Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vad gör man när hästen inte vill få sina hovar kratsade?? Vänster bak och fram hov går jätte bra men höger bak där drar han upp hela benet så det går liksom inte... Det har gått jätte bra förut även om han har dragit upp hoven först så ger han sig och låter mig kratsa men inte igår... :(

Är det något fysiskt fel på hästen? För en del hästar är det väldigt obehagligt att lyfta bakbenen, och då är det kanske bättre att strunta i det benet. Fråga personalen.

Vi har hästar som är lättridna, lyssnar bra för skänkeln, stabila i formen och bra gångarter som är lätta att sitta på.

Det finns inga hästar som går av sig själv, det finns alltid mer att jobba på. Mer samling, mer gång (är hästen lätt att sitta på har den kanske inte världens gång? Då har du en utmaning där), mer precision. Om hästen går stadigt i form, ja då höjer man ribban. Enda skillnaden mot en häst som har exteriör och utbildning emot sig är att man kan börja på en annan nivå, men det finns ju fortfarande massor att förbättra.

Jo men just därför får ju dem en ledning jag inte kan komma ifatt om jag rider en häst med mindre fysiska fördelar.

Just nu tävlar jag inte, pga orättvisor och att det alltid är samma domare - så.

Vad gör man när hästen inte vill få sina hovar kratsade?? Vänster bak och fram hov går jätte bra men höger bak där drar han upp hela benet så det går liksom inte... Det har gått jätte bra förut även om han har dragit upp hoven först så ger han sig och låter mig kratsa men inte igår... :(

Kanske har någon kommit åt strålen vilket har gjort att hästen tycker det är obehagligt. Det kan också vara att han lärt sig att han kan skrämmas genom att göra så = hästen slipper undan = nöjd häst ;)
Kanske testar han dig bara - du kan försöka att antingen dra lite mer bestämt i benet (inte hårt eller häftigt, utan bara bestämt) eller att börja kratsa även om det blir en konstig ställning. Då kanske han inser att du inte ger dig, och då kanske han slappnar av och låter dig kratsa.
Prata med personalen eller din ridlärare och fråga om han brukar göra så, eller om det är något nytt - isåfall kanske han har ont någonstans.
Lycka till :)

Jo men just därför får ju dem en ledning jag inte kan komma ifatt om jag rider en häst med mindre fysiska fördelar.

Just nu tävlar jag inte, pga orättvisor och att det alltid är samma domare - så.

Men du säger ju att du väljer bort de hästar som är duktiga i dressyr när du väljer häst? Då är det ju inte orättvist att de andra, som väljer bättre hästar, får ett försprång. Du kan ju också välja de duktiga hästarna om du vill kunna placera dig, och tycker du istället det är roligare att rida de sämre hästarna, så har du ju valt det, och kan ju inte bli missnöjd för att du inte vinner. Välj en annan häst nästa gång, en som är lite mer lämpad för dressyr?

Annars blir det ju som att välja stallets mest hopprädda häst, och sen bli sur över att de andra som hoppar felfritt vinner medan man själv vägrar ut sig.

Det är inte jag som rider dem hästarna. Jag vet inte vad ni har för system men vi rider en häst under 4 lektioner och sen rider man en annan 4 lektioner osv. Ni verkar ha det lite mer lyxigt genom att ha "en egen häst". Vi har otroligt välridna hästar på våran ridskola och duktiga ryttare så dem rider hästarna i form även om dem inte rider dem särskilt ofta. Det kan jag också göra, men jag tävlar inte någon av dem. Det är i princip alltid samma hästar som blir placerade på tävlingarna, sen kan ryttarna variera lite men oftast är det nästan samma åtminstonde.

:

Vi har liknande system på vår ridskola, vi byter häst var 3e eller 4e gång. Vi får dock välja hästar ganska friskt, om inte ridläraren ser ut någon specifik häst till vissa ryttare. De flesta brukar ha 3-4 hästar som man väljer mellan, så att trots att vi byter hästar relativt ofta, så känner vi dem väl.
Jag rider även i hopp-specialen, och där väljer man ny häst varje gång, om nu inte ridläraren har en åsikt om att man ska rida en speciell häst.
På våra tävlingar är det rätt stor variation av hästar som placeras, åtminstone i dressyren.
I tex hopp-KM är det alltid stilhoppning som gäller i första hand, och de 3 (tror jag det är) med högst poäng, får nya hästar (som de ej väljer själva) får att tävla en A:0. Så att oberoende av häst så har man oftast en chans.:)
Jag vet inte om lektions-KM funkar liknande på andra ridskolor, jag vet bara hur det är på min egen.

Oj, vad annorlunda! Vi har också stilhoppning på våra KM, men man får välja häst själv. Det är väldigt ovanligt att man inte får den hästen man önskar sig, alla tycker ju om olika hästar, beroende på vad man passar med. Vilka hästar som placeras beror på vem som rider den, och alla hästar har ju sina för- och nackdelar.

På ponny är det lite mer som du beskriver, där är ju ryttarna mindre rutinerade, så då spelar hästen större roll. Men oftast vill ju de som rider i specialgrupperna ha "sina" hästar, även om inte de är de enklaste, för att träna inför de riktiga tävlingarna.

Låter faktiskt som ett ganska smart sätt att ha på KM! Tror att det skulle bli lite svårt hos oss eftersom vi har ett par hästar som är extremt mycket lättare att svänga så det skulle bli väldigt lyxigt om man fick någon av dom :p När man rider en häst man ridit in sig på vet man ju ungefär hur man ska görs för att få till dom där svängarna trots att hästen inte är någon jättevändbar häst.
Vi har stilhoppning ibland och omhoppning ibland på våra KM, det varierar lite beroende på hur nivån är på ryttare och hästar för tillfället.

I grupperna rider man vanligtvis en häst 4-5 gånger (man ska hinna rida dressyr, markarbete och hoppa samma) och sen byter man. I specialgrupperna varierar det ganska mycket. Dom som är nya där brukar prova runt för att hitta någon dom trivs extra bra med. Jag rider i princip alltid samma sen 2 år sen tillbaka, men lite olika om jag ska vara med och tävla storhäst.

Blir lite förvånad att det verkar vara såpass vanligt att inte ens de som rider i tävlingsgrup får ha samma häst jämt, det måste ju vara enormt frustrerande att inte få träna med hästen man ska tävla! Jag tycker det är i minsta laget att rida sin tävlingshäst en gång i veckan, helst skulle man ju behöva träna 2-3 gånger per vecka med den för att få kläm på finliret och rent av kunna utveckla hästen lite också.

Vi har träningsgrupp och tävlingsgrupp och båda är specialgrupper. Dom som tävlar rider i princip alltid samma. Sen är vi verkligen ingen utpräglad tävlingsridskola, vi är ute kanske 2-3 gånger per termin. Jag rider i tävlingsgrupper i hoppning och dressyr och rider samma i båda grupper. Vissa rider tävlingsgrupp dressyr och en vanlig lektion, rider då samma i tävlingsgruppen och olika i den vanliga gruppen. Det är för att man ska prova lite olika hästar. Så är det upplagt hos oss :) Men jag kan hålla med om att det känns lite lite ibland.
Får man fråga vilken ridskola du rider på?

På själva stilhoppningen får vi välja häst själva, eller iaf ge 2-3 alternativa hästar som man kan tänka sig. Det är bara de 3 som rider A:0 som inte får välja, utan då tar man 3 hästar med ungefär samma kapacitet.

Då kanske du borde börja tävla för din egen och hästens skull, inte för rosetterna. Då behöver du bara vara bättre än dig själv och du kommer antagligen inte upfatta domarens bedömningar som orättvisa.

Och vill du vinna får du väl helt enkelt ta en av de där superlätta superhästarna. ;)

Vi har träningsgrupp och tävlingsgrupp och båda är specialgrupper. Dom som tävlar rider i princip alltid samma. Sen är vi verkligen ingen utpräglad tävlingsridskola, vi är ute kanske 2-3 gånger per termin. Jag rider i tävlingsgrupper i hoppning och dressyr och rider samma i båda grupper. Vissa rider tävlingsgrupp dressyr och en vanlig lektion, rider då samma i tävlingsgruppen och olika i den vanliga gruppen. Det är för att man ska prova lite olika hästar. Så är det upplagt hos oss :) Men jag kan hålla med om att det känns lite lite ibland.
Får man fråga vilken ridskola du rider på?

Det är en ridskola i Stockholmsområdet, och verkligen ingen utpräglad tävlingsridskola, vi tävlar lika mycket som ni ungefär. Om det verkligen inte funkar med den hästen man har så kan man såklart byta häst, men det förutsätter ju att det finns någon annan häst ledig. En informell regel är väl att man inte blir av med sin häst om man inte vill det själv, så man kan inte "ta" nån annans häst. När man väl har fått en häst så har man den tills man själv vill byta. Innan dess kan det vara lite provridning på olika hästar och så, men oftast finns det ju bara ett begränsat antal hästar att välja på, man får ta det som bjuds lite grann. Just nu så är det t ex en väldigt ovan tjej som inte har några tävlingsambitioner som rider en av våra bästa tävlingshästar, så den tävlar inte längre. Jättetråkigt kan jag tycka, men hon vill inte byta, och då få hon såklart ha kvar den. Nu är den förståss inte lika fin längre och har börjat vägra väldigt mycket, så just nu skulle den nog inte gå att tävla, men med de ryttarna den hade förut gick den jättebra.

Jo men domaren borde ju dömma utifrån hur bra hästen går med dess fysiska möjligheter pga att det är lektionshästar. Annars kommer det ju bara sluta med att alla tävlande vill ha exakt samma hästar.

Så har jag börjar resonera också :)
Sista tävlingen med favorithästen innan han gick bort var våran absolut bästa någonsin så det känns så bra nu i efterhand att ha med sig det som ett glatt minne - vi slutade på topp!
Sista gången jag red honom hade vi gymkhana och det var också en jättelyckad lektion och han blev helt galen efter ett tag och ville bara SPRINGA SPRINGA SPRINGA! Den gamle mannen vaknade verkligen till liv och det kändes så himla roligt :love:

Jo men domaren borde ju dömma utifrån hur bra hästen går med dess fysiska möjligheter pga att det är lektionshästar. Annars kommer det ju bara sluta med att alla tävlande vill ha exakt samma hästar.

Men så funkar det ju inte när man tävlar, utan man bedömer helheten. Och självklart kommer inte alla vilja ha samma hästar, man passar ju olika på olika hästar, och alla är ju inte lika inridna på alla hästar. Vi har fritt val av häst på våra tävlingar, och det är mycket sällan som två ryttare vill ha samma häst. Just för att man har olika preferenser, och är olika duktig på olika hästar. De flesta vill såklart ha den häst de känner bäst, och det är såklart olika hästar.

Det verkar som att du tror att ryttaren inte kan påverka nånting när man tävlar, utan att hästen gör allt själv oberoende av vem som sitter på? Så är det ju sällan, för att inte säga aldrig. En och samma häst kan ju vara seg med en ryttare, och framåt med nästa, spänd med den ene och lösgjord med den andre. Det beror på hur man rider. Skulle en svårklassryttare vara med på era klubbtävlingar, så skulle h*n förmodligen vinna om h*n så satt på stallets sämsta häst. Det är ju ett samspel, ryttaren gör inte allt, men det gör inte hästen heller.

Men så funkar det ju inte när man tävlar, utan man bedömer helheten. Och självklart kommer inte alla vilja ha samma hästar, man passar ju olika på olika hästar, och alla är ju inte lika inridna på alla hästar. Vi har fritt val av häst på våra tävlingar, och det är mycket sällan som två ryttare vill ha samma häst. Just för att man har olika preferenser, och är olika duktig på olika hästar. De flesta vill såklart ha den häst de känner bäst, och det är såklart olika hästar.

Det verkar som att du tror att ryttaren inte kan påverka nånting när man tävlar, utan att hästen gör allt själv oberoende av vem som sitter på? Så är det ju sällan, för att inte säga aldrig. En och samma häst kan ju vara seg med en ryttare, och framåt med nästa, spänd med den ene och lösgjord med den andre. Det beror på hur man rider. Skulle en svårklassryttare vara med på era klubbtävlingar, så skulle h*n förmodligen vinna om h*n så satt på stallets sämsta häst. Det är ju ett samspel, ryttaren gör inte allt, men det gör inte hästen heller.

Ja och om jag då är "inriden" på en häst som inte har bra fysiska förutsättningar - ska jag då strunta i att tävla för att jag vet om att jag kommer att bli bland dem sista även om jag rider hästen bäst av alla på ridskolan? Jag vet mycket väl om att hästen inte gör allt. Men vår domare dömer väldigt mycket på hästarnas gång och så liknande - så då kan jag ju ge upp tävlandet om jag ska lyssna på dig eller tävla en häst jag inte alls tycker om.

Jag tycker inte att man kan dömma likadant på en ridskoletävling som på en tävling för privathästar.

Okej, det verkade som att ni tävlade mer än så ;)
Jag tycker att halva grejen med att rida på ridskola är att man ska få prova på lite olika hästar. Jag tycker heller inte att en häst ska vara "paxad" och ingen annan ska få prova den bara för att någon annan ridit den längre. Självklart ska en person kunna ha en häst att tävla med men enligt mig ska andra också få möjlighet att rida den. Vi har nog helt enkelt olika åsikter i den frågan.

McFlurry: Kan du inte bara fråga om ni kan byta domare då? I klasser som LC-LB bör en häst med liten gång men som är lydig och välriden kunna hävda sig mot en häst med stor gång.

Senast ändrad:

Okej, det verkade som att ni tävlade mer än så ;)
Jag tycker att halva grejen med att rida på ridskola är att man ska få prova på lite olika hästar. Jag tycker heller inte att en häst ska vara "paxad" och ingen annan ska få prova den bara för att någon annan ridit den längre. Självklart ska en person kunna ha en häst att tävla med men enligt mig ska andra också få möjlighet att rida den. Vi har nog helt enkelt olika åsikter i den frågan.

McFlurry: Kan du inte bara fråga om ni kan byta domare då? I klasser som LC-LB bör en häst med liten gång men som är lydig och välriden kunna hävda sig mot en häst med stor gång.

Men tävlingsgruppen rider man ju i för att få möjlighet att satsa på tävling, då ska man ju få sin häst ifred. Jag ser inte att man har någon skyldighet att låta alla rida hästen just den lektionen. Vill man prova en speciell häst kan man väl göra det på sin vanliga lektion (alla som rider i tävlingsgruppen rider också i en vanlig gupp), istället för att stjäla träningstid för den om ska tävla hästen? Det blir nån sorts bakvänt rättvisetänk att alla ska rida alla hästar hela tiden.

Dessutom, de ekipage som det går bäst på tävling har ju ofta varit tillsammans i 3-4 år och känner varandra utan och innan, även om det går bra för dem så kommer det ju inte gå lika bra för nån annan som sitter upp på den hästen. Oftast har det ju kanske varit en häst som inte varit så enkel från början, men som ryttaren kämpat med. Ska man då ta ifrån ryttaren hästen när de börjar få resultat? Det är ju lite av överenkommelsen: som ryttare kämpar man på med hästen, satsar på extraträningar och tävlingar som passar hästen, tar hand om skötsel och annat - men vem skulle engagera sig så mycket i en ridskolehäst om man visste att man när som helst kunde bli av med hästen? Likadant vill ju inte jag ta någon annans häst som jag vet att den har jobbat mycket med, och se den stå ledsen och besviken, bara för att jag tycker att jag kan kräva att få tävla och träna vilken häst jag vill.

Sen har vi andra hästar som är goda läromästare, äldre hästar som är bra att börja med när man ska börja tävla. En sån häst är det ju bra om man får börja med när man börjar i tävlingsgruppen, och när man har lärt sig är det ju hyggligt om man lämnar över den til någon annan, så att den kan få lära sig på samma sätt som man själv gjorde när man var ny.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar