Vad är det för forskning om ME som du tänker på?Jag tror att vägen till rimliga rättigheter för personer med ME är kunskspsbyggande. I nuläget finns alldeles för stort glapp mellan forskningsläget och generell kunskapsnivå (bl.a. pga cementerade stigmatiserande och felaktiga föreställningar om patofysiologin) om sjukdomen inom både vård och omsorg/socialt stöd. Därför tänker jag att länkar till biståndshandläggare (som ju redan bedömt att behov av/rätt till hemtjänst finns) och hemtjänstpersonal kan ge än bättre underlag att förstå behovsbilden. Att diskutera hemtjänst i assistansliknande form med handläggaren som redan bifallit hemtjänst rent generellt, med bakgrund av de särskilda behov av kontinuitet och anpassad omsorg som ME ger för personen.
Riktigt bra info till vårdgivare finns hos Bateman Horne Center. De har även Crash Care Kit där det extrema behovet av anpassning blir tydligt. De communication cards och caregiver guidelines som finns där för gratis nedladdning borde vara en god grund för en genomförandeplan. De håller fortbildning för vårdpersonal gällande ME i USA. Här är en sida med videor med generell välgrundad information och särskilt om svår och mycket svår ME, som jag utöver TS gärna rekommenderar alla att se. Det är en sjukdom som enligt forskning påverkar livskvalitet och funktion på samma nivå som terminal cancer, men där sjuka ofta lämnas helt utan vård och omsorg eller där den omsorg som erbjuds måste nekas pga det bristande kunskapsläget som gör att omsorgen hotar brukarens hälsa.
Finns det ens någon oomtvistad forskning som fastställer vad ME är eller hur det ska diagnosticeras?
Kliniken i SLC som du länkar till är just en klinik som jobbar med ME, inte en forskningsinstitution.
Siten med videorna är inte heller en site med forskning.