Tänka smart runt köp av bostad?

Fru_Tuvstarr

Trådstartare
Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan.
Vi har alltså inga direkta planer på att flytta men har alltid ögonen öppna.
Nu har vår absolut drömgård dykt upp som kommande försäljning. Läget är allt vi någonsin önskat.
Vi har såklart kontakt med mäklare och bett om visning så snart det går. Verkar vara några fler som är intresserade av förhandsvisning.
Vårt problem är ju att vår gård inte är såld eftersom vi absolut inte tänkt flytta egentligen.
Detta vet mäklare och säljare om.

Har ni några tips på saker som kan göra att säljaren ändå väljer oss? Givetvis betala det de begär men något annat man ska slänga in i mixen? Jag tänker tex erbjuda friskrivningsklausul kan vara bra. Jag vet såklart att säljarna säljer till vem de vill men tips på väg framåt?
😁😁

Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan.
Nu har vår absolut drömgård dykt upp som kommande försäljning. Läget är allt vi någonsin önskat.
Vi har såklart kontakt med mäklare och bett om visning så snart det går. Verkar vara några fler som är intresserade av förhandsvisning.
Vårt problem är ju att vår gård inte är såld eftersom vi absolut inte tänkt flytta egentligen.

Har ni några tips på saker som kan göra att säljaren ändå väljer oss? Givetvis betala det de begär men något annat man ska slänga in i mixen? Jag tänker tex erbjuda friskrivningsklausul kan vara bra. Jag vet såklart att säljarna säljer till vem de vill men tips på väg framåt?
😁😁

Om ni inte redan har fått det få en värdering på ert ställe innan visning så ni vet vad ni kan bjuda som max. Starta processen med mäklaren så ni kan visa att ni har en aktiv kontakt även om det kanske inte är aktuellt att skriva kontrakt innan ni vet om ni vill vara med i budgivningen. Ta kontakt med banken få ett lånelöfte att visa upp.

Om det är absoluta drömgården även efter visning lägg ett riktigt attraktivt bud alltså en bra bit över utgångsbudom ni har råd och verkligen vill ha det , villkora eventuellt med att budet gäller X antal dagar eller att det gäller om ni skriver kontrakt samma dag.

Det kan vara ett högt spel att spela men fundera på vad ni verkligen vill.

😁😁
Att de kan lämna kvar skräp på gården etc och att ni tar hand om det, att säljarna slipper flyttstäda och ev kan lämna kvar möbler..
Vet ett par som fick köpa på så sätt. De skulle ändå totalrenovera så flyttstädningen spelade ju ingen roll.

Just flexibilitet med flyttdatum brukar väga högt. Hör med mäklaren om säljarna redan har nytt att flytta till - ibland har de inte det klart och då kan en månad hit eller dit betyda väldigt mycket.

Om ni inte redan har fått det få en värdering på ert ställe innan visning så ni vet vad ni kan bjuda som max. Starta processen med mäklaren så ni kan visa att ni har en aktiv kontakt även om det kanske inte är aktuellt att skriva kontrakt innan ni vet om ni vill vara med i budgivningen. Ta kontakt med banken få ett lånelöfte att visa upp.

Om det är absoluta drömgården även efter visning lägg ett riktigt attraktivt bud alltså en bra bit över utgångsbudom ni har råd och verkligen vill ha det , villkora eventuellt med att budet gäller X antal dagar eller att det gäller om ni skriver kontrakt samma dag.

Det kan vara ett högt spel att spela men fundera på vad ni verkligen vill.
Bra tips! Vi kommer förbereda vårt med bilder och allt. Vi använder samma mäklare som säljer det andra. 😁

Att de kan lämna kvar skräp på gården etc och att ni tar hand om det, att säljarna slipper flyttstäda och ev kan lämna kvar möbler..
Vet ett par som fick köpa på så sätt. De skulle ändå totalrenovera så flyttstädningen spelade ju ingen roll.
Bra!!

Hur lättsålt är er gård? Häromkring har det varit väldigt svårsålt. Tittade på en gård där säljarna redan vunnit budgivningen på ett annat hus. Vi pratade med mäklaren om vad som händer om de inte får sålt gården och måste avstå huset och det verkar bli väldigt kostsamt.

Flera bra saker föreslagna, en sak man också skall vara noga med är bara att förmedla det positiva man ser med gården till säljaren och inte ta upp renoveringsbehov och annat negativt, det är såklart något man har med i sin kalkyl men gården är också en del av säljaren liv och negativa saker tas ofta personligt och man vill hellre sälja en gård till någon som förmedlar att de tycker om gården än till någon som försöker prata ned den för att få köpa billigt.

Hur lättsålt är er gård? Häromkring har det varit väldigt svårsålt. Tittade på en gård där säljarna redan vunnit budgivningen på ett annat hus. Vi pratade med mäklaren om vad som händer om de inte får sålt gården och måste avstå huset och det verkar bli väldigt kostsamt.
Det vet vi inte. Tror hyfsat lätt men man vet aldrig. Därför vi vill ha förhandsvisning så vi kan hinna lägga ut vår gård. Vill helst inte stå med två ställen.

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
798
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 037
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V