och alla får jätteful form. Ska börja öva att knoppa varje gång jag har tråkigt i stallet :p Pannluggsknoppen brukar dock bli riktigt bra :)

jag får också öva när jag har tid över tror jag :D är väl ända sättet! :) pannluggen är jag hyfsad på, gör inbakad fläta. Kruxet är att få själva inbakningen jämn, själva knoppen lägger sig oftast som den ska.

Jamen det är precis såna liggande knoppar jag skulle vilja kunna göra! Vad är hemligheten? :D

Ja absolut, visst är det så! :) Inlärningen blir ju verkligen konsekvent i och med att hästen inte gör rätt om inte jag gör rätt. På ridskolehästarna kan man ju oftast "fuska" litegrann, de gör ungefär rätt ändå eftersom de är vana vid lite allt möjligt.

Fast det håller inte jag med om alls - tvärtom kan man göra fel mer på en välriden privathäst, för den vet inte om att man kan göra annat än rätt. Ridskolehästar däremot vet att man kan göra en övning på många olika sätt, och då blir det så rätt som ryttaren rider.

Ja, tänker nog prata med ridläraren om det är lika konstigt nästa lektion.. :/ Byta grupp vet jag inte om jag vill göra, har ridit den här dagen ända sen jag började för 7år sen (fast jag har ju såklart gått upp i grupp :P), så vet inte om det skulle vara så kul när man liksom känner alla och så :/

Precis så blir det för oss oxå, att det alltid är någon som blir stoppkloss.. Det blir ju inte så roligt för oss som är "bra" och det blir nog inte roligt för dem också som inte liksom förstår vad vi ska göra.. :S Ena av lilltjejerna gick i min lillsyrras grupp (när hon red för typ 2år sedan) och hon slutade efter rida efter typ halva kursen för hon var så himla rädd... :S

Fast det håller inte jag med om alls - tvärtom kan man göra fel mer på en välriden privathäst, för den vet inte om att man kan göra annat än rätt. Ridskolehästar däremot vet att man kan göra en övning på många olika sätt, och då blir det så rätt som ryttaren rider.

Och där har jag ytterligare en annan erfarenhet, och det är att det hänger helt på hästens personlighet. Vissa ridskolehästar jag har träffat är experter på alla möjliga tjuvknep för att slippa jobba, medans andra ridskolehästar är änglalika som Moder Theresa och gör rätt även med den mest oerfarna. Och vissa välutbildade privathästar har varit enormt tacksamma och lättridna eftersom dom bara gör rätt, medans andra har haft humör och verkligen testat den nya/okända ryttaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38