Var finns Therese?

Masqueradee

Trådstartare
Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det ska bli rena konspirationsteorier, men jag börjar undra vad det finns för motiv från Optio att hålla Therese från sina föräldrar, eller vad UG inte fått reda på för att visa på att det faktiskt finns en anledning att hålla henne från sina föräldrar.

Efter att Therese hittats av UG så flyttades hon på nytt SVT

Har ni läst något mer? Är så frustrerad över att UG lämnar allt så öppet, och ingen del två verkar det bli heller..
 
Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det ska bli rena konspirationsteorier, men jag börjar undra vad det finns för motiv från Optio att hålla Therese från sina föräldrar, eller vad UG inte fått reda på för att visa på att det faktiskt finns en anledning att hålla henne från sina föräldrar.

Efter att Therese hittats av UG så flyttades hon på nytt SVT

Har ni läst något mer? Är så frustrerad över att UG lämnar allt så öppet, och ingen del två verkar det bli heller..
Jag såg den också idag. Och tycker också att det är lite frustrerande att det inte går att få reda på mer. Men förhoppningsvis leder ju granskningen till att saker och ting blir lite klarare i alla fall. Det verkar ju inte ens som att överförmyndaren i aktuell kommun vet vart hon har flyttats nu. Det hela var så oerhört märkligt!
 
Företaget verkar ha varit i blåsväder förr...
Jotack. Det var min tolkning också.

Jag tvivlar inte en sekund på att anhöriga kan vara skitjobbiga att hantera och att det enklaste för förmyndarna är att utesluta dem. Däremot blir det ju helt vridet när beslut fattas på felaktiga grunder och att huvudmannen kommer i kläm på det sättet. Jag hoppas att det blir en rättsprocess av det här och att det är personerna och inte företaget i sig som prövas.
 
Jag såg dokumentären förra veckan och blev väldigt berörd. Allt var så väldigt konstigt men det jag blev heligt arg över och mest beklämd över var att de kränkte Therese rättigheter så grovt.
Man nekade henne telefon och nekade henne besök trots att hon tydligt uttryckte sin vilja. Så får det bara inte gå till!! Jag tyckte det även var tydligt att hon ville ha kontakt med sina föräldrar. Även mycket anmärkningsvärt att hon inte fick ha en sysselsättning i form av dagligverksamhet eller något annnat meningsfullt. Hon verkade bara förvaras i en lägenhet.

Hur vida flytten i sig var nödvändig har jag ingen åsikt om. Men att isolera henne och neka henne saker hon uttrycker att hon önskar är väldigt kränkande. Jag begriper inte vad det är assistenter som går med på att jobba under dessa vilkor. Hur de kan med och kasta ut besök som hon ber om att få stanna.
 
Jag såg dokumentären förra veckan och blev väldigt berörd. Allt var så väldigt konstigt men det jag blev heligt arg över och mest beklämd över var att de kränkte Therese rättigheter så grovt.
Man nekade henne telefon och nekade henne besök trots att hon tydligt uttryckte sin vilja. Så får det bara inte gå till!! Jag tyckte det även var tydligt att hon ville ha kontakt med sina föräldrar. Även mycket anmärkningsvärt att hon inte fick ha en sysselsättning i form av dagligverksamhet eller något annnat meningsfullt. Hon verkade bara förvaras i en lägenhet.

Hur vida flytten i sig var nödvändig har jag ingen åsikt om. Men att isolera henne och neka henne saker hon uttrycker att hon önskar är väldigt kränkande. Jag begriper inte vad det är assistenter som går med på att jobba under dessa vilkor. Hur de kan med och kasta ut besök som hon ber om att få stanna.
Håller med!
Blev skogstokig när jag såg att assistenterna kastade ut journalisterna samtidigt som T säger att hon vill att de ska stanna.
Att hon fått egen lägenhet etc ser jag som positivt men resten är helt upp åt väggarna och jag hoppas verkligen att det utreds.
 
Håller med!
Blev skogstokig när jag såg att assistenterna kastade ut journalisterna samtidigt som T säger att hon vill att de ska stanna.
Att hon fått egen lägenhet etc ser jag som positivt men resten är helt upp åt väggarna och jag hoppas verkligen att det utreds.
Du får tänka på att det är förvaltare hon har, inte god man.
Då SKA hens ord alltid gälla för personens egen vilja oavsett vad personen själv säger om saken. Det är liksom hela poängen med att det tillsätts förvaltare, att man ska behöva den graden "överförmynderi" över den egna personen.
 
Den intressanta frågan är varför hon fått en förvaltare från början.
Vad jag förstår så verkar hon inte ha funktionsnedsättningar av sådant slag att det i normalfallet skulle behövas. Så det borde ha anförts några särskilda motiveringar i det beslutet varför en god man inte skulle vara tillräckligt.

Den andra intressanta frågan är beslutet om hemlig adress.
Med tanke på att många som vill ha det inte får så hade det varit intressant att veta vad som utgjort beslutsunderlaget där, och hur ställningstagandet motiverats.

På grund av de särskilda konsekvenserna som uppkommer när en sårbar person utan möjlighet att företräda sig själv görs ospårbar kan man fundera på om beslutsprocessen i de fallen borde ses över och göras med något extra inslag av överväganden och informationsinhämtning.
Gissningsvis är det en så ovanlig situation att förmyndare och hemlig adress skulle kombineras så att det är något som lagstiftaren inte tänkt på konsekvenserna kring när respektive lagstiftning konturerats.
Kanske skulle söka om hemlig adress vara en sådan sak som förvaltaren inte får göra på egen hand utan tillstånd från Överförmyndaren?
 
Jag vet inget om det här fallet men blir som någon tidigare fundersam över det här med förvaltare. I min umgängeskrets finns en person som har ett syskon med gravt Downs syndrom. Syskonet är på en mental nivå med en treåring har jag fått beskrivet. Personen har inte förvaltare utan en god man.
Vad krävs egentligen för att bli tilldelad förvaltare om treåringsnivå är över gränsen men den här personen har 'normal' intellektuell förmåga och ändå blir "omyndigförklarad"?
 
Du får tänka på att det är förvaltare hon har, inte god man.
Då SKA hens ord alltid gälla för personens egen vilja oavsett vad personen själv säger om saken. Det är liksom hela poängen med att det tillsätts förvaltare, att man ska behöva den graden "överförmynderi" över den egna personen.
Nja. Stämmer detta verkligen? Jag skulle vilja se en källa på det.
Jag har vårdtagare med förvaltare (och med god man) och det är ingen skillnad i hur vi ska bemöta deras vilja. Som jag förstår är förvaltarens roll främst ekonomisk och att huvudmannen inte får fatta beslut eller avtal som påverkar sin ekonomi. Däremot har man fortfarande bestämmanderätt över sin person.
 
Nja. Stämmer detta verkligen? Jag skulle vilja se en källa på det.
Jag har vårdtagare med förvaltare (och med god man) och det är ingen skillnad i hur vi ska bemöta deras vilja. Som jag förstår är förvaltarens roll främst ekonomisk och att huvudmannen inte får fatta beslut eller avtal som påverkar sin ekonomi. Däremot har man fortfarande bestämmanderätt över sin person.
I de flesta fall lär väl en (vettig) förvaltare inte lägga sig i saker som är av sådan art att det inte behöver styras över? Och då blir det en ickefråga.
Vet inte om förvaltarskap delas i samma tre delar som godmanskap, så det t.ex. kan avse enbart ekonomin eller om ett sådant beslut automatiskt gäller även sörja för person.

Men i sådant fall borde det väl vara assistansanordnaren/arbetsgivaren som ska ta diskussionen/konflikten ifall det behöver ifrågasättas om förvaltaren överskrider sina befogenheter och i vilken utsträckning som assistenterna ska följa vems instruktioner. Inte den enskilde arbetstagaren.

Det är dock en intressant principfrågeställning. Vad händer om det som anses vara ett nödvändigt beslut för personens räkning i praktiken inte är genomförbart utan fysiskt tvång. Kan det t.ex. bli frågan om ett olaga frihetsberövande?

Dock lär ju förvaltaren ha misslyckats med sitt uppdrag om hen gått in och styrt saker som inte finns anledning till på ett sätt som går emot den enskildes intressen. Och då är det väl i första han Överförmyndaren som ska hantera den bollen? Har du koll på om personalens möjligheter att bryta sekretessen för att göra anmälan bara gäller inom omsorgens myndigheter eller det även går att göra till Överförmyndaren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 771
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 929
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 941
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp