Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

KL

Så har det varit lokaltävling dressyr på klubben :) tyvärr var det ponny så då fick man ju inte vara med, däremot var jag speaker och fick sitta och kolla på alla fina hästar i stället! :D Det var flera stycken som var riktigt fina, och då blir man ju så sugen på att rida! :)
Tyvärr blir man ju så ledsen när det kommer in ekipage där ryttaren uppenbarligen fått om bakfoten hur man egentligen rider... Ett par stycken var rent av plågsamma att se, de bokstavligen drog hästens huvud fram och tillbaka för att få dem att kröka på nacken. Hästarna kämpade tappert såklart, underbara djur. En tjej satt och bankade som sjutton med sporrarna flertalet gånger när hästen inte gick fram för skänklarna, hon fick sämre poäng för det och flera tillsägelser i protokollet för att hon hade "grova hjälper". Tävlingsledaren fick dessutom gå och säga till henne när de skulle lasta eftersom hon fick ett utbrott på hästen... :crazy:

Nä usch, sånt blir man ledsen av. Men som tur var så red majoriteten riktigt trevligt, då blir man glad! :) Och alla hemmaryttare red föredömligt med fin sits och stilla hand även om de inte hamnade i topp. Förutom i kat B där vi vann :D

Nu blir man laddad för dressyr-KM som snart går av stapeln! :bump:

Knappeliknapp

Hoho! Så, igår var jag på hopplektionen. Fick inte ordentlig samlad galopp hela vägen när vi hoppade hela banan, men jag var ändå rätt nöjd. Tycker inte hoppning är speciellt roligt egentligen men det hjälper ju verkligen, det känns som om man blir bättre på dressyren samtidigt!

En sak jag märkte var att det var skitmycket lättare att rida med kortakorta stigbyglar? :S Underskänkeln låg ju helt still av sig själv och man kom ändå ner i sadeln.
Alltså annars, vid dressyr, har jag så långa stigbyglar jag bara kan utan att tappa dem, och det känns okej men ändå så känns det alltid bättre att rida utan dem helt. Aldrig gillat stigbyglar riktigt, men nu på hopplektion gjorde jag det?

Hur långa stigbyglar ska jag ha egentligen?! :(

Sen funderar jag på att gå en till lektion i veckan när jag får tid igen, för det har jag alltid gjort innan.
Jag undrar om det kanske är roligare och bättre att börja på en annan ridskola då? (Jag tänker på ridskolan i partille :love:, någon som har erfarenhet av den?) Eller ska jag kontakta en tränare istället som jag kan rida min medryttarhäst för?

Jag har också problem med det där :crazy: Rider jag med korta stigläder kan jag inte sitta ner för jag kan inte släppa ner benen. Rider jag med långa stigläder kan jag inte sitta ner för jag spänner mig för att hålla kvar stigbyglarna :p

Det låter ju kul att kunna rida för tränare med medryttarhästen! Hade jag valt... Inget fel på ridskola dock. Det första jag ska göra när (om) jag får lite pengar är att ta en privatlektion på ridskolan, jag skulle verkligen behöva någon som bara fokuserar på mig!

Jag har haft en hel del funderingar kring detta med Natural Horsemanship, försökt läsa en hel del om det o sett en del klipp på youtube och är väldigt intresserad. Har även tagit upp detta med US på vår klubb och de tycker att det verkar jättekul, så som jag uppfattar det så är framförallt många ungdomar nyfikna på detta.

Tänkte att jag skulle kolla med er om ni har undervisning i NH på era ridskolor, på tex teorilektioner, clinics eller liknande? Bland ridlärarna uppfattar jag det som att de tycker att det är "trams" och de verkar inte så intresserade av det och då förstår jag att de inte tycker det är viktigt att lära ut nåt om det heller. Därför fick jag en idé :idea:

Tänkte att vi i US skulle hyra in någon som kan hålla en NH clinic, vad tror ni om det? Nån som har några erfarenheter om detta? Är det typ hutlöst dyrt och kan man i så fall ta betalt av de som vill delta i clinicen? Hur hittar man någon som sysslar med NH och som kan hållla i en clinic? Om någon känner till en NH tränare eller liknande så får ni gärna PM:a mig om det.

En sak jag märkte var att det var skitmycket lättare att rida med kortakorta stigbyglar? :S Underskänkeln låg ju helt still av sig själv och man kom ändå ner i sadeln.
Alltså annars, vid dressyr, har jag så långa stigbyglar jag bara kan utan att tappa dem, och det känns okej men ändå så känns det alltid bättre att rida utan dem helt. Aldrig gillat stigbyglar riktigt, men nu på hopplektion gjorde jag det?
:(

Har oxå märkt att jag faktiskt har bättre sits när jag har lite kortare stigbyglar och att min skänkel ligger mer stilla, men i dressyr så känner jag väl ibland att jag har lite svårt att nå om om lädrena är för korta. Så jag fortsätter o ha långa i dressyr o kortare vid hoppning.

KL

Så har det varit lokaltävling dressyr på klubben :) tyvärr var det ponny så då fick man ju inte vara med, däremot var jag speaker och fick sitta och kolla på alla fina hästar i stället! :D Det var flera stycken som var riktigt fina, och då blir man ju så sugen på att rida! :)
Tyvärr blir man ju så ledsen när det kommer in ekipage där ryttaren uppenbarligen fått om bakfoten hur man egentligen rider... Ett par stycken var rent av plågsamma att se, de bokstavligen drog hästens huvud fram och tillbaka för att få dem att kröka på nacken. Hästarna kämpade tappert såklart, underbara djur. En tjej satt och bankade som sjutton med sporrarna flertalet gånger när hästen inte gick fram för skänklarna, hon fick sämre poäng för det och flera tillsägelser i protokollet för att hon hade "grova hjälper". Tävlingsledaren fick dessutom gå och säga till henne när de skulle lasta eftersom hon fick ett utbrott på hästen... :crazy:

Nä usch, sånt blir man ledsen av. Men som tur var så red majoriteten riktigt trevligt, då blir man glad! :) Och alla hemmaryttare red föredömligt med fin sits och stilla hand även om de inte hamnade i topp. Förutom i kat B där vi vann :D

Nu blir man laddad för dressyr-KM som snart går av stapeln! :bump:

Vi har mycket mer hopptävlingar hos oss än dressyrtävlingar vilket jag tycker är lite tråkigt, men samtidigt verkar intresset för hoppning vara större. Men vi har i alla fall ett KM i dressyr snart så jag får väl pallra mig dit o kolla lite! Hoppas oxå på att få se lite fina ekipage. Tyvärr finns det nog på alla tävlingar dessa människor som har missat lite vad som är viktigast i tävlingen... Hörde nämligen en kompis i US som funderade på att vara med i KM:et men var tveksam till att rida sin favorithäst eftersom hon är så svår att "få ner på tygeln"... Hon vägde mellan att rida LC och LB, hon menade på att om hon rider LB så skulle hon få avdrag på poängen om inte hästen går på tygeln. Jag gav henne en mild uppläxning och sa att hon hellre skulle fokusera på att rida bra och och att hästen lyder hennes hjälper och skita i vart hästen har sitt huvud. Tycker dessutom att hon ska rida LB eftersom hon kan det!

Är det inte lite fånigt med ryttare som rider på en lägre nivå bara för att de redan är bra där? Det måste väl vara roligare och bättre att utmana sig själv lite? Men men, jag ska väl inte säga nåt eftersom jag inte har ställt upp i en enda tävling i hela mitt liv :angel:

Fast jag tycker hon tänker ju helt rätt. Man får väldigt mycket avdrag på poängen om hästen inte går i form, man får oftast inte ens sexor (vilket är godkänt). I LC kan man ändå få hyfsade poäng om hästen går med huvudet i luften. I dressyr gäller det ju att få hästen lösgjord.

Ja du kanske har rätt, har ju som sagt själv aldrig tävlat så jag har inte koll på det där. Tror nog att hon väljer det som känns bäst för henne ändå. Tycker bara att det är tråkigt när man koncentrerar sig mer på hästens huvudposition än på god ridning.

Det handlar väl egentligen inte om huvudets position utan att man ska kunna rida loss hästen och få den att jobba på rätt sätt.

Det handlar väl egentligen inte om huvudets position utan att man ska kunna rida loss hästen och få den att jobba på rätt sätt.

Absolut, håller helt och hållet med dig! Men tyvärr tycker jag inte att det verkar som att många i mitt stall inte gör skillnad på det, utan att det pratas oftast bara om huvudets position och då kallas hästen lösgjord. Men det kan ju vara så att dessa personer uttrycker detta konstigt så att jag inte förstår vad de menar...

jag har haft sån jäkla prestationsångest för att jag inte kan få ner hästen i form. men så började jag på ridskola nu igen och ridläraren sa något som fick mig att faktiskt vara nöjd så som det är.
''Tänk inte så mycket på att få ner hästen. Det kommer naturligt när du får in vikthjälperna och skänklarna på rätt sätt.''

Det stämmer så himla bra. Jag är askass på att använda tillräckligt mycket skänklar och lägger mycket mer tid på att få hästen att göra som jag vill med hjälp av händerna. Det är så mycket bättre när någon annan ser hur man rider och kan rätta till dom små felen :D

Jag måste förresten berätta något roligt! Vi hade besök igår av en kille som håller på med fysträning! Vi har i vår US blivit lite nyfikna på detta med fysträning så vi tog kontakt med den här killen och han berättade om vad han kan göra å så. Så vi ska dra ihop ett gäng i stallet som också är intresserade av detta, så ska han hålla en heldags utbildning på ämnet fysträning för ryttare. Syftet med det hela är att bli bättre som ryttare med rätt träning och kost! Han kommer bla att prata om kroppen och hur den fungerar, om träning, visa träningsövningar som ska förbättra ens ridning som man sedan kan göra själv och så ska han prata om kost.

Jag tycker verkligen att detta ska bli så spännande! Tror att detta kan vara extra intressant för oss ridskoleryttare, då vi ofta strävar efter att förbättra vår ridning men eftersom vi inte rider så ofta så går kanske inte utvecklingen så fort. Detta kan ju vara ett steg på vägen! Sen har jag väl fått lite uppfattningen om att hästmänniskor över lag lägger mycket mer pengar och energi på att hästen ska vara i topptrim, äta kvalitetsfoder mm, medans vi ryttare slänger i oss ett par ostmackor på vägen och skippar all träning utanför stallet.

Det bästa med allt detta är att vi får utbildningsdagen betald med Sisu-medel! Nån förresten som provat detta o har några erfarenheter? Den här killen har aldrig jobbat med ryttare innan, utan med fotbollskillar och andra elitidrottare så det blir spännande att se vad han ska hitta på med oss.

jag har haft sån jäkla prestationsångest för att jag inte kan få ner hästen i form. men så började jag på ridskola nu igen och ridläraren sa något som fick mig att faktiskt vara nöjd så som det är.
''Tänk inte så mycket på att få ner hästen. Det kommer naturligt när du får in vikthjälperna och skänklarna på rätt sätt.''

Det stämmer så himla bra. Jag är askass på att använda tillräckligt mycket skänklar och lägger mycket mer tid på att få hästen att göra som jag vill med hjälp av händerna. Det är så mycket bättre när någon annan ser hur man rider och kan rätta till dom små felen :D

Vilken sjysst ridlärare du verkar ha! Jag har nog länge varit tvärt om, inte haft nån prestationsångest alls över att rida hästen i form. Jag har tänkt hela tiden att det kommer när jag gör rätt, men jag tycker hela tiden att folk diskuterar detta så jag börjar känna lite hets över att "få till det" snart... Vet ju att det inte är bra för hästen att inte gå i form, men jag tror (läs önskar) att de hästar jag rider går i någon typ av form dvs inte ren nybörjarridning, men vi trippar ju inte fram i piaff precis....

du kanske kan be din ridlärare att ha en lektion där ni bara tränar på att få ner hästen. sen är det fel att det inte är bra för hästen att gå i form. det är inte dåligt heller, men det bästa är att lära hästen bära upp sig själv.

på tal om NH så hade vi sådana lektioner en gång i veckan på min gamla ridskola. det var som en ridlektion fast man tränade NH i en timma istället. hur häftigt som helst. jag var ofta där och såg på och det var otroligt vilka framsteg som gjordes.
fanns en häst som var extremt rädd för att ha saker över nacken och tyckte inte om att bli tränsar. efter två månader så stod den helt still vid tränsning och du kunde ta vilka saker som helst över nacken på den.
har också haft en häst som var rädd för spön. efter lite NH träning kunde du klia hästen överallt med spöet.
det är otroligt sjukt hur man kan bygga upp hästens självförtroende och samtidigt få den att lita till dig och respektera dig till hundra procent.

sen vet jag att finns många som säger att man inte ska träna med spöet över hästen. men en häst ska inte vara rädd för spön. har jag ett longeringsspö tex, så ska hästen veta att om jag slår det i luften bakom den så betyder det ''gå'', den ska inte gå för att den är rädd för spöet och känner sig jagad av det.
spöet ska alltså vara en förlängd del av din hand och att vara rädd för det är samma sak som att vara rädd för din hand.
det lärde jag mig på NH iaf =D

Det där med att "få ner hästen på tygeln" är ju alltid en intressant diskussion.. I tävlingssammanhang märker man ofta (iaf på lägre nivå) att många blir stressade för att de inte får ner huvudet på hästen. Tyvärr är det flertalet domare som verkar kolla lite för mycket på vart huvudet är och inte på helheten. Men självklart även många som dömer riktigt och inte premierar dem som sågar ner hästen.

Just mellan LC och LB så är det ju ganska stor skillnad i krav på vilken form hästen ska gå i. I LB ska hästen gå i arbetsform, medan i LC (som eg. är till för unghästar och orutinerade hästar/ryttare) kan du få hyfsade poäng bara hästen går trevligt och avslappnat och du rider bra vägar.
Så att hon rider LC är nog inte så tokigt om hon nu känner att hon inte kan rida hästen i form, även om hon uttryckte det lite dumt ("få ner hästen på tygeln").

Själv har man inget val, måste rida LB:0! :D

Ja det stämmer verkligen, men ack så frustrerande det kan vara ändå! :p Men som sagt, det är helt rätt. Innan man har koll på sig själv och sin egen sits och balans kan man knappast kräva att få hästen i form! Men när man väl har kommit dit, att man är i balans och kan samordna hjälperna på ett bra sätt och inte störa hästen i onödan, då kan man börja kräva saker!

Vem sa att ridning var lätt? :D

kl...

Oj vad jag skriver mycket men det här är ju jättekul! :D

Jag tycker det är så intressant hur de små detaljerna som kan verka helt obetydliga, gör sån ENORM skillnad! En liten ynka sak som ridläraren anmärker på, som kan avgöra.

Bara en sån sak som att man råkar falla ihop lite i sitsen. Hästen känner det direkt eftersom att varenda liten del i kroppen hänger ihop med varandra. Du tittar ner - du släpper fram axlarna - sittbenen åker upp osv. Ofta utan att man själv märker det. Men bara genom att ridläraren säger "Sträck på dig!" eller "Titta upp!" så skärper man till sig, och inverkar helt annorlunda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar