Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag rider på ridskola! :D Har ridit i sju år, (eller sex egentligen då jag haft ett års uppehåll), dom senaste fyra åren på en C-ponny som heter Banjo (som ni kan se på min avatar). Vi har tävlat lite i hoppning, dock han vi ladrig starta LB även fast det var meningen, men då började mitt självförtroende svikta och jag la av. Men nu har jag börjat om igen och ska tävla lite dressyr i höst innan det blir för sent! :) I morgon ska jag rida lektion, 3 veckor sen senast!

img_7532_50731998.jpg

Senast ändrad:

Halloj!

Jag har börjat på ridskola, igen. Jag red när jag gick på typ mellanstadiet tror jag. Nu är jag 24 och har börjat rida igen ÄNTLIGEN! :bump:

Vi har haft 3 lektioner och förra lektionen fick vi äntligen sitta upp och skritta lite. Vi hann bara med knappt 5 min men det var kul ändå.
Det kändes verkligen att det var längesen jag red. För det första höll jag knappt på att ta mig upp. Så svag och ovig! Kan man stretcha eller nått för att det ska bli enklare att få i foten i stigbygeln?? *haha*
Sen när jag väl satt upp.... oj oj oj.. Vi får vänta lite med galoppen kanske. :crazy:

Idag är det lektion igen. Undrar om vi ska vara två på en häst igen.. Hade varit kul om alla får en egen häst men samtidigt så är det bra, för mig själv iaf, att vara två så får man lite mer hjälp.

Jaja, det går nog bra och kul har man alltid! :D

Vad roligt att det är så många som håller liv i den här tråden, speciellt när jag själv har varit lite frånvarande...

Jag har tyvärr inte fått några bilder på min favvo än, men eftersom jag nu är skötare på honom så kan det nog kanske bli bilder snart. Han är i alla fall ett polskt halvblod, 7 år (tror jag), ca 165 hög och han är brun med jättefina tecken i ansiktet: skjuten stjärn och snopp! Tycker det är så gulligt med hästar som är rosa på mulen. :love: I alla fall ska jag köra en liten testperiod o se om det fungerar att sköta honom, under sommaren så har han mest gått i hagen pga hälta så han har inte blivit ompysslad särskilt mycket. Dessutom är han väldigt osäker på nya människor, otroligt känslig (så man får inte ha för hårda borstar) och väldigt kittlig (så man får inte borsta för löst...). Han kan även få för sig att sparkas mot en med sina otroligt långa bakben, men men jag ska försöka hålla mig undan. När man får komma till så är han otroligt kelig och älskar att bli kliad i pannan!

Känner igen ditt problem... Som liten klättrade man upp på hur höga hästar som hellst. Nu kommer jag knappt upp på hästar över 150, så jag har slutat kämpa. Istället använder jag alltid pall när jag sitter upp och det skonar ju både mig och hästen! Så det är ett hett tips! Skulle jag behöva sitta av i skogen tex utan stor sten i syne så länger jag verkligen ut lädret så mycket det går, då brukar jag lyckas kravla mig upp men jag brukar som sagt undvika det där klängandet. Stackars hästarna och deras ryggar!

Men det är ju alltid bra att vara lite smidig, så jag tränar på gym (varierade gruppass) för att öva upp smidighet, styrka och koordination. Jättebra om man vill bli en bättre ryttare!

Här är ytterligare en ridskoleryttare, som numera kvalar in i "tantgrupperna"... :p Har ridit på ridskola i totalt omkring 20 år tror jag, på nästan lika många olika ridskolor (jag tycker det är kul att prova på olika ställen :D ). Ibland har jag ridit 4 ggr i veckan, andra perioder har jag haft uppehåll i något eller några år. Har ganska nyligen (förra hösten) tagit upp min ridskoleridning igen efter ett uppehåll på runt 7 år (det längsta uppehåll jag haft sen jag började på ridskola). Då började jag först på en ridskola som jag tyvärr inte alls var nöjd med, så jag bytte i våras. Den ridskola jag rider på nu trivs jag riktigt bra på.

Just nu rider jag två gånger i veckan. Rider gör jag bara för nöjes skull, och jag tycker det är lagom kravfritt att rida på ridskola - det blir en "lagom nivå" på det, jag skulle nog varken ha tid eller råd att ha egen häst.

På ridskolan jag rider på nu finns det "hur många hästar som helst", så det kommer ta tid innan jag har lärt känna alla. Av dom hästar jag har fått rida hittills har dom flesta varit väldigt trevliga, både snälla, glada, pigga och välridna! Ridläraren jag hade förra terminen var helt suverän, men hon är ledig den här terminen. Hennes ersättare verkar dock vara jättebra hon också. Den andra ridläraren jag rider för har jag inte fått någon uppfattning om ännu. Visst känner jag igen det där med att man ibland inte får så mycket kommentarer under lektionen, och det kan ju vara lite trist i längden. Det är därför jag hoppat runt så pass mycket på olika ridskolor, för att prova på olika hästar och olika ridlärare.

kl

Nu är jag en mycket glad ridskoleryttare :D
Idag ringde en av mina ridlärare och frågade om jag ville rida på sitsclinicen nästa vecka. Det är Mari Zetterqvist-Blokhuis och Mads Hendeliowitz (haha stavning?) som kommer. Inte så svårt att gissa vad jag svarade va? :angel:

Det är jag och en till ur min ridgrupp som ska rida, hon är mycket duktigare än mig så jag är sjukt nervös haha. Kommer bli sågad längsmed fotknölarna eftersom min sits är rätt usel, men det kommer nog vara väldigt utvecklande hoppas jag! Vet inte vilken häst jag ska rida heller. Jag vill inte rida den ponnyn jag brukar rida för han är så svår och jag vill kunna koncentrera mig just på sitsen. Tror det blir en storhäst som jag tävlade en gång i våras men jag vet inte, är så sugen på att rida en lite äldre ponny i stallet som är sååå fin :love: Tyvärr tror jag inte att jag får rida honom för han går mest lugna lektioner och körning nu för tiden. Beslutsångest!

Ooo! Låter spännande. Du får berätta för oss sedan hur det gick o vad du fick göra. Blev rätt avundsjuk nu eftersom jag önskar ibland att min ridskola oxå gjorde lite såna spännande satsningar. Vi har aldrig (vad jag vet om) några clinics eller liknande med utomstående instruktörer, det verkar kul! Men som aktiv i US funderar jag på att ta saken i egna händer...

Just nu rider jag två gånger i veckan. Rider gör jag bara för nöjes skull, och jag tycker det är lagom kravfritt att rida på ridskola - det blir en "lagom nivå" på det, jag skulle nog varken ha tid eller råd att ha egen häst.

Tycker oxå att det är bra att det är så pass kravfritt att rida på ridskola, jag tycker det är kul att träna dressyr (och även hoppning) men har inga som hellst tävlingsambitioner. Samtidigt som jag inte tror att det skulle ge mig tillräckligt mycket att "bara" lulla runt i skogen. Men jag strävar ändå efter en egen häst om några år, hoppas på att hitta nån att dela den med och på så sätt även dela på kostnader och tiden. :laugh:

Jättespännande! Just clinics tycker jag att min ridskola är ganska bra på att ordna. Vi har haft Minna Telde här två gånger, en gång med en öppen clinic då hon red själv och visade sina hästar och hade med sig någon av hennes beridare eller något som red en häst. Hon hade även träningar hos oss för något år sen då några lektionsryttare + lektionshästar var med i en grupp. Sen har vi haft hoppclinic med Jens Fredricson, kunde tyvärr inte vara med då men tror det var med både privatekipage och ridlärare på ridskolahäst. Vad har vi haft mer, har för mig att Lussan har varit hos oss? Är inte säker dock. Mari Zetterqvist-Blokhuis var hos oss förra terminen också och hade en lite mindre clinic där två ridlärare red ridskolehästar. Den var jättebra och man fick många tankeställare så det är kul att hon kommer tillbaka. Denna gången är det alltså jag på lektionshäst + en i min grupp som har lektioner då och då men som annars jobbar med pappersarbetet på ridskolan som ska rida :banana:

Oj, ja det låter verkligen jätteskoj! Högst på min önskelista just nu är att få hit en NH-tränare som skulle kunna hålla clinic hos oss, vet att det är många som är intresserade av det i klubben speciellt bland ungdomarna men det är inget som personalen verkar så intresserade av eller insatta i. Tror därför att jag får ta saken i egna händer och ordna det som en aktivitet med US!

Men får ju sjukt mycket inspiration av dig nu när du berättar om allt kul ni har gjort! En dressyrhöjdare hade ju varit väldigt intressant, tycker att vi sysslar för lite med dressyr på vår klubb. Hoppning för hela slanten typ..

Det låter spännande, ska nästan kolla om inte vi kan få hit något liknande också! Om inte annat så sitter jag också med i USEK så kanske kan fixa det den vägen :)

Haha ja är också sådär, blir jättejätteinspirerad och vill typ ta tag i tusen grejer samtidigt. Men ta efter vettja ;) Dock kan jag inte påstå att jag tycker vi håller på så mycket med dressyr egentligen, finns en hel del att förbättra iaf på ponnysidan :p

Idag travade vi!! Shit va nervös jag var först men det gick ju jätte bra. Fick till och med beröm från läraren *hihi*

Jag tar mig knappt upp på en D-ponny ;) Det är tråkigt när man ridit så pass länge och klättrar upp i grupperna, för de små ponnyerna måste nästan alltid gå i nybörjar grupperna :P Fast det är ju kul att avancera såklart ^^

Hej! Det här var en rolig tråd! Jag är också ridskoleryttare, det är det alternativ som passar min tid och ekonomi bäst, även om jag verkligen skulle vilja skaffa egen häst. Inte för att jag har några högre tävlingsambitioner, men jag har ambitioner för att lära mig mer och fortsätta utvecklas!

Har ridit på samma klubb sedan våren -90, men bestämde hastigt och lustigt i början på augusti att byta till en islandshästridskola ihop med min mamma, som ridit på ridskola som jagi kankse 10 år.

De senaste åren har jag ridit i en hoppgrupp där vi får vara max 6 st, men senaste året har vi varit bara 3 st, så jag är väldigt bortskämd! :) Har på senare tid även ridit mest ponny, eftersom jag inte är så tung men vågar sätta lite mer press på en del av busponnyerna :p

Jag har trivts väldigt bra på gamla ridskolan, men det känns jättebra ändå att ha bytt. Första lektionen är imorgon och det ska bli jättespännande! Vi tjuvstartade iofs lite med en extralektion i lördags och det kändes kanon! Likadant som på stora hästar, fast annorlunda :laugh:

Vad gäller favorithästar så har min favvo varit en pralinsöt d-ponny som har hur mkt helst att ge, men man får kämpa som en liten gnu med honom, för man får inte ett steg gratis. På nya stället har jag bara ridit en, men hon var kanonrolig! Och jag ska få fortsätta med henne på de vanliga lektionerna verkar det som!

Det måste vara himla skönt att bara vara tre i gruppen! :)
Vi är sju respektive 8 i mina grupper.

Skulle vilja be er här om råd,l
jag rider ju som sagt på två ridskolor, varav en har jag ridit på i 7 år och den andra började jag på den här terminen.
Den förstnämnda är min sk. "hemstad" och jag kommer förmodligen aldrig hitta ett stall som jag trivs bättre i.
Hästhållningen är precis som jag tycker det ska vara och jag har alla mina vänner där.
Men det finns ju alltid en hake, vi har kanske 3-4 riktigt bra hästar, som man kan lära sig mycket av. Resten är inte så utbildade, utan mer envisa grövre ponnyer som man får kämpa riktigt rejält med, jag påstår inte att man inte lär sig något av det, men när man rider på ridskola tycker jag det ska vara ryttarna som lär sig av hästarna, och inte tvärtom eller någon blanding däremellan.
Vi åker ut på några CRs ibland, men jag vill eg. tävla åtminstone lokalt vilket jag inte får möjlighet att göra där.

Den andra ridskolan är mycket större, har många fler lektioner om dagen och är väldigt "opersonlig".
Däremot är ridläraren väldigt bra men även ponnyerna, dom har många fina pigga ponnyer som kan mycket, precis som jag gillar.
Dessutom lär jag mig väldigt mycket under lektionerna, kravet för att få tävla deras ponnyer lokalt är att man rider en ordinarie lektion i veckan samt hoppgrupp en gång i veckan.
Ni kanske har förstått vad det är jag tänker fråga.

Alternativ 1: Fortsätta rida på båda ridskolorna, ej tävla.
Alternativ 2: Sluta på den förstnämnda ridskolan och börja rida två lektioner på den andra ridskolan, tävla lokalt. (är ganska säker på att jag får komma och rida ut första ridskolans hästar lite när jag vill, min ridlärare är bara tacksam att hästarna får komma och busa av sig lite, vi brukar ta långa galopper, hoppa terränghinder och dylikt. )

Jag tycker du ska sluta på den gamla ridskolan.
Du vill ju komma någonstans och du vill ju ut och tävla. Då
tycker jag att du ska göra det.

Den andra ridskolan kan du ju åka till och hälsa på och hjälpa till
när dom har speciella dagar. Då får du ju också träffa alla dina vänner.

Men tycker definitivt att du ska satsa på den där du kan tävla om det
nu är det du vill.
:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar