Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Kul med tävling! :) Varför känns det alltid bättre på framridningen än inne på banan? :p Iaf för mig.
Skönt att det inte kändes så högt, det är en bra avstämning på att man inte är alltför uppstressad ;)

Alltså, i dressyren brukar det vara tvärtom med Smokey, han brukar vara mycket bättre inne på banan då. Men hoppning hemma är det värsta, han är alltid skitstark då. Ja jätteskönt, kommer fortfarande ihåg för ett par år sen när jag startade LD med en cponny så det var väl 70 cm, och jag trodde jag skulle spy för det kändes så högt :p

En till bild jag fick skickad:
fs_417921695_42388_1255893566.jpg

Fin bild! :)

Vad lustigt att det är så olika. Men är han lika stark när du är borta och tävlar hoppning?

knapp på mig själv..

Jag "impuls-anmälde" mig till träningstävlingen i hoppning 30 oktober, en lätt D (90 cm alltså) och tänkte 'det kan väl vara kul'. Sen kom jag på att jag inte har hoppat en enda gång sedan fälttävlansridlägret i slutet på juni! :p :angel: Hehe.. Men jag chansar och är med ändå, pållen jag har önskat är säker på höjden och jag har hoppat honom en hel del genom åren. (För övrigt samma häst som jag red på dressyr-KM förra veckan om nån kommer ihåg). Vi får se hur det går! :D

Han kan vara, men då går han att bromsa :p Har bara vart en gång som han vart helt omöjlig men då var första rundan kanon.
Vad roligt med hopptävlingen, lycka till :banana:

Okej, vad skumt! :p Men det är ju bra att han visar upp sig från sin bättre sida när ni åker iväg! ;)

Tack! :D

Mja, inte direkt :/ Tror inte att de ska rida igen, den ena tjejen började i vår kurs i mitten av förra omgången... Vi hoppade då, typ 60? och på vägen upp säger hon att hon aldrig hoppat förut.. :crazy: Blir ju lite tråkigt om vi ska "stoppas" av dem eller att de ska "stoppas" av oss.. :/

Supersöt ponny förresten! Älskar färgen! :love:

Jag vet, jätteskonstigt:p

Shettistjejen: Byt grupp? Eller prata med ridläraren om hon inte kan individanpassa lite mer? Vi i hoppspecialen är ganska olika i nivån men genom att ställa olika krav och höja och sänka hindren kan man ju ändå anpassa övningarna. Tack :D

suck, sånt är irriterande... vi har en ny tjej i gruppen (eller, jag är lika ny i den gruppen, men har snarast bytt ner mig...), som rider så pass dåligt att hon inte bara gör övningarna dåligt, utan inte ens klarar av att göra dem! Det stoppar altså upp alla, eftersom hon behöver mer än dubbelt så mkt tid på ex hoppningen. Men den värsta är väl egentligen inte att hon inte är så duktig (man gör ju så gott man kan), utan att hon är ofokuserad/småkorkad, dvs, kan inte följa enkla instruktioner/missar dem som "stanna och släpp förbi den som hoppar här", vilket skapar lite kaos...

kl
På söndag ska jag tävla en CR på en klubb i närheten.
Skulle eg. rida en d-ponny som heter Sky, men han kan vara lite krånglig att lasta.
Vi har tagit hjälp av en kille i vårt stall som håller på med NH som hjälper oss.
Skulle han inte gå på så kan vi alltid ringa honom och få hjälp, men han var borta den här helgen så vi vågar inte åka om det skulle vara så att han inte går på.

Ska istället rida Happy, som jag ridit mycket förut, lite seg och kräver rejält med övertalning, men det får duga.
Det lite roliga är att han är b-ponny, haha jätteliten jag vet, men viktbärande så det funkar nog ändå.
Kan bara hoppa en klass på honom så det blir antingen 60 el. 70 (ld eller lc).

Såhär ser han ut: (han och jag på en CR i somras)
69393_1251982290.jpg

Vad roligt! :) Han ser stor ut för att vara B-ponny, maxad?
Hoppas det går bra! :banana:

Om han ens är b-ponny, står reggad som det men är antagligen nermätt :crazy:
Ja det spelar ju ingen roll direkt när han står på ridskola i alla fall.
Kan ta och mäta honom imorgon så får vi se :)
Tack! :D

Okej, ja fast han kan ju ha växt efter han fyllde 8 år, det händer ju titt som tätt!

kl

Oj vad många det är som ska tävla nu känns det som! För mig dröjer det dock ett tag, vi har en klubbtävling nästa helg men då är jag bortrest och sen är det bara ponnycupen :(

Kanske ska uppdatera lite.
I torsdags red jag Mr Kiwi igen.
Det gick väll sisådär.
Jag red som en kratta och var lite för snäll eller vad man nu ska säga. Ska våga kräva lite mer av honom.

Sen på km kvalet den 31/10 så har jag fått i uppdrag att knoppa 2 st ponnyer och så ska jag ju knoppa hästen jag ska ha.
Så man får se om det blir fler än 3 st och knoppa. men dessa 3 är 1a prioritet.
De 2 ponnyerna hinner jag nog knoppa innan hästen jag ska ha kommer in från hagen så det är nog lugnt iaf.

Hoppar in här helt random och tänkte berätta lite om hur det var i min förra ridgrupp som jag red i för något år sen. Det kom två yngre tjejer direkt från nybörjargrupperna (okej, kanske inte, men det kändes åtminstone som det) som inte alls var på våran nivå.

Nog för att ridskoleponnisar kan vara båda tröga och envisa men att få upp dom i alla tre gångarter är nog det minsta man kan kräva. Som ni förstår var det en av de saker de inte klarade. Många gånger stod dom helt stilla mitt i spåret eller skrittade på volten medans vi andra galopperade. Dom hade inte vett att åtminstone flytta på sig utan stod där och petade lite på hästen med skänklarna. Där kommer man med en stark och framförallt stor häst som hellre leker ånglok än galopperar ordentligt och dom står mitt i vägen på en liten b-ponny, suck.

Jag tycker ändå att jag har stor förståelse för att det blir nivåskillnader när man rider på en ridskola med fulla grupper och vissa placeras i för svår grupp men oftast lär de sig snabbt eller åtminstone vill lära sig! Dessa satt för det mesta och åkte häst och var allmänt i vägen, tog upp ridläraren konstant (jag hade tummarna neråt, annars var jag då redo för OS tydligen) och drog ner nivån till nybörjare. Det drabbade ju alla oss andra i gruppen också som redan länge stått på samma ställe och stampat, nu gick vi till och med bakåt!
När gruppen till slut fick splittras och ansvarig ridskolechef ville placera de flesta utom just dom i en svårare grupp så vart det också ganska stora protester. De kunde inte för allt i världen inse varför de inte heller kunde få rida dressyrspecial. Noll självinsikt!

Nu låter jag gnällig men jag blir sur när jag tänker tillbaka, två år som i princip var bortkastade. Självklart lär man sig alltid men jag red alltid en och samma häst som jag kunde utan och innan och ja, jättekul att allt klaffar och så men jag vill ju lära mig något också! Jag kom ju ändå ingenstans efter just det, satt mest och finputsade det sista året. Dessutom försvann min sits och balans helt, ridläraren var ganska kass :angel:

Edit: Nyvaken så jag svarade på fel inlägg, aja :D

Önskar att jag också var bra på att knoppa :angel: Allt som är pilligt är jag skitdålig på, kan aldrig få mina knoppar sådär runda och liggande som jag vill ha dom :(

Ja usch ja, mina blir aldrig som jag vill ha dem, de står mer upp än ligger ner.. :angel:

mina blir inte heller så jätte jätte snygga, men tydligen så tycker folk det :p
men dem håller iaf så :)

Vad jobbigt! Jag förstår mycket väl att du blev irriterad, det känns inte kul när det blir så ojämnt i gruppen. Så länge alla kan åtminstone hålla sin häst i rätt gångart och har vett att hålla sig ur vägen när det inte går som planerat så brukar det funka.
En kompis rider i den bästa ponnygruppen, och eftersom det inte finns sådär jättemånga duktiga ponnyryttare kommer det ibland in en och annan lite sämre ryttare i gruppen. För ett par-tre år sen började det en tjej som var flera år efter de övriga ridmässigt sätt. Hon fick inte igång de segare hästarna och hade ingen kontroll på de piggare.. Och kunde inte göra någon av de rörelser de övade på, t.ex. skänkelvikning. Så ridläraren fick ta en massa tid och förklara såna saker för henne.

Visst, det är klart att någon måste berätta annars skulle hon aldrig lära sig men det borde funnits en annan grupp som passade henne bättre och där alla skulle lära sig skänkelvikning samtidigt. Istället för att ta upp en massa tid i en grupp där alla har kunnat göra skänkelvikning i säkert tre års tid..

Men hur blev det, bytte du grupp eller? Det blir ju frustrerande efter ett tag när man känner att man inte kommer framåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38