Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag måste förresten berätta något roligt! Vi hade besök igår av en kille som håller på med fysträning! Vi har i vår US blivit lite nyfikna på detta med fysträning så vi tog kontakt med den här killen och han berättade om vad han kan göra å så. Så vi ska dra ihop ett gäng i stallet som också är intresserade av detta, så ska han hålla en heldags utbildning på ämnet fysträning för ryttare. Syftet med det hela är att bli bättre som ryttare med rätt träning och kost! Han kommer bla att prata om kroppen och hur den fungerar, om träning, visa träningsövningar som ska förbättra ens ridning som man sedan kan göra själv och så ska han prata om kost.

Jag tycker verkligen att detta ska bli så spännande! Tror att detta kan vara extra intressant för oss ridskoleryttare, då vi ofta strävar efter att förbättra vår ridning men eftersom vi inte rider så ofta så går kanske inte utvecklingen så fort. Detta kan ju vara ett steg på vägen! Sen har jag väl fått lite uppfattningen om att hästmänniskor över lag lägger mycket mer pengar och energi på att hästen ska vara i topptrim, äta kvalitetsfoder mm, medans vi ryttare slänger i oss ett par ostmackor på vägen och skippar all träning utanför stallet.

Det bästa med allt detta är att vi får utbildningsdagen betald med Sisu-medel! Nån förresten som provat detta o har några erfarenheter? Den här killen har aldrig jobbat med ryttare innan, utan med fotbollskillar och andra elitidrottare så det blir spännande att se vad han ska hitta på med oss.

Kastar mig in i denna tråden fast jag för tillfället inte är ridskoleryttare men jag red på ridskola från jag var 7-18 år och så har jag ridit några år som vuxen också så jag kanske är kvalificerad i alla fall! :D

I alla fall så låter detta jättespännande, jag märker definitivt att jag är en bättre ryttare när jag håller igång och går på jympa, bodypump, gym eller simmar regelbundet. Sitsen blir bättre, man får mer styrka i överdelen av kroppen och jag upplever att jag inte alls behöver kämpa lika mycket med sitsen när jag är vältränad fysiskt. Dela gärna med dig av vad ni får lära er!

jaha okej :) då tror jag att du har sett mig och smokey irl isåfall!
jag red den där lilla vita, hette nåt på c tror jag?

Det har jag säkert! Kommer inte ihåg så bra. Minns att det var en skäck som var jättesöt, hette Kajsa tror jag? Och en grå som var rädd för sargen eller hur det var...
Det var nog Castor du red! Som sticker ut tungan i galoppen.. :D

jaha var ni här med hoppningen? eller var det förra året kanske? för hon har inte gått med i år vad jag vet hehe.
jaaa jim, usch. han blev skrämd nere i ena hörnet av ridhuset förut så han var skiträdd för allting i typ ett år efter det. såååå jobbigt :p isåfall har du inte sett smokey för han gick inte med förra året ;)

japp så hette den!

hmm nja det var ett tag sen, kanske t.om. två år sen? det var dressyr iaf.
just det, jim hette den! det var min kompis som red honom, hon var lite putt för hon fick alltid dom krångligaste hästarna! :p

grattis på födelsedagen förresten! :D

Haha ja, i varje lag finns det någon som alltid får dom krångligaste hästarna :p Men Jim kan vara riktigt fin om man bara får fram honom, tyvärr är det inte det lättaste.

Idag var jag och tävlade förresten. Gick inte bra alls :( LD+5 gick lite bättre än LD, fick väl 6 fel då tror jag (sprang förbi ett hinder och fick två tidsfel) men jag red riktigt dåligt och han gjorde väl inte sitt bästa heller direkt. Kommer bilder nästa vecka,

Synd att det inte kändes bra på tävlingen! :( Men förhoppningsvis blir du peppad att rida bättre nästa gång! :)

Vad rolig sitsclinicen lät! Och lärorik! Det låter som ngt jag hade behövt vara med på :) Det gäller bara att komma ihåg alla sakerna och fortsätta att jobba med det nästa gång.
Det såg himla trevligt ut när du hoppade förresten tycker jag! Lugnt och mjukt!

Jag rider också alldeles för mkt med händerna så det är ngt jag verkligen försöker tänka på, det går bra till och från :p Men när jag väl gör det så märker jag hur lite jag faktiskt behöver dem och hur mycket jag kan åstadkomma bara med sits/säte och skänkel.

Förra veckans ridlektion var superkul! Vi jobbade en massa med korrekt sits på volt och att få hästen lösgjord i sidorna i skritt. Det var riktigt nyttigt och jag fick verkligen min lilla stela häst mjuk och fin! Och det gick mkt bättre att hitta traven den här gången. På onsdag ska vi öva övergång trav-tölt, jag fasar lite för det samtidigt som jag ser fram emot det, för det är verkligen ngt jag behöver lära mig!

Sjukt taggad för ikväll! :D :D kanske kanske får jag rida min favorit! Då kommer jag springa och fnittra hela vägen till boxen :rofl:

Mitt stackars medryttarsto har sträckt låret och ställs av i drygt en månad och jag har sån sjuk ridabstinens, man är ju van att rida flera gånger i veckan :eek:

Att bero på hästar man vill köpa så startade jag en insamling av pengar när jag var runt åtta-tio år eller något för att jag skulle kunna rädda min missförstådda älsklingshäst från ridskolan x). En sån där typisk jättegrining gammal ridskolehäst som förståss hur många som helst hade som älskling eftersom han naturligtvis "tyckte om mig men ingen annan". Haha. Känns det igen? ;)

Haha oh ja det känner jag igen! Jag var dock 12 när jag började spara alla mina månadspengar, pantade flaskor mm mm. Sparade alla kontanter i en liten plåtlåda ;)
Men i mitt fall höll det i sig. När jag var 17 frågade ridskoleägaren "Ska du köpa La Mirage?" jag svarade "Ja." rakt av. Han fattade nog vad jag planerat eftersom jag mer eller mindre bodde i hennes spilta ;)
Fem år senare har jag min gamla griniga ridskolehäst kvar, fast nu är hon mer en pigg men pålitlig ung-i-själen dam :)

Red på ridskola i åtta år ungefär, ÄLSKADE det!! Var en sån där som var i stallet från morgon till kväll och hjälpte till med allt som behövdes göras, kände alla hästarna utan och innan. Slutade dessvärre rida där när stämningen på ridskolan blev dålig.
Nu rider jag lektion då och då, och det är fortfarande lika kul!

:laugh:

Nämen! Gud vad härligt och roligt, sånt där blir man glad av att höra! :D:D:D
"Min" såndär häst dog i kolik tyvärr.

kl

Smokey var så himla fin igår :love: Han var lite seg men efter att ha rejsat några långsidor var han lika peppad som vanligt :D Hoppade riktigt bra och bytte galopp över nästan alla hinder. Jättekul!

Dennis som jag fått rida många gånger är hur underbar som helst. Lite skygg och så, men sköter sig helt utmärkt när man inte håller på vid hans huvud. Lyder ens minsta vink i ridningen och går fram i galopp direkt när man gör en galoppfattning. Tom med nybörjarna så förstår han vad han ska göra och så, himla duktig häst. <3 Men nu är han avlivad då han fick spatt tror jag att det var, saknar honom så in i helvete. "/

Jag e kanske lite tvärt om, trivs bättre på hästar som är framåt och lite heta. Tycker det är lättare att hålla tillbaka än att hela tiden driva på. Rider jag en typ slö häst så har jag jättesvårt att plocka fram den där framåtandan i hästen, känns bara som att min benstyrka inte räcker till. Är det nån som har något bra tips för hur man får lite "GO" i en annars inte så framåt häst?

Det eviga gisslet för oss ridskoleryttare är att vi ska lära oss rida alla hästarna på olika sätt. Första gången på en ny häst som är lite "speciell" brukar jag känna mig fruktansvärt dålig! Men det är en härlig känsla när man rider samma häst några gånger till och känner att plötsligt funkar det!

Vilken häste är de du rider? Annars kan jag varm,t rekomendera tempoväxlingar:) BRUKAR FUNKA BRA. :D:D

åh, så roligt! mm, det känns igen, alla ääälskar den där "hatade" hästen :P

Idag var det dressyr, övade bakdelsvändningar. Jag red barbacka på den perfekta Wera. Hon är absolut 100% oskumpig och alldeles klotrund över ryggen, glömde faktiskt bort ett ögonblick att jag red barbacka. men jag fick slita som en galning för att få henne att gå snabbare i galoppen. Smårejsade lite på långsidorna de få gånger vi galopperade på fyrkantspåret för att få igång henne, höll lite i manen och lättade i rumpan. Det funkade faktiskt bra, hon KAN ju, och vill, galoppera snabbt, men hon gör som hon tror man vill- driver man utan att helt släppa södet på tyglarna helt eller lätta från sadeln sätter hon bara in bakdelen lite extra och går i samma tempo. Suck, ja något men måste hon ju få av att lära halvnybörjare dressyr...
Bilder på sötingen (det är jättedåligt ljus inne i boxarna, och min mobil har ingen blixt eller fotolampa, därför den dåliga kvalitén...):
Foto0267-1.jpg

Foto0273.jpg

Ja, jag vet :D ingen risk att ta fel.
Men har hört av en okunnig pappa på läktaren en gång "är det hon som rider på den där smutsiga hästen?" (behöver jag nämna att hon var mycket prydligt ryktad? :P)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 120
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar