Vet också många som gjort exjobb externt med väldigt konkreta problem att lösa eller frågor som det definitivt finns ett intresse av att besvara även utanför den enskildes utbildning. Eller de som gjort det som del av andras forskning som du säger, vilket ibland även kan innebära chans att få vara med på ett hörn på deras artikel och bli publicerad i en vetenskaplig tidskrift. Det är rätt konkret.Okej ja jag har väll inte upplevt det där med de gemensamma målen så mycket. Jag vet många som gjorde sina exjobb mot olika företag och organisationer så att deras arbete även används i verkligheten så att säga. Andra som läste andra ämnen gjorde sina exjobb som en del av någon annans forskning. Men alla kanske inte har den möjligheten. Det är ju väldigt olika uppenbarligen. Vi stöttade även varandra en hel del och träffades och pratade med varandra hur det gick och om någon kört fast osv. Även om man skrev om olika saker så såg ju processen likadan ut för alla. Även om vissa var helt teoretiska och andra mer praktiska så är ju formen för examensuppsatsen den samma och känslan av att vara överväldigad också.
Men jag kan dock tänka mig att om man har haft stora problem i sin skolgång eller vardag kanske man ändå i vissa fall tvekar att göra sådana exjobb ens om de skulle finnas tillgängliga för att de kan upplevas som alltför riskabla utifrån ens svårigheter. Det kanske kan bli ytterligare en press som man inte orkar ta, alltså att funktionsnedsättningen eller variationen där riskerar bli ett osynligt hinder. Det behöver förstås inte betyda att man istället gör något man upplever ha noll betydelse, utan kanske bara att man sänker ambitionsnivån lite och vill få det gjort först och främst. Det var åtminstone bland annat i de banorna jag funderade när jag valde mellan externt, chans till att vara med och bli publicerad, eller "vanlig uppsats". Det finns för och nackdelar med alla upplägg. Viktigast tror jag är att välja något man är intresserad av, men intresse löser förstås inte heller alla problem som kan uppkomma.
Senast ändrad: