Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
kl
här är en ridskoleryttare till. Har ridit på *** i åtta av mina femton år nu...
ska börja presentera mina favvisar först...
en c-ponny, stickelhårig med vita fläckar (ser smutsig ut enligt vissa, okunniga föräldrar ). Är väl ingen skönhet egentligen, men än ändå en av världens sötaste tycker jag. Med sin kreftigt konvexa nosrygg, synlia ögonvitor, enormt runda kropp, tunna ben och korta, kraftiga hals är hon bara så charmig och ful-söt man kan bli
Hon är verkligen en sån häst som vill göra rätt, och går som en klocka om man är minsta lilla vaken på dressyren, i hoppningen är hon rolig, lite mer osäker, och på utteritterna blir hon lite galen. och även om man kanske lär sig mer av en annan häst, eftersom hon just är så snäll och lättriden, KAN man ju faktiskt kämpa även med henne, för att det ska gå ännu bättre. Underbar liten dam, som går både nybörjarlektioner och lite halvavancerade, och någon gång lite svårare, det knepiga blir ju då att hitta en lagon stor ryttare. Har beundrare från små 5-åringar som tycker hon är sååå trygg, till folk i min egen ålder som gillar henne. Wera heter hon.
Och så har vi Zacc, en lväldigt liten b-ponny, skäckfärgad shettiskorsning. Mycket bus i den här killen, men han gillar att jobba. det får han ju tyvärr sällan, för p.g.a. hans storlek går han mest på nybörjar och knattelektioner. Men eftersom han är så stadig känns han större när man sitter på honom, och är verkligen otroligt rolig att rida, om man nu får det...
Just nu rider jag Bella, en d-ponny som är mycket mer lagom storlek än de föregående. Inget direkt speciellt med henne, men det klickar ändå rätt bra när jag rider henne.
Fick ett infall att rida med lika "slappa" (=mjuka) tyghlar som på sköthästen i onsdags, när jag såg en lite "sämre" grupp rida innan, eftersom ryttaren verkligen HÄNGDE i tyglarna. I början var det lite svårt, fick påminna mig själv om att inte dra, men i sluet var hon mjukare i munnen och mer lyhörd än jag hade trott. Brukar annars korta upp tyglarna och anpassa mig efter "hästen", eller egentligen hur hon blivit riden, måste jag erkänna. skäms lite nu, hon lyssnar ju knappast bättre på tygeltagen om utgångspunkten är "stenhårt spänd" än om den ligger på "bara precis kontakt".