Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Fast inte räcker det att rida en häst en gång i månaden för att rida in sig på den? Det tar minst ett halvår-ett år tycker jag, om man rider den en gång i veckan. Jag skulle aldrig ge mig till att tävla en häst jag bara red en gång i månaden.

Däremot är det kanske inte så kul att tävla dressyr på en häst som är helt felbyggd och inte går i form, och vore det den enda hästen jag var inriden på, så skulle jag stå över tävlandet.

Det låter ju som en ganska jobbig sits du kommit i... Du kan kanske helt enkelt göra de svåra övningarna lättare för honom i början av passet? Genom att inte kräva så mycket, inte så tvära svängar och skänkelvikningar tex, då hjälper de väl snarare till att göra honom lösgjord? Tycker det verkar som ett lite konstigt upplägg av ridläraren. Borde vara fler än du som har problem med att hästarna inte gör övningarna så bra om hon startar lektionerna för hårt, ni kanske kan prata sinsimellan och säga att ni skulle vilja ha mer fokus/tid på att få hästarna mjuka så de kan göra vad ni säger åt dem. Lydnad är viktig, men en spänd häst är ingen lydig häst och absolut inte rolig att rida, det går ju som du säger hand i hand lydnad och lösgjordhet.

Mitt medryttarsto blir väldigt uppjagad av att galoppera till exempel, låter jag henne galoppera med de andra hästarna för länge utan att man kan sakta av eller korta galoppen utan att det kommer en ridskolehäst i rumpan på henne blir hon bara två stora ögon och näsborrar som pekar rätt upp i skyn. Så jag brukar galoppera på innerspåret så resten av hästarna kan rida förbi och jag kan sakta av henne ända ner till skritt eller halt om jag vill och göra om galoppfattningen om jag känner att hon vill sticka iväg eller laddar för en bockning. Även med många andra saker måste hon vara väl förberedd på nästa moment för att förstå och inte bli spänd, då behövs det någon halv minut extra för att poletten ska trillla ner.

Jo, det är ju det ridläraren säger, att jag ska strunta i hennes instruktioner och rida på min egen känsla istället. Men då blir hela idén med att ha en tränare lite konstig för mig, om jag inte ska lyssna på vad hon säger, vad är då vitsen med att betala henne för att stå där?

De andra ryttarna har också problem, men de som är lite mindre rutinerade tycker hon är jättebra, eftersom hon förklarar noga och tydligt och ger mycket feedback. Är man inte så van så inser man ju kanske inte att hästen inte är lösgjord eller hur svårt det egentligen är att göra 90-graderssvängar, om man ska göra dem helt korrekt, utan tycker att det går ganska bra.

Om det är så, så tycker jag att ska försöka byta ridlärare. Vi har också ganska "fria" lektioner och rid på din känsla osvosv, men att göra en helt annan sak funkar ju liksom inte.

Håller för övrigt med dig när det gäller att rida in sig på hästar. Det är ju så mycket mer än formen som betygsätts också, våra hästar kan gå fint och böja på nacken men det betyder inte att den går rakt fram, gör fina avbrott osv. Men självklart är vissa hästar enklare än andra.

Problemet är väl att den nya ridläraren har tävlingsgruppen, så vill man rida i den måste man rida för henne. Byter jag ridlärare så innebär det också att jag får sluta tävla.

Fast inte räcker det att rida en häst en gång i månaden för att rida in sig på den? Det tar minst ett halvår-ett år tycker jag, om man rider den en gång i veckan. Jag skulle aldrig ge mig till att tävla en häst jag bara red en gång i månaden.

Däremot är det kanske inte så kul att tävla dressyr på en häst som är helt felbyggd och inte går i form, och vore det den enda hästen jag var inriden på, så skulle jag stå över tävlandet.

Det är inte jag som rider dem hästarna. Jag vet inte vad ni har för system men vi rider en häst under 4 lektioner och sen rider man en annan 4 lektioner osv. Ni verkar ha det lite mer lyxigt genom att ha "en egen häst". Vi har otroligt välridna hästar på våran ridskola och duktiga ryttare så dem rider hästarna i form även om dem inte rider dem särskilt ofta. Det kan jag också göra, men jag tävlar inte någon av dem. Det är i princip alltid samma hästar som blir placerade på tävlingarna, sen kan ryttarna variera lite men oftast är det nästan samma åtminstonde.

Jo, för jag ville visa att han också kunde. Jag älskade honom och ville rida honom så mycket som möjligt, och vi utvecklades tillsammans på dressyrbanan. Den sista tävlingen med honom var den bästa. Han fick en energi han inte haft innan på tävlingarna och vad så stolt över sig själv. :love:

Samuraj hann jag bara rida en eller två gånger, minns att han var riktigt het och stark i hoppningen, var mest att hålla i sig (var ett antal år sedan..). Var riktigt synd att han försvann. Tur att Montana klarade sig utan sin mamma, fast jag tror nog Montana saknar Samuraj ändå.
Förstår känslan, jag känner ju lite att Mesk är "min", lite samma med Kuba också. Vissa hästar kommer man ju närmare än andra, minns när Sheriffen och Krevall dog, det var inte alls kul! :( Mina favoriter, förutom Mesk då.

Aww, vad gulligt! Så synd att han inte är så pigg längre, känns som han tröttnat totalt på ridskolelivet...

Vi har faktiskt haft tanken att låta er vuxna få vara med, kan ta upp det med Birgitta när det är dags för nästa klubbtävling (23 dec, hoppning). Tror absolut inte att hon är främmande för det!

Senast ändrad av en moderator:

Men man borde ändå ha fördel om man är inriden på en häst. Kan ju ta som exempel vårat klubbmästerskap då. En av dom i min grupp valde att inte starta hästen hon brukar rida (pga olika orsaker) och fick istället rida våran ridlärares häst som går St George. Hon fick 57% i LB. Att lära känna en häst och rida den bra när man rider program är så mycket mer än att rida hästen i form, men visst finns det alltid hästar som är lättare och svårare. Precis som det finns ryttare som kan prestera på vilken häst som helst och det finns ryttare som inte klarar godkänt med någon häst.

Det är inte jag som rider dem hästarna. Jag vet inte vad ni har för system men vi rider en häst under 4 lektioner och sen rider man en annan 4 lektioner osv. Ni verkar ha det lite mer lyxigt genom att ha "en egen häst". Vi har otroligt välridna hästar på våran ridskola och duktiga ryttare så dem rider hästarna i form även om dem inte rider dem särskilt ofta. Det kan jag också göra, men jag tävlar inte någon av dem. Det är i princip alltid samma hästar som blir placerade på tävlingarna, sen kan ryttarna variera lite men oftast är det nästan samma åtminstonde.

Alltså, inte behöver man ha otroligt välridna hästar och duktiga ryttare för att man ska kunna rida en häst i form även fast man inte rider den så ofta. Men därifrån till att kunna rida ett dressyrprogram...

Vi verkar ha lite annorlunda system på min ridskola, vi rider en eller två hästar per termin, antingen byter man efter halva, eller också har man kvar samma häst. I tävlingsgruppen har man alltid samma häst. Så för min del t ex så rider jag min gamla tävlinghäst en gång i veckan denna termin, och min nuvarande två gånger i veckan. Honom har jag haft sen i januari. Dessutom är det ofta så att man inte rider alla hästar i stallet, utan varvar mellan några stycken. Så de senaste 3-4 åren har jag kanske ridit 5 olika hästar sammanlagt, om man räknar bort nån enstaka lektion där någon häst varit halt eller så.

Så är det för de flesta ryttarna, så därför har man mycket större chans på tävling ifall man väljer hästen man ridit hela terminen, än en annan häst som kanske är duktig, men som man aldrig suttit på. Vi har inga självskrivna vinnarhästar på våra klubbtävlingar, det beror på vilka ryttare som är med.

Jag är inte en av dem så jag kan inte säga så mycket mer.

En av dem som har ridit in sig på en häst? Men är det någon som har gjort det, det verkar ju som att alla byter hästar hela tiden, utan att hinna lära känna nån?

kl

Idag red jag igen i min gamla ridgrupp. Red på Smokey eftersom vi ska tävla på söndag :) Det gick ganska bra faktiskt! Han var stadigare i formen än han varit på bra länge. Tyvärr var han rätt stark och drog tyglarna ur händerna på mig i traven, och det blir ju inte bättre av att jag sitter spänd som en pinne i traven och bara åker :p Han lyssnade inte riktigt lika bra som han brukar och framförallt inte på sitsen. Tror det berodde på att han gick en lite sämre grupp precis innan. Efter massor av övergångar och halvhalter blev det iallafall bättre. Galoppfattningar och -avbrott måste vi hårdträna på iallafall :crazy:

Nej jag menade en av dem som väljer dem lättare hästarna för att bli placerade.

Hur många medlemmar har ni på eran ridklubb?

Nej jag menade en av dem som väljer dem lättare hästarna för att bli placerade.

Hur många medlemmar har ni på eran ridklubb?

Fast poängen är ju att en häst man ridit in sig på nästan alltid är lättare att tävla dressyr på än en häst som man aldrig ridit förut. Så det handlar inte så mycket om "lätta" och "svåra" hästar, utan på hur bra man känner hästen. En häst man känner är lätt, en häst man inte känner är svår. Som du beskriver din klubb så låter det iofs som att inga ryttare känner hästarna, och i det läget så kan jag tänka mig att hästen spelar större roll - ryttaren har ändå inte så stor möjlighet att påverka. Men det behöver ju inte vara så att de som vinner väljer "lätta" hästar för att vinna, kan det inte helt enkelt vara så att de hästarna är lite roligare att rida för den som är mer rutinerad?

Vi är c:a 400 medlemmar i min klubb, hurså?

Klart man känner hästarna. Man känner många hästar, och så har man då sina favoriter som man känner mer än dem andra. Jag har känt många hästar utan och innantill så att säga under årens lopp.

Det är faktiskt så att vissa väljer hästar för att dem ska få högre poäng, det kan inte jag påverka.

Nej jag bara undrade.

Ett svenskt halvblod på min ridskola kan dressyrprogrammen i princip utantill samt att hon är fint byggd men hon är inte lätt att rida för det. Däremot blir det himla bra när allt klickar. Hon kan nog uppfattas som en av de bussigare, lättare, hästarna av de lite mer orutinerade eftersom man kan åka banan runt med henne typ, men för att verkligen få henne att gå bra krävs det sin ryttare. Jag tycker hon är lite för svår. :o

Jag tar då hellre en av de mer orutinerade som inte har så himla lätt för sig för att jag ska känna mig duktig när det går bra. Istället för att känna en väldig press eftersom hästen i sig själv kan så himla mycket.

Ponnyn jag rider kan också programmen, tror dom flesta jag har tävlat har gjort det. Helt värdelöst, eftersom dom vet vad ska komma förekommer dom en hela tiden. Saktar in under uppridningen när det ska vara halt (synd att det inte är halt i LC längre...), taggar upp sig inför galoppen, laddar inför ökningar osv. Jag vill inte ens rida LB:1 längre :p

Jag är lite som dig, vill hellre rida en häst som ingen annan har presterat bra på innan. Det känns som att alla vet att hästen kan då, att det bara är ryttaren som bromsar upp utvecklingen om det går dåligt. Så det är ju en himla tur att jag är först med att rida och tävla "min" ponny, och dom som har tävlat honom när jag har varit borta har det väl gått sådär för.

Senast ändrad:

Haha ja det känner jag igen! Jag hade övat på halter i serpentiner på en framridning - jag red alltså serpentiner och varje gång jag passerade medellinjen gjorde jag en halt. När jag sen red programmet - som innehöll serpentiner - så ville han stanna på medellinjen varje gång. Sen är ju den avslutande halten med hälsning i programmet ibland en bokstav längre fram - och då försöker dem flesta hästar stanna vid X ^^

Vi har hästar som är lättridna, lyssnar bra för skänkeln, stabila i formen och bra gångarter som är lätta att sitta på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar