Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Hästen ska inte ner i form den ska upp me ryggen och in med rumpan! Vad huvudet är spelar ingen roll egentligen, men det hamnar i lod eller lite framför då den arbetar rätt. Det är precis som din instruktör säger förståss, det kommer när du sitter precis rätt och eftergifterna kommer när de ska :D.

Till exempel så har mitt favoritsto en tendens att krulla in huvudet bakom lod och då tappar hon formen. Men det ser ju "snyggt ut" för hon kröker ju så mycket på nacken. Lägger man på lite mer skänkel och lättar på handen i det läget blir formen mer korrekt, och ärlig. Jag själv tycker det är skitpinsamt om hästen krullar in huvudet, då ser det ju ut som man suttit och sågat eller liknande! :eek:

Du kanske är väl medveten om allt det jag skrev och Jag kanske märkte ord här men jag gillar verkligen inte uttrycket "få ner hästen i form/på tygeln" det är så missvisande och lägger fokus på huvudet fast maskineriet sitter i bakdelen. :) :P

Tycker det låter skitbra med en NH-clinic! Tycker nog många är roligt och är säkert beredda att betala en slant!
Vi ha inte haft något sådant här vad jag vet, men det brukar ordnas lite andra clinics och föreläsningar iallafall.

Absolut, håller helt och hållet med dig! Men tyvärr tycker jag inte att det verkar som att många i mitt stall inte gör skillnad på det, utan att det pratas oftast bara om huvudets position och då kallas hästen lösgjord. Men det kan ju vara så att dessa personer uttrycker detta konstigt så att jag inte förstår vad de menar...

Det är konstigt och tråkigt att det är så vanligt faktiskt :(

Men angående tävlingar så vet ju domaren (oftast?!) när hästen går i form och inte i form, oberoende av huvudet. De är ju kunniga människor och delar ut poäng därefter?

Ojojoj, snacka inte ens om det :p Red ju på sitsclinicen igår och det fanns ju en del att anmärka på :angel: Men klockan halv fem känns inte som en bra tid att skriva på så jag rapporterar lite på lördag istället.

KL

Idag ska jag rida! :banana: Har varit sjuk hela veckan och mår fortfarande inte 100, men det struntar jag i för idag är första dressyrspecialen! :D Får hoppas det går bra! Och så får jag försöka tänka på alla de där detaljerna som jag skrev om igår... :angel:

kl

hade balansövnignar i onsdags, jättekul, men sjukt jobbigt! borde kallas fysträning i stället!
vi skulle dra upp knäna och ut med benen i trav, och sitta kvar så riktigt länge i fyra pass med bara lite vila imellan.
sen var det massor av kaptensvändnignar, 10 åt varje håll, framåt och bakåtsparkar och rida damsadel, + lite övnngar med vevande armar och sånt.
vi skulle också trava på två volter, den ena inuti den andra och år motsatt håll och passa ett spö mellan varandra. den körde vi i galopp, och det var faktiskt svårare och jobbigare än det verkar, för man kan ju inte ta ledande tygeltag med en hand, och hästarna ville inte gå nära varandra/spöet frivilligt :big grin: och sen skulle man ju sträcka sig ut efter spöet också...
Jag hade min favorit Wera iaf, och hon är inte så snabb... jag drev och drev, med skänklar och sits och släppte efter i tygeln, men det enda som hände var att hon fick in bakdelen ännu mer, men gick på i samma tempo... det är inte det att hon är lat, men hon har väldigt lätt för att samla sig, vilket ibland, som i det här läget, är nästan negativt. och vissa gånger känns hon knappt riktigt lösgjord, hon bara "går ihop sig direkt", men bakdelen lååångt in.
Härlig och sammarbestvillig pålle, supermysig. och roligt när man göra kaptensvändningar och bakåtsparkar på (framårt går inte alls) för hon sparkar bakut lite titt som tätt :P

haha, jah hade iaf rejäl träningsvärk i både mage, rumpa och lår i torsdags... får hoppas att det är lika kul på dressyren på onsdag. antagligen, eftersom jag ska ha Wera igen :D

KL

Idag ska jag rida! :banana: Har varit sjuk hela veckan och mår fortfarande inte 100, men det struntar jag i för idag är första dressyrspecialen! :D Får hoppas det går bra! Och så får jag försöka tänka på alla de där detaljerna som jag skrev om igår... :angel:

Japp, ikväll var det dressyrspecial! :) Hade ingen aning om vilken häst jag skulle få, iom att min gamla dressyrkompanjon Bullen numera är paxad av en annan ryttare. Tänkte på lite olika alternativ, men jag var inte beredd på att få Marquis, stallets största och längsta häst! :eek: :p
Haha, men chocken gick över ganska snart och jag peppade mig själv att se det som en utmaning. Hade väl inte ridit hästen mer än fem gånger innan, och aldrig har det gått riktigt bra.

MEN, jag blev positivt överraskad redan på en gång! :) Och det gick faktiskt riktigt bra hela lektionen, han kändes trevlig och galoppen gick fantastiskt bra ärligt talat! :D Jag fick ihop honom ordentligt, inte lätt med den hästen. Kul!

Synd att han är så stor bara.. 173 cm är visserligen ingen jättehäst, men han är så lång också. Själv är man ju ingen långskånk (165cm), jag trivs bättre på hästar som är runt 160. Men, men.

Vad roligt det lät! Men.. vad är en kaptensvändning? :eek: Och är det ryttarna som gör frammåt och bak- sparkarna eller vad? *förvirrad* :)

kaptensvändning är när man först sätter sig i "damsadel", sedan lägger man sig på mage över sadeln, och så svingar man upp ena benet igen så man sitter som vanligt i sadeln! :D

haha, jag, det SKA vara ryttaren som gör sparkarna, men min häst gjorde nog minst lika många som jag :P

Clinicen började med att Mads Hendeliowitz red en häst som han sålt till en av ridskolans ridlärare för någon vecka sen. Tyvärr hann jag inte se det, hade verkligen velat men hann inte. Han demonstrerade iallafall sitsfel och hur mycket en liten detalj kan påverka hästen, och hur man ska sitta för att ha en så korrekt sits som möjligt.
Sen var det ju då dags för min tur. Hästen har ine kännts så bra dom två lektioner jag hann rida på honom innan clinicen, men i torsdags hade min ridlärare ridit honom på förmiddagen :bow: Det var jag och min ena ridlärare som red, och först red vi fram lite i paddocken. Vito var helt sjukt fin verkligen, en helt annan häst än jag ridit på bara kvällen innan. När vi kom in i ridhuset fick jag hoppa av och en kompis fick hålla i Vito. Jag och min ridlärare fick sitta på en slags pall som är jättevinglig och så skulle man rulla över den så långt som möjligt åt olika håll och då upptäckte man vart man var stel. Sen fick vi ligga på en yogamatta och visa lite övningar hur man kan mjuka upp sig själv i kroppen för att bli en bättre ryttare.

När vi sedan började rida var Vito lite spändare än han var ute i paddocken, men jag tycker ändå att han var duktig för han är inte direkt van vid att hela läktaren är full av folk och det ligger blåa mattor på marken. Det första jag fick anmärkning på var att jag rider lätt alldeles för stort. Man fick bara lyfta typ en centimeter från sadeln och det tyckte jag var sjukt svårt! Sen har jag svårt att få ut Vito på vänstertygeln för han tränger inåt i volten och då blev det ännu svårare för jag fick så mycket att tänka på samtidigt. Sen var det lite kommentarer om att jag måste sitta över mer på inre sittbenet (sjukt dålig på det), slappna av mer i traven (verkligen det jag har svårast av allt med), fram med axlarna mer, stigbygeln längre fram på foten så jag kunde släppa ner benet ordentligt osv. Fick iallafall till några bra övergångar från trav till skritt utan att ta i tygeln alls, jättehärlig känsla för mig som håller på att lära mig rida allt mindre med handen. Eftersom jag har så svårt att slappna av i traven spänner jag armarna och dom flyger runt lite hur som helst, så jag fick tips att hålla tyglarna i en slags tygelbrygga för att få stabilitet. Dock var det sjukt svårt för jag tappar ut tyglarna hela tiden och det var jättesvårt att korta dom.

Det var väldigt lärorikt iallafall! Men jag kan säga att jag kände mig ganska dålig när jag satt på lilla Vito och det andra ekipaget var min ridlärare på stallets finaste häst hehe. Men jag är ganska nöjd ändå.

:D:D:D
lektion idag och jag gjorde som ridläraren sa. Jobbade bara med vikt och skänklar och det tog 5 min sen var huvudet sänkt, hästen ställd och den gick i form. Vi tränade skolor och vi skulle träna på att få hästen rätt och jag trodde jag var sämst. Tyckte att alla andra red jättebra tills ridläraren vände sig till mig och sa ''Rätt där''. Hon anmärkte på alla
andra ''Nacken för böjd, för hård i tyglarna'' osv osv och så bara ''Rätt där'' Till mig :D :D jag blev jätteglad. Trodde jag skulle få träna i månader för att få hästen i form.
Men som sagt. Vikt vikt vikt och SKÄNKEL. Måste jobba med min skänkel.

Det låter ju hur kul som helst, och lärorikt! :)
Jag har också svårt med att rida lätt ordentligt. Reser mig gärna för högt, och lite för snabbt. Det gäller att "vänta in" hästen så man inte forcerar lättridningen. Jag övar på det! :D

Det var det verkligen! Är jätteglad att jag fick chansen även om jag var sjukt nervös och sådär.
Och imorrn ska jag tävla :D Med ponnyn jag rider. Ska bli jättekul. Det är bara en lite inbjudningstävling med ganska få starter men eftersom han kan vara tittig på tävling och hoppa väääldigt högt över hindren så är det bra med lite miljöträning och träna på omhoppning eftersom vi har hemmatävlingar om en månad. Vi hoppar LD och LD+5, hade velat rida LC men det fanns inte :(

Här är en film från oss i tisdags iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=bm2zb1duocE

Det såg ju jättefint ut! :)
Är det på Upplands-Bro du rider? tycker jag känner igen ridhuset.. :D

tack :)
japp det är jag, har du varit hos oss? jag har varit på din ridskola och ridit ponnycupen iaf ;)

haha, okej det är från ponnycupen jag har varit hos er också ;) men inte som ryttare, endast hejaklack! :D vilken ponny red du hos oss? *nyfiken*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5