S
susekl
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Kastar mig in i denna tråden fast jag för tillfället inte är ridskoleryttare men jag red på ridskola från jag var 7-18 år och så har jag ridit några år som vuxen också så jag kanske är kvalificerad i alla fall!
I alla fall så låter detta jättespännande, jag märker definitivt att jag är en bättre ryttare när jag håller igång och går på jympa, bodypump, gym eller simmar regelbundet. Sitsen blir bättre, man får mer styrka i överdelen av kroppen och jag upplever att jag inte alls behöver kämpa lika mycket med sitsen när jag är vältränad fysiskt. Dela gärna med dig av vad ni får lära er!
Jag måste förresten berätta något roligt! Vi hade besök igår av en kille som håller på med fysträning! Vi har i vår US blivit lite nyfikna på detta med fysträning så vi tog kontakt med den här killen och han berättade om vad han kan göra å så. Så vi ska dra ihop ett gäng i stallet som också är intresserade av detta, så ska han hålla en heldags utbildning på ämnet fysträning för ryttare. Syftet med det hela är att bli bättre som ryttare med rätt träning och kost! Han kommer bla att prata om kroppen och hur den fungerar, om träning, visa träningsövningar som ska förbättra ens ridning som man sedan kan göra själv och så ska han prata om kost.
Jag tycker verkligen att detta ska bli så spännande! Tror att detta kan vara extra intressant för oss ridskoleryttare, då vi ofta strävar efter att förbättra vår ridning men eftersom vi inte rider så ofta så går kanske inte utvecklingen så fort. Detta kan ju vara ett steg på vägen! Sen har jag väl fått lite uppfattningen om att hästmänniskor över lag lägger mycket mer pengar och energi på att hästen ska vara i topptrim, äta kvalitetsfoder mm, medans vi ryttare slänger i oss ett par ostmackor på vägen och skippar all träning utanför stallet.
Det bästa med allt detta är att vi får utbildningsdagen betald med Sisu-medel! Nån förresten som provat detta o har några erfarenheter? Den här killen har aldrig jobbat med ryttare innan, utan med fotbollskillar och andra elitidrottare så det blir spännande att se vad han ska hitta på med oss.
Kastar mig in i denna tråden fast jag för tillfället inte är ridskoleryttare men jag red på ridskola från jag var 7-18 år och så har jag ridit några år som vuxen också så jag kanske är kvalificerad i alla fall!
I alla fall så låter detta jättespännande, jag märker definitivt att jag är en bättre ryttare när jag håller igång och går på jympa, bodypump, gym eller simmar regelbundet. Sitsen blir bättre, man får mer styrka i överdelen av kroppen och jag upplever att jag inte alls behöver kämpa lika mycket med sitsen när jag är vältränad fysiskt. Dela gärna med dig av vad ni får lära er!