Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Puttar upp tråden lite.. :D Imorgon bitti bär det av till stallet för att rida! :) ska bli jättekul, och förhoppningsvis kan jag fortsätta där jag slutade förra gången. fick mycket beröm då och jag tror det var något som sa "klick"! :D

Roligt!
I måndags red jag lektion på en ponny som heter Mozart, en ganska rejäl häst med ett himla humör, fast han är rolig ändå.
Sjukt fin i skritten, sån nacke!
Traven är han lite jobbigare i, och i galoppen ska vi nog inte prata om nån form öht.
Där är det bara att hålla i sig :)
I tisdag red jag lite dressyr på en nordsvensk travaren Flörtis, (typ medryttarhäst). Red med alldeles för långa stigläder (kortaste hålet) så det blev inte så mycket aktiv ridning.
Senare på kvällen hoppade jag Happy, LD bana inga problem. LC en rivning och 2 stopp, han behöver riktigt mycket övertalning för att hoppa så jag är rätt nöjd ändå :)
Här kommer ett foto på mig och happy sen i sommras (LD).
edit.jpg

I tisdags hoppade jag "min" lilla ponny. Han var rätt så fin, lite lagom taggad (han kan bli ganska övertaggad ibland :p) och hoppade bra. Dock höll vi på en del med galoppbommar och det hatar både han och jag hehe. Vi ska iväg och tävla den 20e :)

Igår red jag dressyr på honom. Han var ganska fin då också,finns fortfarande typ tusen saker att slipa på men jämfört med dom senaste gångerna gick det bra. Jag kan typ inte rida honom på lektion för jag behöver rida fram lite annorlunda :p Kommer kanske någon bild sen.

Han tackar nog! :D
Ikväll ska jag rida på min andra ridskola, andra gången blir det.
Hoppas få rida nån snäll häst, förra gången red jag en ganska het häst som knappt gick att ta i i munnen, lite jobbigt.
Imorgon ska jag rida fd. foderhäst Chess, i skogen och på lördag ska jag rida Flörtan igen :)
Foton är alltid roligt så här kommer ett på mig och Chess från i somras.
(mina nyckelben är inte fullt lika konstiga i verkligheten :p)
chess.jpg

Weiii vad kul det var att rida idag!! :banana::banana: Fick rida en av favvisarna igen, "Bullen" (fuxen på förra sidan). Love him! :love::love: De sista 20 minutrarna alltså.. Wow! Vilken häst! Och jag måste säga att jag är rätt stolt över mig själv också :D
Jag fick massor med beröm, men det roliga var att när vi hade ridit klart sa min ridlärare: "Varför måste jag bli arg på dig för att du ska börja rida sådär bra?!" Haha, jag bara "jag vet inte". Då sa hon att nästa gång borde hon bli arg från början... "Det är nog lika bra!" sa jag.. :D :p

Är det inte så, att man måste verkligen ha någon som pushar en för att man ska kämpa? För mig är det så i alla fall. Det är därför jag alltid misslyckas på framridningen när det kommer till tävling.. :p Då måste jag tänka själv ju!

Jo vi har också den rutinen när vi skrittar av, det var då hon sa det med min hand. Vad skulle jag göra åt det då liksom? Efter ett helt ridpass... vänta en vecka och sen göra som hon sa. Blir så himla irriterad, hade det inte varit för alla underbara hästar hade jag slutat och kommit tillbaka nästa termin, då jag kan få en annan ridlärare som är jättebra. I vilket fall får jag vänta, till årskiftet byter jag iallafall. Tills dess får la hästarna och buke lära mig mera :D.

Vi har faktiskt videofilmat några gånger men det har alltid blivit så att jag missat teorin, fel på eposten så jag har inte sett filmen efteråt :( men ska fråga pappa eller syrran om han/hon orkar ställa upp och filma. Nästan lite rädd för att se det! :P

Förövrigt så skulle jag väldigt gärna vilja ha en lektion i tömkörning! Det hade varit roligt. :)

Att bero på hästar man vill köpa så startade jag en insamling av pengar när jag var runt åtta-tio år eller något för att jag skulle kunna rädda min missförstådda älsklingshäst från ridskolan x). En sån där typisk jättegrining gammal ridskolehäst som förståss hur många som helst hade som älskling eftersom han naturligtvis "tyckte om mig men ingen annan". Haha. Känns det igen? ;)

Förövrigt så skulle jag väldigt gärna vilja ha en lektion i tömkörning! Det hade varit roligt. :)

Tömkörning är jättekul! :) Jag kan inte påstå att jag är speciellt bra på det, det är mycket som ska hållas reda på, men det är väldigt roligt.

Min förra ridskola har temateorier, alltså det var teori tre gr/termin och alla terminer hade ett tema.
En termin hade vi tömkörning som tema. Då såg teorin ut så här:
1 lektion "vanlig" teori (individuellt per grupp/nivå)
1 lektion praktiskt om tömkörning prova på (individuellt per grupp/nivå)
1 gemensamt föreläsning på 2-3 timmar där körtränaren Anders Eriksson kom och föreläste och visade (gemensamt för hela ridskolan).
En lektion/grupp=ledigt (istället fick man föreläsningen)
Helt SUVERÄNT!
Föreslå det till era ridskolor nu!

Senast ändrad:

knapp

Någon annan som fått intrycket att vissa ridlärare lär ut en typ av ridning men som rider själva på ett helt annat sätt? Ofta med innebörden att undervisningen går ut på en massa dragande i tyglarna medan den egna ridningen sker för sitsen och tillsynes obefintliga tygelhjälper. Jag har stött på det här fenomenet ett par-tre gånger och känner mig alltid lika frustrerad. Är det så svårt att lära ut bra ridning?

Som tur är gäller detta inte min nuvarande ridlärare, som jag dock inte sett rida själv, men som lär ut en väldigt mjuk och trevlig ridning där fokus ligger på att får hästarna att arbeta korrekt genom hela kroppen, bakifrån och fram. Inte nödvändigtvis på var hästen placerar sitt huvud.

Hihi, jag har ingen aning om hur man gör ens :O men jag vill gärna lära mig :D

Hehe nä men du skulle kanske kunna förelslå att klubben anordnar en tömkörningskurs, bara för att prova på? :) Typ om ni har en utbildningskommité eller så.

Jag har inte stött på någon som jag har reagerat på gör på det viset. Däremot så märker man att en duktig ryttare inte alltid är lika med en duktig pedagog! Många, många är suveräna på att rida själva, men har ingen aning om hur man lär ut på bästa sätt.

Dragande i tyglarna och så låter ju inte så bra men.. En liten tanke bara: Ibland kan det ju vara så att man måste göra saker överdrivet till en början för att verkligen få in hur man ska göra det, och efter hand kan man göra hjälperna mindre och mindre. Jag vet inte om det är fallet i dina exempel, men bara en tanke som sagt! :)

Det kanske är pedagog biten som brister. Eller jag som tolkar deras kommentarer fel. För med nya ridläraren så blir det ju bra utan detta dragande. Mystiskt det där vem man funkar med och inte. Jag tycker ofta jag gillar en ridlärare när jag sitter i sadeln och rider men kan sen komma hem och undra varför tusan vi gjorde på det ena eller andra sättet. På det sättet är det skönt att variera ridlärare då och då, man får nya insikter :)

Absolut, att byta ridlärare är väldigt nyttigt! Ibland behövs det bara att någon säger en sak på ett annorlunda sätt för att man ska fatta! Jag tycker också det är ganska intressant att se hur olika ridlärare använder olika metoder för att nå samma mål. Ett sätt behöver inte vara bättre än det andra, men olika sätt passar olika ryttare olika bra.
Det är också ganska kul att se när en övning ger resultat, även om man tvivlar i början och tänker "vad sjutton ska det här göra för nytta?" Men ridläraren säger bara "Vänta så får du se". Och vips, så funkar det! :)

kl

här är en ridskoleryttare till. Har ridit på *** i åtta av mina femton år nu...
ska börja presentera mina favvisar först...
en c-ponny, stickelhårig med vita fläckar (ser smutsig ut enligt vissa, okunniga föräldrar ). Är väl ingen skönhet egentligen, men än ändå en av världens sötaste tycker jag. Med sin kreftigt konvexa nosrygg, synlia ögonvitor, enormt runda kropp, tunna ben och korta, kraftiga hals är hon bara så charmig och ful-söt man kan bli :love: Hon är verkligen en sån häst som vill göra rätt, och går som en klocka om man är minsta lilla vaken på dressyren, i hoppningen är hon rolig, lite mer osäker, och på utteritterna blir hon lite galen. och även om man kanske lär sig mer av en annan häst, eftersom hon just är så snäll och lättriden, KAN man ju faktiskt kämpa även med henne, för att det ska gå ännu bättre. Underbar liten dam, som går både nybörjarlektioner och lite halvavancerade, och någon gång lite svårare, det knepiga blir ju då att hitta en lagon stor ryttare. Har beundrare från små 5-åringar som tycker hon är sååå trygg, till folk i min egen ålder som gillar henne. Wera heter hon.

Och så har vi Zacc, en lväldigt liten b-ponny, skäckfärgad shettiskorsning. Mycket bus i den här killen, men han gillar att jobba. det får han ju tyvärr sällan, för p.g.a. hans storlek går han mest på nybörjar och knattelektioner. Men eftersom han är så stadig känns han större när man sitter på honom, och är verkligen otroligt rolig att rida, om man nu får det...

Just nu rider jag Bella, en d-ponny som är mycket mer lagom storlek än de föregående. Inget direkt speciellt med henne, men det klickar ändå rätt bra när jag rider henne.
Fick ett infall att rida med lika "slappa" (=mjuka) tyghlar som på sköthästen i onsdags, när jag såg en lite "sämre" grupp rida innan, eftersom ryttaren verkligen HÄNGDE i tyglarna. I början var det lite svårt, fick påminna mig själv om att inte dra, men i sluet var hon mjukare i munnen och mer lyhörd än jag hade trott. Brukar annars korta upp tyglarna och anpassa mig efter "hästen", eller egentligen hur hon blivit riden, måste jag erkänna. skäms lite nu, hon lyssnar ju knappast bättre på tygeltagen om utgångspunkten är "stenhårt spänd" än om den ligger på "bara precis kontakt".

Jag har ridit på ridskola i 13 år (Alingsås RS) och trivs jättebra till&från ;) Tycker att det är en superbra ridskola fast det finns vissa i personalen som kanske inte alltid är helt perfekta.

Jag är lyckligt lottad och är med i hoppgruppen, dvs. jag är med på privatträningar i hoppning varannan vecka med den ponnyn jag tävlar. Denna ponnyn heter Charles Ingvar och är en 14-årig valack från Irland. Vi tävlar ungefär varannan - var tredje helg & det brukar gå superbra! Vi är 6 ridskoleryttare som tävlar ridskolans hästar ponnyer.

Anläggningen håller just nu på att byggas om, när allt är klart (om ca. 3 veckor) kommer det att finnas 2 ridhus (80x30 & 60x20), nytt ridskolestall med plats för ca 30 hästar, 2 nyrenoverade privatstall, 2 paddockar, 2 gräsbanor m.m.
Ridskolan har just nu 13 ponnyer & 13 hästar.

Juli-16c.jpg

Nya ridhuset

April-03D.jpg

Nya ridskolestallet

5_52059340.png

jfgjfjf_50447949.png

9_49999812.png

"Min" lilla skrutt!

Bra tråd! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024