Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Rakt fram utan väggar är grymt svårt! Jag och min ridlärare kom i tisdags fram till att det bästa sättet för mig att rida loss Smokey är att rakrikta :p

Tell me about it! Hur svårt som helst! Rakriktning är superbra för att få loss hästen, om man väl får till det.. :p Hehe, så kul om man förklarar det för någon som inte är så insatt, kan tänka mig följande scenario:

-Var det kul på ridlektionen?
-Aa, fast det var jättesvårt!
-Jaha, vad gjorde ni då?
- Vi övade på att rida rakt fram...

:angel:

Nu ska vi inte överdriva, vi övade övergångar mellan skritt och trav också :D

Amen dåså! ;)
Skämt åsido så är det mycket som verkar plättlätt som egentligen är jättesvårt när man ska göra det RÄTT.

kl
Ridlektion imorse! :) Mycket bra känsla, jag lyckades få in en riktigt bra travtakt till och från. Kämpar fortfarande med flaxiga ben :p men dom var lite bättre idag iaf.

Kul :) Flaxiga ben har jag också, kan inte släppa ner dom ordentligt om jag rider med stigbyglar.

Precis, mycket lättare utan stigbyglar men på tävling måste man ju ha fötterna i dom! :D

Ja, tyvärr! Det är svårt i dom sadlarna vi har också för man får inget stöd för knät om man inte drar fram knät = drar upp benet = får flaxiga skänklar :p

Mm, sadlar är svårt! Vi har ett fåtal dressyrsadlar och resten är allroundsadlar, och de sistnämnda gör det faktiskt väldigt svårt att få en stadig och bra sits. Iaf om man har såna här stora problem med flaxiga skänklar.. :rofl: okej jag kanske överdriver lite men jag jobbar på att få dom stilla! :D

Vi har tyvärr inga dressyrsadlar :( Men men, man uppskattar mer när man väl får rida i en ;)

Ja, det uppskattas verkligen, sån skillnad! Jag fick rida hos min tränare en gång på hennes hästar, och ojojoj vilka sadlar hon har!! :love: Man sätter sig i sadeln, och SMACK! så sitter man där, perfekt lodrät sits! :D eller nåt :p Mycket trevlig upplevelse i vilket fall :)

kl
Ridlektion imorse! :) Mycket bra känsla, jag lyckades få in en riktigt bra travtakt till och från. Kämpar fortfarande med flaxiga ben :p men dom var lite bättre idag iaf.

Här är en till med flaxiga ben... Eller för det mesta sitter jag o kniper med knäna, o så fort ridläraren påpekar detta så känns det som att skänklarna bara flaxar omkring istället.... Ska det vara så svårt att bara slappna av o ha benen rakt ner???

Mm, sadlar är svårt! Vi har ett fåtal dressyrsadlar och resten är allroundsadlar, och de sistnämnda gör det faktiskt väldigt svårt att få en stadig och bra sits. Iaf om man har såna här stora problem med flaxiga skänklar.. :rofl: okej jag kanske överdriver lite men jag jobbar på att få dom stilla! :D

Dressyrsadlar, vilken lyx! Hos oss är det allroundsadlar för hela slanten och en o annan hoppsadel :o Jag som inte är mer än en medelmåttig ridskoleryttare ska dessutom sitta fint o försöka rida dressyr i en hoppsadel... Inte konstigt att det blir som det blir.

Ja, jag har förstått att det faktiskt är riktig lyx att få rida i dressyrsadlar, om än inte varje ridlektion. Det är kanske inte världens mest fantastiska dressyrsadlar, men man får helt klart en annan känsla. Och angående dressyr i hoppsadel... det har jag också provat, och inte är det lätt! Vars e knästöden, liksom! :D

Ang. "flaxiga benen" :p så håller jag med, lätt att man sitter och kniper, framför allt i överskänkeln. Jag tror jag ska börja rida utan stigbyglar för att försöka få in känslan. Men som sagt, på tävling är det foten i stigbygeln som gäller... tusan! :p

Kul tråd! Hej, jag heter Joanna och har ridit i lite mer än sju år, alla på ridskola, men jag har haft två egna ponnyer de senaste.. fyra åren samtidigt, så min lediga dag går till ridskolan :) Har ridit på denna ridskola i fem år, och trivs sjukt bra! Fantastiska ridlärare, och fantastiska hästar. Stallet är lite ruckligt, mångas första reaktion är att det är ett dåligt stall, men alla som jobbar där verkligen ÄLSKAR hästarna och gör allt för dem :) Vi har runt 25 hästar nu, borde stora och små. Som sagt är de flesta helt underbara! Några spellevinkar på fem och sex år, en Taffsnäsfjording på 27, flera föredetta SM ponnyer och nästan alla stora hästar kan gå från grupp 1 till 5. Vi har ett "hoppschema", fyra lektioner dressyr, en lektion markarbete och sen hoppning :) Vi hade en "tunn" period när vi fick ta bort många trotjänare. Ingen hade märkt att de blivit gamla, men, det blev helt enkelt ett "generationsbyte", sorgligt nog. Men nu har vi fyllt på! xD Och är på jakt efter en lite yngre fjording. Som sagt sjukt bra ridskola, bra stämning, alla bemöts väl och ridlärarna är så snälla och duktiga :D Det finns alltid nåt att göra, man får alltid vara med. Skulle inte byta för alla pengar i världen! :love:

Det låter härligt du! :) :) Härligt när man känner sig hemma i stallet, så ska det va!

Hejhej!

Jag rider på Persö, en ridskola utanför Eksjö (Småland). Jag har ridit i ungefär 3,5 år. På måndagar kl 4.

I måndags hade vi markarbete. Jag fick Gypsy, en söt, skäckig liten häst som är ganska pigg på hoppningen men lite slöare vid dressyr. Under uppvärmningen så trodde jag att Lotta (min ridlärare) skulle ta död på oss. Vi skulle nämligen rida lätt UTAN stigbyglar! Jag säger bara en sak: Stackars mina ben! Sen skulle vi trava och gallopera på några bommar. De låg som ett x, fast vi skulle rida in till halva x:et och sen ut igen, om ni förstår vad jag menar. Det var kul och gick bra, även om det var lite svårt att fatta galopp. Sedan ledde jag för första gången, en nybörjarlektion efter mig. Och så fick jag Otilia, den största hästen i stallet! :D Men man får ju motion i alla fall...

Haha, rida lätt utan stigbyglar är ingen lek! ;)
Välkommen i tråden förresten! :D

Kanske ska börja skriva lite i denna tråden!

En presentation ;):
Jag har ridit i över 8 år på en av Malmös största ridskolor (samma som Anonym94). Jag är väldigt inriktad på dressyr och njuter bara av hoppningen om det är en häst jag verkligen litar på. Jag rider i den högsta ungdomsgruppen men känner väl egentligen att jag kanske skulle vilja rida i en grupp med lite bättre ryttare men då kan jag inte ha kvar min ridlärare som jag trivs otroligt bra med. Så, jag står ut ;)

Hade under flera år en väldigt speciell gammal herre som favorithäst och jag var helt övertygad om att jag skulle få köpa honom som pensionär. Alla sa alltid hur bra vi passade ihop och vi hade något alldeles extra han och jag. Tyvärr togs han hastigt ifrån jordelivet då han bröt benet i hagen en dag. Det var precis innan jul förra året och det dröjde ett tag innan jag klarade av att ta mig till stallet igen.

När jag väl kom tillbaka kändes allt meningslöst, jag kände att jag inte hade någon häst jag ville rida. Men sen en dag fick jag rida en mkt fin gentleman jag inte riktigt gillat innan. Men den lektionen hände det någonting och sen den dagen har han varit min nya favorithäst :) Även han en gammal gentleman, dressyrhäst dessutom. Vi busar runt, min lilla ponny (eller ja, han är 175+ i manken :angel:) och jag.

Länkar ett klipp från en dressyrlektion i våras -> http://www.youtube.com/watch?v=uXJTFykOBPs

Imorgon ska vi grillas av stallchefen i 1 och 1/2 timme. Förstår inte riktigt hur jag ska orka detta, man blir trött redan när man skrittar fram när man rider för henne :rofl: Men kul ska det bli! Jag är en sån som tycker träning är mycket roligare än tävling.

Har skött en privathäst i tre år också som jag ridit lite på, men han bytade stall denna veckan så nu får jag klara mig med ridskolans hästar ett tag.

Till sommaren är planen att köpa min första egna häst - längtar och hoppas på att allt går enligt planerna! :bump:

Hoppas jag kan bidra någonting i tråden i framtiden! :D

Senast ändrad:

jo, det är jobbigt!
Vår ridlärare gillar också att plåga oss ibland- en gång lät han nästan alla som ville rida barbacka, sen sa han "kom fram i höger arbetsgalopp, stå upp i lätt sits" ungefär...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar