Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ja, hon är söt :)
Har dock inte ridit henne sen 3 juni så, men det hinner jag göra innan.
Är ju några veckor kvar så.

Absolut! Om jag ligger kvar med skänkeln i tex galoppfattningen så slår han. Om jag viker mig i sidan i öppnan så blir det jättevingligt och bara fel. Visserligen är det lite synd att han är så pass tjurig mot skänkeln, men det är ju just den starka reaktionen som gör att man lär sig att man faktiskt inte måste klämma ihop hästen med benen vilket jag (tyvärr) har en ovana att göra.
Vi har en annan häst som är precis tvärtom, man måste rida massa med ben (och sits) och om man rider minsta lilla för mycket med handen så studsar hon. Och som du säger, det är så man lär sig!

alla hästar är olika och tur är väl det =)
för då passar man ju olika bra ihop med olika hästar (även om det alltid finns en gemensam favorit på dom flesta ridskolor)

vi ska ha hoppning då igen på lördag...är nervös redan nu. trots att det gick bra förra gången. men måste ge mig själv lite feedback faktiskt.
för ett år sedan tog jag upp ridningen igen efter ca 2 års uppehåll. Då var jag rädd och vågade knappt galoppera och än mindre gå in till en 'aggressiv' häst.
nu ett år senare har jag haft foderhäst och rider nu en häst som hoppar till för löv som blåser på marken =P
har till och med hoppat och det var det sista jag behövde övervinna. så får nog hoppa mer och mer så kommer det nog gå över, bara man tar det lugnt och låter hästen göra jobbet. typ stå i 2 punkt och bara hålla i sig, sen kommer jag nog kunna hoppa som vanligt igen sen =)

Precis, och det är därför det är så bra att rida ridskolehästar, de är alla så olika! Även om man har samma grundridning så lär man sig anpassa "styrkan" på hjälperna och sådär efter vilken häst man sitter på :)

Det kommer nog gå jättebra ska du se! :) Som du säger så kommer du känna dig säkrare när du får in vanan. Ju mer man övar desto säkrare känner man sig. Jag är alltid lite nervös innan jag ska hoppa även om jag gör det hyfsat ofta, men så fort jag har hoppat två-tre språng så går det över.

Kul att du kom vidare, grattis! Och Asprilla ser väldigt trevlig ut!

Jag hade ridlektion igår, det var superkul! Vi skulle jobba på att få en ren takt i tölten och jag hade stallets supertöltmoppe :D Men hon är å andra sidan absolut piggast med (trots att hon nog är äldst) och försöker sticka om hon får en chans :), så jag fick istället jobba med att få henne lugn och avslappnad. Det gick riktigt bra och jag fick en del beröm, känns så skönt när man verkligen anstränger sig och det faktiskt fungerar! Och att ridläraren ser det ;)

Fast när vi skulle tölta halva volten och skritta i skänkelvikning på andra halvan gick det sämre :p Lilla hästen tycker nämligen att all skänkel är framåtdrivande, även den sidförande, och att skritt är en överskattad gångart så det fick bli antigen skritt eller skänkelvikning :D Men det är bara roligt, för hon gör det ju inte för att vara dum, hon är bara väldigt pigg och har lite svårt att varva ner, så jag sitter mest och fnissar hela lektionen.

Vad som är mindre roligt är att de som äger ridskolan ska minska verksamheten. Eller det gör mig egentligen inget, kan tvärtemot vara trevligt! Men om jag inte är en av dem som kan få ha kvar min plats till våren blir jag såklart lite ledsen. Så håll tummarna! :)

Oj, hoppas du får ha kvar din plats! Så trist om det är ett ställe man gillar.

:banana: :bump: :banana: :bump:

Alltså det går så himla bra just nu, det är så kul att rida! :D Det känns som jag lär mig saker för varje ridlektion, nu bara önskar jag att jag kunde rida oftare än 1 gång i veckan...

Kan inte annat än hålla med :D

Angående det där med att rida olika hästar så kan jag även där bara hålla med.
Jag hade foderhäst 11 jan. -09 tills för bara några veckor sedan. Anledningen till att jag lämnade tillbaks honom var faktiskt för att jag saknade att rida olika hästar, har alltid tyckt det är kul med variation :)

ii-ssa: Då tävlar vi samma dag!
Lycka till ;)

edit: Snart ska jag åka och rida, kanske rapporterar sen om jag har tid :)

Alltså han hoppar i grunden bra, men han har slutat hoppa med ryggen eftersom han går mååånga hopplektioner och han tycker väl helt enkelt att det är onödigt.

Jag förstår ju vad hon menar, men jag får liksom inte tänka själv. Har pratat med henne om det här flera gången men tyvärr blir det ingen ändring. Det är helt enkelt hennes sätt att lära ut som inte passar mig alls, och då är det väldigt jobbigt att vara bunden till att rida för just henne.
Jag menar liksom att om jag säger att han är stark och säger att det är halvhalter som behövs, så vill jag sen ha feedback från ridläraren att jag gör tillräckligt många, om jag inte får igenom dom ordentligt osv. Den här ridläraren slänger fram en bom och säger att "om det här var din egen ponny kunde du öva galoppbommar varje dag så lär han sig att korta galoppen", det hjälper inte mig.

Nja, jag tänkte mer på din ridning och hur ni kom överens alltså, ponnyn såg ganska trevlig ut. Men som du skrev hade ni ju en dålig dag. De flesta ridskolehästar får dessvärre försämrad ryggverksamhet över hinder, inte för att de tycker det är onödigt, utan för att de får lite för många ryttare som ger dålig eftergift eller hamnar efter i sprången, då tappar de ryggen till slut.

Det måste ha varit annorlunda! Man lär sig så himla mycket av att rida olika typer av hästar. På en sån känslig häst får man veta på en gång om man gör för mycket av nånting!
Jag red en gång på min tränares häst som är van att den som sitter på verkligen gör RÄTT. Så fort jag hade handen för låg tvärnitade han... Och gick inte framåt förrän jag hade rätat till min sits! Väldigt frustrerande ibland men oj vad jag lärde mig på den lektionen.

Fast jag skulle säga att det nästan är ännu roligare att rida en sån känslig häst för jämnan, för om du tyckte att du lärde dig mycket på en enda lektion på en sån häst, tänk då hur mycket du hade lärt dig efter 10 lektioner! :laugh:

Däremot kan det ju vara en självförtroendehöjare att få rida en lite enklare häst ibland, för då märker man att man har gått framåt på den känsligare och lite svårare hästen, även om det inte alltid känns så.

Jaha okej ;) Jag hoppas iallafall på att han ska kunna få med rig ryggen lite mer, hoppas att det kan funka bättre med hackamore. På tävling hoppar hon nämligen jättebra med ryggen så man kan ju hoppas att det går att få till på träning.

Det kan ni säkert, får du upp ryggen mellan hindrena så får du säkert mer rygg över hindrena också. :)

Fast jag skulle säga att det nästan är ännu roligare att rida en sån känslig häst för jämnan, för om du tyckte att du lärde dig mycket på en enda lektion på en sån häst, tänk då hur mycket du hade lärt dig efter 10 lektioner! :laugh:

Däremot kan det ju vara en självförtroendehöjare att få rida en lite enklare häst ibland, för då märker man att man har gått framåt på den känsligare och lite svårare hästen, även om det inte alltid känns så.

Ja absolut, visst är det så! :) Inlärningen blir ju verkligen konsekvent i och med att hästen inte gör rätt om inte jag gör rätt. På ridskolehästarna kan man ju oftast "fuska" litegrann, de gör ungefär rätt ändå eftersom de är vana vid lite allt möjligt.

Kom på en till sak: Fast det är klart, å andra sidan har ju ridskolehästarna lärt sig en massa knep för att slippa undan, så det behöver inte vara lättare att rida en sån häst. Det krävs rätt mycket övning för att lära sig att få dem till arbete! :)

:banana: :bump: :banana: :bump:

Alltså det går så himla bra just nu, det är så kul att rida! :D Det känns som jag lär mig saker för varje ridlektion, nu bara önskar jag att jag kunde rida oftare än 1 gång i veckan...
Åh vad roligt att det fungerar så bra!! Känner igen det där med att vilja rida mer :) Jag har fått en sån nytändning nu i höst så jag får abstinens så fort jag åker från stallet i princip :p

Åh vad roligt att det fungerar så bra!! Känner igen det där med att vilja rida mer :) Jag har fått en sån nytändning nu i höst så jag får abstinens så fort jag åker från stallet i princip :p

Mm, samma här! Känns konstigt eftersom jag var där nästan varje dag förut, nu blir det max två gånger i veckan, supertrist! Men å andra sidan har jag inte direkt tid med mera nu heller.

kl

Idag fick jag prova på en ny häst igen :D Han kan vara lite svårriden och går därför bara med duktiga ryttare än så länge och idag skulle den enda duktiga gruppen hoppa och han hade redan hoppat klart för den här veckan. Så då fick jag hoppa upp och rida lite,eftersom det är tävling imorrn hade det nog blivit rodeo på måndag annars ;)
Han är inte så stor, 160 hög typ, men oj vad mycket häst det var att rida! Han var ju välriden och så men väldigt stark och jag hann inte få ihop honom ordentligt på den stunden jag red så han blev väldans lång. Han tittade på det mesta och flög i luften ett par gånger, hoppas han lugnar sig snart. Galoppen kändes iallafall rätt bra, jag är bättre på att rida i galopp än i trav så jag får oftast tag på hästarna bättre i galopp.

stallaug200.jpg

Och imorrn är det tävling, är jättepeppad :banana:

Idag hade jag lektion igen ^^ Kul, förutom att det spöregnade och jag hade en ganska peppad häst :p Vart väldigt struligt på stallplanen, 2 st som inte höll ordning på sina hästar, och hästen jag red är väldigt känslig och het, så hon började genast tramsa då också :grin: Sen på lektionen gick det väl sådär.. Det gick bra för mig, men hela tiden kom det stoppklossar ivägen :crazy: En tjej som ridit lika länge som jag, men som inte "rider" om hon inte får sin favorit, en jättepigg ponny.. Hon gillar när det går fort, så när hon väl får pigga hästar så galopperar hon så mycket som det går.. Sen har det börjat två småtjejer i våran grupp också, de är kanske 10år? (Vi i gruppen är 14) Jag har typ sett den ena i stallet förut, och hon har ridit i typ tre år.. Tycker det är ganska konsigt att de börjat i vår grupp eftersom vi i gruppen ridit 6-7år :confused: De red små ponnyer som var ganska tröga... Så det var inte så roligt.. Sen satt alla och smackade hela tiden som triggade upp min ponny som hela tiden gick på tvären och tramsade.. :crazy:

Oj, det låter ju... kul :crazy: Är du säker på att dom ska börja där och inte bara red igen eller något?

Jag tävlade ju idag. Först LD+5 (85 cm). Kanonfin på framridningen verkligen, både i markarbetet och hoppningen. När jag kom in i ridhuset blev han som vanligt väldigt stark. Det är som att sitta på en tickande bomb och lättar man en sekund sätter han världens fart. Så jobbigt :( Fick iallafall en del bra språng. Kom för nära på ett hinder och fastnade i handen så han kom inte upp ordentligt.

I LC var han ännu finare på framridningen, avskutade med ett riktigt kanonsprång på räcket. Som tydligen inte satt kvar när vi kom in ;) Jag tyckte han sprang i världens fart men på filmen ser det inte ut så. Till andra hindret råkade jag svänga i en grop inte så långt innan hindret och det ble helt fel, fick med mig ett ner som jag tar på mig. När jag skulle vända upp till nästa så var det jättedjupt och han halkade till och fick värsta rycket och sprang som en gaaaalning. Inte så roligt, men fick stopp på honom efter det hindret iaf. 4 fel totalt med vissa språng riktigt bra och vissa riktigt dåliga. Skönt iallafall att det inte kändes så högt, trots att jag är lite höjdrädd.

fs_417820762_28952_1255880893.jpg

fs_417795767_89764_1255876674.jpg

fs_417798499_44247_1255877188.jpg

:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar