Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag tycker inte att man behöver rida "sin" häst exakt varenda gång för att det ska gå bra på tävling. Om jag ändå inte ska tävla på 2-3 månader provar jag gärna att rida någon annan ett par ggr. Vi har helt enkelt inte samma tävlingstänk.

Nej givetvis kommer det inte att gå lika bra för någon annan. Men det kan ändå vara roligt att prova en annan häst, alla är olika och man kan alltid lära sig något. "Min" ponny har tex svårt för att göra fina galoppfattningar, då är det jätteskönt att rida en häst som är duktig på det så att jag kan träna fattningar själv, för då går det bättre på "min" ponny.
Vi har inte heller så att någon kan ta över hästen helt plötsligt, men man ska kunna rida den hästen någon gång ibland också.

Jag tycker inte att man behöver rida "sin" häst exakt varenda gång för att det ska gå bra på tävling. Om jag ändå inte ska tävla på 2-3 månader provar jag gärna att rida någon annan ett par ggr. Vi har helt enkelt inte samma tävlingstänk.

Nej givetvis kommer det inte att gå lika bra för någon annan. Men det kan ändå vara roligt att prova en annan häst, alla är olika och man kan alltid lära sig något. "Min" ponny har tex svårt för att göra fina galoppfattningar, då är det jätteskönt att rida en häst som är duktig på det så att jag kan träna fattningar själv, för då går det bättre på "min" ponny.
Vi har inte heller så att någon kan ta över hästen helt plötsligt, men man ska kunna rida den hästen någon gång ibland också.

Men du kan väl rida den andra hästen på en annan lektion? Jag förstår inte varför det är just i tävlingsgruppen du måste ta andras hästar? Mellan tävlingsperioderna ser ju träningen lite annorlunda ut, då tränar man teknik, lydnad, finlir, sånt man har nytta av sen till tävlingen. Tävlingsträningen är ju inte bara de fyra veckorna innan tävling som man tränar specifikt inför tävlingen, liksom. Dessuom gillar man ju förhoppningsvis sin häst, och vill gärna rida den varje vecka. Känns det trist att rida den är det ju bättre att rida en annan häst istället. Sen går det ju aldrig tre månader mellan tävlingarna, är det inte en riktig tävling så är det klubbtävlingar, eller så vill man förbättra och träna på det som gick snett på förra tävlingen. Det finns oändligt mycket att träna på när man bara rider en häst en gång i veckan.

Visst kan man lära sig något av alla hästar, men du kommer bara så långt med ridningen om du alltid hoppar runt mellan hästar och aldrig lär känna en häst ordentligt. Vill man inte det, utan rida vilken som helst utan att bry sig egentligen, varför då rida i specialträningsgrupp? Då kan man väl rida i vanlig grupp?

kanske är det något som gör ont?
En häst höll på så (visserligen shettis, men det gör ju egentligen ingen skillnad förutom att den är mindre=lite mer lätthanterlig) och nu ska hon opereras pga lös benbit i knäleden...

Vi har frågat men utan resultat.

Har slutat tävla på ridskolan. Ska faktiskt börja se mig omkring efter någon medryttarhäst :D

kl

Ojoj, vad mycket ni har skrivit! :D

Dressyr-KM på söndag då... Det ska bli kul, men tyvärr kommer jag inte få rida hästen jag har ridit de senaste veckorna... :( Tyvärr blir det ju så ibland när man tävlar ridskolehäst och måste konkurrera med andra om hästarna... Fick inte ens mitt "andrahandsval" utan fick välja ytterligare en häst som jag aldrig tävlat i dressyr, bara hoppning. Kan ju bli spännande. Jag kommer i alla fall få rida honom på lektionen på tisdag, alltid nåt.. Äsch, vi får väl se hur det går. Jag försöker alltid att inte ha några förväntningar utan bara satsa på att få en bra känsla. Och helst inte komma sist! :p

Men du kan väl rida den andra hästen på en annan lektion? Jag förstår inte varför det är just i tävlingsgruppen du måste ta andras hästar? Mellan tävlingsperioderna ser ju träningen lite annorlunda ut, då tränar man teknik, lydnad, finlir, sånt man har nytta av sen till tävlingen. Tävlingsträningen är ju inte bara de fyra veckorna innan tävling som man tränar specifikt inför tävlingen, liksom. Dessuom gillar man ju förhoppningsvis sin häst, och vill gärna rida den varje vecka. Känns det trist att rida den är det ju bättre att rida en annan häst istället. Sen går det ju aldrig tre månader mellan tävlingarna, är det inte en riktig tävling så är det klubbtävlingar, eller så vill man förbättra och träna på det som gick snett på förra tävlingen. Det finns oändligt mycket att träna på när man bara rider en häst en gång i veckan.

Visst kan man lära sig något av alla hästar, men du kommer bara så långt med ridningen om du alltid hoppar runt mellan hästar och aldrig lär känna en häst ordentligt. Vill man inte det, utan rida vilken som helst utan att bry sig egentligen, varför då rida i specialträningsgrupp? Då kan man väl rida i vanlig grupp?

Min andra lektion är en hoppspecial. Det är inte samma sak att rida en häst där som i dressyrspecialen. Jag släpper den här diskussionen här, vi har helt olika åsikt och kommer nog inte komma överrens. Att prova en annan häst ett par gånger per termin är för mig inte att hatta runt på alla hästar i stallet. Om jag ville rida samma exakt hela tiden skulle jag nog skaffa en medryttarhäst. Men som sagt, jag ger upp den här diskussionen för den leder ingen vart.

Idag fick jag en lektion av en i stallet :D Hon hade problem med sitt öga så hon ville inte rida. Fick rida en ponny som jag inte ridit på väldigt länge, men som jag sett som slö, stel och tråkig eftersom jag nästan aldrig ser honom gå med någon duktig ryttare. Oj vilken felaktig uppfattning jag hade! Visst hade hästen inte jättemycket framåtbjudning, men det var inte så svårt att få igång den. Lite styv i sidorna men supertrevlig verkligen! Mycket mer välriden än jag hade uppfattat honom som, och lyssnade jättebra. Riktigt kul.

Sen var det hoppning och det gick också bra :banana: Hoppade bana och omhoppningssvängar på den höjden jag ska tävla nästa helg och det gick jättebra, kunde svänga mycket snävare "än vanligt" men ändå få till bra språng.

Så det här var en bra riddag :D

Min andra lektion är en hoppspecial. Det är inte samma sak att rida en häst där som i dressyrspecialen. Jag släpper den här diskussionen här, vi har helt olika åsikt och kommer nog inte komma överrens. Att prova en annan häst ett par gånger per termin är för mig inte att hatta runt på alla hästar i stallet. Om jag ville rida samma exakt hela tiden skulle jag nog skaffa en medryttarhäst. Men som sagt, jag ger upp den här diskussionen för den leder ingen vart.

Jag försöker bara förstå hur du tänker. Medryttarhäst kan man väl ha utöver ridskoleridningen? Det ena förtar ju inte det andra, och jag har oftast haft bägge. Att ha medryttarhäst och att rida på ridskola är ju väldigt olika typ av träning, att man alltid rider samma häst om man har en medryttarhäst är ju bara en av skillnaderna.

På min ridskola så förväntas man engagera sig mycket i den häst man rider på specialträningen, kanske ta hand om den om den blir sjuk, hålla koll på utrustningen, och så vidare. På en vanlig lektion så rider man på ridskolevis, olika hästar, och ingen förväntar sig ett jätteengagemang för varenda häst man råkar sitta på. Så en viktig poäng med att rida i tävlingsgruppen är att det är lite mer som att ha en egen häst, man har den häst man har och utvecklas tillsammans med den. Man har hästen i både hoppning och dressyr, ofta flera år i sträck. Självklart blir det då väldigt konstigt om någon annan helt plötsligt ska ha hästen.

Vill man byta häst ofta så är det ju bättre att rida i en vanlig grupp, inte i tävlingsgruppen som ju är ett steg närmare en egen häst. Har man egen häst kan man ju inte heller kräva att få rida någon annans häst när man har lust.

Min ridskola har helt enkelt ett annat system och jag lämnar det så.

Senast ändrad:

kl

Jag vill också rida i en tävlingsgrupp!!! Vi har inga sådana här :(

Jag fick förövrigt knappt någon ordning alls på hästen jag red idag, jättetrevlig häst tycker jag men vi passar nog inte riktigt ihop tyvärr. Det är inte så mycket "go" i honom och jag lyckas inte locka fram det heller. Blah.

Senast ändrad:

Min ridskola har helt enkelt ett annat system och jag lämnar det så.

Men har du inga åsikter själv?

Det kostar ju ganska mycket att rida flera gånger i veckan på ridskola, jag skulle absolut inte bara ta ridskolans regler som min lag, om jag inte själv tyckte att de var bra. Du vet ju att det finns andra ridskolor som gör på ett annat sätt, alltså får man väl anta att du vill ha det som du har det? Dvs att du rider som du gör inte enbart för att din ridskola tvingar dig, utan för att du faktiskt vill själv. Och vill du själv måste du väl veta varför du vill själv?

Det blir mycket lättare att förstå hur du tänker om du förklarar hur ert system fungerar. Det enda du sagt hittills är att det inte spelar nån roll för dig vilken häst du sitter på, man lär sig lika mycket av alla hästar. Skulle det spela någon roll för dig om ni lottade ut hästarna inför tävling? Blir du någon gång ledsen om en häst slaktas, eller är det sak samma för dig, det finns andra hästar att lära sig av? Förväntas ni engagera er i de hästar ni oftast rider i era specialgrupper?

Jag tycker iofs redan att det framgår tydligt att LLaika har en absolut favorit, Smokey, som vi har fått höra rätt mycket om i denna tråden ;) men att hon känner att det kan vara lärorikt och skönt att få rida någon annan häst ibland, vilket det är. Man lär sig olika saker med olika hästar, och ibland behöver man en liten andningspaus från problemen en "egens" häst har.

Så upplever jag det iallafall, rider ju inte i någon tävlingspecial men ha en medryttarhäst som jag har kämpat en hel del dressyr med, guld värt att även få rida andra hästar under den tiden, med andra problem och andra fördelar. Det hjälpte både mig och hästen, och så får man sig en liten tankeställare om hur underbar ens "egen" häst egentligen är. Ingen av ridskolehästarna dansar fram så som min lilla Lajjsabajsa gör :love:

Jag har sagt att jag rider samma nästan hela tiden, men att jag tycker att det är kul att rida en annan häst 2-3 gånger per temin. Jag vet inte vad det är som inte går fram?

*KL*

Intressant diskussion om tävling på ridskolehäst.
Jag har alltid undrat hur det kommer sig att "alla andra" tävlar och är med i klubbmästerskap och så, jag har aldrig känt att jag har kunnat göra det, trots att jag nog skulle vilja prova på. Men jag håller med om att om jag skulle tävla så skulle jag vilja ha en och samma häst som jag kände väl och hade "ridit in mig" på och blivit samspelt med. På dom ridskolor jag har ridit lite längre på (jag har bytt ridskola ganska ofta) och försökt vara med på klubbtävlingar på, så har jag blivit tilldelad någon häst som jag knappt alls känner (en gång fick jag tävla en helt nykommen häst som jag aldrig suttit på förut och som aldrig gått med på lektion ens). Och då tycker jag inte att det kan bli bra eller ens är roligt.

Egentligen skulle jag vilja tävla i hoppning, men jag har aldrig upplevt att jag har en chans till det på ridskola. Jag är för dålig för att rida i hoppspecialgrupperna, och vi hoppar för sällan på dom vanliga lektionerna för att jag ska kunna bli bättre... Moment 22. (På min nuvarande ridskola tror jag inte ens att det finns någon hoppspecialgrupp)

På vissa ridskolor jag har ridit på där man haft i stort sett en och samma häst hela tiden, har jag kommit in som ny och fått den häst som "blivit över". Har jag då inte trivts med den hästen så har det inte gått att byta, eftersom alla andra varit upptagna. Bara att byta ridskola helt enkelt. På min nuvarande ridskola har jag på 1½ termin ridit 15 olika hästar, där byter vi häst varje eller varannan gång. Jag tycker att det är roligt på ett sätt, men tävla kommer jag ju aldrig kunna/vilja göra när det fungerar på det sättet.

Jag trivs på min nuvarande ridskola och tycker det är trevliga hästar och roligt att prova en massa olika hästar, men jag tror att om jag skulle vilja tävla så måste jag nog köpa en egen häst. För jag är så pass beroende av att känna att jag har arbetat upp en fungerande relation till hästen jag sitter på för att jag skulle vilja ta steget att våga tävla, och att bygga upp en sån relation tycker jag tar tid, som man sällan får chans till på en ridskola.

Jag har sagt att jag rider samma nästan hela tiden, men att jag tycker att det är kul att rida en annan häst 2-3 gånger per temin. Jag vet inte vad det är som inte går fram?

Men så lät det ju inte först, utan då hette det ju att det verkar jättekonstigt att "paxa" en häst och ha förtur till den i tävlingsgruppen. Att det inte spelar nån roll vilken häst man rider, för man lär sig nåt av alla.

Jag tror att grundskillnaden inte alls ligger i att våra ridskolor är olika, utan att du rider i två specialgrupper och ingen vanlig grupp, och dessutom har samma häst i bägge. I den sitsen kan jag förstå att du tycker det är kul att prova en annan häst några gånger per termin, för om jag förstått saken rätt rider du ändå din tävlingshäst två gånger i veckan termin efter termin? Det är ju en viss skillnad mot att hoppa runt på olika hästar hela tiden.

På min ridskola finns bara en specialgrupp, den andra gången man rider rider man i vanlig grupp, och då får man ju prova andra hästar. Det är väldigt ovanligt att man får samma häst i specialgruppen som i den vanliga gruppen, så minst två olika hästar rider ju alla varje vecka. Rider man igen någon gång får man oftast någon helt annan häst.

Så skillnaden ligger i att du rider i två specialgrupper och dessutom har samma häst i bägge, inte i att våra ridskolor är så otroligt annorlunda.

Okej, då uttryckte jag mig oklart. Jag tycker att det är kul att byta häst ett par gången per termin, och eftersom dom andra i min grupp också tycker det så är det inte ett problem. Men självklart ska man ha förstur till "sin" häst, speciellt inför tävling.

Så kan det vara. Du sa att du ville rida din häst 2-3 gånger i veckan, vilket jag tolkade som att du skulle ha förtur till att rida din häst i både vanliga gruppen och specialgruppen. Missförstånd från båda håll ;)

Jag trivs på min nuvarande ridskola och tycker det är trevliga hästar och roligt att prova en massa olika hästar, men jag tror att om jag skulle vilja tävla så måste jag nog köpa en egen häst. För jag är så pass beroende av att känna att jag har arbetat upp en fungerande relation till hästen jag sitter på för att jag skulle vilja ta steget att våga tävla, och att bygga upp en sån relation tycker jag tar tid, som man sällan får chans till på en ridskola.

Jo, men visst kan man få tid även på en ridskola! Min bästa tävlingshäst hade jag t ex i fyra år, och jag vågar påstå att vi kände varandra utan och innan. Jag lärde mig otroligt mycket av att rida den hästen! Sen dess har jag inte riktigt hittat någon som jag trivs lika bra med, men mindre än ett år har jag inte haft någon häst. Jag håller med om att man behöver ha en fungerande relation till hästen för att riktigt lyckas på tävlingsbanan, men rider man en häst regelbundet i flera år, träffar den i olika situationer, allt från veterinärkliniken till tävlingsplatsen, så skulle jag säga att man får en bra relation. Det märks på hästen också, de lär sig ju känna igen en.

Okej, då uttryckte jag mig oklart. Jag tycker att det är kul att byta häst ett par gången per termin, och eftersom dom andra i min grupp också tycker det så är det inte ett problem. Men självklart ska man ha förstur till "sin" häst, speciellt inför tävling.

Så kan det vara. Du sa att du ville rida din häst 2-3 gånger i veckan, vilket jag tolkade som att du skulle ha förtur till att rida din häst i både vanliga gruppen och specialgruppen. Missförstånd från båda håll ;)

Nja, jag skrev att optimalt, för att komma framåt tillsammans lite fortare, så skulle man rida hästen 2-3 gånger i veckan. När jag har haft medryttarhästar som jag ridit så ofta, och hopptränat varje vecka, så har jag på fyra måader lärt känna hästen lika bra som efter ett år eller mer på ridskolan, med en gång i veckan och hoppträning varannan vecka. Men eftersom det oftast bara finns möjlighet att rida ridskolehästen en gång i veckan, så blir ju den enda gången desto viktigare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 131
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V