Jobb tips?

Kanske någon som kan hjälpa till med studietekniker också om det skulle uppstå behov?

Vi hade färdiga program som standard på "min" gymnasieskola. Sen hade man några valbara kurser, minns inte hur många poäng de var på men ganska många vill jag minnas så det fanns lite möjligheter. Däremot finns det ju kurser du har för att kunna döpa programmet till -vad det nu ska heta-. Du kan ju inte kalla det natur när det är i huvudsak it-kurser t.ex.

Det jag tänker på är om du måste kalla ditt program någonting eller om du kan pussla lite för att få det så bra som möjligt för dig och din studielust men ändå ha rätt behörigheter för att söka dig vidare sen. Jag minns som sagt att vi hade någon eller ett par som gjorde så när livet kom ivägen för dem på olika sätt. Det behöver du dock kolla med aktuella skolor, kanske studievägledare och kanske ta det med dina samtalskontakter och/eller föräldrar för att diskutera om det är något som skulle kunna gynna dig. Studievägledare kan sannolikt hjälpa dig att reda ut lite av dina tankar runt både gymnasieval och eventuella yrkesval också så det kanske är en bra idé att söka upp en sådan?

Om jag minns det rätt läste vi många kurser tillsammans med olika program under första året så det är möjligt att du inte ens behöver känna dig säker förrän du närmar dig år2, under förutsättning att det finns platser. Den delen har dock studievägledarna och skolorna bättre koll på (även om skolverkets hemsida säkert kan ge dig bra ledtrådar om vad som läggs på första året).
Jag har försökt att hitta lite mera och som jag fattar så ifall man ska ha gymnasie examen så är det 2500 poäng och massa regler vilka kurser som ska vara med för att vara högskole förberedande eller yrkes examen. Och om man har mindre poäng så är det samlat betyg eller nåt sånt.
Så som jag TROR så om man kommer läsa mindre och inte gå nåt program så är det nog på ett indi viduellt "program" och att man inte får behörig het osv.
Men ja jag ska kolla om det går att ha ett möte med syv iallafall och kanske få mera info och så för att jag har somsagt jätte dålig koll.
 
Sen måste du också Ts tänka att gymnasiet är någonting helt annat än tidigare skolgång för många. När jag började hade vi tex två 20-åringar i klassen som inte kunnat studerat klart tidigare av olika skäl, det är en period i livet när många inklusive mig själv skapade/skapar en emotionell mognad där det finns möjlighet att vara lite olika. En mer safe-spot än det du varit med om hittills i skolan:) igen, sikta på en rolig gymnasieutbildning först, resten kommer sen :)
Jag vet inget som skulle vara ROLIGT som jag även skulle kunna klara tror jag. Men iallafall intresant och roligt med vissa delar kanske! 🙂
 
Jag har försökt att hitta lite mera och som jag fattar så ifall man ska ha gymnasie examen så är det 2500 poäng och massa regler vilka kurser som ska vara med för att vara högskole förberedande eller yrkes examen. Och om man har mindre poäng så är det samlat betyg eller nåt sånt.
Så som jag TROR så om man kommer läsa mindre och inte gå nåt program så är det nog på ett indi viduellt "program" och att man inte får behörig het osv.
Men ja jag ska kolla om det går att ha ett möte med syv iallafall och kanske få mera info och så för att jag har somsagt jätte dålig koll.
Här står det om programmen och inriktningar som finns: https://www.skolverket.se/undervisn...och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen

Kika där om något ser skoj ut och skulle du känna att Jo men det här verkar ok men jag hade velat byta kurs x och y mot a och b kan man ju se vad det finns för möjligheter på skolan. Är du sugen på att läsa vidare är det ju något högskoleförberedande du behöver. I vissa fall kan man genom tillval få rätt behörighet för högskolestudierna man tror att man vill läsa (vilket studievägledare har järnkoll på).
 
Jag vet inget som skulle vara ROLIGT som jag även skulle kunna klara tror jag. Men iallafall intresant och roligt med vissa delar kanske! 🙂
Men det kanske blir roligt? Herregud vad jag saknade just gymnasietiden. Och hur alla mognade och skapade ett välkomnande system jag aldrig var med om på högstadiet :). Jag hade jätteroligt och som jag kan minnas det hade vi ett väldigt inkluderande och öppet klimat. Det var liksom inte en kamp som på högstadiet :)
 
Här står det om programmen och inriktningar som finns: https://www.skolverket.se/undervisn...och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen

Kika där om något ser skoj ut och skulle du känna att Jo men det här verkar ok men jag hade velat byta kurs x och y mot a och b kan man ju se vad det finns för möjligheter på skolan. Är du sugen på att läsa vidare är det ju något högskoleförberedande du behöver. I vissa fall kan man genom tillval få rätt behörighet för högskolestudierna man tror att man vill läsa (vilket studievägledare har järnkoll på).
Tack för tipset! Allt finns ju tyvär inte i när heten där jag bor men jag ska ändå kolla lite 🙂
 
Men det kanske blir roligt? Herregud vad jag saknade just gymnasietiden. Och hur alla mognade och skapade ett välkomnande system jag aldrig var med om på högstadiet :). Jag hade jätteroligt och som jag kan minnas det hade vi ett väldigt inkluderande och öppet klimat. Det var liksom inte en kamp som på högstadiet :)
Alltså jag tror inte att själva skolan kanske blir ROLIG förutom säkert vissa ämnen ibland och så! Men inte kanske så mycket skillnad ändå mot nu.
Därimot så kan det ju säkert vara roligt i hel het om det är en bra klass och man har kompisar osv! Men jag är ganska o säker om jag kommer ha såmånga kompisar men ja.
Jag har gått i en liten grupp i flera år nu det lilla som jag ihuvud taget har varit i skolan så jag kommer somtur är inte att jäm föra med "vanligt högstadie" liksom. För det var ju inte precis kul 🙃
 
Tack för tipset! Allt finns ju tyvär inte i när heten där jag bor men jag ska ändå kolla lite 🙂
Ja men titta kan man göra. Är det något du är intresserad av så lyft det med skolan och se vad de kan göra. De kanske har möjlighetet att samarbete med någon annan skola t.ex. Eller har någon lärare med rätt kompetens så de kanske kan hinna ordna till år 2-3. Eller är på g att starta upp en sådan kurs. Är det ett tag innan du är där hinner du ju verkligen lämna önskemål till dem och se vad som är möjligt. Allt kanske inte går att lösa men kanske har du möjlighet att få något av ämnena. Frågan är fri!
 
Utbilda dig till socionom kanske? Det är en bra grund för flera av arbetena du föreslår, både som anställd och egen företagare. Då kan du arbeta med både gamla och unga, utsatta på olika nivåer och med olika bakgrunder. Plus det är en väldigt intressant utbildning som finns på flera platser i sverige.
 
Alltså jag tror inte att själva skolan kanske blir ROLIG förutom säkert vissa ämnen ibland och så! Men inte kanske så mycket skillnad ändå mot nu.
Därimot så kan det ju säkert vara roligt i hel het om det är en bra klass och man har kompisar osv! Men jag är ganska o säker om jag kommer ha såmånga kompisar men ja.
Jag har gått i en liten grupp i flera år nu det lilla som jag ihuvud taget har varit i skolan så jag kommer somtur är inte att jäm föra med "vanligt högstadie" liksom. För det var ju inte precis kul 🙃
Jag tror visst att det kan bli kul :). Jag älskade/älskar att läsa på högre nivå (universitet och forskarstudier) och tyckte gymnasiet var klart roligare än högstadiet. De jag känner som gått folkhögskola har också älskat det just för att det faktiskt är något helt annat än tidigare skolgång både innehållsmässigt och i det sociala spelet. Jag tycker det låter på dig som du aldrig riktigt varit i en trygg social miljö (vilket de flesta 14-15 åringar kanske inte hunnit var, och det var väl få du blev sjuk) men det är verkligen något annat när man blir äldre, för de flesta :)
 
Utbilda dig till socionom kanske? Det är en bra grund för flera av arbetena du föreslår, både som anställd och egen företagare. Då kan du arbeta med både gamla och unga, utsatta på olika nivåer och med olika bakgrunder. Plus det är en väldigt intressant utbildning som finns på flera platser i sverige.
Ja det är iallafall ett förslag för efter gymnasiet 🙂 Så isåfall måste jag ju gå högskole för beredande ifall jag vill ha en chans att bli socionom sen!
 
Jag tror visst att det kan bli kul :). Jag älskade/älskar att läsa på högre nivå (universitet och forskarstudier) och tyckte gymnasiet var klart roligare än högstadiet. De jag känner som gått folkhögskola har också älskat det just för att det faktiskt är något helt annat än tidigare skolgång både innehållsmässigt och i det sociala spelet. Jag tycker det låter på dig som du aldrig riktigt varit i en trygg social miljö (vilket de flesta 14-15 åringar kanske inte hunnit var, och det var väl få du blev sjuk) men det är verkligen något annat när man blir äldre, för de flesta :)
Vad bra att du tyckte om det såmycket! Jag har varit i en trygg social miljö men kanske inte såmycket i skolan. Men ja jag fattar att det är skillnad 🙂 Men iallafall om man går samhälle så är ju domflesta ämnena samma iallafall och det kanske är mycket plugg och så. Och med det sociala så tror jag inte att det är så jätte stor skillnad motför nu iallafall.
Men det är inte att jag tror att det är dåligt eller så! Utan bara kanske inte ROLIGT liksom 🙂
 
Tycker socionom verkar vara en bra utbildning utifrån jobben du tagit upp. När det gäller gymnasium hade jag valt nått som känns roligt, men sett till att få högskolebehörighet 😊
Ja justnu så är jag nog mest för sam beteende vetenskap iallafall. Men ska såklart prata med syv och gå på öppethus osv.
Men om jag vill gå det så är det ju högre krav om betyg och så. Så kanske ändå måste ha nånannan plan också. Jag tyckte arr både estetiska och humanistiska programmen lät som dom kan vara bra också men tror det är samma betygs krav som samhälle. Så jag vet inte vad jag ska ha som "reserv plan".
 
Ja justnu så är jag nog mest för sam beteende vetenskap iallafall. Men ska såklart prata med syv och gå på öppethus osv.
Men om jag vill gå det så är det ju högre krav om betyg och så. Så kanske ändå måste ha nånannan plan också. Jag tyckte arr både estetiska och humanistiska programmen lät som dom kan vara bra också men tror det är samma betygs krav som samhälle. Så jag vet inte vad jag ska ha som "reserv plan".
Googla antagningsstatistik och aktuell kommun så borde du kunna hitta hur det brukar se ut. Ingen garanti såklart men kan ge en hint.
 
Alltså jag tror inte att själva skolan kanske blir ROLIG förutom säkert vissa ämnen ibland och så! Men inte kanske så mycket skillnad ändå mot nu.
Därimot så kan det ju säkert vara roligt i hel het om det är en bra klass och man har kompisar osv! Men jag är ganska o säker om jag kommer ha såmånga kompisar men ja.
Jag har gått i en liten grupp i flera år nu det lilla som jag ihuvud taget har varit i skolan så jag kommer somtur är inte att jäm föra med "vanligt högstadie" liksom. För det var ju inte precis kul 🙃
Generellt blir skolan roligare och roligare ju högre upp du kommer eftersom du kan välja vad du pluggar och det är färre och färre orelevanta kurser.
 
Googla antagningsstatistik och aktuell kommun så borde du kunna hitta hur det brukar se ut. Ingen garanti såklart men kan ge en hint.
Ja men alltså för yrkes program så måste man ha god kända betyg i minst 8 ämnen tror jag och för högskole för beredande så är det 12 ämnen.
Men det KAN också vara nåt annat förmig efter som att jag kanske räknas på nåtannat sätt pågrund av omständig heter osv men det har jag somsagt inte lyssnar så mycket på så jag minns inte 🙃 Men ska kolla upp det med syv iallafall!
 
Generellt blir skolan roligare och roligare ju högre upp du kommer eftersom du kan välja vad du pluggar och det är färre och färre orelevanta kurser.
Okej ja så kanske det är!
Men jag tycker bara inte att skolan är så ROLIG heltenkelt. Vissa saker kan såklart vara det och endel är intresant och så. Men jag tycker inte att det är precis roligt med skola iallafall.
 
Okej ja så kanske det är!
Men jag tycker bara inte att skolan är så ROLIG heltenkelt. Vissa saker kan såklart vara det och endel är intresant och så. Men jag tycker inte att det är precis roligt med skola iallafall.

Definiera roligt? Sitta och skratta? Nja, inte så ofta. Men, jag tycker det är roligt att kunna saker, det hjälper skolan definitivt med.

Man skall dock komma ihåg att lärande är jobb. Och att lära sig saker är jobbigt, och kräver arbete/ansträngning. Och det är ok.
 
Nu har du en slutplan @L(i)FE men jag var SÅ trött på skolan när jag skulle gå på gymnasiet så jag valde något som var roligt och relativt enkelt.
Något år senare läste jag upp på komvux de ämnen jag saknade och gjorde högskoleprovet.
En tjej i min klass hade det tufft med att plugga och valde att gå gymnasiet på 4 år istället.

Om du känner dig osugen på skolan så hade jag valt något som gör att du kommer en bit på vägen. Sen går det att göra en bit till på komvux. Man behöver inte göra allt på en gång eller så snabbt som möjligt.

Precis som tidigare skrivit så blir skolan roligare ju äldre man blir, men skolan blir också lättare ju äldre man blir. 😊
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 258
Senast: Badger
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 394
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 062
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp