Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Haha okej ibland är de inte sååå söta.. :p

Naaw, varje stall måste ju ha en shettis! :) Bara för det kommer en bild på vår :D Namnet var Tellus!

tellus_54770223.jpg

Bilden e lite skev men jag var tvungen att kapa den eftersom det var ett barn med.

Tyävrr inte, varken jag eller han gjorde väl vårt bästa om man säger så :p

På min ridskola har vi inte så. Hos oss är nybörjarna N1-N6 (siffran står för vilken termin) och sedan F för fortsättare och A för avancerade. Personligen tycker jag det är rätt krångligt att hålla reda på vilken grupp som är mest avancerad av F-A och A-F osv. Finns F+ och F- också. Och så J och S som står för Junior eller Senior :p

Söt! Först måste bilden ligga uppe på internet (tex: bilddagboken/tinypic.com) sen tar du bildens adress (direktlänken på bdb, problemet med bdblänkar är att de som inte är inloggade på bdb kommer inte kunna se din bild) sen, i ditt svar här på buke trycker du på den gula inkonen med berg och klistrar in adressen för bilden. Voila!:

iymykx.jpg

mesklovers favorithäst.

Jag hade en favorithäst på ridskolan, en häst som var mjuk och trevlig att rida på, känslig, lättstressad (men jag lärde mig att hantera det för det mesta) och trygg i hoppningen, även om många andra vägrade rida honom för att han kunde bocka av folk ibland. Tyvärr togs han bort för snart tre år sen pga problem med benen, och sen dess har jag inte haft någon favorit.

Vad kul att du har hittat hit! :D Vilken häst menar du? Presley kanske?

Jag har märkt att de hästar jag fastnat för sällan är de hästar som är allra lättast att rida. De som går som klockor är trevliga ibland, men man känner sig mycket stoltare när man får en av de knepiga hästarna att göra som man vill, och det känns som mer personlighet i dem. Griniga Gina som plötsligt förvandlas till en tiger och flyger över hindren. Fnattiga Safran, som det är en konst att försöka hålla kvar i trav när man ska travhoppa. Valpen, som efter en vecka plötsligt hade förstått vad öppna var.

Haha, jag är också sån, jag gillade att rida Prinsen i dressyr just för att man fick kämpa för att få honom att ens gå framåt. Pigga hästar var ingenting för mig förut, nu har jag blivit lite lat och undviker helst de riktigt sega pållarna. Red Mesk i våras och kände mig som en nybörjare igen för att jag fick sitta och driva som en tok!

Det jag saknar på min ridskola är möjligheten att rida små tävlingar eller annat på ridskolehästarna, och kanske grupper med hoppinriktning eller dressyrinriktning, istället för att alla har hoppning var fjärde vecka.

Det håller jag också med om, och det finns faktiskt planer på såna grupper, så om vi har tur kommer det finnas snart ;)
Tävlingar efterlyser jag också, visserligen får vi från undgomssektionen ha två klubbtävlingar per år på ridskolehästarna, men de vuxna ryttarna får ju inte ha någon som det ser ut nu. :(

Tror jag försökt med det ett par gånger, men får aldrig upp någon bild. Men tack för hjälpen, nu kan alla se min favvis Kuba i tråden :D

Om det finns någon som har förslag på vad denna söta häst kan vara av för ras så vore det ju intressant :D Han är från Polen, har lite av en ål på ryggen, ser ut som en fjording, fast inte lika bastant. Och så är han lite svartrandig om frambenen. :D

Min (eller oj, eh ridskolans.. häst..) är också från Polen!! De kanske är släkt ;) :p

Oh, vad coolt! Skulle inte vara helt omöjligt ju ;) Samma ras är de ju uppenbarligen :P

Haha, ja precis! :p

Slänger in en bild på Arina den fina också, ett helt underbart svenskt halvblodsto som verkligen är med på allt :love: Är inte ensam om att ha henne som favorit kan jag säga, hon har nog charmat hela stallet vid det här laget.

alt0kg.jpg

knapp

Tänkte spinna vidare lite på det där med olika grupper och nivåer och så. Eftersom vi inte har någon direkt indelning så är det lite intressant! :) Ni som har det får gärna svara!

Om man ska börja rida, får man göra nån slags provridning för att se vilken grupp man hamnar i eller hur funkar det? Om man t.ex. ska klara skänkelvikning för att hamna i en viss grupp, räcker det då med att kunna göra det hyfsat på de flesta hästar eller ska man vara jättestabil?
Hur går man vidare från en nivå till en annan? Gör hela gruppen det på en gång?

Hmm kommer inte på nåt mer just nu. Somsagt bara för att jag själv inte har någon erfarenhet av detta! :D

Hos oss sätts man i en grupp där man förhoppningsvis passar (man får förklara lite vad man kan) och sen kan man få byta upp/ner. Alternativt kan man vara med på prova-på-ridning varannan söndag eller rida en privatlektion. Hos oss kan det tyvärr vara väldiga variationer inom en grupp, vissa ligger på en lägre nivå än gruppens definition och vissa ligger över. När man går vidare så är det antingen hela gruppen som blir bättre eller så byter man, beroende på vad man rider i för grupp innan. När jag kom till en viss nivå tyckte jag att det var helt värdelöst att vara fler än 9 i gruppen tex och då bytte jag båda mina lektioner till andra grupper för att komma vidare. Jag tycker att utvecklingen går för långsamt för dom ryttarna som rider en gång i veckan och är 13 st. Men ja, finns olika varianter alltså ;)

Här tror jag att det räcker att du säger att "jag kan detta och detta" och så får du provrida i en grupp som passar nivån du beskrev. Så får du se om du trivs i den eller om ridläraren tycker att du kanske passar bättre i en annan.

Ibland går hela gruppen upp ett snäpp, men jag har fått byta de flesta gångerna ensam. Då har ridläraren tagit en åt sidan efteråt och frågat om man inte vill byta till en högre.

+Llaika: Okej, så det är inte sådär jättestor skillnad vad det verkar som, bara det att grupperna har namn efter vilken nivå. Jag tycker det är lite kul att få reda på hur det går till på olika ridskolor :)
Jag kan tänka mig att det blir lite lättare att komma vidare om grupperna har specifika mål och nivåindelningar, då blir det kanske inte lika mycket att man trampar i samma gamla spår ifall nån/några i gruppen inte hänger med utan då kan man bara byta. Lite lättare också kanske när det är en större ridskola.
äsch det känns som om jag skrev jättevirrigt men ni fattar nog. dags att gå och lägga sig! :D

Hej!
Jag rider på en ridskola som jag ridit på sedan 6 åt tillbaka - en gång varje vecka :)
Jag har precis gått över från ponny till "Junior-grupp". Då går D-ponnysar med, ibland C (finns inte så många C-ponnysar på min ridskola) och så stora hästar. Det är lite knepigt än så länge att rida de stora hästarna, jag är lite för liten & lätt för att riktigt kunna samla ihop stora hästar i galoppen. Menmen, det går bättre och bättre för varje lektion :laugh:

I lördags red jag dressyrlektion på en häst som heter Forever, han är ridchefens fd. tävlingshäst och helt underbar. Så känslig och snäll (och skön sadel också! haha). Vi jobbade iallafall på volterna, skulle försöka samla ihop traven och lite sånt utan stigbyglar. Men nej, jag studsade inte av *stolt*. ;)

Om ni är sugen på att se bilder så har jag lagt upp fyra stycken på min blogg... länk: http://emaapemma.blogg.se/2009/september/ridning.html#comment

åh, jag känner igen dig! Visst var du på sjöis och red... Nidoking var det nog, typ sista veckan i Juli i sommras? Jag tror vi red i samma grupp (Jag hade Eeveee)

Hade lektion idag. Nu fick vi äntligen ha en häst var och jag fick den jag ville! Vi kommer förmodligen att ha samma häst ett par gånger till så det känns super. Även fast han var lite tjurig när det gällde att kratsa hovarna idag....
Vi travade ganska mycket men jag ville trava meeeeer. Hästen framför mig var lite seg så varje gångd den stannade så stannade min häst också såklart.

Shit vilket träningspass ridning är! Helt mör i kroppen nu. Ska ta ett bad och bara må gott.

:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info