Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Är svårighetsgraderna eller nivåerna från 1-9 (eller om det är 1-10?) någon slags standard för ridskolor? Har sett flera ridläger som skriver att det här lägret passar för den och den nivån.. Vore ju toppen om alla hade samma gradering :)

Jag tror att det vanligaste är att man har knatte - grupp 5. Dom flesta ridskolor jag har varit på har haft det och haft ungefär samma krav för varje nivå. Sen brukar det finnas träningsgrupper utöver det.

På min har vi det uppdelat i färger :eek: Svåraste är blå och då ska man kunna tävla LA.
Vad har ni andra för krav på de mer avancerade grupperna?

så har vi också, eller, det är uppdelat efter färger iaf. fast blå är typ den lättaste icke-knattegruppen, röd är svåraste juniorgrupp... vuxen vet jag inte ;P
Men det är ingen gradering efter hur man tävlar, utan vilken nivå gruppen ligger på helt enkelt, vad man gör för övningar och hur bra folk rider altså. (jag red i rosa=näst svårast innan, går i gul=steget under nu eftersom jag var tvungen att byta tid. men vi göt ändå samma saker, det är bara det att man själv är bland de bästa i gruppen för en gångs skull :D fast det är nog inte bara för att jag just har ridit längre, utan för att jag kan ha lite prestationsångest, och om andra klantar sig mer än mig slipper jag den och höjer min ridning ytterligare...)

Vi har ingen indelning alls.. :o Men så har vi inte så jättestor ridskola heller. När jag jobbade där så kunde jag i stort sett namnet på alla ryttare! :p Vi har ungefär 4 ponnylektioner per dag och 2 storhäst. Grupperna är indelade efter kunskap och erfarenhet såklart men vi har inget namn på de olika nivåerna.

knapplånar mig själv

Åhh vad kul det är att rida nuförtiden!! :banana: Jag är verkligen inne i en jättebra period, så himla kul! Som jag trodde fick jag Marquis, det är alltid en utmaning. Och det gick jättebra :D Jag fick mycket bättre koll på honom i övergångarna, han blev inte lika lång och "hängig" som han brukar. Och galoppen sen :love: Min ridlärare var riktigt imponerad :D

Det är sånt här man får peppas av när man har sina svackor!

kl igen

Eftersom det är lite dåligt med bilder i den här tråden slänger jag in en bild på Marquis :D Långskånken, ni vet :p Han är faktiskt riktigt snygg, tycker jag. 173 cm över marken.

marquis-1994_54603757.jpg

Jag kallar honom för Mackan :D

Vad roligt :banana: Det är så himla roligt när man har en sån där bra period!

Kan väl slänga in bilder på ett par av mina favorithästar då (förutom Smokey som jag bombar bilder på). Har inte så mycket bättre för mig, hemma och är sjuk en fredagkväll liksom.

Jag och Vito på hopptävling:
27512999.jpg

Jag och Lady, min favorit bland storhästarna:
26699262.jpg

26699318.jpg

Min första riktiga favoritponny, som tyvärr dog på sommarbetet 2007. Det är från henne mitt användarnamn kommer.
26942052.jpg

Den första ponnyn jag tävlade lokalt med i både hoppning och dressyr, Glady. Hon är född -89 så hon går bara barnlektioner nu. En d-ponny, welsh efter Bostorps Bravad.
6201445.jpg

Ponnyn jag red och tävlade efter det hette Rollo. En c-ponny född -88 som också är lite halvpensionerad nu, men han tror fortfarande att han är ungponny ibland!
9640658.jpg

9640658.jpg

Senast ändrad:

Jason, new forest e. Mustang RNF 53. Superfin i dressyr, men han har tröttnat rätt mycket på det så han går mest med småbarn och så går han mycket körning, som han älskar. Riktig läromästare!
vernattning365.jpg

Snobben, världens bästa ponny att lära sig hoppa på! Har gått SM men är ridskoleponny sen många år tillbaka. Tyvärr är han ganska gammal, född -88, så han tävlar bara små klubbtävlingar nu. Den ponnyn jag red min första hopptävling på (och det är jag inte ensam om).
DSC_0310.jpg

En till bild på Glady:
betesslpp146.jpg

Och så ridskolans maskot, fjordingen Ronny som är 27 år. Världens snällaste och sötaste :love:
betesslpp110.jpg

Så, det var mina favoriter :D Men Smokey är i en klass för sig:love:
28118543.jpg

Vad kul med så många bilder! Det livar upp tråden! :)

(Som du märker har jag inte heller så mycket för mig ikväll :D)

Ooh roligt med bilder! Vad många stora hästar ni hade på ridskolan, en över 180 till och med :eek: Härligt!

zassoo: Han var jättefin :love: och vad roligt att du är inne i en sån period, det är jag med! Jag vill bara lära mig allt. Så. Himla. KUL!!!

Kan även jag lägga upp en bild på en av mina favoriter, Bibor! :love:
14kfta8.jpg

Lite svårt med galoppen, jättestora härliga steg i traven, kan vara lite vinglig, älskar och hoppa men skänkelvikningar förstår han inte vitsen med. Lite svårflörtad men egentligen är han en stor mysig kelgriiiiis :love:

Själv tycker jag att dom är lite för stora :o Vill helst rida hästar som är kanske 155-160 cm och då finns det typ tre-fyra stycken att välja på bara. Men det är många stora (långa) vuxna som rider och den hästar som är över 180 är världens snällaste :)

Vad söt Bibor var, hur stor är han? Jättefin färg!

Haha, då är vi lite tvärt om då, jag trivs helt klart bäst på de lite större. Här har vi mest hästar mellan 150-160, och bara två som når 170 cm :( Bibor är en av dem och Arina heter den andra -min absoluta favorit all time på 175, en av världens gosigaste hästar. Bibors mankhöjd ligger på 170 blankt.

Jag tycker också han har en härlig färg, tydlig ål och zebraränder på benen och allt :D

Ja visst är han! :) Har aldrig gillat honom tidigare, tyckte han var för stor och jobbig och så. Men nu har jag upptäckt pärlan i honom, både i ridningen och på marken! :love:

:D Hehe, mja bilden är tagen under den timman det tog att övertyga honom om att det faktiskt inte är så fruktansvärt att lämna sin flock och följa med mig upp till stallet... "Varsågod, och klappa mig hur mycket du vill men försöker du sätta på mig det där tränset går jag här ifrån." Tycker det är jätteroligt att bli jagad och att busa. Jag hyrde honom förra sommaren och i början gick det åt många långa timmar att locka honom med sig...

LLaika: Ja vi får ta och göra det :P Gick det bra på tävlingen? :)

Bonusbild: Stallets shettis :D
o0phep.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 124
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar