Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ååh! Vilken supersöt! :love:

Igår tränade vi övergånar tölt-trav, jag var inställd på att det nog inte skulle gå ngt vidare men tänkte göra mitt allra bästa. Och så gick det ju riktigt bra!! Var bara en övergång som inte gick alls och flera som blev riktigt bra! Hur kul som helst! :banana:

Men det var en tjej där som gjorde mig lite ledsen, hon satt och drooooooog i sin häst, och de här hästarna går ju att stanna (från skritt iaf ;)) genom att bara sitta till lite. Och nu menar jag inte en tydlig förhållning utan verkligen att hon segdrog riktigt länge med hög hand för att göra halt från skritt :cry: Men hon fick en tillsägelse iaf och sedan tror jag det blev bättre (var så fokuserad på min egen ridning att jag inte såg så mkt av henne).

Bra att hon fick en tillsägelse i alla fall. Det är ännu värre när ridlärarna ignorerar det! Tyvärr händer det ibland, jag vet inte om det handlar om ridlärare som inte vågar säga till eller om de helt enkelt har gett upp.

KL

Underbar lektion imorse! :) Det kändes jättebra, och hästen gick bra ända från början. Visserligen är han ganska okomplicerad, men det är ju jättekul i alla fall! :D Jag börjar verkligen få koll på min sits. Nu är det bara benen som flaxar lite mycket och så har jag lite svårt att inte studsa.. :p Haha men det ger sig väl snart hoppas jag.

Vi gjorde ngt mycket nyttigt: Filmade! Både hemskt och extremt lärorikt på samma gång. Vi hade dubbellektion så vi kollade på filmen efteråt. Och då ser man ju verkligen alla fel man gör... Det känns ofta bättre när man sitter på än hur det verkligen ser ut!

Ursh :(

Jo, när jag red senast så satt det en tjej på en häst jag får rida rätt ofta och råsågade i varje steg. Såg inte riktigt klokt ut, har aldrig sett den hästen så spänd innan. Ridläraren sa till flera gånger men det var liksom som hon inte fattade, antingen så sågar man järnet eller så har man ingen kontakt alls tydligen. :mad:
Men det är ju klart... man vill ju att hästen ska gå såhär:
rollkur.jpg

Sen hade ryttaren innan mig sporrar, det var ju också lagom kul i böjan av ridpasset. Men det gick rätt bra för oss, han bar sig själv iallafall. Ibland går han verkligen som en dröm, men han är fan inte lättriden, däremot lär man sig ENORMT mycket.

Jag efterlyser ännu fler bilder i den här tråden! Hade vart kul! Önskar någon kunde ta kort på mig men ingen som vill, jag rider så sent :( :(

Vad kul att det gick bra! Filmer är otroligt avslöjande! Egentligen borde man filma nästan varje gång :P
*funderar på att montera upp kamera i manegen*

Jag efterlyser ännu fler bilder i den här tråden! Hade vart kul! Önskar någon kunde ta kort på mig men ingen som vill, jag rider så sent :( :(

Håller med, bilder är alltid kul! :D Jag har typ inga bilder alls på när jag rider, jättetrist! Jag får tvinga folk att ta kort på mig... :p

Ang. filmningen så är det huuur nyttigt som helst! Lektionen efter så är man jättepeppad att rida bättre för man ser hur det egentligen ser ut.
För ett par år sen gick jag och några kompisar på en tvådagars dressyrkurs en helg, och då filmade vi under första passet. Sen kollade vi på det på kvällen, och usch vad dåliga vi var! :p Haha.. Då ser man att hästen knappt rör på benen fast det känns som man driver jättemycket osv osv.. Nästa dag bestämde vi oss för att rida ordentligt, och det blev jättestor skillnad!

hon är c-ponny tror jag, det är svårt att jämföra henne med andra som man vet höjden på, eftersom hon är så bred :P

Jag måste bara säga hur jäkla roligt jag tycker det är att rida!! Jag har haft 5 lektioner nu och jag LÄNGTAR tills nästa!

Vi travade förra lektionen men jag hann inte trava så mycket, inte så mycket som jag ville iallafall, eftersom vi var tre på en häst. Nästa gång ska vi ha en häst var. JAAA!!! *haha*

Vad roligt att du har så kul på ridningen! :banana:
jättebra att få varsin häst också, då hinner man få in känslan.

Vad kul :bump:

Nu kommer jag och spammar tråden IGEN, men här kommer ett par bilder från clinicen:

fs_412028669_26556_1253810274.jpg

fs_412030928_72322_1253810679.jpg

(här syns hur mycket bakåtlutad jag brukar sitta :o)

fs_412028893_96661_1253810319.jpg

Och så min ridlärare och hästen hon red (min favorit bland storhästarna), Lady:
fs_412031299_60254_1253810741.jpg

Senast ändrad:

Det där såg väldigt trevligt ut! Vilken fina hästar också, underbar teckning på båda två.

Här är en till ridskoleryttare. Jag har visserligen egen häst sen sex år, men jag har blivit kvar på en ridskolelektion i veckan också. Från början var det mest att det blev så (jag var redan anmäld till nästa termin när jag köpte hästen) men sen har jag insett att det är väldigt nyttigt att rida andra hästar också, och så går jag i en så bra grupp på ridskolan. (Vi hade kräftskiva efter lektionen en sen fredagkväll häromveckan, bara en sån sak. :love: )

Jag hade en favorithäst på ridskolan, en häst som var mjuk och trevlig att rida på, känslig, lättstressad (men jag lärde mig att hantera det för det mesta) och trygg i hoppningen, även om många andra vägrade rida honom för att han kunde bocka av folk ibland. Tyvärr togs han bort för snart tre år sen pga problem med benen, och sen dess har jag inte haft någon favorit. Många hästar har varit trevliga, och jag lär mig något av alla, men visst har det varit lite tristare att komma till lektionerna. (Jag känner mig som 10 när jag skriver det här, inte 40+, men så är det. ;) ) Men nu har jag hittat en ny favorit. Han är väldigt valpig än, men har utvecklats hemskt mycket under våren, från att jag knappt kunde hålla honom på en travvolt till att han lyssnar väldigt bra på det mesta. Han är lite bråkig i spiltan emellanåt, men har än så länge lyssnat när jag morrat tillbaks, och annars är han en gosig häst.

Jag har märkt att de hästar jag fastnat för sällan är de hästar som är allra lättast att rida. De som går som klockor är trevliga ibland, men man känner sig mycket stoltare när man får en av de knepiga hästarna att göra som man vill, och det känns som mer personlighet i dem. Griniga Gina som plötsligt förvandlas till en tiger och flyger över hindren. Fnattiga Safran, som det är en konst att försöka hålla kvar i trav när man ska travhoppa. Valpen, som efter en vecka plötsligt hade förstått vad öppna var.

Det jag saknar på min ridskola är möjligheten att rida små tävlingar eller annat på ridskolehästarna, och kanske grupper med hoppinriktning eller dressyrinriktning, istället för att alla har hoppning var fjärde vecka. Annars trivs jag hemskt bra, och åker som sagt fyra mil varje vecka, eftersom jag även flyttat från staden där ridskolan finns. :love:

Hahaha kanske borde satsa på det :D Han går alltid med svansen rätt ut också och då syns det ju ännu mer.

Det måste ju vara toppen att ha möjlighet att fortsätta på ridskolan även sedan du skaffat häst! Det lär ju vara det optimala. Annars fastnar man nog lätt i gamla vanor, man vet vad man ska göra på sin egen häst, liksom.

Jag håller med att det är en rolig utmaning att rida de lite knepigare hästarna! Visst, det kan vara otroligt kämpigt och lite frustrerande ibland när det inte går som man vill. Men de gångerna när man verkligen lyckas, då är man stolt! Då är det värt alla timmar man har kämpat! :)

Kl

Idag ska jag rida igen! :D dressyrspecialen nu, jag antar att jag får långskånken Marquis nu igen, men det ska bli kul! Förra gången var han helt underbar i galoppen, jag får satsa på att rida lika bra idag igen. Det är i alla fall skönt att vi bara är 4 st i gruppen. Jag har blivit så bortskämd med det där, vi är bara 4 i min vanliga grupp också så jag är van nu att ha jättemycket plats i ridhuset! :D :o De flesta grupper är ju 8 eller 9 st... Jaja, ibland har man tur! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 120
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar