R
Raderad medlem 149524
Jag har försökt att hitta lite mera och som jag fattar så ifall man ska ha gymnasie examen så är det 2500 poäng och massa regler vilka kurser som ska vara med för att vara högskole förberedande eller yrkes examen. Och om man har mindre poäng så är det samlat betyg eller nåt sånt.Kanske någon som kan hjälpa till med studietekniker också om det skulle uppstå behov?
Vi hade färdiga program som standard på "min" gymnasieskola. Sen hade man några valbara kurser, minns inte hur många poäng de var på men ganska många vill jag minnas så det fanns lite möjligheter. Däremot finns det ju kurser du har för att kunna döpa programmet till -vad det nu ska heta-. Du kan ju inte kalla det natur när det är i huvudsak it-kurser t.ex.
Det jag tänker på är om du måste kalla ditt program någonting eller om du kan pussla lite för att få det så bra som möjligt för dig och din studielust men ändå ha rätt behörigheter för att söka dig vidare sen. Jag minns som sagt att vi hade någon eller ett par som gjorde så när livet kom ivägen för dem på olika sätt. Det behöver du dock kolla med aktuella skolor, kanske studievägledare och kanske ta det med dina samtalskontakter och/eller föräldrar för att diskutera om det är något som skulle kunna gynna dig. Studievägledare kan sannolikt hjälpa dig att reda ut lite av dina tankar runt både gymnasieval och eventuella yrkesval också så det kanske är en bra idé att söka upp en sådan?
Om jag minns det rätt läste vi många kurser tillsammans med olika program under första året så det är möjligt att du inte ens behöver känna dig säker förrän du närmar dig år2, under förutsättning att det finns platser. Den delen har dock studievägledarna och skolorna bättre koll på (även om skolverkets hemsida säkert kan ge dig bra ledtrådar om vad som läggs på första året).
Så som jag TROR så om man kommer läsa mindre och inte gå nåt program så är det nog på ett indi viduellt "program" och att man inte får behörig het osv.
Men ja jag ska kolla om det går att ha ett möte med syv iallafall och kanske få mera info och så för att jag har somsagt jätte dålig koll.