Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Welcome! :D
Ojsan, har ni kval till att vara med i KM? Då är det en ganska stor klubb va?

Oj, tänk om vi skulle ha kval till KM, då skulle det inte bli många kvar :D Men kul om det är så många som vill tävla! Jag försöker alltid tjata på alla att dom ska anmäla sig till våra dressyrtävlingar, om inte annat så vi kan ha fler träningstävlingar, det går sådär :p

Slänger in ett par bilder på den andra ponnyn som var med igår också. Otroligt fin och välriden och kan precis allt, men hon är jättesvårriden för hon är så snabbtänkt och förekommer alltid ryttaren + att hon verkligen har nerverna på utsidan ;)

ulk1025.jpg

ulk1026.jpg

ulk1023.jpg

Japp, sthlm läns näst största ridskola :)
Plus att det är ganska populärt att vara med i km..
I Finalen rids La:1 på häst.
På ponny är det lc:1 i kval och Lb:1 i final.

Välkommen! :)

Har prel. anmält mig till en klubbdressyr den 31, dock inte bestämt häst än :crazy:
Har inte ridit så mycket där än, ridit 5 hästar precis, och ingen av dom är sådär jätteaktuell, får avvakta ett tag och se hur det blir.
Har ridit en jättefin d-ponny de senaste 3 gångerna som heter Veneto men han ska tydligen vara jätterädd för dressyrstaket haha :crazy:
Är LC:1an.

Våra km kval är: 17/10 och 31/10
och finalen är 21/11 har jag för mig.

Okej ja då förstår jag att ni måste ha kval. Men oj bara LA för häst, jag tycker LB är lagom svårt.. :angel: bara det att det är skänkelvikning med koefficient i LA:1, där börjar jag bli nervös..! :rofl:

För mig spelar det ingen roll att det är La i finalen, kommer ändå inte komma så långt :P
Är mest med för skojs skull.
Så det blir spännande och se om jag kommer med eller inte och vilken av dem två jag får.

Vad kostar det för er att vara med på ngn liknande aktivitet, km, klubbtävling osv?

Okej men det är ju en bra inställning, man ska vara med för att det är kul! :) Hoppas du kommer med!

För mig kostar det 100 kr för KM och klubbtävlingarna, men då behöver jag å andra sidan inte betala hästhyra iom att jag hjälper till så mycket i stallet. De flesta andra betalar 80 kr i hästhyra, eller 50 kr för ponny.

Aha okej :)
Om jag kommer med så kommer det nog komma bilder och eventuellt film förhoppningsvis :)
För oss kostar det på häst 100 kr och 80 för ponny har jag för mig..

Hos oss kostar klubbtävlingar 190:- för junior och 230:- för senior. Lite dyrare än hos er andra men inte så farligt tycker jag.

Nä det är ju inte så farligt dyrt, det kostar ju faktiskt en slant att anordna tävlingar och anmälningsavgifterna ska väl täcka en del av det.

kl

Idag var det hopplektion med Smokey. Det gick inte så bra :p
Jag var ganska ofokuserad och det var nog han också. Fel galopp efter nästan varje hinder, lite "tråkiga" språng, inte igenom i väntersidan. Det jag inte gillar med hoppspecialen är att det är väldigt lite eget tänkande eller vad man ska säga. Min andra ridlärare lär ut lite med problembaserat, om jag tycker att han är stark så frågar hon vad jag tycker att jag borde göra åt det, jag svarar och hon kompletterar och sen ger feedback på det när man rider. I hoppgruppen är det väldigt mycket att ridläraren bara säger till vad man ska göra utan att man alltid vet varför, eller slänger in en galoppbom så han tvingas korta sig. Sen tycker jag att det är så jobbigt när man får kommentarer efter en avslutad runda istället för när man rider. Om jag ska vänta två minuter innan jag får hoppa nästa gång kommer jag ändå inte komma ihåg att trampa fram skänkeln :p

Jag är lite sur på mig själv också för att jag glömde att jag skulle prova att hoppa med hackamore förra veckan. Jag tycker att han är lättare att få ihop honom med hacket som är lite skarpare, med det vanliga bettet blir han bara stark och drar ner huvudet om jag försöker rida honom "ordentligt" mot hindren. Han skulle nog hoppa rätt mycket bättre då, tyvärr hoppar han inte så mycket med ryggen nu, förutom om det är något extra tittigt hinder. Om jag får honom på lektionen imorrn ska jag iallafall ta hacket så kan jag ha det som nödlösning på söndag om han är alldeles för pigg i första klassen.

Nog med gnäll, här kommer en film:
http://www.youtube.com/watch?v=DqWqRrA48W0

Nej, det såg ju inte så jättekul ut, men ponnyn ser ut att hoppa rätt bra med hyfsad teknik, det är ju bra!

Om du inte förstår varför du ska göra det ridläraren säger åt dig, kan du inte helt enkelt fråga? Jag skulle nog bli mer irriterad på en ridlärare som frågade mig vad jag skulle göra åt problemen - om jag visste det och kunde göra det hade jag väl gjort det för länge sen? Fundera på egen hand kan jag göra själv, det behöve jag ingen ridlärare till. Så det är ju olika vad man trivs med.

Och hördu, hur kort minne har du om du inte kan komma ihåg instruktioner i två minuter? ;)

Alltså han hoppar i grunden bra, men han har slutat hoppa med ryggen eftersom han går mååånga hopplektioner och han tycker väl helt enkelt att det är onödigt.

Jag förstår ju vad hon menar, men jag får liksom inte tänka själv. Har pratat med henne om det här flera gången men tyvärr blir det ingen ändring. Det är helt enkelt hennes sätt att lära ut som inte passar mig alls, och då är det väldigt jobbigt att vara bunden till att rida för just henne.
Jag menar liksom att om jag säger att han är stark och säger att det är halvhalter som behövs, så vill jag sen ha feedback från ridläraren att jag gör tillräckligt många, om jag inte får igenom dom ordentligt osv. Den här ridläraren slänger fram en bom och säger att "om det här var din egen ponny kunde du öva galoppbommar varje dag så lär han sig att korta galoppen", det hjälper inte mig.

knapplånar mig själv.

Idag fick jag stifta bekantskap med en pålle jag inte ridit förut. Eller, jag hoppade honom en gång, men det gick så dåligt så det vill jag inte ens räkna och dessutom var det längesen.
Denna hästen var nog den svåraste jag har suttit på någonsin. Så otroligt känslig, framförallt för skänkeln. Det var jättesvårt att få till både tempo, takt och form samtidigt, ens någorlunda. Men det var en väldigt nyttig häst för mig att rida för när jag väl hade en korrekt sits, satt avslappnat och inte fuskade med halvhalterna så var han verkligen jättefin. Kommer nog bli lite mer träning på den här hästen så jag lär mig samverka lite bättre med hjälperna, Smokey är inte ås känlig så det blir lätt att man trycker lite onödigt mycket med skänkeln eller fastnar i tygeln.

fs_416977069_28016_1255546738.jpg

Kl*
Kom med på km dressyren dock på kval 2 som är den 31/10 så det är ett tag kvar :) Så ni får vänta på bilder och film tills ;)
På denna söta sak (Asprilla) :)
n556378041_794156_5647.jpg

n556378041_794158_6139.jpg

n556378041_794161_6779.jpg

*kl mig själv.
Kom på att jag glömde bort att skriva att jag ska rida lektion imorgon så får se vem jag får :)
För hoppningsvis får jag Mr Kiwi igen :)
Blir lång tid för mig på ridskolan imorgon :p
Jobbar först mellan 06:30-11 sedan åker jag till farsta och äter lunch och ska köpa ett par gummistövlar och vid 2 åker jag till stallet igen ;)
Och så rider jag inte lektion förens kl 21 :p haha
Märks att jag inte orkar vara hemma va?

Det måste ha varit annorlunda! Man lär sig så himla mycket av att rida olika typer av hästar. På en sån känslig häst får man veta på en gång om man gör för mycket av nånting!
Jag red en gång på min tränares häst som är van att den som sitter på verkligen gör RÄTT. Så fort jag hade handen för låg tvärnitade han... Och gick inte framåt förrän jag hade rätat till min sits! Väldigt frustrerande ibland men oj vad jag lärde mig på den lektionen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar