Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vilken klubb tillhör du? :)
Själv tävlar jag inte ponnycupen, men det verkar vara väldigt roligt?

Upplands-Bro Ryttarförening. Ja det är jättekul! Kul att få se hur det är på andra ridskolor osv. Alla ställen har inte jätteroliga hästar direkt, men då uppskattar man verkligen vad man har när man kommer hem igen. Red tre eller fyra år i ponnycupen hoppning och förra året gick jag över till Stockholmscupen. Och så rider jag ponnycupen dressyr fortfarande :)

En grej jag tänkt på, blir det så att vissa klubbar väljer sina "svåra" hästar som hemmryttarna är vana på, eller väljer de dom "bra"?
Vad fick du för intryck av roo då?
Haha gud vad med frågor jag ställer :o

Ja så blir det absolut. Vissa klubbar väljer hästar som hemmaryttarna inte klarar av heller, då undrar man ju lite. Ett ställe där jag har varit tre gånger har haft med en ponny varje gång som inte har gått runt en enda gång av sex. Våra ridlärare vill alltid bara sättai n våra snällaste hästar vilket är en stor nackdel för oss eftersom hemmamatcherna alltid blir oavgjorda och sen när man åker bort har vissa så konstiga och svåra hästar. Men som sagt, vissa har riktigt fina ponnyer/hästar och då är det jättekul. Sen kan man alltid lära sig något av alla hästar, även om det inte är kul att åka till ett ställe där man blir rädd när man ska hoppa.

Första gången vann vi med 16 fel, andra gången vann vi med 44 fel :angel: När vi har varit där har det varit någon eller några ponnyer som vart jättefina, men typ Humlan var ju inte så kul ;) Gott fika :D Blandat intryck med andra ord.

Ja precis, ökningarna är på långsidorna så det är ju faktiskt ganska bra, liite lättare kanske :p

Gud ja, hatar dom där serpentinerna med övergångarna! :p det är så himla mycket på en gång.

Ja man får lite stöd av väggen :) Och det är bra om man rider hästar som gärna byter galopp :p

Hahaha gud ja, sväng, skritt, trav, sväng, skritt, trav, sväng. Brukar få typ en femma på den punkten :p

ja med.. :p

Nåja, vi håller tummarna för båda oss så får vi rapportera hur det gick sen! :)

Just ja, tänkte ni kunde få se min dressyrkompanjon för morgondagen:

29599153.jpg

Sander Adonis, även kallad Anton :D Fantastisk hopphäst men gör sig bra även på dressyrbanorna. Detta trots att han är skumpig både i traven och galoppen :p

EDIT: haha, jag såg att han ser lite skum ut men det beror på den sorligt lilla pannknoppen! :p man kan ju inte ha allt...

Senast ändrad:

kl

nu måste jag bara skriva av mig någonstans, och det får bli här... även om det knappast har något med ridskola att göra.
Jag har hittat en ny medryttarhäst! Efter att ha fått sluta rida på min förra (ett litet russto) när de ville ha betalt(:mad:), har jag letat nonstop på alla annonser jag sett i en månad. Verkligen ALLT, har t.o.m. funderat på om det verkligen är så långt att cykla 1,5 mil enkel tur i mörkret...

Igår var jag iaf och provred ett gammalt travarsto. Hon var enorm (160 cm, enorm för en ponnyryttare som själv är knappt det...), ganska tjock, rätt outbildad, ur kondition, grinig, småbockade mest hela tiden och var väl ganska tittig.:p Men jag kände mig faktiskt inte som en myra i sadeln, och blev inte ett dugg rädd när hon "bockade" (små språng som kunde misstas för galoppbyten om de fångades på bild...). Dessutom var hon ganska kelig, och väldigt charmig :D
Det sa kanske inte klick direkt, men åtminstone "jag skulle verkligen kunna tycka om den här hästen om jag ger henne lite tid". Hon var verkligen speciell.:love:
Så GLAD jag är nu!:D:D:D

En grej jag tänkt på, blir det så att vissa klubbar väljer sina "svåra" hästar som hemmryttarna är vana på, eller väljer de dom "bra"?
Vad fick du för intryck av roo då?
Haha gud vad med frågor jag ställer :o

Nu var det tusen år sen jag red stockholmscupen, men mitt intryck är att alla ridskolor väljer de snällaste hästarna de har. Men har ridskolan inte så snälla hästar så kan det vara svårt att få ihop tillräckligt, då får man ta in några som inte passar så bra också.

Jag rider på TRF sen 1 år tillbaka. Red när jag var 7 år och red då där i 2,5 år men sen slutade jag för min ridlärare skrämde upp mig för jag fick en ''sur'' häst tyckte jag, fast då var jag ju ganska liten...:crazy:
Nu rider jag där igen och gillar nu sura hästar, är skötare på stallets suraste häst Lady... :D Fast hon är egentligen inte sur,mer känslig så jag är ända skötaren på henne....:D

Hur gick din tävling idag?

Min var väldigt upp och ner. När jag red fram till LC var han hemsk. Jättespringig, stark, ville inte lyssna alls, tittig osv. När han kommer in på banan brukar han skärpa sig men nej, inte nu. Okoncentrerad som fan, gnäggade typ tio gånger under programmet. Tittade, sprang, ingen kontroll alls. Riktigt dålig känsla verkligen. Fick drygt 58% vilket är för dåligt för att att vara oss. Trist protokoll också, enbart sexor, en fyra på en halt och en femma på formen.

När jag red fram till LB kändes det bitvis bättre. Ibland var han jättefin, rund och fin i formen (för att vara han) och fin takt, och ibland var han bara sjukt stark i vänster och alldeles för rak i nacken. Detta programmet gick dock mycket bättre. Tyvärr slog det igenom rätt mycket att han inte tog vänster skänkel, ena galoppvolten blev ett ägg, serpentinerna blev ojämna osv. Ganska hetsig i galoppen också, där jag brukar ha säkra sjuor om han bara är lugn fick jag nu massa sexor. Är ändå nöjd med känslan bitvis, även om det finns tusen saker att slipa på ;) Han var mycket mer koncentrerad och det var jag som red honom i det tempot han hade, inte han själv som bara sprang.
Fick drygt 63% i denna klassen.

fs_416235623_14431_1255278941.jpg

fs_416236088_32013_1255279013.jpg

fs_416237334_15280_1255279197.jpg

fs_416237496_55730_1255279217.jpg

fs_416238160_15493_1255279316.jpg

fs_416250164_70761_1255280945.jpg

fs_416251244_92387_1255281082.jpg

Det var iallafall jättekul att komma ut igen, har inte tävlat lokalt borta sen förra hösten. Förhoppningsvis blir det lite mer i vår när den andra ponnyn som var med funkade så pass bra, hon brukar inte göra det.

Senast ändrad:

Trist med första klassen, men bra gjort att du lyckades reda ut det mesta till nästa klass! :) Kul med bilder också, jag har aldrig nån som fotar mig :( Får tvinga nån att fota mig snart.. :p

Jag är nöjd med dagens tävling. Jag har ju trots allt dressyrat med hästen totalt ungefär tre gånger på fyra år så jag väntade mig inte så mycket :p Han kändes jättefin på framridningen, mjuk och lösgjord. Han blir ofta spänd och kort i steget men det kändes som att han kunde länga ut lite mer och slappna av.
Inne på banan känns det aldrig lika bra som på framridningen, jag spänner mig av nån konstig anledning. Lyckades behålla fattningen hyfsat i alla fall och skrapade ihop till 62,8% vilket jag är nöjd med. Fick genomgående 7or och 6or (och en 8a! :D) men tyvärr drog jag på mig två 4or, en pga att han backade i halten och en för attt jag råkade bryta av från galoppen en bokstav för tidigt :angel: Fick två 7or på allmänna intrycket, lösgjordheten och korrektheten, alltid trevligt :)
Det var ju lite svajigt och vi båda var nog lite okoncentrerade men allt som allt är jag nöjd! Det blev en 8e plats, 5 var placerade. De som slog mig var såna som jag räknat med innan skulle slå mig så det känns ju bra. Det var hög klass bland storhästarna, de fyra första fick över 70%...

Känns lite trist för hon som vann vinner alltid KM, och de flesta anser att hon borde vara "uppklassad" från klubbtävlingarna iom att hon tävlar LA med sin superfina häst och vi har max LB:1 här. Inte så kul när man säger innan "ja vi vet ju att X kommer vinna, undrar vem som kommer 2a..."

Ja, jättetråkigt. Speciellt som klassen inte var så hög i LC, hade han varit som han brukar vara i första hade vi nog placerat oss. Det finns ju alltid ett OM ;)

Det var väl bra ändå? Skulle vara jättenöjd med det resultatet på en häst jag inte var van vid :) Tävlar ni mot privathästarna också eller bara lektionsekipage? På vårat KM i år hade vi LC:1, LB:1, LA:1 och någon MSV-klass och som regel att man inte fick starta än lägre klass än man hade startat under året. Jag tycker att det funkade bra, för det var ungefär den toppen som man kunde vänta sig.

Haha eller hur! OM han inte hade backat i halten hade jag nog fått en 6a istället, OM han gick i perfekt form hela tiden hade jag nog vunnit.. ;)

Absolut, jag är jättenöjd! Men som sagt det finns ju alltid OM.. :D Vi har bara en klass och det är privathästar och lektionshästar blandat. Känns lite trist egentligen iom att det är extremt stor skillnad i träningsmängd för privatisarna i jämförelse med oss från ridskolan. Era regler låter jättebra, på så sätt blir det ju lite mer rättvist! Vet iofs inte om det skulle funka hos oss, vi har aldrig så jättemånga startande (20 i storhästklassen idag tex).
Men men, jag är inte den som gnäller egentligen, jag har ju faktiskt lyckats slå mig in mellan de där duktiga ett par gånger och knipit placeringar! :D Så omöjligt är det ju inte.

Haha ja, känns som det alltid händer mig ;) Och OM han bara hade hoppat lika bra på tävling som på träning, då jäklar hade vi plockat rosetter!

Ja då är det inte så himla lätt att slå sig in direkt. Men desto roligare när man väl gör det! Vi hade inte heller så många starter tyvärr, på ponny var det väl en 5-6 st och på storhäst kanske 15. Plus privathästarna då. Lite tråkigt egentligen, vet inte om det är för att det är många som känner sig för dåliga?
Framförallt på storhäst vet jag att det finns en massa duktiga som inte var med, tävlingsintresset är tyvärr inte så stort på min klubb :(

Jaha okej då hade ni inte heller sådär supermånga. Tror att det är många som skulle kunna göra ganska bra ifrån sig som inte är med. (bland ridskoleryttarna då). Vissa gillar helt enkelt inte att tävla, och andra tror att de inte är tillräckligt bra för att vara med, trots att de är bra mycket bättre än en del som ställer upp.

Nä vi har inte heller så stort tävlingsintresse i klubben. Eller, intresse finns det väl men inte tillräckliga resurser. Till nästa höst ska jag med största sannolikhet flytta för att plugga och då måste jag ju hitta en ny ridskola vilket medför blandade känslor. Det skulle vara kul att komma till en lite större klubb som satsar lite mer för att kolla hur det känns! :)

Idag tränade vi på sitsen. Hästen blev longerad och vi fick hålla i oss i sadeln om det behövdes och sen försöka att inte skumpa runt alltför mycket. Hrm.... Det är så svårt! Ibland fick jag till det men oftast inte... :(

Att bli longerad är jättenyttigt! Då får man verkligen bara tänka på sin egen sits. Tyvärr har jag fortfarande inte lärt mig att inte skumpa alltför mycket... :p Eller jag är väl hyfsad men det hör väl ihop med mina flaxande skänklar i guess :D:D

Nu tar jag mig mod och börjar skriva i denna tråd.
Rider på en ridskola i södra sthlm 1 gång i veckan.
Men är där betydligt fler dagar :p
Red i torsdags denna häst:
Mr Kiwi (som även är min sköthäst)
25128172.jpg

Bild från förra terminen.
Den gick faktiskt hyfsat bra :)
Och idag har jag anmält mig till km kvalet i dressyr så på onsdag får jag veta om jag kom med eller inte.
Programet är Lb:1, och det programmet har jag ridit flera gånger.

Anmälde mig på Mr Kiwi (hästen ovan) och hästen Asprilla(bilden under)
n556378041_794161_6779.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 131
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar