Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

hehe jag hade också problem förut, men nu kommer jag upp på min medryttarhäst som är 165 hög, utan problem.
Och jag kan säga att jag inte är speciellt vig.
Jag kan komma upp hur som helst, men jag tycker det är lite lättare att länga
vänstra stigbygeln lite och sedan korta den när man kommit upp :)

Annars är det ju väldigt bra att använda pall på just ridskolehästar eftersom det faktiskt besparar hästarnas ryggar.

Själv ska jag börja jobba på ridskola nu på onsdag
(jobb mot ridlektion) Det ska bli riktigt kul faktiskt.:D

Gud vilken svår sits :crazy: Var lite i samma sits förut, vet att det finns ett par ridskolor inte allt för långt bort där jag skulle kunna få tävla mer än jag gör på den nuvarande. Men sen kom jag på att jag inte vill lämna alla kompisar, ridlärare och hästar som har lärt mig så mycket :D

Btw så är det en artikel på startsidan om mats handeblablabla som jag ska rida för nästa torsdag. Vill dö av nervositet :eek:

Han heter Mads ;) Inte Mats. Dansk kille som är jätteduktig. Inte ridit för honom själv men som skötare åt ett dressyrekipage så får man efter ett tag ganska bra koll på tränarna runt omkring i stan.

Hade f.ö. en riktig pisslektion senast. Jag har den situationen att rider jag på min absoluta topp så kommer jag näästan upp till övriga gruppmedlemmars nivå.... Så ni kan tänka er hur det ser ut när det går dåligt :smirk: Funderar på att satsa på lite privatlektioner den närmsta tiden för att rivstarta utvecklingen lite.

Haha okej då, men jag skrev rätt första gången iallafall :D Idag fick jag reda på att vi ska ha hon Mari som vikarie imorgon eftersom min riktiga ridlärare är bortrest. Ska be henne tjata sönder om min sits så kanske jag slipper bli lika sågad sen :p

Sen måste jag säga att jag hade en riktigt rolig hopplektion idag! Smokey var jätteseg och jobbig när vi red fram men gud vad fint han hoppade :love: Mycket lugnare än vanligt innan hinder, men ändå bjöd han verkligen och hoppade kanonfint. När vi hoppade bana i slutet hade vi värsta flytet, kom rätt på precis alla hinder och hade precis lagom galopp. Alla andra hästarna hoppade också superbra idag, jättekul att se verkligen! Tror det beror på att vi nästan bara hoppade enkelhinder utan massa bommar och sånt framför idag, dom bjöd bättre då.

Hade f.ö. en riktig pisslektion senast. Jag har den situationen att rider jag på min absoluta topp så kommer jag näästan upp till övriga gruppmedlemmars nivå.... Så ni kan tänka er hur det ser ut när det går dåligt :smirk: Funderar på att satsa på lite privatlektioner den närmsta tiden för att rivstarta utvecklingen lite.

Jag har funderat lite extra på det där på senaste tiden - att rida i en grupp som inte riktigt stämmer med ens nivå. Jag rider i två grupper, varav den ena egentligen är en högre nivå än vad jag själv ligger på, och den andra är tvärtom. Egentligen spelar det ingen större roll, för man kan ju jobba på på sin egen nivå oavsett hur bra/dåligt dom andra i gruppen rider. Och en bra ridlärare kan få lektionen att kännas värdefull för alla. Men.... Sen är det ju det här med hur man tar det själv också.

Jag kan inte förneka att jag trivs mycket bättre i gruppen som är på den lägre nivån. :p Där känner jag mig nämligen inte lika pressad att prestera. I gruppen med den högre nivån blir jag väldigt lätt stressad över att jag måste prestera bättre än vad jag egentligen kan, och det påverkar min ridning negativt. Är jag glad och trygg och avslappnad så rider jag bättre än om jag hela tiden känner mig stressad över att jag inte får göra fel och att jag inte får visa hur dålig jag egentligen är. Jättedumt att tänka så, men det är förbannat svårt att låta bli! Så det skulle faktiskt inte förvåna mig om jag faktiskt rider bättre när jag rider i den sämre gruppen... :D Det är ju hur korkat som helst.

(Jag försöker jobba på problemet och sluta känna prestationsångest bara för att alla andra i gruppen är bättre än jag. Lyckas jag inte med det så ska jag nog försöka byta ner mig...)

Håller fullständigt med. Jag har också länge dragits med prestationsångest, vilket såklart är jättedumt eftersom det inte precis gör att man rider bättre.. :p Jag tycker att jag har blivit bättre det senaste året, jag försöker slappna av och bara rida för min egen skull.

Fast jag tycker nog att jag får mer prestationsångest när jag rider i en lite sämre grupp. Då känns det som att jag måste "bevisa" att jag är bättre. Fast å andra sidan, om övriga gruppen är bättre än jag så vill jag ju smälta in och vara lika bra... hmm.. :crazy: :p

Äsch, jag vet inte var jag ville komma, men vi är nog många som känner likadant! Synd, man koncentrerar sig på fel saker då.

*kl*

Jag är snart 29 år och evig ridskoleryttare! :) Har ridit sedan jag var 9-10 år, på två olika ridskolor. Hade jag inte flyttat hade jag nog fortfarande varit kvar på ridskolan där jag började rida! :) Har under åren också varit medryttare/skötare/kalla det vad du vill på ett antal privathästar, men har alltid ridit på ridskolan ved sidan om.

Nu rider jag två gånger i veckan, en gång i en ”vanlig” grupp, och en gång i en dressyrspecial. Jag är jätteglad att jag har förmånen att rida i en specialgrupp, jag har en fast häst som jag alltid rider (även i den ”vanliga” gruppen), och vi får åka ut och tävla LC/LB lokalt. Jag tycker det är jätteroligt att få möjlighet att satsa lite på min ridning även om jag inte har en egen häst!

Och egen häst har jag egentligen aldrig varit så intresserad av, jag älskar att vara med hästarna, rida, pyssla och mysa, men jag skulle nog känna mig alltför bunden både ekonomisk och tidsmässigt med en egen häst. Jag gillar friheten med att rida på ridskola, kan jag inte komma kan jag sälja eller byta bort min lektion, eller rida igen vid ett annat tillfälle. Känner jag för att fixa och pyssla lite extra en dag så gör jag det, annars behöver jag inte. Helt enkelt kravlös kul, vilket jag uppskattar jättemycket.

Ibland kan jag dock sakna lite det att komma ut i skogen och bara mysa och har därför kollat lite efter medryttarhäst, men vet inte riktigt om jag tycker det är värd att betala så mycket för det som många vill ha. (Är väl lite färgad av att alltid ha ridit gratis tidigare;))

Tycker det är synd att så många har en så onyanserad bild av ridskolor och tycker att alla är skit. Visst, det finns säkert ridskolor som är dåliga och få som är perfekta, men jag känner inte alls igen mig i den totalmörka bilden som många målar upp. Min gamla ridskola har t.ex. en ponny som är född 1971 (numera pensionär och maskot), jag tror verkligen inte en häst blir så gammal om den inte mår bra och trivs med livet! :)

Oj, blev visst lite långt detta... :)

Haha! Jag är precis tvärtom! Jag MÅSTE ha den här pressen på mig för att prestera alls. Annars åker jag bara häst istället. Det har väl varit problemet i förra gruppen, jag var en av de bättre och behövde inte pressa mig själv att ta det där nästa steget. Jag var bra som jag var och kom således ingen vart alls.

Det som egentligen oroar mig mer är hur mycket övriga gruppmedlemmar störs av mina brister. Jag är gärna sämst men jag klarar inte alls av att känna mig i vägen. Det är en markant skillnad där emellan. Detta i kombination med att övriga ryttare gärna låser sig vid sin egen ridning i den grad att de fullständigt glömmer bort allt var väjningsregler och hänsyn heter, kan leda till tankemässiga frontalkrockar i huvudet på mig ibland.

Ja, det har verkligen varit lyxigt att vara bara tre st! Har bävat lite för hur det ska gå att rida i en grupp om åtta i en paddock som är klart mindre än på förra stället. Men igår var första gången och det var inget större problem, även om vi inte var full grupp.

Gårdagens wow-upplevelse var att sitta och skritta-göra halt-skritta-göra halt osv på uppvärminingen med ENBART sitsen, och det fungerar!! Finns säkert många hästar som kan det, men inte ngn jag har suttit på :laugh: Och min lilla häst var dessutom världens mysigaste och ville bara gosa :love:
Sen att man känner sig lite som en nybörjare igen när man inte har en aning om hur sjutton man byter från tölt till trav är både frustrerande och kul!

Weiii vad kul det var att rida idag!! :banana::banana: Fick rida en av favvisarna igen, "Bullen" (fuxen på förra sidan). Love him! :love::love: De sista 20 minutrarna alltså.. Wow! Vilken häst! Och jag måste säga att jag är rätt stolt över mig själv också :D
Jag fick massor med beröm, men det roliga var att när vi hade ridit klart sa min ridlärare: "Varför måste jag bli arg på dig för att du ska börja rida sådär bra?!" Haha, jag bara "jag vet inte". Då sa hon att nästa gång borde hon bli arg från början... "Det är nog lika bra!" sa jag.. :D :p

Är det inte så, att man måste verkligen ha någon som pushar en för att man ska kämpa? För mig är det så i alla fall. Det är därför jag alltid misslyckas på framridningen när det kommer till tävling.. :p Då måste jag tänka själv ju!

Så är det inte för mig i alla fall, med en ridlärare som skäller och blir arg så blir jag bara spänd och på dåligt humör, och rider sämre. Avskyr när ridlärare blir arga, det känns som dom idiotförklarar en, som att de tror att jag betalar dyra pengar för en tränare för att rida dåligt med vilje. Rider jag lektion så tar jag det på allvar och rider så bra jag kan, jag sitter ju inte och rider illa för att reta ridläraren.

Nu måste jag visa upp min kära skötarhäst!
DSC00110.jpg

DSC00112.jpg

Jag skötte honom första gången igår som "officiell" skötare, men har ridit honom en hel del i vintras. Han e bara 7 år så fortfarande en liten plutt, och därför ibland lite ouppfostrad och inte helt färdigutbildad i ridningen. Men han e så söt och försöker alltid sitt bästa. Vi tog det lite lugnt i onsdags, borstade lite och gosade mest, för att lära känna varandra igen.

Jag gillar denna sötnos! :love:

så gullig!!

red lektion igår, hoppning på terrängbanan. Gick superbra, hade Bella igen. Hon är verkligen en jättefin ponny, men har ändå fått intrycket att hon är halvpopulär, ingen hatar henne, men hon är väl inte heller allas favorit. Konstigt, för det skulle hon faktiskt förtjäna.
Tyvärr hade alla inte lika lätt som jag, å vi han bara hoppa två h¨gånger var, totalt 5 språng.
På vägen hem upptäckte Bella ett geggamonster i en lerpöl, och slutade inte backa förrens hon hade halva gruppen framför sig (jag red först, och vi var väl ca. 10 st :P)
sötnosen :
Foto0242.jpg

sen på fredag ska jag ut och rida sköthästen, hoppar ev. något språng då ägaren (en liten tjej, det är en b-ponny nämligen) "tjatar" en del om att jag ska göra det, och jag har inget emot det :)

kl

Red ju för hon som har clinicen igår. Gick tyvärr inte så bra :( Upptäckte innan att hästen hade tuggat väldigt mycket på bara ett enda ställe på bettet och när jag red ville han inte alls ta samma stöd som vanligt på bettet. Dom skulle försöka få ut veterinären och fixa tänderna på honom så snart som möjligt, hoppas det blir innan torsdag bara :crazy:

Åh! Vad typiskt! Hoppas det löser sig till torsdag! Man vill ju visa upp sig från sin bästa sida såklart. Jag håller tummarna!

Vår ridlärare hade för ett par år sedan lånat in Lars Parmler som vi i hoppgruppen fick rida clinic för (superkul!) och när han gick runt och hälsade på oss var det inte många millimiter från att "min" häst tog en stor tugga av hans arm! (Den här hästen var ilsk och högg gärna de han kom åt) Jag höll på att skämma ögonen ur mig :o även om Lars inte verkade bry sig så mycket, som tur var.

Så är det inte för mig i alla fall, med en ridlärare som skäller och blir arg så blir jag bara spänd och på dåligt humör, och rider sämre. Avskyr när ridlärare blir arga, det känns som dom idiotförklarar en, som att de tror att jag betalar dyra pengar för en tränare för att rida dåligt med vilje. Rider jag lektion så tar jag det på allvar och rider så bra jag kan, jag sitter ju inte och rider illa för att reta ridläraren.

Jag menade inte arg, ARG... :p Jag menar mer att jag behöver någon som verkligen är bestämd med mig och inte låter mig "komma undan" med någonting halvdant. Såklart ska det inte vara någon slavdrivare som aldrig låter mig vila. Det är en balansgång! Och självklart så passar olika sätt olika ryttare, det finns aldrig en universallösning. Dessutom är det viktigt för mig att det berömmet jag får kommer när det verkligen är bra, inte hela tiden när det bara är okej.
Självklart ska man aldrig känna sig idiotförklarad eller som att ridläraren verkligen blir ARG på en. Då skulle jag nog sitta av och gå därifrån...

Hmm.. jag hade något mer som jag tänkte skriva men det försvann :p Jaja.

*KL*

Något som jag tycker är väldigt frustrerande är när jag känner att det inte går bra alls (som på min senaste lektion tex :grin: ) - jag får inte igenom någonting hos hästen, hästen vill inte lyssna på mig, allt är bara skit och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Får inga direkta kommentarer under lektionen, och vid genomgången efter lektionen säger ridläraren att "det där såg ju bra ut"...
Gaaaahhh!!!
Alltså lever vi verkligen i så olika världar? Eller kan det verkligen se OK ut, trots att jag upplever att hästen inte lyssnar ett dugg på mig utan bara segar sig fram med krökt nacke och inget engagemang och är mentalt i en helt annan värld? Eller har ridläraren helt enkelt inte haft tid att lägga märke till mig under lektionen?

I dom fallen skulle jag så oerhört gärna vilja byta ut mina ridlektioner mot privatlektioner, så jag hade kunnat få HJÄLP att ta mig igenom det som inte funkade just då!... Den hjälpen upplever jag att man nästan aldrig får under en ridskolegrupplektion. Och det är himla synd. :(

Det var islandshästar du rider på den nya ridskolan va? Jag är jättesugen på att rida islandshäst "på riktigt", för instruktör. Har åkt med på ett antal turridningar, men det är ju inte riktigt samma sak... Tror man känner ännu mer så när man kan rida i vanliga fall, men på islandshästar känner jag mig mer som en nybörjare som bara åker med. Islandshästar e roliga!

Idag travade vi!! Shit va nervös jag var först men det gick ju jätte bra. Fick till och med beröm från läraren *hihi*

Härligt! Jag drog med en kompis i våras för att hon skulle prova på att rida, så hon fick rida med i en vuxen nybörjargrupp. Hon har inte suttit på en häst sen hon var en liten knatte, och är nu dryga 30... Första frågan var: Är detta en häst jag ska rida? Jag svarar, nej, det är en D-ponny! Hon lyckades i alla fall kravla sig upp i sadeln o sen bar det iväg. Det var hopplektion så när hon insåg att de skulle både trava, galoppera och hoppa så såg hon ut såhär :eek:

Men hon såg alldeles salig ut efter lektionen!

Ja, det är islandshästar på nya ridskolan och till och från känner jag mig helt klart som nybörjare med :) Det är både kul och lite jobbigt, för jag är inte van vid det. På gamla ridskolan så kunde man ju "allt" (dvs jag är absolut ingen stjärnryttare eller tror jag är bättre än någon annan, men när man fick en övning förklarad för sig så på gamla stället visste jag ju hur den skulle utföras. Hur resultatet blev var ju en helt annan sak :D) men nu händer det att jag inte har den blekaste idé var jag ska börja... kul och nyttigt! :D Efter två lektioner känns det som att jag tror att jag har gjort rätt val, det är kul att lära sig att rida islandshäst, inte bara åka :) Om inte så finns ju gamla ridskolan kvar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar