Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Smokey mådde inte bra igår :( Först hade han inte ätit på morgonen, så då fick han bara halva sin lunchgiva havre till lunch. Då åt han glatt och så. Sen gick han en ganska lätt lektion på 30 min för att få röra sig lite, när han kom in hade han fått andra halvan av lunchen och den slängde han sig över. Då tänkte vi att han kanske hade haft någon liten kolikkänning eller så på natten/morgonen, men han verkade helt som vanligt sen. Jag red, han var jättefin. Kändes typ som vanligt, blev stressad när alla galopperade och han fick trava precis som han brukar ;) Vi red jättemycket galopparbete och han blev ju ganska ansträngd, vi brukar inte galoppera så mycket som vi gjorde igår. När lektionen var slut sen (galoppen var precis i slutet) så var han jätteanfådd och hur svettig som helst, löddrade mellan bakbenen och på bringan. Han ville inte ha socker (som han älskar) och var jätteslö när jag ledde honom i ridhuset. När vi kom in i spilten krubbet han ingenting (det första han brukar göra när han kommer in), han rullade sig inte (det gör han alltid om han är minsta svettig) och bara stod där. Är jätteorolig att det är något allvarligt och att det blev värre av att jag red :( Men han var ju precis som vanligt innan, och bråkade lika mycket som vanligt när jag ryckte manen :(

Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt :/

Man önskar såå att hästar kunde prata ibland...

Hoppas han blir bättre snart! Det är så jobbigt när man inte vet vad som är fel... :(

kl
Åh, det är så himla kul att rida just nu, jag är inne i en jättebra period! :banana:
Imorse på lektionen red jag Anton, hästen jag ska tävla på söndag. Det var lite svajigt i början och han lyssnade inte riktigt framåt (trots att han brukar vara ganska "springig"). Men efter en stund fick jag grepp om saker och ting, och på slutet gick han helt fantastiskt! :love: Kändes superhärligt, han kom verkligen upp med ryggen, studsigheten var borta och han trippade inte som han brukar utan klev på ordentligt. And now i feel really good! :D
Nu gäller det bara att rida lika bra på söndag, på framridningen utan nån som säger vad jag ska göra.. ;)

Som tur var mådde han mycket bättre igår :) Åt precis som vanligt. Red en hopplektion på honom, lite lugnt, och han var precis som han brukar vara. Jätteskönt!

Han var rätt framåt i hoppningen - men jag tyckte om att han alltid hoppade. Litegrann som Safran, som är en annan favorit i hoppningen; han må studsa sidlänges hela vägen, men när man pekar honom mot hindret så hoppar han. Jag har svårt för hästar som tvekar; jag blir tveksam själv, och då är det klart att de inte hoppar. (Jag minns en hopplektion en julkurs för en massa år sen, när vi skulle hoppa en bana. Jag och Fagot stannade vid varenda hinder utom ett - det hoppade jag utan häst. :D ) Överhuvudtaget var Samuraj rätt stark, så det kändes väldigt bra, sista terminen, när jag lyckades få honom att gå lugnt, prydligt och avslappnat i princip varje gång jag red honom. (Som sagt, det är med de knepiga hästarna man känner sig duktig när man lyckas.)

Vuxna på ungdomstävlingarna låter skoj! Så länge ni får plats först och får välja hästar först, borde det inte vara fel med fler deltagare? Det finns ett par hästar som det skulle vara skoj att hoppa med.

Det är trist när ens favoriter dör. Och det var många hästar som försvann på kort tid ett tag. Jag hade en kurskompis som var väldigt förtjust i Krevall också. Men tänk vilken tur att folk har olika hästsmak. Det kan ofta vara så att alla blir nöjda med att de får sin favorithäst samtidigt i vår ridgrupp. Och ibland när jag ridit igen har jag märkt att hästar som flera i vår grupp tyckt om - som Samuraj - är det ingen som väljer i den andra gruppen, så då kan man få rida den hästen ändå. Mycket trevligt.

ja, det är så trist... ett tag dog alla mina favoriter, eller, de flesta flyttade väl egentligen...
men nu har jag iaf kunnat hålla fast vid Wera lääääänge!
Hon var så kul på hoppningen i onsdags, som en kanin hoppar hon (inte så snyggt kanske, men väldigt härligt). Hon älskar ju egentligen att hoppa, men är lite osäker. Det gick jättebra för oss, mycket snäva vängar, så hinner hon inte tappa koncentrationen eller modet :)

kl
Var ett tag sen jag skrev här :o
Är som zassoo skrev också inne i en jättebra period.
Min foderhäst är tillbaka skickad och även om det var svårt och jobbigt känns det trots allt som det var rätt beslut.

Jag befinner mig i det där stadiet mellan icke form, och form.
Men det lutar åt det sistnämnda :)
I tisdags red jag lektion på min ordinarie ridskola, dressyr var det och jag red en ponny som heter SkyMist, har ridit honom mycket förut men aldrig fått till formen.
Men just den gången så gick det (ursäkta för uttrycket) skitbra!
Allting gick jättebra och ridläraren sa att han aldrig hade gått så bra och stadigt hos henne förut. :D

I onsdags red jag igen en lektion på andra ridskolan, red en d-ponny som heter Veneto och det gick bra, men inte perfekt.
Slarvade lite med tyglarna, dom glider ur handen och jag tappar kontakten med honom.
Lossnade kanske sista kvarten och och sökte sig neråt och framåt men ingen direkt samling.

Igår (torsdags) red jag Veneto igen och då gick det jättebra!
Han lossnade efter kanske halva lektionen och då hittade vi en jättefin arbetsform som han höll i alla gångarter och jättefina skänkelvikningar lyckades vi med också :D

Haha missupptatta inte denna text, jag är inte formbesatt eller vad det nu låter som, tvärtom!

Vad kul! :) Haha jag vet ibland känns det bara som man säger "jag är så glad för hästen gick i form", men det är ju hela känslan som är så härlig! :D och när man känner att man har gjort rätt och det verkligen funkar!

Vad jag blir avundsjuk på er som är i bra perioder :D Tror jag har ridit ponnycupen hoppning på din andra ridskola två gånger. Känns namnet Humlan igen? :angel:

Zassoo: Precis! Du beskrev det jättebra :D

LLaika: Det är mycket troligt, dom är med i ponnycupen.
Har dock aldrig ridit humlan, vad jag har hört är hon inte jättekul att hoppa precis, hur var hon tyckte du? :laugh:
Har du ridit henne både gångerna?
edit. och hur listade du ut att det var roo gård? eller skrev jag det? :crazy:

Imorgon ska jag rida privatlektion för en av mina ridlärare på hennes andalusier, ska bli kul :D
Ska försöka få mamma att filma ;)

Roo gård, där har jag också varit! :D vi var där på kvalitetsbedömning för ett par år sen med en av ridskolans ponnysar! :)

ahh jag är nervös för KM imorgon... :p ska till stallet idag för att fixa och greja så att allt är klart. och plugga på programmet..!! :eek: har aldrig ridit det förut men det är ganska lätt så jag hoppas jag kommer ihåg det! :D

Hehe, vad ska man säga :angel: Slängde av hemmaryttaren på framhoppningen + banan. Sen slängde hon av en av våra ryttare på framhoppningen och hon gjorde illa foten så jag fick byta till Humlan. Blev avslängd på framhoppningen och vägrade ut mig inne på banan. Innan dess red jag dock en fux som var trevlig. Första gången jag var där vet jag inte riktigt vem jag red, antingen har jag glömt det eller så var jag bara med som hejaklack.

Jag kände igen namnet Veneto ;)

Jag är också nervös inför min tävling imorgon, men det ska bli kul :D Vilket program ska du rida?

LB:0... Inget krånligt program men det svåraste är ju att komma ihåg vid vilken bokstav man ska göra allt. Och jag tycker det är lite jobbigt att det är förlängd steg/språnglängd fyra (!) gånger i programmet... :p Inte alltid ridskolehästarnas starkaste sida ;)

Ska du tävla hoppning eller dressyr?

Jag ska tävla lc:1 och lb:1. Lite trist att det typ alltid är samma program på ponny, det borde finnas fler lc-lb på kort bana :p
Nej jag tycker också att den där förlängda är svår, speciellt i trav! Men det jag gillar i LB:0 är att längningarna är på långsidorna (väl? har bara ridit den en gång för länge sen) så man får lite stöd av väggarna.

Det svåraste i mina program är helt klart övergångarna i serpentinerna i LC (hatar dom verkligen haha) och i LB att han inte ska dra iväg för mycket i mellangalopperna :D Och så det där med att rida rakt på medellinjen och dessutom göra en rak halt :angel: Övergångarna till och från galopp är väl inte heller några favoriter.

Haha hon lät väl.. kul? :crazy:

Lycka till imorgon båda två!

Idag red jag som sagt privatlektion för min ena ridlärare, red hennes dotters häst som var en andalusier på 154 cm men kändes mycket större, resning som bara den. Jättetrevlig häst, väldigt annorlunda från ridskolehäst, mycket känsligare, båda negativt och positivt.
Det gick jättebra i alla fall, dock red jag lätt hela tiden, kunde verkligen inte sitta ner :o
Sitter vanligtvis ner ganska bra, men han hade sånt enormt steg så det gick bara inte. Förstörde mer än hjälpte.

Ridläraren frågade om jag ville starta en polluxhoppning och en polluxdressyr nästa vecka och v. 44, och det sa ja såklart ja till :D
Har dock ingen aning om vad jag ska rida för häst.

Inte så jätte :D Ni möter oss i år också, nu är jag ju för gammal men jag ska nog med och heja :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 131
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar