Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Här är en till ridskoleryttare. Jag har visserligen egen häst sen sex år, men jag har blivit kvar på en ridskolelektion i veckan också. Från början var det mest att det blev så (jag var redan anmäld till nästa termin när jag köpte hästen) men sen har jag insett att det är väldigt nyttigt att rida andra hästar också, och så går jag i en så bra grupp på ridskolan. (Vi hade kräftskiva efter lektionen en sen fredagkväll häromveckan, bara en sån sak.
)
Jag hade en favorithäst på ridskolan, en häst som var mjuk och trevlig att rida på, känslig, lättstressad (men jag lärde mig att hantera det för det mesta) och trygg i hoppningen, även om många andra vägrade rida honom för att han kunde bocka av folk ibland. Tyvärr togs han bort för snart tre år sen pga problem med benen, och sen dess har jag inte haft någon favorit. Många hästar har varit trevliga, och jag lär mig något av alla, men visst har det varit lite tristare att komma till lektionerna. (Jag känner mig som 10 när jag skriver det här, inte 40+, men så är det.
) Men nu har jag hittat en ny favorit. Han är väldigt valpig än, men har utvecklats hemskt mycket under våren, från att jag knappt kunde hålla honom på en travvolt till att han lyssnar väldigt bra på det mesta. Han är lite bråkig i spiltan emellanåt, men har än så länge lyssnat när jag morrat tillbaks, och annars är han en gosig häst.
Jag har märkt att de hästar jag fastnat för sällan är de hästar som är allra lättast att rida. De som går som klockor är trevliga ibland, men man känner sig mycket stoltare när man får en av de knepiga hästarna att göra som man vill, och det känns som mer personlighet i dem. Griniga Gina som plötsligt förvandlas till en tiger och flyger över hindren. Fnattiga Safran, som det är en konst att försöka hålla kvar i trav när man ska travhoppa. Valpen, som efter en vecka plötsligt hade förstått vad öppna var.
Det jag saknar på min ridskola är möjligheten att rida små tävlingar eller annat på ridskolehästarna, och kanske grupper med hoppinriktning eller dressyrinriktning, istället för att alla har hoppning var fjärde vecka. Annars trivs jag hemskt bra, och åker som sagt fyra mil varje vecka, eftersom jag även flyttat från staden där ridskolan finns.