Då är det som jag misstänker…Nej, kommunen tillhandahåller inte boende.
Endast vid BMSS-beslut.
Endast vid MYCKET synnerliga skäl kan socialtjänsten hjälpa till med boende. Man har eget mycket långtgående eget ansvar att lösa sin boendesituation. Jag har extremt svårt att se att en person som faktiskt bor hemma med tak över huvudet skulle få något boende. Du behöver i princip ha uttömt alla andra möjligheter och i princip helt saknas förmåga att anförskaffa bostad på egen hand (exempelvis, inte ha kapital kvar för att kunna bo på hotell/vandrarhem, ha sökt lägenhet och boende under en längre period, vara helt oförmögen att självständigt söka efter boende).
Nu bor vi i en kommun där det är hyfsat lätt att hitta lägenhet.
Problemet är att lägenheten måste ligga på markplan eller ha hiss (nästan inga hus har hiss i kommunen).
Det finns också tankar på att köpa en lägenhet till K. Priserna är rimliga i kommunen och utbudet på ettor i markplan är hyfsat stort. Det gäller bara att hitta i rätt område. Sen måste ju assistans finnas på plats innan eventuell flytt.
Det som är synd är att det finns många lägenheter som hade passat utmärkt … men de är enbart för 65+. De har frågat kommunen om det finns möjlighet för K att få en sådan lägenhet, men kommunen säger nej, 65+ regeln är stenhård. Personligen tycker jag att dessa lägenheter även ska ges åt personer med olika typer av handikapp, inte bara 65+.