Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vilken fin häst! :love: Ni kan nog bli jättebra ihop, det syntes när du fick stadigare hand och han klev på lite bättre! :) Såg ut som man kan göra härliga travökningar med honom! :love:
Roligt att du har hittat en "efterträdare" (även om det inte blir samma sak), det är svårt att ta sig tillbaka ibland.

Jag är säker på att du kan bidra till tråden, kör på bara! ;) Alla är jättevälkomna att berätta om hur det var på senaste lektionen, sin favorithäst, något man över på i ridningen eller varför inte planerna för julshowen? :D

Vi rider på samma ju :D Jag är Fanny som rider Smokey :)
Kul att du trivs så bra, du är jätteduktig!

Han är jätterolig med just travökningarna, för han ÄLSKAR det! Så fort han får tillfälle så drar han iväg haha. Som man ser i filmen så försöker han öka efter varje avslutad skänkelvikning.

Red dressyrkursen idag och vi red i nästan två timmar. Övade på öppnor, slutor, förvänd galopp och samlad galopp. Arbetet i skritten och traven gick inte alls bra - förutom travökningarna som jag fick jättemycket beröm på ;)

Det blåser ju storm i hela södra sverige och det låter extremt mycket i vårt ridhus så han blev nog lite spänd pga det - för spänd var han. Men i galoppen var han underbar. Han kan galopera långsammare än en c-ponny helt seriöst. Förvänd galopp kan han som en egen gångart så det var heller inga problem. Men som sagt, traven och skritten blev det bara massa missförstånd i.

Men, vi tar nya tag och tar med oss allt beröm vi fick. Min sits som jag kämpat med i så otroligt många år börja bli bra nu, fick mycket beröm för den nu vilket var jätteroligt :D

Haha jag såg det! :D Så söt!

Vad roligt med kursen! :) Det är så roligt att verkligen ta igenom saker man övar på, det hinner man nästan aldrig på vanliga lektionerna. Härligt att du gör framsteg med sitsen, det gör sån himla skillnad när man får kläm på det! Tro mig, jag har också kämpat länge.. ;) Det tog sin lilla tid, men nu är jag stabil i överlivet vilket känns jättebra, jag behöver liksom inte tänka på det utan det kommer av sig självt. Skänklarna däremot är en annan femma men det kommer väl det med! :D

Han är supermysig. Han är så tydlig i sitt kroppsspråk - det är precis som om man ser pratbubblor ovanför honom hela tiden där han säger massa lustiga saker ;)

Tackar tackar!

Jag har dålig hållning vilket gör att jag inte tar in skuldrorna tillräckligt. Benen flaxade mycket ett tag men har blivit väldigt mycket bättre sen jag köpte mina ridstövlar! :D

Roligt med en film! Ni såg väldigt trevliga ut tillsammans.

Fler bilder o filmer är välkomna, jag är dock själv dålig på det...

Jag rider vanligtvis med shortchaps i läder (dvs ganska stadiga), men red utan nån dag när det var varmt o min ridlärare såg stor skillnad. Min skänkel var mycket ostadigare när jag bara hade skor, och det kändes så oxå kan inte rida utan shortchapsen!

Ni som är engagerade inom er US, planerar ni något skoj inför halloween? Vi har just nu fullt upp med planer inför den årliga halloweenövernattningen i stallet som typ är vårt populäraste arrangemang i us. Hittills har vi planerat övernattning för alla mellan 7-25 år, temat är VAMPYRER! Vi ska pyssla halloweenlyktor, gå spökrunda i skogen, äta tacos, se film och givetvis utse en vinnare för bästa utklädnad!

Vad ska ni hitta på för skoj? Söker efter ytterligare tips och inspiration!

Vi ska ha övernattning med lite olika aktiviteter under den. Under veckan sen så ska vi ha hundhoppning. Tror inte det är så mycket mer men vi funderar på att ha typ filmvisning i cafeterian på förmiddagarna, när hästarna är ute i hagen finns det ju inte så mycket att göra i stallet men det är ändå massa bar ndär.

I helgen gick jag och en till från USEK den första delen av ungdomsledarkursen. Roligt och lärorikt och vi är jätteinspirerade nu :banana: Nästa del är 5-6 november. Dock missade jag KM i dressyr som var igår :( Jättetrist. Vann på ponny gjorde den andra ponnyryttaren i min grupp som jag ska iväg och tävla med på söndag. Jättekul :) Men jag hade velat vara med och försvara min titel, hade nog haft en liten chans iallafall. Hög klass för att vara våran klubb var det också, storhästvinnaren red på 72% (hon har ridit hästen typ två gånger innan dessutom) och många över 60%. Så det var ju väldigt surt att man inte var där och fick se alla.

*kl*

Är inte nöjd med min nya ridlärare - hon är väldigt trevlig som person och lätt att prata med, men jag begriper mig inte på hennes lektionsupplägg eller instruktioner. Det är enormt fokus på lydnad, på bekostnad av lösgjordhet och balans. Ofta värmer vi inte upp, utan kör direkt på rätt svåra lydnadsövningar som hästen inte är uppvärmd att klara av (typ 90-graderssvängar eller skänkelvikning i 90 graders vinkel). Jag rider en häst som är väldigt spänd, och kan bli istadig om man går på honom för hårt, och resultatet blir en spänd och istadig häst, som inte blir särskilt lydig eftersom den inte är lösgjord nog att göra vad som begärs.

Rider samma häst för en annan ridlärare också, och det är som natt och dag, där kommer hans istadiga sida i princip aldrig fram, och i och med att han blir lösgjord och hamnar i balans så lyssnar han också bättre, så lydigheten kommer av sig själv när de andra bitarna är på plats.

Vad ska man göra?

Prata med ridläraren!
Jag kan ju bara utgå från mig själv men jag (och dom andra i gruppen) var rätt missnöjd med läraren som har hoppgrupperna. Vi snackade ihop oss och skickade två representanter som fick prata med ridläraren. Inte hacka då, utan ge konstruktiv kritik och säga vad det var vi ville göra, och även höra hennes tanke bakom det vi gjorde på lektionerna. Vi pratade även med ridskolechefen en gång och hon fick prata med ridläraren. Jag säger till själv ibland också under/efter lektionen vad jag tyckte. Som hon sa i slutet av förra terminen, "Du säger när du tycker att det är bra också och då är det okej att säga vad som är dåligt". Måste avsluta med att jag tycker att det har blivit stor skillnad mot hur det var innan :)

Är det något problem jag tycker att min hopplärare inte kan hjälpa mig med brukar jag prata med min dressyrlärare istället. Då det är hon som har honom som "ansvarshäst" och har utbildat samt ridit till honom vet hon oftast vilken känsla jag får och hur jag ska lösa den. Så det kan ju också vara ett tips, att prata med din andra ridlärare eller den som brukar rida "din" häst.

Senast ändrad:

Ridstövlar is the shit! :D Jag kan typ inte rida i bara ridskor längre, känns extremt ostadigt!

Åh, jag gick ULK för tre år sen, jättekul! :) Som du säger, man blir jätteinspirerad och dessutom träffar man en hel del trevliga hästmänniskor! Vi gick även HULK (:angel:) året efter, hur kul som helst!

Tack så mycket!

Jag har ridit i endast ridskor sedan jag började rida och sa alltid att jag skulle lära mig rida ordentligt först INNAN jag skulle köpa mina stövlar. Så, jag köpte mina ridstövlar för c:a ett år sedan. Kanske lite konstigt men jag ville få kontroll på mina skänklar innan jag sen började rida med stövlar - för jag vet att har man väl börjat rida med stövlar (eller chaps som i ditt fall) så kan man inte rida utan sen. :P

Så red i princip aldrig med sporrar innan jag skaffade stövlarna - och nu rider jag fortfarande med bara ponnykulsporrar trots att jag bara rider hästar som är 165+ ;)

Jag har gått både HULK, FULK och alla tre ULK-kurser så har en fin Ungdomsledarjacka som hänger i mitt skåp i stallet ;)

Det är lärorika kurser och det är alltid roligt att träffa folk från andra ridklubbar och höra hur dem har det! :D

Dressyrtävlingarna på vår klubb är grymt tråkiga - för det är alldeles för många som väljer dem lättaste hästarna för att dem vet att dem blir placerade då. Dessutom har vi ALLTID samma domare. Grymt dåligt. Jag väljer dem jag tycker om, vilket oftast är dem som är lite svårare. Min favorithäst som gick bort förra julen hade ingen gång, och efter många år på ridskolan kunde han inte bära sig särskilt bra så han hade alltid en väldigt låg form. Därför hamnade jag alltid bland dem sista, och folk frågade varför jag envisades med att tävla honom. Jo, för att jag älskade honom! Men sånt förstår inte alla ... :mad:

Usch det låter inte så kul :( Hos oss är dom finaste hästarna rätt svåra, på gott och ont. Det finns visserligen en häst som är riktigt fin och även väldigt bussig, dock blir han lite lång och tung (han som är 180+) och för att gå riktigt bra krävs en duktig ryttare. Resten av dom som är riktigt fina är ganska svåra och inga man bara kan sitta upp och placera sig på, likaså ponnyer. Bra på ett sätt, man får inte det problemet ni har och det blir ju verkligen skillnad när man lär sig rida en häst. Samtidigt är det lite jobbigt om man (som jag) nästan bara rider en häst, men den blir skadad/någon annan ska tävla den för då är det svårt att prestera på en annan.

Prata med ridläraren!
Jag kan ju bara utgå från mig själv men jag (och dom andra i gruppen) var rätt missnöjd med läraren som har hoppgrupperna. Vi snackade ihop oss och skickade två representanter som fick prata med ridläraren. Inte hacka då, utan ge konstruktiv kritik och säga vad det var vi ville göra, och även höra hennes tanke bakom det vi gjorde på lektionerna. Vi pratade även med ridskolechefen en gång och hon fick prata med ridläraren. Jag säger till själv ibland också under/efter lektionen vad jag tyckte. Som hon sa i slutet av förra terminen, "Du säger när du tycker att det är bra också och då är det okej att säga vad som är dåligt". Måste avsluta med att jag tycker att det har blivit stor skillnad mot hur det var innan :)

Är det något problem jag tycker att min hopplärare inte kan hjälpa mig med brukar jag prata med min dressyrlärare istället. Då det är hon som har honom som "ansvarshäst" och har utbildat samt ridit till honom vet hon oftast vilken känsla jag får och hur jag ska lösa den. Så det kan ju också vara ett tips, att prata med din andra ridlärare eller den som brukar rida "din" häst.

Den som brukar rida "min" häst är jag, har honom som tävlingshäst och är väl den i stallet, personalen inräknad, som ridit honom mest. Personalen rider inte ridskolehästarna annat än undantagsvis på min ridskola.

Jag har pratat med ridläraren, hon säger att jag inte ska lyssna på vad hon säger, utan rida på min egen känsla istället. Då går det lite bättre än när jag gör som hon säger, men det blir ju lite knäppt - jag vill ju ha hjälp av ridläraren, det är ju därför man betalar för det. Det är ju också svårt när lektionsupplägget är som det är, jag kan ju inte rida helt andra övningar än de andra. Hon tycker hästen är dum och tjurskallig med mycket egna idéer, och det kommer ju tyvärr fram på hennes lektioner efter allt fokus på lydnad lockar fram tjurskallen.

Min andra ridlärare har jag fått mycket hjälp av, det är hennes "system" jag rider efter, med fokus på lösgjordhet, takt och balans. Hon tycker det är en fin häst som har många kvaliteter, man får ta honom med lämpor bara, och se till att göra rätt själv.

Senast ändrad:

Jag har gått både HULK, FULK och alla tre ULK-kurser så har en fin Ungdomsledarjacka som hänger i mitt skåp i stallet ;)

Det är lärorika kurser och det är alltid roligt att träffa folk från andra ridklubbar och höra hur dem har det! :D

Dressyrtävlingarna på vår klubb är grymt tråkiga - för det är alldeles för många som väljer dem lättaste hästarna för att dem vet att dem blir placerade då. Dessutom har vi ALLTID samma domare. Grymt dåligt. Jag väljer dem jag tycker om, vilket oftast är dem som är lite svårare. Min favorithäst som gick bort förra julen hade ingen gång, och efter många år på ridskolan kunde han inte bära sig särskilt bra så han hade alltid en väldigt låg form. Därför hamnade jag alltid bland dem sista, och folk frågade varför jag envisades med att tävla honom. Jo, för att jag älskade honom! Men sånt förstår inte alla ... :mad:

Men man tävlar väl den hästen man är inriden på? Jag rider ju hellre en "svår" häst som jag kan, än en lätt häst som jag aldrig suttit på. Det är ju nästan omöjligt att sitta upp och tävla en häst man inte känner med bra resultat. Så jag tycker det brukar lösa sig av sig självt, alla är ju inte inridna på samma häst.

På min ridskola finns det ett par hästar/ponnyer som alla kan rida i form, och om man då tävlar en gång i månaden (vi har en hopptävling och en dressyrtävling varje månad) på samma häst så blir man ju "inriden" tillräckligt mkt på den hästen. Men dem tycker inte om hästarna annars, dem bryr sig bara om dem på tävlingsdagen.

Jag däremot tävlar ju dem hästarna jag tycker om, och som jag bryr mig om varje gång jag är i stallet. Sen om jag då rider dem så bra som dem kan gå - gällde särskilt hästen som togs bort förra vintern - så dömmer dommaren vilken häst som går bäst om man tänker på hur en häst ska gå i form. Och visst, självklart ska man göra det - men kanske inte på en ridskola för där är inte alla hästar på samma nivå. Om en häst är byggd i nerförsbacke och inte har världens gång kan den ju inte gå som en häst byggd på rätt sätt och med en bra gång. Därför kommer jag alltid bland dem sista!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar