Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Kul! :) Det är bra att ha samma häst ett par gånger så man hinner "köra in sig" på den! :D

Ja precis. Vet man hur hästen fungerar så kan man koncentrera sig på sig själv lite mer så man får till sitsen i trav osv. :laugh:

Verkar som gruppindelningssystemet ser väldigt olika ut på olika ridskolor! Där jag rider delas grupperna in efter färger som följer ridsportförbundets ryttarmärken. Då har vi nybörjare, vit, grön, röd, gul, blå. Färgerna säger mer om vad man gör på lektionerna än vad ryttarna kan, samma grupp ändrar färg efter några terminer men inte efter ett bestämt intervall. Tror de känner av det lite på gruppen för vad man gör på lektionerna hänger ju ändå lite ihop med vad ryttarna i gruppen kan.

När man börjar rida hos oss så får man tre prova-på-gånger (som man betalar för per lektion) innan man behöver bestämma sig för en grupp och betala terminsavgiften. Vid de tre prova-på-gångerna får man prova olika grupper om man vill för att se vart man bäst passar in, man pratar med ridläraren om vart man skulle passa bäst.

När jag var liten red jag på en annan ridskola där indelningen var från 1-10 (tror jag) och även indelat i Junior och Senior, dvs en grupp kunde heta tex J3 eller S7. Sista terminen jag red där red jag i en JS5-6 :crazy: , kanske inte ett helt perfekt system. Jag red mao i en grupp blandat med juniorer och seniorer med utbildningsnivå mellan 5 och 6. Verkar mest invecklat tycker jag. Föredrar färgsystemet vi har nu och tycker absolut att det borde finnas en standard!

Nu när jag förresten är inne på ämnet gruppindelningar skulle det vara kul o veta vilken nivå ni rider på? Och nej, det är ingen tävling! Alla har vi börjat rida vid olika tillfällen i livet och ridit olika mycket osv, men jag kan tycka att det är intressant att veta för det påverkar ju lite ens tankar o åsikter ibland.

Själv rider jag i en röd vuxengrupp, vilket innebär att vi enligt ridskolans målsättningar ska göra följande:

· visitering, sjukdomar, foder

· hästen på tygeln

· bakdelsvändning

· övergångar

· hoppa kombinationer

· tävla på lätt C nivå

Jag tycker nog att det stämmer ganska bra, även om vi inte har hunnit jobba med allt detta så mycket än. I våras red vi LC programmet och på hopplektionerna hoppar vi ganska mycket kombinationer. Sedan höstterminen startade har vi ridit väldigt mycket övergångar (så nyttigt!) och i våras började vi med bakdelsvändingar. Var ett tag sen vi red bakdelsvändningar nu så det hoppas jag att vi ska jobba mer med snart. Våran ridlärare har även varit på oss väldigt mycket om att rida hästarna "på tygeln" (hatar uttrycket) så det har varit största fokus senaste tiden. Det jag saknar är sjukdom, visitering, foder biten som vi inte har haft nån gång! Känns som viktiga saker som inte bör skippas!

Jag har oxå tränignsvärk idag, rider på måndagar så på tisdagar är jag alltid lite mör. Blir lika sur varje gång man pratar med ickehästfolk som inte kan förståå varför man tycker det är så jobbigt att rida, man sitter ju bara där på hästryggen?!

Va bra att ni får varsin häst nu, annars hinner man ju inte med så mycket ju. Hästar gillar ju att gå nos-mot-svans o gör ju gärna det om de får, ni får inte tex vända över ridbanan eller göra en volt på eget bevåg om ni kommer för nära hästen framför? Är nog bäst att fråga ridläraren innan om ni inte redan gör detta.

Hade lektion idag. Nu fick vi äntligen ha en häst var och jag fick den jag ville! Vi kommer förmodligen att ha samma häst ett par gånger till så det känns super. Även fast han var lite tjurig när det gällde att kratsa hovarna idag....
Vi travade ganska mycket men jag ville trava meeeeer. Hästen framför mig var lite seg så varje gångd den stannade så stannade min häst också såklart.

Shit vilket träningspass ridning är! Helt mör i kroppen nu. Ska ta ett bad och bara må gott.

:bump:

Vi har ju somsagt inget gruppindelningssystem :p så vi har inga konkreta mål men varje grupp har någon slags utbildningsplan.

´Jag tycker alltid det är så svårt att säga vad man är på för nivå. Typ om nån frågar "är du duktig på att rida?" Mjaa joo det är jag väl... Eller relaterat till vad? Haha, beroende på vem du jämför med, liksom! :D

I alla fall så har jag ridit sen jag var 8, dvs i 13 år varav 11 på nuvarande stället. På lektionerna jobbar vi med lite allt möjligt, mycket basicgrejer som att få hästen rakriktad (svårt!), ställning och böjning, tempoväxlingar och övergångar osv osv. Även om man tycker att man behärskar det så kan man alltid få det lite bättre. Och detta är ju grunden till allt! Fixar man dessa grejer så kommer formen också så småningom. På lektionerna strävar vi såklart efter att hästen ska gå i form men gör den inte det så får man ju gå ett steg tillbaka och kolla vad man kan ändra på med sig själv för att hästen ska ha bättre förutsättningar för att jobba rätt. Vi gör även mycket skänkelvikningar, bakdelsvändningar, öppna och sluta osv. Lite allt möjligt! :)

Ja, nä det är ju omöjligt o svara på hur bra man är på att rida. När min kompis frågade mig så svarade jag att "jo jag är ganska bra", hon skulle då prova på att rida för första gången och var total nybörjare. Så i jämförelse med henne så är jag ju bra, men jag är ju ingen Brink precis.... Ju mer man lär sig rida desto mer inser man att man inte kan! Aldrig kommer man att bli fullkomlig.

Jag o en kompis satt o pratade om det för någon vecka sen med en tjej i stallet, tjejen är rätt kaxig av sig och i 14-15 års åldern. Jag frågade henne om hon var intresserad av att delta i fysträning för att förbättra sin ridning, hon svarade att: "Jag är redan så bra så jag behöver inte bli bättre". Barnslig som jag är kunde jag inte hålla mig utan kontrade med att fråga varför hon inte rider på Grand Prix- nivå??? Men ja, hon är duktig för sin ålder och en av de bättre i stallet.

*Kl*

Åh, vilken rolig tråd!

Jag har ridlektion imorgon, tyvärr har vi teori då (ska planera terminen) men jag ska eventuellt rida igen i första gruppen för dagen. :)

Förra onsdagen fick jag rida en häst jag aldrig haft förut. En fyraårig valack vid namn Waldi, en Haflinger. Jättesöt, kunde inte så mycket men han är villig att lära sig. Vi hoppade studs och förutom något stopp gick det jättebra. Fick en del bra kommentarer om att jag gjorde rätt, kändes bra för att vara första gången. :) Blev riktigt kär i den hästen!

Haha nä eller hur jag menar det! :D I jämförelse med jan brink eller malin baryard rider man ju som en kratta! :p
Hmm ja man kan bli lite störd på dom som tror att de redan kan allt, det gäller att vara ödmjuk! Man kan alltid bli bättre inom ridning.

Välkommen till tråden! :)
Vad roligt med hästen, alltid kul när man hittar en ny favorit! :)

Tack :)
Ja, det är alltid kul. Speciellt eftersom ridskolan alltid har en tendens att sälja de hästar jag tycker om :(

Vad kul att du har hittat hit! :D Vilken häst menar du? Presley kanske?
Samuraj. Presley var trevlig, men inte en häst jag fastnade för. Samuraj var "min" på ett sätt som få andra ridskolehästar blivit. Nu gråter jag inte längre när jag tänker på honom, men det tog lång tid. "Bara" en ridskolehäst...

Red Mesk i våras och kände mig som en nybörjare igen för att jag fick sitta och driva som en tok!
Jag minns Mesk från när han var ny och ganska framåt. En av mina första favorithästar! :love:

Det håller jag också med om, och det finns faktiskt planer på såna grupper, så om vi har tur kommer det finnas snart ;)
Tävlingar efterlyser jag också, visserligen får vi från undgomssektionen ha två klubbtävlingar per år på ridskolehästarna, men de vuxna ryttarna får ju inte ha någon som det ser ut nu. :(

Grupper: Skoj! (Jag ska för all del inte rida fler gånger i veckan, och jag tänker inte lämna min fredagsgrupp :love:, men ändå.) Och tävling: tänk om vuxna kunde få vara med på ungdomssektionens tävlingar i mån av plats. (Sen ungdomarna valt sina hästar först, förstås!)

Jag rider i specialgrupp i både hoppning och dressyr och den har inga bestämda "det här ska man kunna" utan det är lite mer individuellt. Men jag tävlar LB dressyr och LC hoppning lokalt med Smokey, och lite blandat med andra hästar. Så det är väl någonstans där jag ligger. Sen övar vi ju rörelser på högre nivå (typ skolor, bakdels- och framdelsvändningar osv men inget som är tillräckligt bra för att visas på tävling :p)

Idag red jag privatlektion på Smokey. Jag skrittade fram och jobbade lite i skritten och sen red min ridlärare honom en stund. Hon tyckte att han hade varit lite tjafsig överlag på lektion senaste tiden och hon hade inte haft tid att rida något på honom. Det är verkligen en helt annan ponny när hon sitter på, han har sån himla nacke och värsta traven. Så kul att se, nu vet jag verkligen vad det är jag strävar efter. Sen hoppade jag upp och då var han gamla vanliga Smokey igen :smirk: Men vi kom på ett jättebra sätt för mig att komma åt honom, han är väldigt stark i vänstersidan och därför svår att lösgöra ordentligt. Hoppas att det här nya funkar bra nu, för idag funkade det jättebra. Det kändes riktigt bra sen, han var nästintill (:angel: ) liksidig och jag kunde svänga åt båda håll :D

På kvällen hoppade jag Smokey och det gick inte lika bra. Han var stark och dragig och jag red skitdåligt och såg inga avstånd alls. Sista språnget blev iaf bra och jag får väl försöka förtränga det andra!

För övrigt tror jag att ju duktigare man är som ryttare, desto mer inser man sina brister. För ett par år sen ville jag gärna framhäva att "jag kan göra jättefina skänkelvikningar och jag är jätteduktig, varför får jag bara tävla lc och inte la för?", medan jag idag snarare är åt andra hållet.

Jag har oxå tränignsvärk idag, rider på måndagar så på tisdagar är jag alltid lite mör. Blir lika sur varje gång man pratar med ickehästfolk som inte kan förståå varför man tycker det är så jobbigt att rida, man sitter ju bara där på hästryggen?!

Va bra att ni får varsin häst nu, annars hinner man ju inte med så mycket ju. Hästar gillar ju att gå nos-mot-svans o gör ju gärna det om de får, ni får inte tex vända över ridbanan eller göra en volt på eget bevåg om ni kommer för nära hästen framför? Är nog bäst att fråga ridläraren innan om ni inte redan gör detta.

Vi har gått igenom det här med att göra volt förut men vi brukar oftast bara göra det om läraren säger nått om det. Nu var vi alla ganska nära varandra och det hjälpte ju när vi skulle sätta igång de i trav eftersom hästarna gör som hästen framför :grin:
Läraren sa också på slutet av lektionen att vi ska gå igenom volter lite mer och att med endel hästar kan det vara en risk att de går så nära men eftersom de här hästarna känner varann och är så snälla så går det bra.

Men jag hade föredragit att inte vara så nära för då vet man ju inte om hästen går igång för att hästen framför gör det eller för att jag säger till den att göra.
Nästa lektion blir det nog mer finslip på det där :)

För att inte tala om vilka fantastiska skänkelvikningar jag gjorde för två år sen :angel:

Haha men allvarligt, man inser verkligen mer och mer hur lite man kan. Skulle fylla i ett papper med mina mål i hoppgruppen förra veckan och där fanns frågan "vad är du bra på" med. Kom på en enda grej, jag är bra på att få fart på sega hästar :angel:

Oh how i know that feeling... :D Helt ärligt, ibland känns det inte som man kan nånting. Inte ens rida rakt fram... :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar