Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Hoppar in här helt random och tänkte berätta lite om hur det var i min förra ridgrupp som jag red i för något år sen. Det kom två yngre tjejer direkt från nybörjargrupperna (okej, kanske inte, men det kändes åtminstone som det) som inte alls var på våran nivå.
Nog för att ridskoleponnisar kan vara båda tröga och envisa men att få upp dom i alla tre gångarter är nog det minsta man kan kräva. Som ni förstår var det en av de saker de inte klarade. Många gånger stod dom helt stilla mitt i spåret eller skrittade på volten medans vi andra galopperade. Dom hade inte vett att åtminstone flytta på sig utan stod där och petade lite på hästen med skänklarna. Där kommer man med en stark och framförallt stor häst som hellre leker ånglok än galopperar ordentligt och dom står mitt i vägen på en liten b-ponny, suck.
Jag tycker ändå att jag har stor förståelse för att det blir nivåskillnader när man rider på en ridskola med fulla grupper och vissa placeras i för svår grupp men oftast lär de sig snabbt eller åtminstone vill lära sig! Dessa satt för det mesta och åkte häst och var allmänt i vägen, tog upp ridläraren konstant (jag hade tummarna neråt, annars var jag då redo för OS tydligen) och drog ner nivån till nybörjare. Det drabbade ju alla oss andra i gruppen också som redan länge stått på samma ställe och stampat, nu gick vi till och med bakåt!
När gruppen till slut fick splittras och ansvarig ridskolechef ville placera de flesta utom just dom i en svårare grupp så vart det också ganska stora protester. De kunde inte för allt i världen inse varför de inte heller kunde få rida dressyrspecial. Noll självinsikt!
Nu låter jag gnällig men jag blir sur när jag tänker tillbaka, två år som i princip var bortkastade. Självklart lär man sig alltid men jag red alltid en och samma häst som jag kunde utan och innan och ja, jättekul att allt klaffar och så men jag vill ju lära mig något också! Jag kom ju ändå ingenstans efter just det, satt mest och finputsade det sista året. Dessutom försvann min sits och balans helt, ridläraren var ganska kass
Edit: Nyvaken så jag svarade på fel inlägg, aja